Bukefalos 28 år!

Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

K

kalimera

Vi har en liten tvist i mitt stall om hur man ska fästa grimskaft med panikhake(transportgrimskaft) i stallgången. Jag hävdar att man ska fästa den fasta haken i väggen och panikhaken i hästen/grimman, pga att hästen ska kunna ta sig loss om den får panik, plus att det är farligt för både hästen och folket att ha en tung metallklump viftandes i ett snöre som sitter på en panikslagen häst, och att den kan fastna ytterligare och då inte ta sig loss(hästen då alltså).
Likadant ska den fästas i transporten(enligt mig).
De andra i stallet hävdar att de måste ha något att fånga hästen i om den får panik. Vem F**N vill rycka tag i en panikslagen häst??
För mig är det självklart att panihaken ska fästas i grimman, på hästen så den ska kunna ta sig fri utan att fastna och skadas. Är det inte så det är tänkt?
Vet någon det korrekta sättet att fästa sådant grimskaft, någon tillverkare som skrivit ut hur den ska sitta?

Mvh Kalimera/som irriterar sig på att hon inte hittat fakta själv på nätet :o
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Jag tror precis som du! Vore ju helt idiotiskt att lossa hela det andra:o Så har vi i mitt stall iaf, så då måste det ju vara rätt :angel:
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Jag vet! man tycker ju det, men FINNS dett ett riktigt sätt, dvs "manual" från tillverkare tex? Har inte sett någon någon annanstans som sätter fast hästarna som dom i mitt stall, i mitt tycke livsfarligt, ägaren har även föl och unghästar som h*n sätter fast på det viset. Och vägrar lyssna på mig när jag bara försöker vara rädd om djuren.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Jag fäster alltid panikhaken i hästen så att säga, och den fasta haken i väggen. Om en häst kastar sig på gången och jag kommer åt att rycka loss panikhaken så skulle denna troligen ge hästen en jäkla smäll i huvudet om panikhaken suttit i väggen. Lite rekylverkan liksom.

du skrev "så hästen ska kunna ta sig loss", men det krävs ju en person som kan rycka i haken så den lossnar. Många tror att panikhakar lossnar av sig själva om hästen rycker i den men så är inte fallet.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

De kan visst lossna av sig själv. Om det beror på en tillräckligt hög spänning i haken för att den ska släppa vet jag inte, men har iaf varit med om det flertalet gånger när hästar ryckt till och kastat sig häfftigt bakåt..

Men för att svara på ts fråga så sätter även jag den fasta delen i väggen och haken i grimman. Är hästen lös brukar den lugna ner sig mer än om det sitter fast en massa grejer i den.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Jag vill att inte att hästen ska få en smäll av ett grimskaft också därför fäster jag den fasta haken i väggen och den andra, panikhaken i grimman.

Det finns nog inget rätt och fel här utan det är vad man själv anser är viktigast, att hästen har ett (två) grimskaft på sig och risken att den då får en smäll av ett grimskaft som flyger och far och risken att den trampar på det och går omkull men kanske lättare att fånga. Eller att hästen kommer lös och bara har grimma på sig, mindre risk för skador men kan vara svårare att fånga.

Någon skrev att man inte försöker få tag på en rädd häst, det försöker iallafall jag med mina.
De lyssnar oftast även om de blir rejält uppskrämda eller kommer lösa och har hela världen att dra runt i och kommer till mej eftersom de känner trygghet hos mej.

Jag fick beviset på det häromdagen när en av hästarna lyckades gå under tråden, det var ju skitkul att dra runt på grannens vall men när jag ropade så kom hon fram till mej omgående. Hon hade inte ens grimma på sig, det har aldrig mina i hagen men lät sig villigt "fångas" in ändå, eller rättare sagt hon kom fram och stoppade huvudet i grimman precis som vanligt:love:
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

*kl*

panikhaken mot hästen. dock så hade jag hellre sett balaband mellan panikhake och kedja.

i mina plastkedjor sitter både balaband och en speciell länk som inte är hel. får hästen panik så drar hon inte sönder sig själv eller kedjorna utan den släpper. kanonbra!
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Oj, det var en ny fundering. Jag hävdar absolut samma som du! Panikhaken ska sítta i grimman, annars är ju halva poängen borta? Har aldrig ens funderat på att man kan göra på annat sätt. Stå på dig eller skaffa egna rep med panikhakar till din häst som sätts fast rätt, så den inte skadar sig om den kommer lös. En liten repstump skulle inte hjälpa mig om hästen kommer lös, det är ju bara en ökad skaderisk, inte så mycket svårare att ta hästen i grimman efter en stund i sådana fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Okej jag har aldrig varit med om det trots att min häst har kastat sig ett antal gånger på gången, och då har det verkligen varit kraftiga ryck. Kanske beror på olika hakar.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Okej jag har aldrig varit med om det trots att min häst har kastat sig ett antal gånger på gången, och då har det verkligen varit kraftiga ryck. Kanske beror på olika hakar.

Jag har inte heller varit med om det. Min förra häst kastade sig bakåt vid några tillfällen som ung. Panikhakarna släppte ALDRIG, däremot har hon förbrukat några nylongrimmor innan vi kom tillrätta med problemet.

Å andra sidan har jag varit med om att panikhaken "lever sitt eget liv" och löser upp i de mest oönskade situationer, när man verkligen INTE vill att den ska släppa.... Är därför inte så förtjust i dem, även om vi har panikhake i transporten.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

kl

Tycker absolut att man ska fästa panikhaken i grimman.
(En liten tankte),
När P-haken sitter i grimman går de ju snabbt att bara ta tag och rycka nedåt så lossnar den ju, men om den sitter i kroken i väggen måste man ju lixom "rycka" uppåt, måste ju vara betydligt svårare i en stressad situation. Eller?
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Samma här, och jag vill bestämt tro att panikhakens syfte inte är att släppa av sig själva heller.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Jag gör som du. Jag har en karbinhake i ena ändan och en panikhake i grimman på hästen. Det finns säkert olika åsikter om detta och inget helt rätt eller helt fel. Hästen kan ju för övrigt inte ta sig loss själv med hjälp av en panikhake. Det får allt människan hjälpa till med i en krissituation. Mina panikhakar har aldrig öppnat sig själva och det är ju heller inte meningen med dem.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

*knapplån*

I transporten: panikhake i väggen, så jag - om olyckan skulle vara framme - kan vara långt från hästen när jag lossar den. Och dessutom har lite att hålla i om hästen kommer loss.

Längre kedja/större utrymme: panikhaken närmast hästen.

En defekt panikhake, d v s en hake som öppnar sig utan att man gjort något med den (hästen kan komma loss själv) ska absolut kasseras per omgående.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

1. Jag använder inte transport grimskaft i stallgången, så där finns inte det problemet.
2. I transport gör jag som Lovisalenora och av samma anledning. Det vill säga sätter den fasta delen i hästen och den snabb utlösande i transporten. Så att man minskar risken för att själv komma till skada om man måste lösa ut den. Plus att det kan vara bra att ha något att hålla i på en lös häst.

I gången an vänder vi vanliga krokar och balband som mellankoppling för att hästen ska kunna komma loss väldigt enkelt om behovet uppstår.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Vi var lata och köpte färdiga kedjor till stallgången, som var plastklädda. Tyvärr var det panikhake i ena änden av dem, dock av den lite högre kvalitén som inte godtyckligt släpper loss hästen när hästen själv får välja...

Det absolut värsta som finns är de billiga panikhakarna som lossar när hästen så mycket som skakar på huvudet, vilket i ett fall resulterat i en vettskrämd häst som fick kedjan på benet och sedan dess är mycket fjantig med att bli uppbunden. Det är en styggelse med klena material och dåliga grejor i samband med djur i allmänhet och hästar i synnerhet.

(har också haft ett nitat läderhalsband som gick av när en av våra rottweilers gjorde ett utfall, då var jag färdig att strypa tillverkaren med resterna av halsbandet)
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Finns uppenbarligen inget rätt eller fel, men jag hävdar ändå att det finns ett hur man "bör" fästa panikhaken, och det är fasta kroken i väggen, panikhaken i hästen. Min åsikt och den står jag fast vid.
Och ang hund som kom lös pga dåligt halsband känner jag igen, hade en gigant till schäfer för många år sen, skulle av bussen vid stora vägen för att gå till stallet, helt plötsligt är hunden fri som en fågel då har kedjan(strypkedjan) bara gått av och jag stod med koppel i handen och en glad fink som skuttade runt mina fötter, tur han var lydig för annars hade han varit hundmos under en stor långtradare... då var jag både arg och rädd.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Du kan vidarebefodra en olycka som hände i ett stall jag jobbade i. En tjej hade bundit upp sin häst och skulle borsta. Fanns ingen panikhake men den "svagaste länken" satt i väggen, troligtvis av samma anledning som dina stallkompisar tycker. Helt plötsligt får hästen ett ryck och sliter sig, repet lossnar från väggen (sitter fast i hästens grimma) och metallhaken får fart, klockar ägaren rätt i tinningen. Det var akuten för henne, omedelbart.

Olyckor kan hända så lätt, men jag hade aldrig bundit upp min häst om panikhaken sitter i väggen, inte efter att ha bevittnat den olyckan!
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Du kan vidarebefodra en olycka som hände i ett stall jag jobbade i. En tjej hade bundit upp sin häst och skulle borsta. Fanns ingen panikhake men den "svagaste länken" satt i väggen, troligtvis av samma anledning som dina stallkompisar tycker. Helt plötsligt får hästen ett ryck och sliter sig, repet lossnar från väggen (sitter fast i hästens grimma) och metallhaken får fart, klockar ägaren rätt i tinningen. Det var akuten för henne, omedelbart.

Olyckor kan hända så lätt, men jag hade aldrig bundit upp min häst om panikhaken sitter i väggen, inte efter att ha bevittnat den olyckan!

Är precis det jag har försökt förklara för dom kan hända, men INTE då. Dom har rätt och jag har fel och så är det med den saken...
Vet inte varför jag har hakat upp mig på detta men det gör mig tokig att dom inte fattar.
Desutom är min häst en av de lite vassare varianterna så när de ska sätta på honom täcket vid utsläpp så binder dom upp honom, och även om jag har poängterat skarpt, att gör dom det ska han bindas upp enligt mitt sätt, så tror jag att dom skiter i det och gör som dom tycker. DET gör mig nog mest arg.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Är precis det jag har försökt förklara för dom kan hända, men INTE då. Dom har rätt och jag har fel och så är det med den saken...
Vet inte varför jag har hakat upp mig på detta men det gör mig tokig att dom inte fattar.
Desutom är min häst en av de lite vassare varianterna så när de ska sätta på honom täcket vid utsläpp så binder dom upp honom, och även om jag har poängterat skarpt, att gör dom det ska han bindas upp enligt mitt sätt, så tror jag att dom skiter i det och gör som dom tycker. DET gör mig nog mest arg.

Usch vilken sits du hamnat i då :/ Min häst är superlugn men inte ens honom hade jag velat ha uppbunden så :( Finns där ingenstans du kan hänga upp egna uppbindningssnören?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 416
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 533
A
Hästhantering Jag har precis köpt min första häst vilken är en 4-årig valack som för det mesta är alldeles underbar. Nu har vi precis flyttat honom...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: pannis
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: CarolineNSV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp