Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja ras!

Mina två goldens är utställningsavlade. Jag valde dock ändå föräldrar som presrerat mer än meriter på utställning. Min äldre hängde med mig när jag hade häst. Den yngre är lite svårare och går inte att ge full frihet utomhus( men det är en träningsfråga). Han hänger med mig på löpturer på över en mil och vi tränar agillity och drag. Inomhus är han lugn men är lätt att tagga till på träning. Mycket mjuk och tillgiven. Räkna dock med att en golden fäller ;)

Angående samojed har min kompis en . Han är inte så motiverad till träning, har lätt till skall och stor jaktlust.
 
Jag tänker direkt två typer av hund, vilken typ beror lite på vilket temperament ni önskar på hunden
Kinesisk nakenhund, Shetland Sheepdog, Japansk spets, Svensk lapphund, Pudel, Papillion, Welsh springer spaniel, Engelsk springer spaniel, Golden retriver är raser jag tycker verkar passa in på det du skriver i första inlägget.
Söker ni ex en mer intensiv hund eller en som är med laid back? En hund som när ni ex ska gå ut nästintill hoppar jämfota eller en som viftar lätt på svansen? En hund som älskar allt och alla eller en hund som är mer ointresserad av främmande och kanske inte ens är särskilt översvallande av glädje ens när ni kommer hem?

Flera av de du räknar upp är sådana jag kommit fram till skulle kunna passa :) På frågan om vi söker en mer intensiv eller laid back hund så har jag nog inget rakt svar att ge. Jag har inget emot lite intensitet och den får gärna visa att den blir glad när vi t ex ska gå ut. Jag vill inte ha en hund som blir så intensiv att den hoppar på människor och inte kan lugna ner sig men det tänker jag är mer en uppfostringsgrej (även om det såklart kommer naturligare för vissa raser)?

Vad gäller intresset för andra människor så tänker jag att den inte bör vara avvaktande, men den behöver definitivt inte älska alla, ett visst mått av ointresse tror jag till och med kan vara bra för det jag ska ha den till (när den är lös på uteritter till exempel). Den ska dock kunna anpassa sig till olika miljöer, kunna följa med och hälsa på vänner och familj, till stallet osv så den får ju inte ogilla människor och andra djur såklart :)
 
Överlag så klarar alla friska hundar det du vill använda den till, dvs du behöver inte vara rädd för att få en soffpotatis tror jag. Jag skulle välja bort hundar som är väldigt små alt. med väldigt korta ben (pga ridturerna) och med väldigt kort nos (vanligt med andningsproblem, de skulle jag dock inte rekommendera oavsett ridturer eller ej eftersom jag inte tycker att man ska stödja aveln).

Vad gäller träningsbiten, som jag förstår det är det inte det viktigaste, men vill du ha en hund som älskar att träna och som har en del fart, eller en lugnare och kanske mer svårmotiverad hund? Generellt uppfattar jag det så att ju mer träningsglädje, desto mer krävande (med vissa undantag), samtidigt som båda sorterna är väldigt lärorika. Shiban har jag uppfattat som ganska svår att motivera till träning, eurasiern kan nog vara åt det hållet också.

Min uppfattning av raserna på din lista:
Sheltie Roliga hundar som säkert kan passa. Nära till skall och vad noga med mentaliteten som sagt.
Västgötaspets Inte så stor erfarenhet av. Verkar trevliga men skälliga.
Japansk spets Jag har själv börjat läsa på om de mindre spetsarna inför framtiden. Har lite dålig koll på den japanska och har läst mer om mittelspitz, men har dålig koll på vad som skiljer de åt. Verkar som roliga trevliga hundar med lite fart i, utan att kräva massor.
Eurasier Lite lugna och sävliga för min smak, men har hjälpt en kompis med rasval där de verkar vara perfekta! Trevliga, ointresserade av folk de inte känner, inte mycket jaktlust, hänger med på mycket men blir väl knappast några agilitystjärnor (men nybörjarkurs och lite lek på agilityplan, absolut!).
Shipperke Ingen erfarenhet alls.
Golden retriever Jag har lite samma funderingar som @Red_Chili här, som jag förstod henne. En jaktavlad golden är nog för krävande, en utställningsavlad kan nog passa om man är noga med hälsan.

Har du funderat något på pälsvård?
 
Shiba :love: Helt enkelt ursöta hundar! Har inte tillräckligt bred kunskap om dem för att veta om de skulle nöja sig med det liv vi erbjuder men ska definitivt läsa på! Tack för tipset!
Som sagt vet jag inte om det är vad du söker eftersom du vill ha en hund som relativt säkert går lös på gården och i skog och mark, därför vill jag inte rekommendera rasen på rak arm. Många shibor har Stark jaktdrift och det är självständiga hundar, men överraskande roliga och lätta att ta med på rallylydnad, agility och spår och andra påhitt. Snabbtänkta och väldigt 'full i fan'. En shiba skulle helt klart vara nöjd med vad du erbjuder, det är mer tveksamt om Du skulle bli nöjd med Den.
En del individer kan också vara rätt reserverade emot främlingar.

Läs gärna på, jag kan utan problem ta med min snorunge ut med hästen men hon är något av ett undantag.
Sheltie låter absolut mer i klass med vad du beskrev från början. =)
 
Överlag så klarar alla friska hundar det du vill använda den till, dvs du behöver inte vara rädd för att få en soffpotatis tror jag. Jag skulle välja bort hundar som är väldigt små alt. med väldigt korta ben (pga ridturerna) och med väldigt kort nos (vanligt med andningsproblem, de skulle jag dock inte rekommendera oavsett ridturer eller ej eftersom jag inte tycker att man ska stödja aveln).

Vad gäller träningsbiten, som jag förstår det är det inte det viktigaste, men vill du ha en hund som älskar att träna och som har en del fart, eller en lugnare och kanske mer svårmotiverad hund? Generellt uppfattar jag det så att ju mer träningsglädje, desto mer krävande (med vissa undantag), samtidigt som båda sorterna är väldigt lärorika. Shiban har jag uppfattat som ganska svår att motivera till träning, eurasiern kan nog vara åt det hållet också.

Min uppfattning av raserna på din lista:
Sheltie Roliga hundar som säkert kan passa. Nära till skall och vad noga med mentaliteten som sagt.
Västgötaspets Inte så stor erfarenhet av. Verkar trevliga men skälliga.
Japansk spets Jag har själv börjat läsa på om de mindre spetsarna inför framtiden. Har lite dålig koll på den japanska och har läst mer om mittelspitz, men har dålig koll på vad som skiljer de åt. Verkar som roliga trevliga hundar med lite fart i, utan att kräva massor.
Eurasier Lite lugna och sävliga för min smak, men har hjälpt en kompis med rasval där de verkar vara perfekta! Trevliga, ointresserade av folk de inte känner, inte mycket jaktlust, hänger med på mycket men blir väl knappast några agilitystjärnor (men nybörjarkurs och lite lek på agilityplan, absolut!).
Shipperke Ingen erfarenhet alls.
Golden retriever Jag har lite samma funderingar som @Red_Chili här, som jag förstod henne. En jaktavlad golden är nog för krävande, en utställningsavlad kan nog passa om man är noga med hälsan.

Har du funderat något på pälsvård?

Tack för ditt svar @Jenka ! :)
Du har rätt i att jag nog gör bäst i att välja bort de som är väldigt små/kortbenta just eftersom att det är viktigt för mig att hunden funkar på ridturerna.

Träningsbiten är inte det viktigaste nej, men jag har ändå ett intresse av att prova på en del lydnad och agility och kanske något annat också, så vill ju helst ha en hund som tycker att detta är roligt och som kanske inte är helt värdelös på det ;) Så lite fart får det ju gärna vara, men inte till någon överdrift tänker jag. Alltså, gärna träningsglädje och lättmotiverad, men om det visar sig efter ett tag att jag inte tycker att det är så jättespännande att hålla på med t ex agility så är det bra om hunden inte kräver detta dagligen för att bli nöjd.

Flera som beskriver eurasier som lugna och sävliga, så de åker också ner ett snäpp på listan. Inte för att jag inte gillar lugna hundar, för det gör jag, men jag kanske vill ha lite mer fart ändå, men ska definitivt kolla vad sambon tycker om rasen oavsett.

Pälsvård har jag funderat lite på ja, men känner inte att det står och faller med detta. Borstar och badar katterna regelbundet som det är idag och det ser jag mest som lite mysigt, inte jobbigt (okej att bada dem är inte alltid spännande, haha ;) ).

Känner att alternativen börja klarna mer och mer, tack alla! Just nu känner jag att sheltie kommer högst upp på listan för mig, och västgötaspets och japansk spets kommer strax efter. Flera andra alternativ är dock fortfarande med i tankarna!
 
Mittelspitz då? :)

Annars tycker jag också sheltie verkar passande. Funderade själv mycket på den men bestämde mig istället för en som inte fäller :D
 
Jag har inte läst igenom alla svar men är det någon som har rekommenderat mopsen? I ofs skrev du (TS alltså) att du inte gillar den typen av utseende (jag antar att du menar att de ser ut att ha blivit slagna av en stekpanna?) Men kanske kan jag bidra med denna fantastiska ras!
Mopsen är en liten clown. Den kan vara en atlet i ena sekunden och en soffpotatis i andra. De älskar människor och andra djur, är otroligt lättlärda, ger en skrattanfall var dag, kärleksfulla och har egenskapen att vända kappan efter vinden. De har ingen jakt i sig what so ever men kan däremot vakta innan tjuven kommit in då mopsen istället älskar ihjäl sin inkräktare. Ja, nu restar jag mitt case, så att säga :)
 
Någon menade att det är bäst att välja bort de kortbenta raserna om de ska följa med på ridturer, men då måste jag svara emot! ;)
Våra västgötar har hängt med lösa i skogen på ridturer som varat både en och två timmar, i alla gångarter, över stock och sten. Självklart behöver man kanske vänta in dem efter en lång galopp, men man behöver inte vänta länge, minsann! De kommer kutande med tungorna slängande och de korta benen pinnande, förvånansvärt snabbt och mycket uthålligt. Det räcker förresten med att man saktar av till skritt så hinner de ikapp på nolltid. Och de fullständigt älskar att hänga med på ridturer! Kommer snabbt upp i superkondition och hänger som sagt med på allt.
Och ingen vilar skönare i soffan än en västgöte efter väl förrättat arbetspass över stock och sten ute i skogen! :love:
 
Mopsen jag känner har grym kondis för att vara mops men klarar trots det inte att hänga med i mina hundars tempo och sommartid så får den vara inomhus för att inte få värmeslag. En annan mops i bekantskapskretsen svimmar med jämna mellanrum. Låter inte som om de hade fixat att hänga med på ridturer?
 
En mops orkar väl inte riktigt hänga med på ridturer (ja, jag är ledsen men jag har fördomar om de korta näsorna).
 
Sheltie är nog det säkraste kortet. Bara du hittar rätt uppfödare. De är mer eller mindre oslagbara i agility, verkar det som, och då borde det finnas kennlar att välja på.

Med det menar jag att du har lättare att finna en uppfödare som verkligen satsar på bruksbara hundar.

En av våra vänner här på Bukefalos föder ju upp dvärgschnauzer och hon har satsat särskilt på hundar som kan tränas och tävlas med.

Så det finns kennlar med typiska sällskapshundar som ändå väljer att nischa sig.

Nu är jag part i målet men för mig är dvärgschnauzer den ultimata mini-hunden för aktivt friluftsliv.
 
Någon menade att det är bäst att välja bort de kortbenta raserna om de ska följa med på ridturer, men då måste jag svara emot! ;)
Våra västgötar har hängt med lösa i skogen på ridturer som varat både en och två timmar, i alla gångarter, över stock och sten. Självklart behöver man kanske vänta in dem efter en lång galopp, men man behöver inte vänta länge, minsann! De kommer kutande med tungorna slängande och de korta benen pinnande, förvånansvärt snabbt och mycket uthålligt. Det räcker förresten med att man saktar av till skritt så hinner de ikapp på nolltid. Och de fullständigt älskar att hänga med på ridturer! Kommer snabbt upp i superkondition och hänger som sagt med på allt.
Och ingen vilar skönare i soffan än en västgöte efter väl förrättat arbetspass över stock och sten ute i skogen! :love:

Måste hålla med här. Min lilla trussel (JRT) hade inga problem att hänga med ens när jag motionerade fem hästar om dagen. De där korta benen kan pinna på!
Med detta rekommenderar jag inte jack russel, jag vill bara rensa bland fördomarna om korta ben. ;)
 
Mittelspitz då? :)

@linnsan , jag kollade in dem lite snabbt nu och de verkar också kunna passa mig (det lilla jag hann läsa i alla fall, och utseendet tilltalar mig). Ska försöka läsa på lite mer, tack för tips! :)

Någon menade att det är bäst att välja bort de kortbenta raserna om de ska följa med på ridturer, men då måste jag svara emot! ;)
Våra västgötar har hängt med lösa i skogen på ridturer som varat både en och två timmar, i alla gångarter, över stock och sten. Självklart behöver man kanske vänta in dem efter en lång galopp, men man behöver inte vänta länge, minsann! De kommer kutande med tungorna slängande och de korta benen pinnande, förvånansvärt snabbt och mycket uthålligt. Det räcker förresten med att man saktar av till skritt så hinner de ikapp på nolltid. Och de fullständigt älskar att hänga med på ridturer! Kommer snabbt upp i superkondition och hänger som sagt med på allt.
Och ingen vilar skönare i soffan än en västgöte efter väl förrättat arbetspass över stock och sten ute i skogen! :love:

@Cornelia , västgötaspets står rätt högt upp på listan för mig fortfarande, blev riktigt inspirerad av tipsen i denna tråd och har läst på en del, men mer återstår! :) De verkar sannerligen väldigt uthålliga trots korta ben!

Måste hålla med här. Min lilla trussel (JRT) hade inga problem att hänga med ens när jag motionerade fem hästar om dagen. De där korta benen kan pinna på!

@Sel Det kan jag absolut tro! Jack russels är ju vanliga "hästhundar" och jag har haft med mig sådana på ridturer många gånger utan problem, så orkar gör de ju enligt min erfarenhet, trots benlängd! :)
 
Stämmer in i kören - Absolut inga mopsar vill jag säga. Trevliga som tusan, men också otroligt osunda.
 
Sheltie är nog det säkraste kortet. Bara du hittar rätt uppfödare. De är mer eller mindre oslagbara i agility, verkar det som, och då borde det finnas kennlar att välja på.

Med det menar jag att du har lättare att finna en uppfödare som verkligen satsar på bruksbara hundar.

@prinsessfeminist , Ja, det känns roligt att det är så duktiga på agility generellt sett, jag ser fram emot att få prova på det!
Det här med att hitta uppfödare blir ju nästa steg och jag har noll och ingen erfarenhet av hur man egentligen bär sig åt när det väl blir dags att på allvar köpa valp, så gissar att jag kommer behöva hjälp med det också ;) Tur att det verkar finnas så många vänliga människor här som delar med sig av erfarenheter! :)

Sen tycker jag det är värt att tänka på om man ska resa med hund. Min är så stor så han måste ha egen biljett om vi åker tåg för han ryms inte att dela plats med mig. Mindre hundar är klart smidigare att ha med ;)

@fryckan Detta har jag också tänkt på! Inte för att jag kommer att resa var och varannan dag direkt, men har familj som jag bor långt ifrån och åker ju och hälsar på ibland, men man får väl anpassa färdsätt och så, det kan det nog vara värt! :) Nog för att det på ett sätt hade varit himla bekvämt med en mindre hund om man behöver flyga med den, att ha den i bur i lastutrymmet är jag inte så pigg på..
 
@linnsan , jag kollade in dem lite snabbt nu och de verkar också kunna passa mig (det lilla jag hann läsa i alla fall, och utseendet tilltalar mig). Ska försöka läsa på lite mer, tack för tips! :)



@Cornelia , västgötaspets står rätt högt upp på listan för mig fortfarande, blev riktigt inspirerad av tipsen i denna tråd och har läst på en del, men mer återstår! :) De verkar sannerligen väldigt uthålliga trots korta ben!



@Sel Det kan jag absolut tro! Jack russels är ju vanliga "hästhundar" och jag har haft med mig sådana på ridturer många gånger utan problem, så orkar gör de ju enligt min erfarenhet, trots benlängd! :)

Angående västgötaspets så är det roligt om denna ursvenska ras bevaras. Vet inte alls hur stort intresset är utomlands, men vad jag vet så riskerar de små raserna att försvinna. Tex var den dansksvenska gårdshunden borta under ett antal år och man började mödosamt hitta tillbaka.

Själv upplever jag västgötaspetsen som en liten trevlig hund som sagt. Fint utseende med fina ögon och pigga öron, samt vacker färg och härlig päls har den också.
 
Jag har inte läst igenom alla svar men är det någon som har rekommenderat mopsen? I ofs skrev du (TS alltså) att du inte gillar den typen av utseende (jag antar att du menar att de ser ut att ha blivit slagna av en stekpanna?)

Vilken rolig beskrivning, slagen med stekpanna ;) Jag är nog lite rädd för att en mops inte skulle orka med det jag är ute efter, och nej, jag kan inte säga att jag älskar utseendet direkt, tyvärr (även om utseende inte är viktigast)! Men tack för ditt tips!


och @Sel , vilken fantastiskt fin bild på din hund btw! :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte läst igenom alla svar men är det någon som har rekommenderat mopsen? I ofs skrev du (TS alltså) att du inte gillar den typen av utseende (jag antar att du menar att de ser ut att ha blivit slagna av en stekpanna?) Men kanske kan jag bidra med denna fantastiska ras!
Mopsen är en liten clown. Den kan vara en atlet i ena sekunden och en soffpotatis i andra. De älskar människor och andra djur, är otroligt lättlärda, ger en skrattanfall var dag, kärleksfulla och har egenskapen att vända kappan efter vinden. De har ingen jakt i sig what so ever men kan däremot vakta innan tjuven kommit in då mopsen istället älskar ihjäl sin inkräktare. Ja, nu restar jag mitt case, så att säga :)

Jag är ledsen, men jag tror aldrig att mopsen kan vara en 'atlet'. De är glada och pigga och har underbara personligheter, men man kan inte blunda för att rasen är fysiskt osund. De flesta klarar inte av att hänga med på familjens sällskapsaktiviteter, än mindre en ridtur under en svensk sommar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 400
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 331
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 924
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp