Hjälp mig börja rida!

R

reVoid

Hejsan allihopa!

Jag är en kille på 20 år, som under sommaren har upptäckt att det faktiskt är sjukt kul att rida! Var nere på gotland under en vecka i sommar, och tänkte att en turridning på en timme eller två skulle vara en skön omväxling till fallskärmshopp, segelflygning och terrängkörning med beachbuggies - och alla andra adrenalinpumpande aktiviteter som jag uplevde under denna vecka! :)

Sagt och gjort, en timmes turridning blev det, och jag kände nästan direkt att det här var RIKTIGT kul! För att börsen lång historia kort, så slutade det med 10-12 timmar på hästryggen, och nästan 1400 kronor fattigare - allt detta under 3 dagar!

Så, nu när jag väl är tillbaka hemma i Stockholm, så vill jag självklart fortsätta med ridning! Frågan är bara hur! Under tiden på gotland så lärde jag mig att trava, och jag prövade även på galopp litegrann... Men mer än så kan jag inte tyvärr - så att vara medeyttate på en häst går väl bort tyvärr, med tanke på att jag knappt kan något. Visst är jag ansvarsfull och dessutom har lätt till att lära - men ändå...

Så kvar återstår väl egentligen turridning och ridskola(?), men det sistnämnda känna inte speciellt lockande, främst med tanke på att jag faktiskt är 20! Skulle kännas VÄLDIGT konstigt att gå på ridskola där jag antagligen är minst 6-7 år äldre än alla andra?

Turridning var jättekul, och jag uppskattade verkligen det sköna tempot, samt det faktum att man är ute i naturen! :) Ska jag nu börja rida seriöst så skulle jag foredra denna "typen" av ridning - iaf till en början!

Så, med tanke på att jag bor i Älvsjö, finns det något närliggande stall med stora hästar (Jag är 190 lång och väger ca. 87kg) som jag skulle kunna kontakta? Skulle uppskatta om stallet i fråga här många möjligheter till att rida i skog och mark, både på och av stigar!

Om det skulle vara så att någon ansvarig från ett stall (eller möjligtvis en privatperson som söker medryttare) vill komma i kontakt med mig, så är mitt mobilnr. 0703149544. Mobilen är på 24/7! :)


MvH,
Christer F
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Det är klart att du skall gå på ridskola. Jag jobbar som ridlärare och vi har 4 lektioner i veckan som BARA vänder sig till seniorer, d v s 20+. Vi har en 'gubbgrupp', där det bara rider killar 20+. Sedan när man kommit en bit på väg finns det specialgrupper i dressyr och hopp, där jag för övr själv rider, 36 år gammal. Det är mängder med människor som efter barnafödande och småbarnsår går tillbaka till hästarna och börjar rida igen.

Du kommer aldrig att lära dig tillräckligt om du bara turrider. Och om ett tag KOMMER du att vilja gå vidare i din ridning.

Lycka till.

(borde inte denna tråd flyttas?)

/LindaM
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Kul att du också upptäckt ridningen.
Det gick till på ungefär samma sätt för mig när jag "hittade hem" till hästarna för snart 9 år sen.
Jag kände precis som dig när det gällde ridskolor och att jag ville rida "ute".
Jag hade tur att hitta en ridskola som både hade lektioner och mycket uteridning, kombinerat med turridningar under helger och lov.
Tyvärr finns inte den ridskolan längre. :(

Dom flesta ridskolor har idag "gubbgrupper" som vänder sig till oss lite äldre pojkar som vill börja rida.
Ring runt till ridskolorna och hör dig för.
Själv bor jag norr om stan, Märsta, och där jag rider ligger lite väl avsides från dig.

Lycka till med rytteriet och välkommen in i en ökande skara av män som rider för nöjes skull.

/Bengt
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Det lättaste är väl att skaffa en flickvän med hästar :p.

Nä, skämt åsido. Det finns precis som Bengall sa massa ridskolor som har både killgrupper och även vuxen eller ungdomsgrupper för nybörjare.

Jag red länge i samma grupp som en kille (enda killen) och det var ganska välkommet kan jag säga. Folk tror att killar ska bli annorlunda bahandlade i en ridgrupp, men det är helt fel. I en grupp så har ju alla samma intresse och jag tror inte att någon tjej skulle tycka det var konstigt med en kille i gruppen.
Däremot så kanske du som kille tycker det är roligare att komma i en grupp med killar eller åtminstone någon kille.

Jag tycker också att du ska höra med ridskolor. Medryttare kan bli svårt eftersom du inte kan så mycket än. I så fall skulle du behöva någon som "tog sig an" dig och kan lära upp dig. Och det är tyvärr svårt att hitta eftersom de flesta som behöver medryttare behöver det just för att de inte har tid för sina hästar själva.

Lycka till, och välkommen till hästvärlden!:D
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Här kommer ett pepp-inlägg!

Kul att du också hittat tjusningen med ridningen. Ibland räcker det gott med en enda hästkraft mellan benen!

Min kille lärde sig rida när han träffade mig, han är 26 år nu och har ridit ungefär ett år.
Nu hade jag sån tur att jag hade tillgång till ursnäll häst som han kunde lära sig grunderna på, trava lätt, fatta galopp, få stopp på osv.

Idag har han egen medryttarhäst, förvisso en fd travare som kanske inte kan ge honom sådär jättemkt mer kunskap med en massa dressyrrörelser (hon kan gå på tygeln, men han har inte kunskapen att hjälpa henne dit)
Men de har roligt ihop!

Mitt råd till dig är att leta reda på en ridskola och höra med dem om de har nybörjargrupper för vuxna. Det har de flesta ridskolor och jag kan aldrig tänka mig att någon skulle uppleva dig som underlig på något vis!

Här hemma är det kompisarna, alltså det närmaste umgänget, och arbetskamraterna som skrattar. Men ärligt talat så tror jag att de är grymt avundsjuka för att de själva inte vågar.
Min sambo har ju ändå en häst som gått V75 och när han säger det så blir väldigt många av de som skrattade innan förvånade.
Min sambo är grymt nöjd med "sin" travare, trots hennes jätteöron och cellskräck och att hon vägrar gå i vattenpölar. (jag tror inte att det finns någon häst som får så mkt beröm under en ridtur som hon får när hon bär honom på ryggen)

Här är de:




Jag säger bara en sak grabben: Håll fast vid din dröm!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Välkommen in i hästvärlden:laugh:

På de flesta ridskolor finns det vuxengrupper så du behöver absolut inte rida med barn;)

När du har lärt dej mer så diskutera dina funderingar med din ridlärare, ofta vet de ställen som har just den typen av ridning du vill ha.

Annars så annonsera!

Skriv i annonsen det du skrev här och fråga om det finns någon som vill ta sig an dej.

Sätt upp annonsen i stallar du känner till och på riskolor.

Tyvärr är det lite långt att åka till mej från Stockholm (typ 40 mil:angel:) annars hade du fått komma hit;) jag har tagit hand om blivande ryttare förut som precis som du inte tycker att rida i ridhus är det optimala.
Säkert finns det fler som jag som tycker att det är kul att få hjälpa någon en bit på vägen.
Alla har ju inte som mål att tävla och träna på hög nivå utan vill bara kunna få njuta av livet på hästryggen.
Men för att komma dit behöver man kunna endel saker för att göra ridningen roligare och säkrare.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Hej och välkommen till Bukefalos!!

Jobbar själv extra på ridskola och visst finns det mindre barn men även MASSOR med yngre vuxna och vuxna. Vi har flera killgrupper och "Gubbgrupper" som rider tillsammans och som har anpassats efter killarnas mål med ridningen. En grupp rider mest ur t ex. Vi har oxå riddargrupper där inriktningen är mot tornerspel. (Mycket populär). Det finns hoppgrupper, dressyrgrupper och mycket mer. Så du behöver inte känna att du är "för stor" för att börja på ridskola. Dessutom, det är bra att lära sig grunderna ordentligt. A och O för att kunna utveckla sin ridning. En av mina söner är 20, han red en del i högstadieåldern och har börjat igen. Han har valt att rida privat för han tycker att det ger honom mer. Så det finns massor med valmöjligheter och på ridskola lär man sig det mesta som har med ridning, skötsel och hästhantering att göra:laugh:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

En liten snabb fråga! Finns det någon ridklubb som rekommenderas framför andra, och som dessutom ligger i Stockholmstrakten
Jag var inne på eniro (bästa stället att hitta ridklubbar?) och hittade alldeles föööör många! :P

Så länge det är trevligt folk, snälla hästar(?), och dessutom sköna miljöer som inbjuder för många härliga turer utomhus, så är jag nöjd! :)
EDIT: Vill självklart rida så mycket som möjligt! En gång i veckan är alldeles för lite, vill rida 3-5 gånger per vecka om möjligt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Så kvar återstår väl egentligen turridning och ridskola(?), men det sistnämnda känna inte speciellt lockande, främst med tanke på att jag faktiskt är 20! Skulle kännas VÄLDIGT konstigt att gå på ridskola där jag antagligen är minst 6-7 år äldre än alla andra?

Varför skulle du vara 6-7 ar äldre än alla pa en ridskola? Det kan ju knappast vara aktuellt med ponnyridning för din del (187 cm?), utan det blir ju snarast en vuxengrupp du far börja i. ;)

Min man började rida för nagra ar sen, da var han över 40 och han var langt ifran äldst i sin nybörjargrupp.

Snittaldern bland de vuxna pa min ridskola ligger väl kring 35 kanske. Sa du kommer snarare att vara bland de yngsta om du bara är 20!

Jag skulle annars satsa pa ridskola, där lär du dig mycket mer än pa turridning, och kan skaffa en edryttarhäst sasmaningom (turridning är ju lite mer "aka häst", sa att säga, man rider ofta inte sa aktivt, utan hästen gör som hästen framför).
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

En liten snabb fråga! Finns det någon ridklubb som rekommenderas framför andra, och som dessutom ligger i Stockholmstrakten
Jag var inne på eniro (bästa stället att hitta ridklubbar?) och hittade alldeles föööör många! :P

Så länge det är trevligt folk, snälla hästar(?), och dessutom sköna miljöer som inbjuder för många härliga turer utomhus, så är jag nöjd! :)
EDIT: Vill självklart rida så mycket som möjligt! En gång i veckan är alldeles för lite, vill rida 3-5 gånger per vecka om möjligt!

Nagot att tänka pa att det är langt ifran alla ridskolor som har nybörjargrupper för vuxna, sa om du börjar i den ändan sa kommer det nog inte atersta sa manga ridskolor. Vi fick leta runt en del innan vi hittade en ridskola där min man kunde börja rida, han trivs bra där. Man far inte länka till specifika klubber här pa forumet, det far man ta via PM i sa fall.

Pa en ridskola far du i princip rida hur mycket du vill, det är mer en kostnadsfraga... Räkna med 5000 per termin (i stockholmstrakten) för en gang i veckan, ingen mängdrabatt. Men har du rad att rida tva ganger i veckan är det absolut värt det, man lär sig mycket fortare! Sen när du blivit lite duktigare kan du kanske skaffa en medryttarhäst, det är ett bra sätt att fa mängdträning för en lite billigare penning, och dessutom att öva sig i hästhantering saklart.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

kul att du vill börja rida!

här kommer ett par småtips!

- när du kollar på ridskola, kolla in många. hur är ordningen, hur är hästarna och hur är ridlärarna? sånt ska man fråga sigsjälv om vad man letar efterXD

- leta sköthäst eller medryttarhäst! det bör du egentligen göra efter en liten tids ridning så du kan grunderna, men jag skaffade mig en medryttarhäst(en läromästare) innan jag började på ridskolan, så det funkar ju också!

- låna högar med böcker och kolla på OS-ridningarna som går på 24:anXD
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Va roligt att du vill börja rida =)
Men grejen är ju den att om du ska börja på ridskola så är de mest ridning i ridhus eller på bana som gäller vad jag vet ialf. Så de får du kolla upp eftersom du vill rida ute mkt !
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Men herregud, NÅGON himla ridskola måste väl köra med turer utomhus? Eller är jag dömd till någon slags turridningsverksamhet bara för att jag vill rida utomhus?! Verkar ju konstigt...

Hur pass kul är det egentligen på en ridskola inomhus? Verkar SÅ tråkigt att bara rida runt runt, även om man kanske lär sig lite mer! Men det är väl smällar man får ta antar jag... :(

Annars år det väl bara att hoppas på att det nu mot all förmodan finns någon ägare som vill ha mig som medryttare, men DOM chanserna är väl små som sagt...

Kan det verkligen kosta uppåt 5000 per termin bara för att rida 1 gång i veckan?! Känns ju helt hopplöst om jag nu har som mål att rida 4-5 gånger i veckan! Visst handlar allt om prioriteringar, men om det ska kosta mig uppåt 20000 per terminbara för att jag vill rida mycket, då får det nästan vara... *Besviken*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Nej, ge inte upp. Klart de finns nån ridskola som kör mycket utomhus. :) och om du söker dig lite utanför stan så sjunker priserna desutom.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Första frågan jag ställer är: Är det engelskt eller western du vill rida? De flesta ridskolor håller väl trots allt på med engelskt.

Att rida är en dyr hobby, att rida så mycket som du vill är det få som har råd med på ridskola. Att bli medryttare kan bli svårt - de flesta vill ha någon med kunskaper även runt omkring hästeriet..

Turridning är trots allt mest åka häst (har själv jobbat med det). Är det upplevelsen av att vara i skog och mark på en hästrygg du söker, eller vill du lära dig ridning och häst?
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Ja de flesta ridlektioner sker i ridhus, på våren/sommaren kan lektionerna ske i paddock, möjligen att lektionsgruppen får rida ut en tur i skogen om ridläraren anser att den klarar det.

Men ridskolor är ju till för att lära ut basic ridövningar, så vill du lära dig rida från grunden så är det nog bara att acceptera som det är...

Men det hindrar ju dig inte från att boka tider för turridningar utomhus parallellt med dina ridlektioner.
Ridskolor är ju oftast inomhuslektioner, iallafall på vintern.
och ja...det kostar att rida lektion, kanske är dyrare i storstaden, i mina trakter kostar det cirka 3000 kr per termin. :)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Men du, ge inte upp!
Gå på ridskola och lär dej så mycket du kan.
Sen ser du till att lära känna folk i stallet som känner folk du vet;)
Det är ofta så man hittar någon trevlig häst att få rå om.
Visst är det dyrt, men kanske att det räcker att rida på ridskola en eller två gånger/vecka och sedan hitta något ställe där du kan få rida lite mer.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Hejsan allihopa!

Jag är en kille på 20 år, som under sommaren har upptäckt att det faktiskt är sjukt kul att rida! Var nere på gotland under en vecka i sommar, och tänkte att en turridning på en timme eller två skulle vara en skön omväxling till fallskärmshopp, segelflygning och terrängkörning med beachbuggies - och alla andra adrenalinpumpande aktiviteter som jag uplevde under denna vecka! :)

Sagt och gjort, en timmes turridning blev det, och jag kände nästan direkt att det här var RIKTIGT kul! För att börsen lång historia kort, så slutade det med 10-12 timmar på hästryggen, och nästan 1400 kronor fattigare - allt detta under 3 dagar!

Så, nu när jag väl är tillbaka hemma i Stockholm, så vill jag självklart fortsätta med ridning! Frågan är bara hur! Under tiden på gotland så lärde jag mig att trava, och jag prövade även på galopp litegrann... Men mer än så kan jag inte tyvärr - så att vara medeyttate på en häst går väl bort tyvärr, med tanke på att jag knappt kan något. Visst är jag ansvarsfull och dessutom har lätt till att lära - men ändå...

Så kvar återstår väl egentligen turridning och ridskola(?), men det sistnämnda känna inte speciellt lockande, främst med tanke på att jag faktiskt är 20! Skulle kännas VÄLDIGT konstigt att gå på ridskola där jag antagligen är minst 6-7 år äldre än alla andra?

Turridning var jättekul, och jag uppskattade verkligen det sköna tempot, samt det faktum att man är ute i naturen! :) Ska jag nu börja rida seriöst så skulle jag foredra denna "typen" av ridning - iaf till en början!

Så, med tanke på att jag bor i Älvsjö, finns det något närliggande stall med stora hästar (Jag är 190 lång och väger ca. 87kg) som jag skulle kunna kontakta? Skulle uppskatta om stallet i fråga här många möjligheter till att rida i skog och mark, både på och av stigar!

Om det skulle vara så att någon ansvarig från ett stall (eller möjligtvis en privatperson som söker medryttare) vill komma i kontakt med mig, så är mitt mobilnr. 0703149544. Mobilen är på 24/7! :)


MvH,
Christer F

Synd att jag inte bor i Sthlm. :p :o Jag har världens underbaraste nordsvensk som man kan ha mycket kul med som orutinerad. :)
Nämen som alla andra sagt, ta kontakt med närmaste ridskola, har de inte speciella "kill-grupper" så har de iallafall (förhoppningsvis) grupper för äldre där du kan känna dig mer hemma med din ålder. Tror absolut att du ska satsa på ridskola så att du får lära dig alla grunder ordentligt, sen om du efter det endå hellre vill rida ut i skogen och mysa istället så har du ju de kunskaper som behövs för att skaffa en medryttarhäst.
Annars om det inte löser sig kan du ju flytta hit upp till norr? ;) :idea:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Har tänkt efter lite, och insåg att det spelar egentligen ingen roll om det är ute eller inne! Man sitter ju faktiskt på samma hästrygg hur som helst!
När jag red nere på Gotland så kändes det bara så skönt att verkligen få komma ut, slippa tänka på allt möjligt utan bara koppla av - förutom i galoppen, skulle jag kopplat av då så skulle jag garanterat ramla av! :o
Men om det nu är ridskola under tak som gäller, så får det bli det! Slipper man ju bli blöt om det regnar med! Gäller ju faktiskt att vara positiv ju! :)

Första frågan jag ställer är: Är det engelskt eller western du vill rida? De flesta ridskolor håller väl trots allt på med engelskt. /.../
Turridning är trots allt mest åka häst (har själv jobbat med det). Är det upplevelsen av att vara i skog och mark på en hästrygg du söker, eller vill du lära dig ridning och häst?
Jag är inte riktigt 100% säker på vad skillnaden mellan engelskt/western är riktigt... Western kör man med lösare tyglar och använder fötterna mer för att styra hästen?
Hur som helst, cowboys är tuffa, så det spelar egentligen ingen roll där heller. Är det något av dessa som är lättare att lära sig eller så?

Jag märkte att det var mycket "åka häst" vad gäller turridningen, men det var samtidigt lite skönt att rida i grupp, för man kunde prata med varandra och ha trevligt samtidigt som man red!
Två flugor i en smäll om man säger så! Lite det jag är ute efter, både lära mig rida ordentligt, och dessutom umgås... Samtidigt!

Synd att jag inte bor i Sthlm. :p :o Jag har världens underbaraste nordsvensk som man kan ha mycket kul med som orutinerad. :) /.../
Annars om det inte löser sig kan du ju flytta hit upp till norr? ;) :idea:
Hur långt är det mellan dig och Stockholm? Med tanke på att jag har tillgång till egen bil så tvekar jag inte en sekund på att åka lite längre för att få ut så mycket som möjligt av ridningen! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Skillanderna mellan Engelskridning och western är ganska stora. Jag personlingen anser att westernridningen är mer ett sammarbete mellan häst och ryttare, emedan den engelska ridningen mest bygger på att tvinga hästen dit man vill. Men det är MINA PERSONLIGA åsikter. (Ska tillägga att jag red engelskt i 13år innan jag konverterade till western :grin:)

Om ditt mål med ridningen är just att bara njuta ute i markerna tillsammans med en häst så spelar det egentligen ingen större roll vilken inriktning du väljer. Ingen av dem är direkt lättare att lära sig än den andra - även om jag tycker att westernridningen kommer mer naturligt.

Ni vet inte jag riktigt vart i Sthlm du bor - är inte alls hemma där - men vet att det finns en del westernridskolorl norr om stan.

Ett annat sätt är ju som tidigare nämnts, att du annonserar efter någon som kan tänka sig att ta sig an dig och helt enkelt ge lite mer privatinriktad träning - antingen proffessionellt eller privat.
Så har jag lärt många rida (western), genom att helt enkelt slänga upp dem på en utav mina hästar och sticka ut i skogen. ^^
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: mattson
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp