Hjälp mig börja rida!

Sv: Hjälp mig börja rida!

Varför skulle inte en kille kunna rida vanlig ridning? :confused:

Fraga Jan Brink eller RGB om de tycker att ridsporten inte ger dem tillräckligt med utmaningar.... ;)

Det enda som skulle hindra en kille fran att rida vanligt är att det har tjejstämpel, och förhoppningsvis sa bestämmer man sig väl för vad man tycker är kul, inte vad som anses lämpligt för det kön man tillhör?:confused:


Jo visst kan han det, men läser man hans inlägg så låter han inte så intresserad av att sitta och rida på bana eller ridhus. Han vill komma ut mycket, han föll ju för turridning. Men jag rekommenderar ju honom också att ta lektioner i grunderna dressyr så han blir en säker ryttare.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Haller med, men det har väl inte med kön att göra?

Är lite allergisk mot att killar av nan märklig anledning inte antas kunna lära sig rida pa vanligt sätt, utan det maste vara tornerspel och cowboys för att de ska kunna koncentrera sig??

(därmed inte sagt att westernridning skulle vara cowboyridning, men riktig westernridning är ju inte mer fartfyllt eller lättare att lära sig än vanlig ridning)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag måste bara få fråga en snabbis... Kom i kontakt med en ridskola som ligger ute på Vendelsö.
Hon sade vänligt men bestämt att om jag skulle börja rida seriöst (hos dem, men även på andra ridskolor) så var jag tvungen att banta, får absolut inte väga mer än 84-85! Så i mitt fall skulle jag banta minst 3, men helst 4kg - enligt henne...

Med detta i hand så måste jag fråga - är 85kg någon slags maxvikt för vad som anses respektabelt?

Denna kvinna visste kanske inte att jag var 190 lång, men när hon säger åt mig att jag ska börja BANTA för att ens tänka tanken på att rida, då blir jag JÄVLIGT avtrubbad kan jag säga!

Har simmat och gått på gym i hela mitt liv, så jag är KNAPPAST tjock/överviktig - vilket denna person antagligen syftade (tog förgivet?) på att jag var?

Så, måste jag verkligen banta för att rida - eller var den här kvinnan bara ute på DJUPT vatten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Ur hennes synvinkel så ok. Ridskolehästar är oftast inte så stora (det finns). De är mer anpassade för yngre, mindre barn. Men så är det inte på alla ridskolor, dock är det många som har en viktgräns.

I övrigt finns det gott om hästar som bär dig. Så det är inget problem utanför ridskolan...
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Haller med, men det har väl inte med kön att göra?

Är lite allergisk mot att killar av nan märklig anledning inte antas kunna lära sig rida pa vanligt sätt, utan det maste vara tornerspel och cowboys för att de ska kunna koncentrera sig??

(därmed inte sagt att westernridning skulle vara cowboyridning, men riktig westernridning är ju inte mer fartfyllt eller lättare att lära sig än vanlig ridning)

Denna diskussion var ju kanske inte vad tråden var till för. På allmänna forum får man ta lite generaliseringar, man kan aldrig tala för alla individer, men man kan säga saker om grupper av folk.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag måste bara få fråga en snabbis... Kom i kontakt med en ridskola som ligger ute på Vendelsö.
Hon sade vänligt men bestämt att om jag skulle börja rida seriöst (hos dem, men även på andra ridskolor) så var jag tvungen att banta, får absolut inte väga mer än 84-85! Så i mitt fall skulle jag banta minst 3, men helst 4kg - enligt henne...

Med detta i hand så måste jag fråga - är 85kg någon slags maxvikt för vad som anses respektabelt?

Denna kvinna visste kanske inte att jag var 190 lång, men när hon säger åt mig att jag ska börja BANTA för att ens tänka tanken på att rida, då blir jag JÄVLIGT avtrubbad kan jag säga!

Har simmat och gått på gym i hela mitt liv, så jag är KNAPPAST tjock/överviktig - vilket denna person antagligen syftade (tog förgivet?) på att jag var?

Så, måste jag verkligen banta för att rida - eller var den här kvinnan bara ute på DJUPT vatten?

Nej, som sagt har manga ridskolor en viktgräns pa 85 kg. Ridskolehästarna bär manga ryttare varje vecka, och de far helt enkelt ont i ryggen om de ska ga med för tunga ryttare, särskilt om det är nybörjare som inte har sa bra balans. Tufft för den som väger mer, men det är ju av omtanke om hästarna, inte för att vara elak. Det har ingenting med övervikt att göra, det beror pa att du helt enkelt är för tung. Det gör ont när 90 kg dunkar en i ryggen om man är häst.

Hästarnas välmaende sätts före människors ridlust.

Men väger du 87 kg sa är det väl absolut ingen omöjlighet att tappa ett par-tre kg?

Som tröst kan jag säga att min man, som är 1,85 och ocksa har tränat i hela sitt liv (styrketräning, sa han är rätt bitig) var i samma läge, och bantade ner sig till 83 kg för att kunna börja rida. Det var inga jätteproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Säg att du väger 85 kg då när de frågar - de kan ju inte se på dig att du väger 2 kg mer, och jag tror inte att de ställer dig på en våg heller. Min man blev aldrig ens tillfrågad om vikten, han väger ungefär som du men är bara 1,70 m lång så de tänkte nog inte på det. Jag tror inte ens att de har någon 85-kg gräns på den ridskolan han gick, eftersom det kanske bara är några stycken som är i den viktklassen och man byter häst efter fyra veckor så är det ju inte så ofta hästarna får gå med någon tyngre ryttare.

När han rider min häst ser jag dock att hästen blir lite överraskad över vikten, men det går fort över. Jag väger ju bara 58 så det är klart att för en häst som inte är van känns det säkert konstigt, men ridskolehästar brukar vara vana vid det mesta. Sen är det inte bara vikten som spelar roll, även hur bra man kan följa hästen, balansen mm.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag tror att du skulle ha stor nytta av att hitta någon hyfsat duktig tjej med en satbil egen häst som du kan betala/byta tjänster med för att få lära dig grunderna så att du kan rida ut i skogen, göra det du vill. I de allra flesta privatstall är gemenskapen god och man rider ihop och har trevligt.
Ridskolor är ofta stelt och tråkigt och inlärningen går långsamt, jag tror att du får ut mer om du lägger lite tid på att hitta någon som kan hjälpa dig privat!
Jag sätter för övrigt upp styvt 100 kg på min häst utan att skämmas heller, ridskolor sätter ju ofta gränserna för hästarnas hälsa som redan sagts men så är de sällan tränade på samma sätt som privathästar.
Hoppas du hittar en lösning som du trivs med!
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

I de allra flesta privatstall är gemenskapen god och man rider ihop och har trevligt.
Ridskolor är ofta stelt och tråkigt och inlärningen går långsamt

:crazy:

Det var väl verkligen en grov generalisering. Jag har varit i manga privatstall där det tisslas och tasslas och slängs blickar pa folk, alls inte nagon bra stämning. Som medryttare är det inte ovanligt att man ses som lite andra klassens människa som man kan köra med, jämfört med hästägarna.

Och likaväl ridskolor där man är jättenoga med att hälsa pa alla nya och far dem att känna sig välkomna, där hela gruppen fikar tillsammans efter ridlektionen, och det är allt annat än stelt och trakigt.

Och att man lär sig mindre av en utbildad ridlärare pa en utbildad skolhäst än av den genomsnittliga glada hästägaren som jobbar med ngt annat tycker inte jag är självklart.

Har du ridit pa ridskola som vuxen, eller baserar du din asikt pa minnen fran när du var liten? Hur manga ridskolor och hur manga privatstall har du haft häst/ridit pa?

Jag skulle säga att det finns bade ridskolor och privatstallar av alla sorter, bade bra och daliga.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag tror att du skulle ha stor nytta av att hitta någon hyfsat duktig tjej med en satbil egen häst som du kan betala/byta tjänster med för att få lära dig grunderna så att du kan rida ut i skogen, göra det du vill. I de allra flesta privatstall är gemenskapen god och man rider ihop och har trevligt.
Börjar nästan luta åt någon sån här lösning tror jag. Vore ju faktiskt jättetrevligt om man hittade någon söt, snäll och trevlig tjej som man kan umgås med, och som man dessutom delar många intressen med! :laugh:
Frågan är bara vart man ska hitta den här tjejen... Kontaktannons i tidningen kanske? :p
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Det finns ett annonsforum här pa Buke som funkar rätt bra, prova det kanske? Eller www.equippa.se

Där kan du ju fa en överblick över hur medryttarmarknaden ser ut ocksa! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Tell you what! Hyr ett hästsläp (vi delar på kostanden inkl. bensin!) och ställ hästen nere hos oss, i vår trädgård! Den är huuuuuuur stor som helst, och vi har inte klippt den på ett tag - så det finns GOTT om mat åt vilken hungrig häst som helst! :p Dessutom tror jag inte att någon granne eller kommunal tjänsteman lär upptäcka om vi bygger upp ett stall i trädgården som hästen kan stå i. För stall brukar ju vara såå små... Eller hur? *suckar*

Det tycker jag låter som en superidé! Mjaa, annars kan man ju alltid ha henne på lösdrift, det har hon nog ingenting emot. ;) Ska lägga in en bild på min käre vän så får du se henne, hon är outstanding! Om jag lyckas, krävs en del tekniska kunskaper. :cool:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Minns inte om jag redan har frågat, men vad ska hästen ha för mankhöjd om jag är 190 cm lång?

Jag frågade en gammal kompis, och fick svaret att 175 är absolut minimum! Om man säger såhär - hur hög kan mankhöjden vara innan man får problem att ta sig upp i sadeln, utan hjälp av stege eller annat hjälpmedel? :rofl:

Tittar lite på medryttarhästar, men de flesta verkar vara för små...!
The bigger the better - eller hur?

Det tycker jag låter som en superidé! Mjaa, annars kan man ju alltid ha henne på lösdrift, det har hon nog ingenting emot. ;) Ska lägga in en bild på min käre vän så får du se henne, hon är outstanding! Om jag lyckas, krävs en del tekniska kunskaper. :cool:
Vad ska man säga... "May the force be with you!" kanske? :p

Men helt ärligt, en bild vore jättekul att se! Sen kanske det inte är realistiskt att transportera ner hästen till Stockholm om du nu bor där uppe, men man kanske kunde leka med tanken i alla fall... Om man i teorin säger att man transporterar ner hästen - vad är det då som kostar, förutom stall, foder och någon (utöver mig) som tittar till den? *drömmer sig bort*:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Hej!
Har läst igenom tråden, och tycker det är synd att du har fått nobben av alla ridskolor du ringt till ;) Jag tror dock att du ska försöka leta reda på en ridskola och rida där iallafall tills du har "grunderna" inne, innan du börjar leta medryttarhäst. Av min erfarenhet, min pappa red på ridskola i en seniorgrupp ett tag under den tiden min syster var ridskoleinstruktör, är att ridningen går framåt snabbt om man börjar som äldre ungdom eller vuxen. Beror ju givetvis på var man rider! Tror dock, men det är alltså bara vad jag tror ;), att det kan bli svårt att hitta en privatryttare med lämplig häst! Så, mitt råd är att leta vidare och kanske fuska :angel: med vikten lite, 2kg mer eller mindre gör ju inte någon superskillnad.. Fast det är ju klart, ridskolorna har ju en viktgräns av en anledning!

Blev långt och svamligt, hoppas att du får ut något av det :D
Lycka till hur du än väljer att göra och ge inte upp - ridning och allt runtomkring är ju helt fantastiskt! :)
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Fredrikan, antar att du har rätt!

Har faktiskt kommit i kontakt med en ridskola som kanske kan hjälpa mig, lite norr om stan - ska ringa dom i morgon tänkte jag!
Får se om dom (hoppas verkligen) kan hjälpa mig! Utöver det så har jag fått tips på ett ställe i Tyresö som har turridningsverksamhet.
Tydligen även med möjlighet att rida själv förutsatt att man kan ta hand om hästen innan, under, och efter ridturen!

Så visst händer det grejer... Om allt går som planerat så är jag snart igång förhoppningsvis! Äntligen!
Att hitta en medryttarhäst med en ansvarig som dessutom är villig att (kosta vad det kosta vill!) hjälpa mig på traven är nästa mål...!


PS. Kul att man inte är den enda nattugglan på det här forumet! ;) DS.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig börja rida!

Låter ju superbra hördu ;)
Även om det kanske inte låter jättelockande att rida runt i ett ridhus i en timme utan att umgås med de man rider med, :eek:, men det är faktiskt helt okej också ska du se. :p Att du efter en tids ridning hittar en medryttarhäst är jag övertygad om! Finns ju många trevliga lite större hästar häromkring. Rikta dock inte in dig helt på mankhöjden, beror ju ofta på hur grov hästen är..

Ja. Jag sitter alltid uppe såhär sent, känns lite drygt att man är en av få inloggade.. Och att man inte har mer liv än så! ;) Menmen. Det är ju Renegade på sexan om man skulle tycke det händer för lite på buke. :grin:
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Jag kan nästan alldeles säkert hitta ridpålle åt dig ute på mälaröarna. :D
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Du kan ju annars testa med att slänga ut en annons om att du är en nybörjare som skulle vilja få hjälp av en privatperson med att lära sig hantering och ridning mot betalning. Det kan ju funka.
 
Sv: Hjälp mig börja rida!

Minns inte om jag redan har frågat, men vad ska hästen ha för mankhöjd om jag är 190 cm lång?

Jag frågade en gammal kompis, och fick svaret att 175 är absolut minimum! Om man säger såhär - hur hög kan mankhöjden vara innan man får problem att ta sig upp i sadeln, utan hjälp av stege eller annat hjälpmedel? :rofl:

Tittar lite på medryttarhästar, men de flesta verkar vara för små...!
The bigger the better - eller hur?

Höjden pa hästen spelar mindre roll, det beror mer pa hur grov den är. En nordsvensk pa 1,50 kommer nog inte kännas liten, men en lika stor varmblodstravare skulle inte alls ga. Sa mankhöjden är mindre viktig. Det finns hästar som är 1,75 som känns betydligt mindre att sitta pa (eftersom höjden mest beror pa langa ben) än andra som är 1,50.

Däremot ska man kanske vara lite realist: en 87-kilos nybörjare är kanske inte glödhet pa medryttarmarknaden.

Sa jag skulle nog prova att sätta ut en egen annons, egentligen är det ju mer privatlektioner än medyttarhäst du letar efter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: mattson
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 574
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp