Bukefalos 28 år!

Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Kanske jag som är överkänslig gällande detta.
Är ett litet stall jag står i, finns begränsat med utrymme och man behöver absolut inte binda upp honom egentligen vare sig vid på eller avtagning av täcke, går hur bra som helst i boxen om man har lite hästvana..
Jag får nog bara fortsätta poängtera hur jag vill att det ska vara med min häst, hur dom hanterar sina får jag väl skita i. Funderar på att flytta därifrån ändå, mullestall är inte min "påse" riktigt ändå. Och hästen har börjat uppföra sig illa sen jag flyttade honom dit, han trivs inte heller så det bästa är nog att helt enkelt flytta och låta dom fjanta på bäst dom vill.
Men jag stör mig så in i &%/%#&% att dom vägrar lyssna när jag för ALLAS skull försöker förklara vad som kan hända.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Det bästa du kan göra under den tid du måste stå kvar innan du hittar ett annat stall är att köpa ett vanligt 50 centimeters transportgrimskaft av kedja som är klädd med plast runt om. Sedan sätter du den i boxgallret eller i en ring i boxen med den vanliga haken så att de måste sätta fast hästen i panikhaken.
Då kan de enkelt binda upp hästen i boxen när de tar på täcket och de orkar nog inte vända på grimskaftet när det sitter där det sitter.
Tänk bara på att sätta grimskaftet högt, ca 20 cm lägre än vad hästen är hög är lagom.

Vi hade sådan uppbindning i alla boxar på den ridskola jag jobbade på och det fungerade bra.
Hästarna bör givetvis inte ha grimma på sig med tanke på risken att fastna men det hände att folk glömde/var för lata för att ta av grimman men det hände aldrig att någon av de 40 hästarna fastnade.

Lösningen är inte optimal men bättre än den de har nu.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Kanske jag som är överkänslig gällande detta.
Är ett litet stall jag står i, finns begränsat med utrymme och man behöver absolut inte binda upp honom egentligen vare sig vid på eller avtagning av täcke, går hur bra som helst i boxen om man har lite hästvana..
Jag får nog bara fortsätta poängtera hur jag vill att det ska vara med min häst, hur dom hanterar sina får jag väl skita i. Funderar på att flytta därifrån ändå, mullestall är inte min "påse" riktigt ändå. Och hästen har börjat uppföra sig illa sen jag flyttade honom dit, han trivs inte heller så det bästa är nog att helt enkelt flytta och låta dom fjanta på bäst dom vill.
Men jag stör mig så in i &%/%#&% att dom vägrar lyssna när jag för ALLAS skull försöker förklara vad som kan hända.

Jag tycker faktiskt inte du är överkänslig! Antingen kan du väl binda upp ett eget grimskaft (eller liknande) i gallret i boxen, har du inget sådant kan du skruva fast en ring i väggen och sätta ett grimskaft däri. Då kan dom ta på hästen grimman, sätta fast hästen i grimskaftet i boxen och lägga på täcket.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Jag tycker inte heller att du är överkänslig, jag skulle aldrig binda upp mina hästar på deras sätt. Återigen om jag vore du skulle jag fixa en egen lösning till min häst.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Tack för alla svar :)

jag får hala med mig borrmaskinen och skruva upp egen anordning i boxen tillsvidare.
Fast då har dom väl åsikter om åverkan på inredningen :D

ja ja, jag ska sluta haka upp mig på det, är väl ingen stor grej egentligen, men det är nästan så jag önskar att dera hästar skulle få panik och dom får världens blåtira av panikhaken som det är sååå bra att fästa i väggen....:devil:
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Vi har en liten tvist i mitt stall om hur man ska fästa grimskaft med panikhake(transportgrimskaft) i stallgången. Jag hävdar att man ska fästa den fasta haken i väggen och panikhaken i hästen/grimman, pga att hästen ska kunna ta sig loss om den får panik, plus att det är farligt för både hästen och folket att ha en tung metallklump viftandes i ett snöre som sitter på en panikslagen häst, och att den kan fastna ytterligare och då inte ta sig loss(hästen då alltså).
Likadant ska den fästas i transporten(enligt mig).
De andra i stallet hävdar att de måste ha något att fånga hästen i om den får panik. Vem F**N vill rycka tag i en panikslagen häst??
För mig är det självklart att panihaken ska fästas i grimman, på hästen så den ska kunna ta sig fri utan att fastna och skadas. Är det inte så det är tänkt?
Vet någon det korrekta sättet att fästa sådant grimskaft, någon tillverkare som skrivit ut hur den ska sitta?

Mvh Kalimera/som irriterar sig på att hon inte hittat fakta själv på nätet :o


Själv anser jag att det är värre att gå nära en panikslagen häst för att komma åt panikhaken. En som ligger på golvet och viftar med benen eller står på bakbenen och försöker slita sig. Då är det lättar att lossa vid väggen.

Själv använder jag två balsnören som sitter mellan grimskaft och öglan i väggen i stället. Alltså inget metallstycke, som kan fara runt, bara rep. Som går av om hästen lägger hela sin tyngd på den. Den kan dock rycka rätt bra utan att den kommer loss. Har den väl blivit fostrad till att tro den sitter helt fast är det ett bra sätt. En bra försäkring så att hästen kan komma loss vid panik.

I släpet har jag panikhaken vid grimman. Då måste man ju ändå komma så nära för att få loss hästen ändå i det trånga utrymmet, så där kvittar det och där resonerar jag mer som du. Att det är bättre ju mindre som sitter fast på hästen som kan fastna i det trånga utrymmet.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Hi, hi, tur att ni inte har häst i mitt stall :D Jag har säkerhetshakarna vid väggen och vanliga haken i grimman. En säkerhetshake ska inte lossna lättare än en vanlig hake, utan den ska lösa ut om man håller runt den och drar (och då håller man i den när den lossnar och får den alltså inte som en rekyl i tinningen). Jag har vid något enstaka tillfälle varit med om en häst (som var inhyrd hos oss) som kastade sig bakåt och drog "hysterisk". Då var det bara att ta tag i haken vid väggen och dra. När hästen kände att den var loss på ena sidan så lugnade den sig. Jag hade inte gärna velat gå fram till den och försökt lösa ut säkerhetshaken om den satt i grimman när hästen hade panik.

Jag har för övrigt fått väldigt mycket beröm av en erfaren veterinär för att vi tänkt till och har säkra lösningar i stallet (han kommenterade speciellt bland annat detta med uppbindningen) *skryt*. Vi har väggfästena högt upp (ca 1.8 m upp), och som sagt, säkerhetshaken mot väggen. Just att sätta väggfästet högt upp bidrar till att hästarna inte får panik, även om de går bakåt så blir det inte så hårt tryck mot nacken och då får de inte samma impuls att kasta sig bakåt.

På 1-åringarna har jag även balsnören mellan grimman och vanliga haken.

Men jag skulle inte ta illa upp om någon "inhyrning" skulle vilja ha egna uppbindningar till sin häst, smaken är som baken :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Kl
Jag har plastade kedjor med panikhaken att fästa i grimman.

Om hästen inte är van att stå bunden kan man sätta fast den på ena sidan o ha vanligt grimskaft med säkerhetsknut på andra sidan- den sidan man är på.

då är problemet löst- man hinner stävja kastandet iom att man kan ingripa- hjälpa hästen.

I trailern har jag en hake som måste vridas ett halvt varv o kniv.
Förstår inte varför man måste ha ngt att hålla i där:confused: Haken blir ju som en projektil:eek:
Hästen är ju instängd bakåt.

De enda gångerna som mina sitter fast i gången är när hovis är där.
Han är så jäkla rädd om sin plånbok- som han tror att hästarna försöker att sno- när de bara kollar in rumpan;)
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

det är precis som du säger! Men jag såg att ni trodde att panikhaks-fästet släpper inte av sig själv, man ska dra den lilla metall-plattan neråt, då släpper den.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

tänk om det fanns en lag som sa att man inte fick sätta fast hästen alls och alla skulle bli tvugna att lägga ner lite tid på att få sina hästar att stå stilla. Vilket mysigt hästsverige vi skulle få då!

Jag har min häst alltid lös. Jag parkerar honom och där står han.

Men ja, skulle jag sätta fast pållen skulle jag nog välja panikhaken i hästen faktiskt... Sedan kan man ju även sätta balsnören i grimman också, det är ännu bättre.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

*kl*

I transporten har jag panikhaken i väggen. Skulle olyckan vara framme vill jag åtminstone ha 50 cm snöre att kunna håll hästen i mitt ute på motorvägen, helt lös häst är inget jag är sugen på i den situationen... :crazy:

På gången har jag inte det problemet alls då jag inte använder panikhakar. Eller balband, för den delen- Hästar som ännu inte lärt sig stå uppbundna håller jag eller någon annan i. Min åsikt är att hästen inte ska kunna ta sig loss om den kastar sig bakåt, men jag ska få loss den snabbt om något riktigt äckligt händer. Därför finns det knivar lätt till hands för att skära av repen.
Å andra sidan så är jag inte alls emot att ha panikhakar på stallgången, då ju JAG bestämmer när de ska lösa ut. Har bara varit lat och inte ändrat från vanliga kabinhakar :angel:

Isf skulle jag nog ändå ha kabinhaken i hästen och panikhaken i väggen. Eller varför inte i båda, så kan man välja vart man vill ta loss hästen? I vissa fall kan det ju vara farligt att rycka haken i väggen pga rekylen, men i många andra fall vill jag nog gärna ha något att hålla i, av samma anledning som tidigare, jag vill inte rycka loss hästen så den kommer helt loss och flyger runt i stallet om den ex. har kastat sig, utan jag vill ha loss det statiska "sitta fast-momentet" men ändå hålla kvar hästen.

Hrm, det blev nog lite förvirrat, kan man skylla på att hjärnan är insnöad? :idea:


I vilket fall som helst tror jag att man helt enkelt agerar efter tidigare erfarenheter, och då finns inget rent rätt eller fel. Jagh ar lärt mig på ett visst sätt och fått praktisera det sättet på ett otal hästar, och det har fungerat och det är det jag trivs med. Andra gör, av samma anledning, tvärtom, inget fel i det :)
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Hästar som ännu inte lärt sig stå uppbundna håller jag eller någon annan i. Min åsikt är att hästen inte ska kunna ta sig loss om den kastar sig bakåt, men jag ska få loss den snabbt om något riktigt äckligt händer. Därför finns det knivar lätt till hands för att skära av repen.

Jag håller med dig här! Om hästen håller på och kastar sig på stallgången hade jag inte satt fast den alls på det sättet. De flesta hästar är ganska smarta och kommer fort på att om jag rycker tillräckligt hårt så kommer jag loss. Och då har man skapat sig ett riktigt problem.

Bind i ordentliga grejor som håller för lite ryck så hästarna inte kommer loss. Då lär de sig att tar det emot är det inte lönt att kämpa längre. (kommer antagligen få halva buke emot mig nu)

Liknelse: Om er hund sliter sig när ni är ute och går....vad tar ni på hunden på nästa promenad. Ett starkare koppel eller sytråd?
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Usel liknelse.
En hund är inget flyktdjur utan ett rovdjur.

Dessutom väger hästen alldeles för mkt för att få allt tryck över nacken när den drar.
Jämför hur stark en häst är när den drar- ca 2 hästkrafter.
Då ligger trycket fördelat över hela bog o bringa med en dm- bred läderbrösta alt loksele.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Visserligen helt sant.

Därför tycker jag att det är viktigare att hästen får en ordentlig inskolning på att stå uppbunden.
Den ska inte lära sig att det bara är att rycka till så är man loss. Vissa hästar kanske det funkar kanon att ha balband på, medans andra lär sig kvickt och tycker att det är ett utmärkt sätt att ta sig loss på.

Man ska ju heller aldrig lämna hästen på gången, dvs, den ska inte ha chans att sätta sig i en så farlig situation där den riskerar brott på halskotpelare. Är olyckan framme och det går överstyr ska det finnas en människa där som får loss hästen kvickt, om man inte kan avstyra situationen innan det går så långt.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Är olyckan framme och det går överstyr ska det finnas en människa där som får loss hästen kvickt, om man inte kan avstyra situationen innan det går så långt.

Och det är ju just därför som man använder panikhakar på gången...
Tror nog att de flesta hästägare lär sina hästar att stå bundna på gång, men likväl kan även den coolaste kusen hamna i en dålig situation nån gång.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Usel liknelse.
En hund är inget flyktdjur utan ett rovdjur.

Tja, kanske det. Är inte jag som har sagt det från början utan en av sveriges kändaste inom frihetsdressyr som sa det. Jag tycker det ligger mkt i det. Dvs att man lätt belönar ett oönskat beteende som djuren kanske har. Man gör det dessutom i all välmening och är inte medveten om att man gör det.

Man har t ex balsnören för att hästen ska kunna komma loss och inte skada sig. Hästen lär sig ganska fort att om jag bara rycker till lite så behöver jag inte sitta fast om jag inte känner för det. Och man har då helt plötsligt ett problem på halsen.

Och jo, tyvärr har jag sett många hästar som satt det i system.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Då undrar jag om anledningen till varför dessa hästar behöver sätta det i system.:confused:

Vad gör människan som får en så pass häst som vill fly hela tiden:mad:

Ska man utföra ngt där det finns RISK för att hästen vill fly, så sätter man inte fast den. Det vet alla veterinärer.:bow: Annars är risken stor att man triggar flyktbetéendet o även själva fastsättandet blir ett probelm.
Man skapar själv problemet, men ser bara fel hos hästen.

man börjar alltid att sätta fast den i dess trygga o lugna miljö o sen när de vet hur de ska agera- kastar de sig sällan eller aldrig- testar aldrig.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Och det är ju just därför som man använder panikhakar på gången...
Tror nog att de flesta hästägare lär sina hästar att stå bundna på gång, men likväl kan även den coolaste kusen hamna i en dålig situation nån gång.


Yep, skrev också att panikhakar är en god idé vid uppbindning, men att jag ännu inte ändrat själv.
Däremot vill jag inte ha BALBAND eller "svaga länkar" eller annat som hästen själv kan rubba :idea:
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

Då undrar jag om anledningen till varför dessa hästar behöver sätta det i system.:confused:

Vad gör människan som får en så pass häst som vill fly hela tiden:mad:

Ska man utföra ngt där det finns RISK för att hästen vill fly, så sätter man inte fast den. Det vet alla veterinärer.:bow: Annars är risken stor att man triggar flyktbetéendet o även själva fastsättandet blir ett probelm.
Man skapar själv problemet, men ser bara fel hos hästen.

man börjar alltid att sätta fast den i dess trygga o lugna miljö o sen när de vet hur de ska agera- kastar de sig sällan eller aldrig- testar aldrig.

Precis, som jag sade- de måste skolas in på att vara uppbundna, man kan inte bara plötsligt en dag sätta fast dem i balband som släpper varje gång hästne säger "Nej fy, jag vill inte vara uppbunden!". Då sätter de det i system, för hästen har ännu inte lärt sig att det är OK att vara uppbunden.

Vid undersökningar, vaccinationer och t.o.m, för vissa hästar, hovslagare binder jag inte upp dem alls. Det är bara dumt, och kan som du säger, trigga flyktmekanismen. Då är det varken bra att sitta fast eller att komma loss direkt, bättre att någon håller i dem.
 
Sv: Hjälp! Korrekt sätt att fästa panikhake?

I de bästa världar.. sätter uppfödaren fast den lilla i boxen med Mamman.

Om inte så binder man den kort i boxen vid måltider- alltid med säkerhetsknut!!!
Man kan ställa den med rumpan mot en vägg o om den börjar dra- smacka, led den framåt så lär den sig att trycket över nacken ger med sig. BERÖM!!
Det bör vara bra förutsättningar de första gångerna. Hästen är avrastad, mätt o lugn o ro i stallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 416
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 533
A
Hästhantering Jag har precis köpt min första häst vilken är en 4-årig valack som för det mesta är alldeles underbar. Nu har vi precis flyttat honom...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: pannis
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: CarolineNSV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp