Hjälp mig börja rida!

Sv: Hjälp mig börja rida!

Minns inte om jag redan har frågat, men vad ska hästen ha för mankhöjd om jag är 190 cm lång?

Jag frågade en gammal kompis, och fick svaret att 175 är absolut minimum! Om man säger såhär - hur hög kan mankhöjden vara innan man får problem att ta sig upp i sadeln, utan hjälp av stege eller annat hjälpmedel? :rofl:

Tittar lite på medryttarhästar, men de flesta verkar vara för små...!
The bigger the better - eller hur?


Vad ska man säga... "May the force be with you!" kanske? :p

Men helt ärligt, en bild vore jättekul att se! Sen kanske det inte är realistiskt att transportera ner hästen till Stockholm om du nu bor där uppe, men man kanske kunde leka med tanken i alla fall... Om man i teorin säger att man transporterar ner hästen - vad är det då som kostar, förutom stall, foder och någon (utöver mig) som tittar till den? *drömmer sig bort*:)

Haha! :D
Jaa, allt som kostar är ju...
*Stallhyra
*Hö
*Kraftfoder
*Skoning
*Försäkring
*Avmaskning
*Vaccination
(*Övriga vet.besök.)

Nu har jag säkert glömt något, men alla de löpande kostnaderna klarar jag att betala själv på min inkomst på 2350 kr. Hö, vaccination mm är ju bara engångskostnader/år. Så det är inte så fasligt dyrt! Nu kanske det är annars när man tänker på priset i hyrorna mm där nere i Sthlm, men som sagt så är det ingen värre kostnad här uppe. :)
Ännu en anledning till att flytta norrut? ;)

Angående storleken på hästar, det beror på så mycket men mest beror det på om hästen du sitter på är kraftig/viktbärande/"ranglig"/osv. Min nordsvensk är ca 165 hög (hon är gigantisk för att vara nsv) och jätteviktbärande, så henne skulle det aldrig vara några problem med (Hon är dock förvånandsvärt smidig och lätt att rida trots sin storlek).
Är det däremot en ridskolehäst på samma höjd ála modell spinkigt halvblod så är det nog värre. Men sen beror det ju mycket på ryttaren med, en ryttare med bra balans är lättare för en häst att bära upp oavsett om man är lättare eller tyngre.

Här kommer en länk till en bild på Lillröa. :love:

http://www.pixbox.se/pic_show_id23024951.html

Se och njut. (Liite halvtaskig bild, bilden är efter sommarbete så hon är både lite tjock och lite omusklad, kan lägga in fler när jag knäppt några nyare.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jättefin häst! Men jag måste bara få fråga! Ska den verkligen gå ner så mycket där sadeln brukar sitta?
Kanske är just rasen (?), men dom hästar jag har suttit på har varit rakare i ryggen? :crazy:

Hej och hå... Du har (helt seriöst nu!) ingen lust att ta ner hästen till Stockhom antar jag - även om jag skulle stå för alla kostnader och så? Kanske är orealistiskt, vad vet jag - men det vore så himla kul...!
Kanske kan ta en tur upp till nordligare breddgrader på ett litet studiebesök i alla fall? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Folk tror att killar ska bli annorlunda bahandlade i en ridgrupp, men det är helt fel. I en grupp så har ju alla samma intresse och jag tror inte att någon tjej skulle tycka det var konstigt med en kille i gruppen.
Det är min erfarenhet också, att man som kille inte blir behandlad annorlunda. Enda skillnaden var att ridläraren hade lättare för att lära sig mitt namn första terminen. *s*

För egen del hade inte en renodlad kill-/gubbgrupp tillfört något extra som jag inte kan få i en blandad grupp. Det gemensamma ridintresset och hur de andra i gruppen är som personer, är det enda som spelar någon roll för mig.

Hoppas det fixar sig för dig reVoid och att ridskolan du hittat faller väl ut!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jättefin häst! Men jag måste bara få fråga! Ska den verkligen gå ner så mycket där sadeln brukar sitta?
Kanske är just rasen (?), men dom hästar jag har suttit på har varit rakare i ryggen? :crazy:

Hej och hå... Du har (helt seriöst nu!) ingen lust att ta ner hästen till Stockhom antar jag - även om jag skulle stå för alla kostnader och så? Kanske är orealistiskt, vad vet jag - men det vore så himla kul...!
Kanske kan ta en tur upp till nordligare breddgrader på ett litet studiebesök i alla fall? :)

Nä det ska inte se riktigt så svankigt ut men hon faller ur (tappar muskler) lätt under betet, speciellt nu i sommar när hon bara fått gå och ha semester eftersom jag själv har jobbat så mycket. :)

Ja, ska vi snacka allvar nu, självklart skulle det vara spännande att ta en tripp dit men det är ju så mycket att tänka på runt omkring liksom. Massa planering innan sånt skulle vara möjligt. :p Dessutom är jag så himla bra på att planera. :angel:
Nämen skämt åsido, studiebesök till norrland låter väl mer genomförbart. :)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Kanske lite dumt att väcka denna (döda?) tråd till liv igen, men here it goes...

Vad rekommenderar ni att man rider i för kläder, förutsatt att man nu inte har ordentliga ridkläder?
Jag har kört i mjukisbyxor och gympaskor, men jag upplever att det är lite halt att sitta kvar på sadeln! Men känns ändå som ett bättre alternativ jämfört med tex. jeans!
Några förslag på ännu bättre kläder än mjukisbyxor? :)

Vilka plagg/tillbehör ingår i en komplett utrustning tex? Hjälm, ridbyxor, stövlar/skor, ridspö - något mer?
Vad i denna utrustning är absolut nödvändig, och vad kan man skippa som nybörjare?

Tänkte köpa allt nytt - vilken butik i Sthlm har bäst priser? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag föredrar faktiskt jeans framför mjukisbyxor just för att det är så halt i de senare. Men det är klart värt pengarna att skaffa ett par riktiga ridbyxor. Tänk på att det ska vara av herrmodell om du vill ha plats med "paketet". :p

Jag tycker bäst om jodphurskor och short chaps. Andra rider helst i stövlar. Du kommer att märka stor skillnad från gymnastikskorna med ett par riktiga skodon. Skänkeln blir mycket stadigare och du riskerar inte att åka lika långt fram i stigbygeln i och med klacken.

Har ridskolan hjälmar till utlåning kan du vänta med att köpa en sådan. Fast jag tröttnade rätt fort på att behöva leta efter en hjälm som satt skönt inför varje lektion. Många storköp har godkända ridhjälmar till en rimlig peng.

Ett allroundspö kan du få för 20-25 kr.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Minns inte om jag redan har frågat, men vad ska hästen ha för mankhöjd om jag är 190 cm lång?

Jag frågade en gammal kompis, och fick svaret att 175 är absolut minimum! Om man säger såhär - hur hög kan mankhöjden vara innan man får problem att ta sig upp i sadeln, utan hjälp av stege eller annat hjälpmedel? :rofl:

Tittar lite på medryttarhästar, men de flesta verkar vara för små...!
The bigger the better - eller hur?

Håller med Rockypro om att det betyder mer hur grov/viktbärande hästen är än exakt vilken mankhöjd den har.

Min man som är 1.87 var under lång tid medryttare på en haflinger på ca 1.50. Han har också regelbundet ridit ett grövre halvblod på ca 1.65.

När jag fick en muskelbristning och inte kunde rida på 6 veckor skrittade han ibland min egen haflinger som bara är ca 1.40. Tilläggas ska att han bara väger 75 kg och är en helt ok ryttare.

Jag föreslår absolut inte att du kan rida så små hästar men jag tycker som sagt inte att du bara ska titta på mankhöjden.

Jag lägger in en bild på maken och min flinga på 1.40.

RomeoochJanne.jpg
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Kanske lite dumt att väcka denna (döda?) tråd till liv igen, men here it goes...

Vad rekommenderar ni att man rider i för kläder, förutsatt att man nu inte har ordentliga ridkläder?
Jag har kört i mjukisbyxor och gympaskor, men jag upplever att det är lite halt att sitta kvar på sadeln! Men känns ändå som ett bättre alternativ jämfört med tex. jeans!
Några förslag på ännu bättre kläder än mjukisbyxor? :)

Vilka plagg/tillbehör ingår i en komplett utrustning tex? Hjälm, ridbyxor, stövlar/skor, ridspö - något mer?
Vad i denna utrustning är absolut nödvändig, och vad kan man skippa som nybörjare?

Tänkte köpa allt nytt - vilken butik i Sthlm har bäst priser? :)

Eko har bra pris på ridprylar, annars är Hööks billigast. Men tänk på att utbudet för herrar tyvärr är ganska dåligt, så ofta finns det inte så mycket att välja på.

Absolut nödvändigt är följande, skulle jag säga: ridbyxor, skor, hjälm. Eller i nödfall bara skor och ridbyxor, eftersom man kan låna hjälm. Rida i jeans är direkt plågsamt, och mjukisbyxor blir alldeles för hala i sadeln. Gympaskor är direkt farliga att rida i, du ska ha skor med klack. Mountainhorse har bra skor, dessutom med stålhätta ifall du skulle bli trampad.

Trevligt att ha är: handskar, ridstrumpor, chaps och spö

För den vane ryttaren: säkerhetsväst, ridstövlar och sporrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig börja rida!

För den vane ryttaren: säkerhetsväst, ridstövlar och sporrar.

Jag skulle snarare vilja säga att säkerhetsväst är bättre till nybörjarna. :p Dock inte sagt att det inte är bra för alla!
Jag har själv en säkerhetsväst... Har bara aldrig använt den. :angel:
Men som sagt, basutrustning:
* Bekväma byxor utan sömmar som skaver
* Ridhandskar för att slippa skavsår av tyglar
* Hjälm (finns ofta att låna, men det är skönt att ha sin egen, sen dessutom förlorar hjälmar en del av sin säkerhet för varje gång man ramlar av på skallen/tappar den i golvet, mm.)
* Skor/stövlar med minst 2 cm klack för att inte halka genom stigbygeln och fastna!
* Shortchaps/leggings om du har ridskor.
* Om du ska satsa på ridning (alltså inte bara ta 10 lektioner och sen sluta) rekommenderar jag säkerhetsväst. Skyddar inte ryggrad men är stötdämpande och skyddar mjukdelar så som njurar mm.
(Jag ska själv köpa ett snowboardryggskydd, lättare att bära, smidigare och skyddar ryggraden, men dock inget annat.)

Spö tycker jag inte är nödvändigt, på ridskolor finns det (oftast) att låna om det finns hästar där det behövs.
Sporrar ska man inte ha som nybörjare när man inte riktigt lärt sig kontrollera sina skänklar mm.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Om du inte vill köra hela kitet med ridbyxor och stövlar så kan jag rekomendera "sko ridbyxor"
De ser ut som vanliga byxor med raka ben (liknande jeansmodell) men de har inga otrevliga sömmar och finns med skoning på knä eller hela byxan.

Vanligast är dessa bland islandshästryttare och de finns att finna på diverse internetshoppar och även på vanliga ridshoppar i stockholmsområdet.

PM:a mig om du vill ha tips om butiker.


Ett tips när du ringer runt och frågar om ridning är att säga att du är 190 lång och vältränad. Det gör skillnad för hästarna att bära en välbalanserad och propertionerlig 80+ än någon lika tung ryttare som är kort.

Jag har haft elitseriespelare i hockey på mina hästar när jag hade turridning/ridskola och det var inga lättviktare, men inga problem för hästarna då ryttarna hade så bra kroppskontroll.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Kanske lite dumt att väcka denna (döda?) tråd till liv igen, men here it goes...

Vad rekommenderar ni att man rider i för kläder, förutsatt att man nu inte har ordentliga ridkläder?
Jag har kört i mjukisbyxor och gympaskor, men jag upplever att det är lite halt att sitta kvar på sadeln! Men känns ändå som ett bättre alternativ jämfört med tex. jeans!
Några förslag på ännu bättre kläder än mjukisbyxor?

Vilka plagg/tillbehör ingår i en komplett utrustning tex? Hjälm, ridbyxor, stövlar/skor, ridspö - något mer?
Vad i denna utrustning är absolut nödvändig, och vad kan man skippa som nybörjare?

Tänkte köpa allt nytt - vilken butik i Sthlm har bäst priser? :)
Köp inte på dig dyra saker innan du vet att det är ridning som är din grej. ;)

Jag köpte min nya hjälm på ÖB, sitter som ett smäck och är godkänd enligt regler, för endast 299:-

Byxor, har du jeans utan en tjock söm på insidan av benen går det alldeles ypperligt att rida i. (skaver annars av sömmen)
Annars kan man med fördel rida i mjukisbyxor, kan bli halkigt, men man får öva balansen fortare bara. hihi
Man ska ju ändå ha tyngden i stigbyglarna, inte i sitsen. ;)

Skor, spelar ingen vidare roll, men bäst är med klack och inte med bred tå. (för att komma i och ur stigbygeln)
Klacken är för att man inte ska glida igenom stigbygeln och fastna i ev avramling.. Bli jobbigt då.... ;)

Går att köpa huffsat billiga skor med klack, typ varsomhelst. :D

Låter roligt, men ha tighta kallingar, boxermodell gärna i mickrofiber tyg. Paketet & rumpstumpen kan skadas annars. ;)

Säkerhets väst är bra att ha, dock har jag inte vant in mig med det. :o
Köps billigt på lite olika ställen, försök att få tag i en helgjuten och inte en ribbad. Blir lite stelare, men mycket säkrare.
(man vänjer sig säger de lärda)
Tänk på att den får inte går ner för mycket på ryggen, den kan slå i bakvalvet på sadeln, så tänk på att spara kvitton så du kan byta om den inte passar vid ridning.
Den ska sluta typ vid korsryggen.

Handskar kan vara bra på vintern, köps billigt typ överallt, tänk på att de ska vara relativt tighta om fingrarna och inte för hala så du inte tappar greppet om tyglarna.

Halsduk inför vintern och earbags, det blir kallt när temeraturen klättrar neråt..

Kommer kanske på mer senare, men en början iaf..


Hur gick det med Munsö? *nyfiken*
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag tror att du skulle ha stor nytta av att hitta någon hyfsat duktig tjej med en satbil egen häst som du kan betala/byta tjänster med för att få lära dig grunderna så att du kan rida ut i skogen, göra det du vill. I de allra flesta privatstall är gemenskapen god och man rider ihop och har trevligt.
Ridskolor är ofta stelt och tråkigt och inlärningen går långsamt, jag tror att du får ut mer om du lägger lite tid på att hitta någon som kan hjälpa dig privat!
Jag sätter för övrigt upp styvt 100 kg på min häst utan att skämmas heller, ridskolor sätter ju ofta gränserna för hästarnas hälsa som redan sagts men så är de sällan tränade på samma sätt som privathästar.
Hoppas du hittar en lösning som du trivs med!

Ridskolehästarna inte tränade som privathästar? De om några är väl tåliga. Däremot är det skillnad på att sätta upp någon på 85 kg utan balans mot någon med balans.. Tror att den största anledningen till viktgränsen är pga att hästarna går fler timmar med ryttare på ryggen än vad priv.hästar generellt sett gör och därför måste de givetvis sparas lite.

Du verkar för övrigt väldigt negativ till ridskola och rationaliserar bort en del i ditt tänkande, vilket är tråkigt.. Ridskola är ett ypperligt sätt att lära sig, kan man kombinera detta med ridning på egen hand är det utmärkt. Jag hade iallafall velat ha någon utbildad som hjälper mig igång för bästa möjliga start på ridningen. Utbildningarna finns ju av en anledning.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Precis, ridskolan TS ringde till har dessutom ganska många vuxna nybörjare. Det blir för tufft för hästarna om de ofta ska gå med 90 kilo obalanserad nybörjare på ryggen som ska lära sig sitta ned i trav och galopp.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Hejsan!
Jag vet inte om du hittat någon ridskola ännu, men jag bor i Älvsjö och rider på Solna ridskola. Funkar bra att åka dit från Älvsjö, antingen med bil eller pendeltåg.

Jag har inte hört något uttalat om viktgräns och jag vet åtminstone två rätt långa och grova män som rider där. :) Ridskolan hade tidigare bara stora hästar och inga små ponnies så det borde finnas någon häst där som orkar bära dig.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Har en hel liten inköpslista nu - och det ska ni ha ett STORT tack för, allihopa! :bow: Kommer dock inte köpa någon utrustning än på ett tag, vill ha problemet med ridskolor/hästar/ridlektioner etc etc löst innan man ger sig in på utrustningen! Har kört med mjukisbyxor hittils, och uppenbarligen (?) så har jag bra balans - för än har jag inte ramlat av! :p

Tipset på skor (klack etc. etc) var dock bra, nu har jag faktiskt en liten klack på mina gympaskor, men jag tänkte ta ett par andra skor nästa gång, med rejäl klack och stålhätta och gud vet vad! Notera att dessa köptes innan jag red för första gången (!) - så liiite utrustning har jag ändå! ;)


Nu har dock ordet "balans" nämnts säkert femtioelva gånger i den här tråden - och det känns som om det är på tid att göra en djupdykingn inom detta. Vad exakt är det för balans ni menar (stå på ett ben? :p), NÄR "använder" man balansen, och hur tränar man upp den? Det kan inte vara så att ni menar balans as in följa hästens rytm i olika gångstilar, eller...? :)


Du verkar för övrigt väldigt negativ till ridskola och rationaliserar bort en del i ditt tänkande, vilket är tråkigt.. Ridskola är ett ypperligt sätt att lära sig, kan man kombinera detta med ridning på egen hand är det utmärkt. Jag hade iallafall velat ha någon utbildad som hjälper mig igång för bästa möjliga start på ridningen. Utbildningarna finns ju av en anledning.
Vill inte låta grinig, men har du läst hela tråden? Jag har på ett ANTAL ställen skrivit att ridskolor inte är så pjåkigt när allt kommer omkring! Självklart är det bra att få all tänkbar hjälp när man börjar på en ny sport, och detta inser även jag! :)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Ursprungligen postat av HendrewenPrince Visa inlägg
Du verkar för övrigt väldigt negativ till ridskola och rationaliserar bort en del i ditt tänkande, vilket är tråkigt.. Ridskola är ett ypperligt sätt att lära sig, kan man kombinera detta med ridning på egen hand är det utmärkt. Jag hade iallafall velat ha någon utbildad som hjälper mig igång för bästa möjliga start på ridningen. Utbildningarna finns ju av en anledning.

Vill inte låta grinig, men har du läst hela tråden? Jag har på ett ANTAL ställen skrivit att ridskolor inte är så pjåkigt när allt kommer omkring! Självklart är det bra att få all tänkbar hjälp när man börjar på en ny sport, och detta inser även jag! :)

Hon svarade på Polly_Mulles inlägg inte på ditt. Längst upp till höger i varje inlägg ser du vem man svarar. Lite förvirrande i början men man lär sig snabbt.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Du kom aldrig till din inbokade lektion så jag utgår från att du löst ditt problem med ridskola och funnit någon nära dig? Din häst stod och väntade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: mattson
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp