Häva hästköp?

Jacken

Trådstartare
Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja henne pga. Ekonomisk kris. Hästen var fullt rodnar och absolut inga problem alls. Hon provred och allt såg kanon ut och det kändes jätte bra. hon ville ha hästen. hon valde och inte veterinär besiktiga hästen. i kontraktet står det också att jag skriver i från mig alla som helst dolda fel eller skador. och att hästen var fullt frisk enligt mig. Jag fick flertal sms där det står att hästen går jätte bra och att dom trovs i hop. det senaste smset jag fick där hon skrev att allt går bra vae den 26/3. För ca 1 :confused:vecka sen så hör den nya ägaren av sig och vill häva köpet pga att hösten inte går att rida. Hon bockar och är helt galen. Jag sa att det inte finns några grunder på att det sa va nått fel på hästen. När jag lämna hästen så var det absolut inget fel på hästen och det finns inga skäl till att häva köpet.
Jag har kontaktat en jurist som är involverad i hästaffärer och hon har skickat ett brev och berättat att det inte inns några skäl. Men den här tjejen ger sig inte.

Vad ska jag göra?
 
Sv: Häva hästköp?

Nästa gång du behöver sälja häst så skicka den på slakt.
Allvarligt, folk är inte kloka nu för tiden. Det har till och med ringt folk till mig på mina annonser och hävdad att de har tre års garanti, med öppet köp.



Man ska verkligen inte sälja hästar längre.
 
Sv: Häva hästköp?

Även om man har all rätt i världen på sin sid blir man först och främst ledsen för hästens skull.
Sen får man sitt normala liv halvt förstörd, eftersom man varje vaken minut, grubblar och mår dåligt över försäljningen.

Sen har man ju sålt hästar där köparen är jättenöjd, och duktig. Men det är skitjobbigt när folk börjar bråka om sånt man som säljare verkligen inte är ansvarig för.
 
Sv: Häva hästköp?

Ja jag mår jätte dåligt över detta.. Det var en jätte fin häst och jag gilla hon som köpte hästen. Men hon har haft hästen i knappt 1 månad. Det är ju inte lätt och flytta till ett nytt ställe. Börja om osv. Det är ju klart att det tär på hästen. För fan ge hästen en chans. Hästen är fullt frisk, be om hjälp. Ta ut tränare. Vad som helst.
 
Sv: Häva hästköp?

Har din jurist skickat ett brev till köparen om att det inte går att häva köpet, eller har juristen skickat brevet till dig?

Hänvisa bara köparen till att denna får skicka dig en skriftlig begäran om att de vill häva köpet och orsaken till det. Sedan bestrider du hävningen och hänvisar all vidare kontakt till din jurist.
Spara all info som visar att de varit nöjda med hästen till att börja med.

Det är ingen idé att diskutera fram och tillbaka med köparen, be att få allt skriftligt. Det blir tydligast, lugnast och bäst som bevis framöver.
 
Sv: Häva hästköp?

Min jurist ha skickat brev till köparen, hon har skickat en skriftlig förklaring och detta är endast att hästen är orolig och bockar vid ridning. Alla information är sparad och även skickad till min jurist.
 
Sv: Häva hästköp?

Vem skickade vad först?
Skickade juristen ett brev som svar på köparens skriftliga begäran om hävande av köp, eller kom köparens beskrivning som svar på juristens brev?

Du har ju kontakt med en jurist, så de kan säkert råda dig exakt vad som måste göras, men jag gissar att du bör klargöra att du bestrider begäran om hävning då köparen inte angivit ett giltigt skäl för hävning.

Om köparen hör av sig vidare är det bara att hänvisa till din jurist, att allt ska skickas till denne direkt.
 
Sv: Häva hästköp?

Alltså jag förstår inte de här råden som gång på gång kommer i den här typen av trådar om att säljaren ska uppmana köparen att komma med ett skriftlig reklamation. Varför då??

Bollen ligger hos köparen. Köparen kan gå miste om sin rätt om den inte agerar i enlighet med vad lag föreskriver (genom tex att reklamera i rätt tid). Varför då upplysa köparen om dennes skyldigheter??

Kommer en köpare med klagomål muntligt går det alldeles utmärkt att muntligt framföra ett kort bestridande och därefter sitta lugnt i båten och avvakta köparens nästa steg. Det finns ingen som helst anledning att ge köparen några uppmaningar. Låt köparen själv ta de steg som köparen vill ta.

TS:

Du har nu lämnat över ärendet till jurist. Denne har skriftligen framfört ditt bestridande. Även om köparen fortsätter med skriftväxling så är det bara att sitta lugnt i båten och avvakta. Bollen ligger hos köparen. Det är denne som får ta steget vidare (genom att tex lämna in en stämningsansökan) om den vill komma till något resultat/avslut.
 
Sv: Häva hästköp?

Tanken är att få köparen att sluta ringa/smsa och vilja argumentera i ärendet, det blir bara jobbigt och som säljaren riskerar man att råka säga något som kan tolkas till köparens fördel.
 
Sv: Häva hästköp?

Min jurist ha skickat brev till köparen, hon har skickat en skriftlig förklaring och detta är endast att hästen är orolig och bockar vid ridning. Alla information är sparad och även skickad till min jurist.

Utifrån trådstarten låter det inte som om grund för hävning finns.

Men jag undrar lite hur du tänker ekonomiskt.
Det torde bli dyrt med juristhjälp gällande affär om vbl-häst (som jag tolkar trådstarten, en fd travare?).
Kanske ekonomiskt mer fördelaktigt att låta häva köpet och antingen sälja hästen till någon annan, låna ut den på foder eller, faktiskt, avliva??

Usch, ja.
Det verkar inte lätt att sälja häst idag utifrån många trådar här.
 
Sv: Häva hästköp?

Även om man har all rätt i världen på sin sid blir man först och främst ledsen för hästens skull.
Sen får man sitt normala liv halvt förstörd, eftersom man varje vaken minut, grubblar och mår dåligt över försäljningen.

En bra sammanfattning. Vi har bestämt att avveckla hästförsäljning av den anledningen trots att det handlar om en enda affär av 13 totalt, där de allra flesta varit supernöjda över sina köp (ibland får man veta det, ibland hör man inte mer av köparna). Det suger musten totalt ur en att bli stämd i domstol när hela reklamationen handlar om en massa trams och den egentliga anledningen är att köparen har ångrat sig och inte längre vill stå för köpeavtalet man kommit överens om.

Och hästen som man äntligen trott skulle få en ärlig chans, därav att vi släppte den till halva priset efter prutning, hos en passande ägare med rätt kvalifikationer, får man istället gråta för.

På sätt och vis liknar vårt ärende TS ärende, eftersom det inte handlar om en reklamation avseende något som objektivt går att bevisa (dvs. medicinskt/veterinärt/fel papper el dyl.) utan om flummiga lynnesproblem som vi dessutom redovisade tydligt våra erfarenheter av för innan köpet och direkt användes av köparen som anledning att pruta ned priset (trots att vi själva tyckte att det redan var "inräknat").

Det finns människor till allt. Det får man lära sig. Det man också lär sig är att människor man uppfattat som duktiga och trevliga kvalificerade köpare helt plötsligt väljer att blåljuga, förneka faktiska omständigheter och börja anklaga och påstå saker som inte ens ligger nära det som faktiskt har hänt vid provtillfällen, besök, besiktning och avhämtning.

Som tur är har vi gott om vittnen som kan styrka vår berättelse och, som vi tycker, kan styrka att påståendena från köparen är direkt absurda.

Från början tänkte vi inte bestrida utan ville söka en lösning i samförstånd med köparen som hade varit bra för hästen och acceptabel för parterna. Dock visade det sig direkt att allt utom att få häva köpet med omedelbar verkan var otänkbart för köparen och då var redan hästen lite skadad som en direkt följd av det vårdslösa hanterandet av köparen.....

Jag kan inte rekommendera någon att gå igenom den skit vi nu får traska i, samtidigt kan jag inte heller rekommendera någon att vika sig platt för dessa idioter till köpare som är beredda att gå över lik för att lyckas med sina avsikter.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 278
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp