Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

Samma hund i profil:

2014-10-20-Maya-och-Isidor-020.jpg


Är det där alltså en förbättrad, sund mops? Ansiktet också, eller bara kroppen? :crazy:
(Edit: om det nu var kroppen som avsågs, kom på sen att andningen var särskilt omnämnd.)

Hur har den bra flås och andning? Jämfört med vad?
Det gör ont i mig när folk blir så hemmablinda att de tycker att detta är en sund hund :cry:
 
Jag förstod nästan att ingen skulle tycka att mopsen var ett bra alternativ. Men låt mig övertyga er lite till.. Min mops hänger med på det mesta jag sysselsätter mig med. Och jo, hon är en atlet. Som med vilken annan hundras som helst så blir hunden vad man uppfostrar och gör den till. Sedan får man ju såklart ta hänsyn till hundens dagliga form. En varm sommardag är varken jag, hästarna eller hunden intresserade av någon sorts aktivitet mer än att hänga vid en större mängd vatten. Mopsen kan ses som en "osund" ras, men den har blivit mycket bättre med åren. Längre ryggar, längre ben, hals och större näsor och framför allt bredare näsborrar.
2014-10-20-Maya-och-Isidor-005.jpg

Nu ska jag lägga ner mitt tjat på er, men om det är någon som undrar så heter mopsen på bilden Queen Lawless Isidor, en riktigt sportig kille med bra flås och andning! :);) (Bild från kennelsidan)

Eh... jag säger inget om din individs källa, mycket möjligt att han mår toppen och då är det ju bra, men skulle andningsproblem "bli vad man gör det till?"
 
Jag förstod nästan att ingen skulle tycka att mopsen var ett bra alternativ. Men låt mig övertyga er lite till.. Min mops hänger med på det mesta jag sysselsätter mig med. Och jo, hon är en atlet. Som med vilken annan hundras som helst så blir hunden vad man uppfostrar och gör den till. Sedan får man ju såklart ta hänsyn till hundens dagliga form. En varm sommardag är varken jag, hästarna eller hunden intresserade av någon sorts aktivitet mer än att hänga vid en större mängd vatten. Mopsen kan ses som en "osund" ras, men den har blivit mycket bättre med åren. Längre ryggar, längre ben, hals och större näsor och framför allt bredare näsborrar.
2014-10-20-Maya-och-Isidor-005.jpg

Nu ska jag lägga ner mitt tjat på er, men om det är någon som undrar så heter mopsen på bilden Queen Lawless Isidor, en riktigt sportig kille med bra flås och andning! :);) (Bild från kennelsidan)

Atlet som inte smällfet? Hunden har ingen bra fysik för en atlet, den har väldigt knipta näsborrar i nosen som är helt intryckt mellan ögonen (=kylsystemet funkar inte) och ögonen rinner så mycket att pälsen runt ögonen är geggig.

Att jogga några kilometer i svensk högsommarvärme ska en normal hund bara klara. Även om den råkar vara en värmekänslig individ. Gör den inte det är den inte sund!

Jämför med individen på den här bilden. Den här hunden blir aldrig trött, aldrig för varm och klarar sig länge utan vatten. Han fryser inte på vintern heller för den delen. Det behöver han inte tränas för, utan hans fysik gör att hans värmeregleringssystem fungerar och hans rörelser kostar nästan ingen energi.
1620498_10152403952157150_655609404_n.jpg
 
@nypet på bilden från sidan har mopsen tydligt bakåtdragna mungipor vilket är ett tecken på att den kämpar med sin andning. SKK har gjort en bra film om bedömningen av hundars andning där de bland annat tar upp detta. Sen att hunden ser fet ut, inte har någon nos öht, knipta näsborrar, dåliga bakbensvinklar mm är andra saker som talar emot att det är en atlet men det går säkert fint i utställningsringen.

Se även att det ser ut som att hunden har problem med sina ögon och tänder. Även om det skulle vara en bra mops så tvivlar jag starkt på att den uppfyller vad jag skulle kalla ett värdigt hundliv.

Här är en atletisk hund
DSC_9294red.jpg


Jag har av eget intresse surfat runt på en del rasklubbars hemsidor samt uppfödares hemsidor till vissa brakycefala raser och det ser inte kul ut utan att ens behövt höra hundarna. Men på valpkursen hade vi en liten fransk bulldogg valp som hade ca 2-3cm nos och den andades fint (iaf tyst) vilket var trevligt men det var det ju enligt ägaren inte värt att ställa ut eftersom den hade för lång näsa (såhär såg jag ut :eek:, wtf om man vill komma i ordning med problemet är det väl dess hundar som ska permieras!!!)

Kl. Kul med en tråd där både mops OCH border collie rekommenderas TS :D
 
@Milosari, måste bara säga att sådana där bilder på kelpie får mig själv sugen på att ha en :P Jag har sett flera kelpies som mest påmint om fyrkantiga klossar på ben, inte speciellt eleganta eller tjusiga alls, men det kanske finns olika typer även av kelpie? (eller så har jag bara sett sådana som varit tjocka...)
 
Jag har ju själv en brakycefal ras, och det kan man kanske tycka diskvalificerar mig från kritik. Men det finns minst sagt skillnader i vilka problem brakycefalin för med sig.

Min hunds näsborrar:
H61Nawe.jpg

Som synes är den vänstra tyvärr lite trängre än den högra, men han har inte problem...


Min hund i profil:
RyX86Q6.jpg

Ja, hans nos är trubbig och han har nosrynkor, men nosen är inte kort-kort och rynkorna är mkt grunda och sluter inte mot varandra.

Oavsett hans faktiska utseende är det viktigaste för mig hur han fungerar. Jag vet att han utan problem hänger med schäfer och gråhund, och att han må inte klå dobben i sprint på raksträcka men det faller på hastighet - när det kommer till uthållighet hänger han med på längre sträckor. Han älskar vintern och kyla, och hänger med på fyra-fem timmar i hård terräng (klättra omkring på hyggen, vindfälld skog, uppför berg och över myrar) i full sommarvärme - där han springer rundor runt mig, som stönande flåsar på i min egen takt. Han snarkar inte mer än någon annan hund jag haft/känt, utan det blir om han lagt sig i en enormt knepig ställning (något dobben för övrigt är expert på, att klämma in sig i något hörn så halsen blir helt ihoptryckt och huvudet vridet som i exorcisten, och så snaaaaaaaark :laugh:), och han gillar sommarvärmen - utom när det var som varmast i somras, det var tungt för oss båda två.

Men om jag inte jämförde honom med andra raser, med en helt annorlunda anatomi, då skulle jag nog lätt bli väldigt mycket mindre vaksam. Jämfört med en neapolitanare tex har ju corson så gott som noll problem, vill man köra huvudet i sanden är det väldigt lätt! Istället försöker jag alltid vara medveten om vad riskerna är med hans anatomi, det gör ju ingen skillnad på den hunden jag har idag men jag tror det gör stor skillnad på hur man letar efter nästa hund...

(Mycket möjligt att jag är enormt hemmablind när det kommer till Monsters anatomi också, men jag försöker i alla fall se kritiskt på den.)
 
Men på valpkursen hade vi en liten fransk bulldogg valp som hade ca 2-3cm nos och den andades fint (iaf tyst) vilket var trevligt men det var det ju enligt ägaren inte värt att ställa ut eftersom den hade för lång näsa (såhär såg jag ut :eek:, wtf om man vill komma i ordning med problemet är det väl dess hundar som ska permieras!!!)

Det låter ju bra att hunden hade ovanligt (!!! :() lång nos, och tråkigt att det inte premieras (:rage:), men man bör också komma ihåg att ofta blir andningen mycket värre först när hundarna är vuxna. Förhoppningsvis slipper den valpen det dock. :)
 
Jämför med individen på den här bilden. Den här hunden blir aldrig trött, aldrig för varm och klarar sig länge utan vatten. Han fryser inte på vintern heller för den delen. Det behöver han inte tränas för, utan hans fysik gör att hans värmeregleringssystem fungerar och hans rörelser kostar nästan ingen energi.
1620498_10152403952157150_655609404_n.jpg

En njutning för ögat!

Jag har ju också hundar med liknande kroppsbyggnad - lång nos som kyler inandningsluften på sommaren och värmer den på vintern, djup bröstkorg med plats för lungor, rektangulär kropp med starka ben med lagom vinklar. Hundar med sund exteriör kan se ut på lite olika vis men några större avvikelser finns det inte plats för utan att funktionen - och i slutänden hälsan - påverkas.
 
@Milosari, måste bara säga att sådana där bilder på kelpie får mig själv sugen på att ha en :P Jag har sett flera kelpies som mest påmint om fyrkantiga klossar på ben, inte speciellt eleganta eller tjusiga alls, men det kanske finns olika typer även av kelpie? (eller så har jag bara sett sådana som varit tjocka...)

Ja de kommer i lite olika modeller. Min svarta har inte tillräckligt tydlig könsprägel egentligen, han är lite för nätt. Tikarna är normalt sett alltid nättare än hanarna, och hundar av gammal svensk typ är ofta ganska kralliga. Han är 47 cm och väger ca 16,5 kg. Hans syster väger nog bara 12! Men hon anses vara av god typ (UCH).
10151802_10152482492122150_6457470742716699122_n.jpg


Min andra hund har bättre typ för att vara hane. Medelstor (49 cm) och medelgrov (drygt 18 kg) :).
10150768_10152482492117150_7141654455623983733_n.jpg
 
Jag kan erkänna att jag alltid sett papillon som en pensionärshund :o men jag tränar agility tillsammans med 2 och det är gasen i botten som gäller för dem. Jag har hört (här på buke?) om nån annan som också har med dem på rätt långa löpturer.

Det är många som gör det. Så du är inte ensam. ;)

Jag har mött många olika människor genom åren som varit väldigt mycket bättre än mig på hund. Såna som tränat och tävlat diverse grenar med stor framgång och i vissa fall jobbat med sånt.
Det är riktigt roligt när man kan ändra deras åsikt kring rasen.
"De är ju som stora hundar i små förpackningar!" etc..

Man måste ju så klart träna hunden för att den ska ha ork att göra extremsaker. Och de flesta som sysslar med sånt kanske inte köper en pappi.
Men jag vet ganska många som springer mycket, rider, cyklar etc med sina pappisar. Och agility klarar de som sagt fint.
Jag åkte till en bana och frågade om jag fick betala för att få testa hindren då det var tomt.
Instruktören var lite skeptisk till att jag som aldrig tagit en hundkurs och mina små dammvippor skulle greja något vettigt. Jag var nog också lite väl fint klädd och ganska sminkad. Så det kan biragit till bilden av bimbo med handväskedjur. ;)
Han tyckte det var ganska coolt att båda hundarna utan tvekan tog alla hinder direkt och tyckte vi borde börja med sånt.

Ja, de har korta ben i förhållande till en Schäfer etc.. Men de väger inte mycket och är kvicka. Så de behöver inte bli slut av att släpa runt sin kroppsvikt.
Min ena sprang ifatt en hare och låg och höll in bakom den då jag just fick henne(innan vi haft diskussionen kring om man fick jaga eller ej..)..
Man såg hur hon knappade in fort på den och sen lade sig bakom.
Så springa fort kan hon ju. Hon och 2 av mina andra har hunnit med i full galopp med häst. Den 4:e är inte riktigt rastypisk på något sätt annat än det yttre. Hon är inte lika snabb längre sträckor. Hon är heller inte lika uthållig när det kommer till löptempo, som de brukar vara.
Så visst finns det de som inte riktigt är lika atletiska. Men det är inte direkt rastypiskt.

Många behandlar ju sina småhundar som om de vore gjorda av glas och helt imbecilla. Då blir de lätt små, lata fegisar eller diktatorer som inget klarar.
 
Ska förtydliga: jag gör det inte längre ;) den dan jag skaffar en mindre hund står papillon bra till

Hos mig med! När jag var liten så var mamma och jag på hundkurs på brukshundsklubben med familjens hund. På avslutningen hade vi en liten tävling i gruppen och jag minns hur imponerade alla var av gruppens stjärna; dagens vinnare - den minsta lilla papillon man kunde tänka sig.

Den slog alla andra deltagare med allt den lärt sig på kursen; "sitt kvar", "hit", "plats i grupp" etc.

Nu har vi huset fullt av hundar och det är verkligen inte aktuellt med fler, men ett av barnen vill gärna ha en egen hund, och då står papillon överst på önskelistan.

I framtiden kanske det blir en sådan och jag skulle inte ha något emot det. För mig är de som små mini-spaniels/vallhundar. :)
 
KL- mig själv

Nu kollade jag in en kennel på Marstrand som satsat på agility och lydnadshundar. Jösses vad imponerad jag blev - och vad roligt när man satsar på småhundar. :love:
 
Om det inte är så att ni känner att Pappisar är för små av annat skäl än att de inte borde orka det liv ni lever skulle inte jag utesluta dem.
Jag har Papillon sen 25 år tillbaks. Jag fick min första häst för 20 år sedan. Och mina hundar har alltid varit med i stallet. De har också varit med på ridturer a la några h i skogen med slut häst och då man kommit till stallet hittat en boll och hoppfullt hintat om att vi kanske kunde leka lite också.. ;)
De brukade också springa milen med mig ett par ggr/v i terräng.
Vi har testat lite agillity och lekt med lydnad.
Mina hundar är tysta. Det är ju en intelligent och förig ras. Så vill man ha tysta Pappisar får man det rätt fort. Jag flyttade från hus till lyhörd lägenhet och var lite orolig att de skulle skälla. Det gjorde de inte efter att jag bett dem upphöra med det.

Ganska många ser pappisar som små bjäbbhundar som ligger i sin pensionärs knä och äter kakor. De finns en hel del såna - absolut!
Men det finns också nån räddningshund som är pappis. En av mina har lämnat nån som tävlade elit lydnad.
Och mina brukar charma de mest inbitna brukshundsfolket som efter ett tag säger att "efter den här schäfern/whatever skulle jag fasen kunna tänka mig en pappis.. Det trodde jag aldrig!".

Ska man ha Papillon kollar man dock upp vilka uppfödare som fokuserar på utställning och vilka som fokuserar på det mentala också. De som sålt mycket agility-hundar tex brukar ofta ha dels vettigare tänk i aveln. Men också socialicera valparna och behandla de vuxna hundarna bättre.

Mina första pappisar kom från en kennel där de levde i burar. Jag visste inte något innan. Men fick en 3-årig hund som aldrig varit på promenad. Och en som var strax över året som aldrig varit i möblerat rum eller haft koppel(gick inte att ställa iom bruten svans).
I nästa val av kennel gjorde jag bättre efterforskningar och fick istället 2 hundar från en jättebra uppfödare som fokuserar på mentalitet och socialicering. Hon säljer mycket hundar till aktiva människor, bla agility.

I övrigt är pappisar hyfsat sociala, glada, små skitar som är med på allt. Men blir inte stressade av att ha vilodagar.
Det är en väldigt simpel ras iom förigheten.
De är också generellt sett friska.
Man måste kolla föräldrar reggade i SKK för en ögonsjukdom och patella innan man får avla på dem. Så kolla att de har såna papper som är aktuella(ögonlysningen gäller ett år).
De finns i lite olika storlekar. Mina nuvarande är ganska små. De väger mellan 3,5-4 kg. De orkar trots det hänga med på ridturer.
Mina förra vägde väl ngt halvkg till. De hängde med de också.
De blev 16 resp 18 år och var friska och pigga livet ut.
Nuvarande är 13-åriga tanter som är pigga och glada de med.

Jag har fått fler tips om pappisar nu och har läst på litegrann och jag måste erkänna att jag blivit positivt överraskad! Har, som du skrev, nog sett dem lite som "penisonärs-knähundar" för att det är sådana jag har känt, men bilden har förändrats, så det blir att läsa på ännu mer och att höra med sambon, det är mest han som är orolig över storlek, men det finns ju fördelar med små hundar också, även om jag själv också tänkt mig någon lite större :)
 
Jag har fått fler tips om pappisar nu och har läst på litegrann och jag måste erkänna att jag blivit positivt överraskad! Har, som du skrev, nog sett dem lite som "penisonärs-knähundar" för att det är sådana jag har känt, men bilden har förändrats, så det blir att läsa på ännu mer och att höra med sambon, det är mest han som är orolig över storlek, men det finns ju fördelar med små hundar också, även om jag själv också tänkt mig någon lite större :)

På Papillon-ringens hemsida fanns ganska många vuxna hundar till salu, vilket först förvånade mig. Jag tänkte: "säljer man verkligen så "lätta" små hundar, jag menar omplaceringar av otyglade dobermanns och schäfrar kan man ju förstå...?"

Sedan googlade jag vidare och ser att det är många kennlar som lätt har tio hundar. Då kan jag förstå att man emellanåt behöver sälja någon eller några. Även om de är små, så kan osämja i flocken mellan individer bli ett bekymmer, tänkte jag... men jag bara spekulerar.

I övrigt håller jag med dig, det är verkligen ingen stor jycke. 28 cm ca... Det är betydligt mindre än vår dvärgschnauzer på 36 cm.

Men det är klart, en hund att alltid kunna ta med sig, som har lättskött och vacker päls, som är välkommen i de flesta hem, som man lätt hittar hundvakt åt och som man flyger med i kabinen... och samtidigt är en hund att träna och ha skoj med på hundklubben. Det är ändå rätt härligt.

Tänk vad du kommer att hamna i dilemma, @Omega - Hur skall du kunna välja ras??? :D :nailbiting:O_o:confused:

PS. För oss andra som bara sitter och fönstershoppar och dagdrömmer, är det bara kul att kolla in raserna som föreslagits, men för dig... Det skall bli spännande att se vad det blir när det är dags. Hur långt i framtiden planerar du?
 
Bordern var min första egna hund och vi hade en äldre (och mycket vresig) han katt. Det var inga problem och krävde ingen träning för oss. Bara man var lugn och såg till att katten alltid hade ett ställe där han kunde vara ifred :). Jag tycker personligen att man ska undvika att ha hund om man har väldigt små barn, men min erfarenhet är att de flesta Bordrarna är snälla och nästan lite uppfostrande för barnen. Men det är viktigt att lyfta valpen och hantera den som liten, annars blir dem ju stressade om barn ska lyfta i dem senare i livet. Den enda nackdelen med Bordern är ju att det är just en terrier, så dem varnar inte om de börjar bli irriterade på andra hundar som är för på/människor som är för på. Min hund har jag råkat trampa på några gånger och då snor han runt och naffsar mig i byxbenet, inte så det gjort ont men det är en reflex de flesta har. Man måste hela tiden komma ihåg att det inte är en så ömtålig hund, dem vill helst bli behandlade som stora hundar och man gör bäst i att respektera det. Vi köpte våran från kennel Axbor i uppsala, super kunniga uppfödare som vet vad de gör, om jag var du skulle jag försöka få prata med dem och träffa deras hundar, ifall du skulle bestämma dig för en Border. Hoppas det hjälpte:up:

@Greystroke ,Det låter ju bra att det funkade med katten! Vi har ju inga barn i dagsläget och vi är båda mer sugna på att skaffa hund än barn men i framtidsplanerna finns ändå barn med, om allt går som det ska, och då vill man ju att det ska funka. Som det är nu är katterna något av det viktigaste i mitt liv och att de är bekväma med hunden och tvärtom är ju superviktigt, sen behöver de inte älska varandra, men de måste ju tycka att det är okej att leva ihop. Kissarna har dock en terrierkompis redan, så nog tror jag att det kan gå :D
Tack för infon!
 
Tänk vad du kommer att hamna i dilemma, @Omega - Hur skall du kunna välja ras??? :D :nailbiting:O_o:confused:

PS. För oss andra som bara sitter och fönstershoppar och dagdrömmer, är det bara kul att kolla in raserna som föreslagits, men för dig... Det skall bli spännande att se vad det blir när det är dags. Hur långt i framtiden planerar du?

Ja @prinsessfeminist jag känner mig lätt förvirrad, men på ett bra sätt! :D Är dock jätteglad att jag skapade tråden, har fått så himla mycket bra info!

Om det är så att vi tänker i de banorna du tar upp angående fördelar med en liten hund så ligger ju papillon riktigt bra till, men flera andra raser är också otroligt intressanta.. Det kommer att bli svårt minst sagt! Hoppas nästan lite på att sambon direkt diskvalificerar någon av någon riktigt bra anledning som jag inte har tänkt på så att det blir lättare att välja ;)

Vi planerar att flytta till större boende under året så det avgör lite när det blir dags att skaffa valp, sambon har varit tydlig med att han vill att allt med flytten ska vara klart först och det är osäkert när exakt det blir, vi har lite att bygga till och ändra på, men räknar i dagsläget med att det säkert dröjer ca ett år till valpköp. Vet inte hur jag ska kunna vänta, har blivit såå sugen nu, men vi har i alla fall tid att vara noggranna och fundera på ras ett tag till, kanske hälsa på uppfödare osv.

Jag är lite inne på att höra av mig till uppfödare relativt snart (även om vi inte bestämt ras, men till de som känns mest intressanta efter diskussionen med sambon) och få mer information och höra hur de tänker. Någon som har tips på uppfödare av sheltie? (kan inte riktigt släppa dem :D ) Har sett att det finns mååånga, svårt att veta vilka som är "bättre".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 964
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 486
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 126
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 369
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp