Hjälp mig börja rida!

Sv: Hjälp mig börja rida!

Men herregud, NÅGON himla ridskola måste väl köra med turer utomhus? Eller är jag dömd till någon slags turridningsverksamhet bara för att jag vill rida utomhus?! Verkar ju konstigt...

Hur pass kul är det egentligen på en ridskola inomhus? Verkar SÅ tråkigt att bara rida runt runt, även om man kanske lär sig lite mer! Men det är väl smällar man får ta antar jag... :(

Annars år det väl bara att hoppas på att det nu mot all förmodan finns någon ägare som vill ha mig som medryttare, men DOM chanserna är väl små som sagt...

Kan det verkligen kosta uppåt 5000 per termin bara för att rida 1 gång i veckan?! Känns ju helt hopplöst om jag nu har som mål att rida 4-5 gånger i veckan! Visst handlar allt om prioriteringar, men om det ska kosta mig uppåt 20000 per terminbara för att jag vill rida mycket, då får det nästan vara... *Besviken*

Medryttarmarknaden för en totala nybörjare är väldigt begränsad tyvärr, eftersom man då ska kunna fodra, mocka, göra i ordning och rida hästen ensam utan hjälp. Det kan också bli ganska farligt om man inte är van och hästen blir rädd för något till exempel.

Ridning är dyrt, framförallt kring storstäderna. Men det är väldigt roligt! En medryttarhäst kostar kanske 1000 kr/månad för 2 ggr/vecka, så det är billigare, men då måste man som sagt kunna lite mer.

Att rida på fyrkantspåret handlar definitivt inte att bara rida runt, runt - när man ska styra hästen själv istället för att den går efter hästen framför blir det mycket svårare, så det är både svårt och jobbigt. Anledningen till att man rider i ridhus när man rider på ridskola är ju för att man ska lära sig rida och kunna rida hästen ensam, och det är ju svårt om man hela tiden rider efter varandra på led. Tråkigt är det absolut inte, du får ju jobba och koncentrera dig hela tiden för att få hästen dit du vill i den gångarten du vill.

Men om du bara vill rida ut, och egentligen inte är så intresserad av att lära dig rida på riktigt, utan mer att "åka häst" en stund och komma ut i naturen, så föreslår jag att du letar upp en turridningsfirma här i stockholm, och rider där. Då blir det bara uteritter på snälla hästar.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Klart du kan börja på ridskola :)

Vi har flertal senior grupper på våran ridskola och där är jag yngst å jag är äldre än dig så det är inga problem :) Vi har haft grupper med nästan bara killar oxå, men nu vet jag inte hur det ligger till med dom iochmed viss omstrukturering på ridskolans lektionsverksamhet så har grupperna förändrats och jag har bytt dag och tid.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag märkte att det var mycket "åka häst" vad gäller turridningen, men det var samtidigt lite skönt att rida i grupp, för man kunde prata med varandra och ha trevligt samtidigt som man red!
Två flugor i en smäll om man säger så! Lite det jag är ute efter, både lära mig rida ordentligt, och dessutom umgås... Samtidigt!

Då kanske det bästa helt enkelt vore att fortsätta med turridningen? På en ridskola sitter man kanske och fikar efteråt, men under själva ridlektionen finns ingen tid till att prata, då är allt fokus på själva ridningen.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Ojojoj, det är då en värd med mångfald du ger dig in i. Skilnaden på olika ridstilar kan vara enorm, och i varje ridstil finns i princip lika många filosofier som det finns människor. Det är en hård värld, med många åsikter och mycket förvirring, men vi älskar den ändå. ;)

För att förklara lite kort vad det är du ger dig in på.
Hästar användes ju från början som transportmedel och i jakt och krig. Sen har man utvecklat hundratals olika användningsområden och därmed har man ju också utvecklat olika hästraser och filosofier som passar för bra för dessa olika inriktningar. Den engelska dressyren (dagens vanliga dressyr) är väl den sortens ridning som format dressyrridning i tävlingsform, och därför är den typen av ridning väldigt stor, det betyder mao inte att den är bäst. Men numera börjar man lite smått gå ifrån den typen av ridning och det kommer mer och mer akademisk ridning, westernridning mm. som ju är uråldriga ridsätt som är tänka att använda rent praktiskt i krig, boskapsskötsel, och liknande.

Dessa ny-gamla ridsätt har ju helt andra sätt att se på ridning än den engelska dressyrridningen så redan när du börjar din karriär på hästryggen har du ett val att göra som kommer att påverka hela din ridning. Och självklart är ju det bästa att hitta rätt på en gång så att du slipper börja om sen. ;)

Och vad som är rätt är ju en smaksak. :p

Jag föreslår att du läser lite om de vanliga stora ridstilarna som finns. Du behöver inte fördjupa dig i historia och metoder, men alla ridstilar har ju en filosofi som speglar deras sätt att se på ridning så några rader om Akademisk ridkonst, Westernridning och Engelsk dressyrridning/Tävlingsdressyr skulle jag tro är en fördel. Hoppning och liknande kan du göra oavsätt inriktning. Det låter ju skittråkigt att behöva läsa, men det behöver inte handla om mer än en kort förklaring.

Men vill du göra det enkelt för sig så åker du bara till närmaste ridskola och tar den engelska dressyren för vad den är. Där får man ju också ofta hoppa och göra annat än bara dressyr i lite större utsträckning. Mindre privatridskolor har ofta inte samma kvalite på utbildning eller hästar, men gör o andra sidan ofta mycket annat som gymkhana, tolkning, uteritter mm. Jag växte upp på en sådan och skulle aldrig rekomendera någon att börja på en stor ridskola. Opersonligt, dålig hästhållning och ofullständigt är min åsikt om många stora ridskolor.

Frågan är ju vad du vill göra. Vill du tävla, inrika dig på dressyr eller kanske hoppa, eller vill du mest ha skojj, ta det lugnt och njuta av naturen?

Så, nu har jag rört till det lite för dig. ;) Vart i Sthlm bor du?
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Vilka ridskolor har tolkning och gymkhana med vuxna nybörjare???

Man kanske ocksa ska säga att western och akademisk ridning verkligen är marginella företeelser i ridvärlden. Det finns väldigt fa, om ens nagra ridskolor där man far lära sig att rida pa det viset. För en nybörjare tvivlar jag dessutom att är nagon större skillnad pa att rida akademisk och vanligt.

Om du aker utför sa är det ungefär som slalom och telemark. De allra flesta aker slalom, men visst, man kan aka telemark ocksa, och det finns de som gör det.

Sa spretig är nu inte ridvärlden, det är rätt standardiserat - annars skulle man ju inte kunna tävla mot varandra eller rida varandras hästar, om alla gjorde helt annorlunda. Det är mer när man kommer till de sma detaljerna som folk gör lite olika. Det finns helt enkelt manga sätt att göra rätt pa.

Fördelen med en större ridskola är att de har utbildad personal och ofta bättre konomi, vilket gör att de har rad med bättre hästar och bättre anläggning.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Mindre ridskolor sämre kvalitet på utbildning och hästar :eek:? Det var nog det värsta generaliserandet jag har hört.

Jag arbetar på en liten ridskola med HÖGA krav på kvalitet och vi har utbildat många tävlingsryttare.

Till TS:

eller så får du hitta en sån som jag; anställd ridlärare som även tar emot privatelever hemma.

Välkommen in på islandsforumet och kolla!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Vilka ridskolor har tolkning och gymkhana med vuxna nybörjare???
Jag har tyvärr inte koll på dagens ridskolor och innehållet i deras lektioner. Man får nog ringa runt o fråga. :)

Man kanske ocksa ska säga att western och akademisk ridning verkligen är marginella företeelser i ridvärlden. Det finns väldigt fa, om ens nagra ridskolor där man far lära sig att rida pa det viset. För en nybörjare tvivlar jag dessutom att är nagon större skillnad pa att rida akademisk och vanligt.
Du har rätt i frågan om att det finns få ridskolor som lär ut andra typer av ridning än den traditionella engelska ridningen. Men det finns om man är intresserad och kan vara värt att titta på. Jag vet många vuxna ffa som börjat med western direkt. Och ett fåtal som gått direkt på akademiskt, ffa karlar. ;) Och skillnaden på AR och engelsk dressyr är stor redan från början. Jag började på en vanlig liten privat ridskola och har som hästägare sen gått kurs i akademisk ridkonst. Som ryttare med traditionell ridning i bakgrunden fick jag börja om helt från början och det är ju en helt annan typ av ridning med medvetenhet om helt andra saker. Och dessutom las arbetet upp på ett helt annat sätt redan från början. I akademiskt ridkonst lägger man ner mer vikt i alla gångarter och hästens form redan från början.

Sa spretig är nu inte ridvärlden, det är rätt standardiserat - annars skulle man ju inte kunna tävla mot varandra eller rida varandras hästar, om alla gjorde helt annorlunda. Det är mer när man kommer till de sma detaljerna som folk gör lite olika. Det finns helt enkelt manga sätt att göra rätt pa.
Ja men det man tävlar i grundar ju i den engelska ridstilen, som ju just därför har blivit så stor efter som att det är så det "ska se ut". Och det är den typen av ridning många vill rida, den som man också kan tävla i. Men sen säger jag inte att det ena är mer rätt än det andra, som jag skrev så är det en smaksak. Dock är det skillnad, det ska man veta.

Fördelen med en större ridskola är att de har utbildad personal och ofta bättre konomi, vilket gör att de har rad med bättre hästar och bättre anläggning.
Bättre ur vilken synpunkt?
Jag anser att en mindre anläggning kan vara precis lika bra. Ofta bättre efter som att färre elever innebär mindre spring, en tätare kontakt och kanske också, som jag upplever det, mer hästhantering. På stora ridskolor blir det lätt opersonligt, man får en färdig häst, rider och lämnar över den till nästa. Inte alltid men ofta. Kanske är det en bra anläggning och utbildning för den som bara vill tävla, men för den som vill lära sig mer än bara ridning kan det o andra sidan vara ett sämre val. Så vad som är bättre är relativt och också det, en smaksak. :)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Mindre ridskolor sämre kvalitet på utbildning och hästar ? Det var nog det värsta generaliserandet jag har hört.

Jag arbetar på en liten ridskola med HÖGA krav på kvalitet och vi har utbildat många tävlingsryttare.
Menar du att det gäller alla små ridskolor bara för att det gäller eran?
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Snabbsvar nu (skriver på mobiltelefon):
Bor i Älvsjö, och har tillgång till egen bil!

Westernridning låter faktiskt lite intressant!
Ska kika lite närmare på det tror jag... :)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag tror nog det ja, att kvaliteten är generellt hög oftare än generellt låg som du ville ha det till.

Mindre ridskola, färre elever, viktigare med gott rykte.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Mindre ridskolor sämre kvalitet på utbildning och hästar :eek:? Det var nog det värsta generaliserandet jag har hört.

Jag arbetar på en liten ridskola med HÖGA krav på kvalitet och vi har utbildat många tävlingsryttare.

Till TS:

eller så får du hitta en sån som jag; anställd ridlärare som även tar emot privatelever hemma.

Välkommen in på islandsforumet och kolla!

Men nu kanske inte islandshästar är det bästa valet för en kille som är 1,87 lang och väger närmare 90 kg?:crazy:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag tror nog det ja, att kvaliteten är generellt hög oftare än generellt låg som du ville ha det till.

Mindre ridskola, färre elever, viktigare med gott rykte.

Ryktet är väl precis lika viktigt vare sig man är liten eller stor???

Mindre ridskola ---> inga skalfördelar ---> sämre ekonomi ---> mindre pengar till löner, hästar och anläggning ---> svarare att hitta välutbildade hästar och personal.

Enkel ekonomi.

Savida inte den lilla ridskolan kompenserar med väldigt höga avgifter, da far man upp lönsamheten, men jag förstod det som att TS inte hade obegränsat med ekonomiska resurser?
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Hur långt är det mellan dig och Stockholm? Med tanke på att jag har tillgång till egen bil så tvekar jag inte en sekund på att åka lite längre för att få ut så mycket som möjligt av ridningen! ;)

Haha, ja du, minst 60 mil. :p Jag bor utanför Umeå så det är en bra bit att köra för en ridtur. ;) Fasiken vilken otur man ska ha jämt när man väl hittar hästintresserade killar! :cool: ;)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Har ringt runt till säkert 9 (!) olika ridskolor idag, STORA som små - och alla, ALLA har verkligen (vänligt men bestämt) dissat mig totalt! Antingen är det 1) fullt, så man måste stå på väntelista i ett sekel, eller 2) så finns det inte intresse att ens starta ridgrupper som jag kan tänkas passa in i, pga. att ungdomar i min ålder som fortfarande går på ridskola redan har minst 74 års erfarenhet, eller 3) jag är på tok för stor och borde börjat för 13 år sen!

Då man inte fick nämna namn på ridskolor här (?) så gör jag inte det, men jag har väl kammat av de flesta som ligger någolunda nära Älvsjö/Huddinge! Och jag vill lova att detta är ett VÄLDIGT stort område...!

Så efter en hel dag av slit så har jag kommit absolut ingenstans, utan är fortfarande kvar på ruta 1! Och nu börjar jag verkligen tröttna... Kanske ska lägga ut en annons någonstans där de ridskolor med plats kan lägga bud på mig som elev? :confused: Det lär trots allt bli en hel del pengar om jag nu ska rida 3-4 gånger i veckan...

Haha, ja du, minst 60 mil. :p Jag bor utanför Umeå så det är en bra bit att köra för en ridtur. ;) Fasiken vilken otur man ska ha jämt när man väl hittar hästintresserade killar! :cool: ;)

Tell you what! Hyr ett hästsläp (vi delar på kostanden inkl. bensin!) och ställ hästen nere hos oss, i vår trädgård! Den är huuuuuuur stor som helst, och vi har inte klippt den på ett tag - så det finns GOTT om mat åt vilken hungrig häst som helst! :p Dessutom tror jag inte att någon granne eller kommunal tjänsteman lär upptäcka om vi bygger upp ett stall i trädgården som hästen kan stå i. För stall brukar ju vara såå små... Eller hur? *suckar*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag tror nog det ja, att kvaliteten är generellt hög oftare än generellt låg som du ville ha det till.

Mindre ridskola, färre elever, viktigare med gott rykte.
Det är ett sätt att se det på. Men min erfarenhet talar för att det ofta inte är så. Det varierar dock säkerligen. Och jag påstod aldrig att alla små ridskolor har sämre kvalite på hästar.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Har ringt runt till säkert 9 (!) olika ridskolor idag, STORA som små - och alla, ALLA har verkligen (vänligt men bestämt) dissat mig totalt! Antingen är det 1) fullt, så man måste stå på väntelista i ett sekel, eller 2) så finns det inte intresse att ens starta ridgrupper som jag kan tänkas passa in i, pga. att ungdomar i min ålder som fortfarande går på ridskola redan har minst 74 års erfarenhet, eller 3) jag är på tok för stor och borde börjat för 13 år sen!

Äsch, ge inte upp! Som sagt, det finns väldigt fa ridskolor i Stockholmstrakten som tar in vuxna nybörjare. Men trösta dig med att det är inte för att vara elak som de gör sa - min ridskola tar till exempel inte in vuxna nybörjare, och det är för att hästarna inte alls är lämpliga nybörjarhästar. De är för känsliga och för framat - vi har kanske tva eller tre som kan ga med nybörjare, men det kan man ju inte göra en grupp av...

Dessutom har manga ridskolor en 85-kilosgräns för sina ryttare, kan de vara det som spökar?

I vilket fall, min man, som ju var i samma sits som du, hittade en ridskola som han trivs jättebra med. Det är ett ställe med väldigt trevlig stämning, och bra, välskötta hästar. Man far ju inte nämna namn, men västerhaninge är ett bra ställe att leta... :angel:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Vi kanske kan hjälpa dig ute hos oss? Om du kan tänka dig att åka 2 mil norr om stockholm för att komma till en ridskola? Om du vill pm:ar jag dig numret.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Westernridning kan vara kul men i Sverige är det inte så mycket uteridning ut mycket bana, men kanske mer utmanande och kul som kille.

Ett par alternativ,
*Leta efter en klubb som sysslar med distansritt. De rider ute långa turer etc och tävlar även i detta.

*Hitta en person (genom annons på Buke tex) som har flera hästar i sitt stall och kolla om du kan få hjälpa till och rida där mot lite lektioner i utbyte alternativ rida ut en häst tillsammans med ägaren. vissa vill gärna ha hjälp samt någon att rida tillsammans med.

men ett tips, dressyr är grunden i all ridning, se till att till grunderna annars är du en fara ute i naturen. Måste lära sig att kontrollera sina hästar.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Westernridning kan vara kul men i Sverige är det inte så mycket uteridning ut mycket bana, men kanske mer utmanande och kul som kille.

Varför skulle inte en kille kunna rida vanlig ridning? :confused:

Fraga Jan Brink eller RGB om de tycker att ridsporten inte ger dem tillräckligt med utmaningar.... ;)

Det enda som skulle hindra en kille fran att rida vanligt är att det har tjejstämpel, och förhoppningsvis sa bestämmer man sig väl för vad man tycker är kul, inte vad som anses lämpligt för det kön man tillhör?:confused:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Vi kanske kan hjälpa dig ute hos oss? Om du kan tänka dig att åka 2 mil norr om stockholm för att komma till en ridskola? Om du vill pm:ar jag dig numret.
Hej!

Norr om stan blir en ganska lång väg för mig att åka, men skicka gärna namn på ridskolan/stallet, hemsida och telefon nr. så hör jag av mig! :)

Vänligen,
Christer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
982
Senast: mattson
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 588
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp