Bukefalos 28 år!

Hjälp med tömkörning

S

smiling_sun

Min treåring har väldigt svart att gå själv i skogen, så fort han inte ser de andra hästarna så stannar han och står som fastvuxen i marken, börjar jag då smacka så backar han och/eller vänder. Han går om jag leder honom men då väldigt tveksamt och börjar sen försöka vända och hålla på. Hur ska jag göra? Man vill ju inte att han ska bli beroende av att det går någon före hela tiden. Det är ju inte kul med en häst som inte vill gå i skogen. Någon som kan ge mig lite råd? :confused:
 
Om du gör så att ni är ute och går lite mer innan du tömkör kanske det lossnar så småningom. Som det är nu litar inte hästen på dig så mycket att den kan tänka sig att läna de andra. Så om ni övar på det först kan ni ta tömkörningen efter det. Skapa trygghet i första hand. Sen när du tömkör i skogen kan du ta en medhjälpare som har en lång lina till hästens grimma som du har under tränset. Denne kan då i början gå framme vid huvudet på hästen och så småningom flytta bakåt så hästen blir mer och mer självständig.
 
Hej!
Jag tar hand om en tvååring. Ibland när jag går ut med henne är hon också så. Jag brukar ha ett litet spö framme vid mulen och försöker hon vända så trycker jag med armbågen och viftar lite med spöet. Funkar bara fint för mig!

Vi tömkör henne med och då snurrar hon gärna ibland. Nu har jag lärt mig att så fort hon saktar in lite för mycket så driver jag på henne. På så sätt får hon ingen chans att snurra. Om hon ändå börjar vända så "springer" jag efter så att jag hela tiden är lite snett bakom, då kan hon inte snurra in sig i tömmarna, vilket är hemskt irriterande!!! :smirk:

Hoppas det löser sig i alla fall! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 500
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 508
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp