Bukefalos 28 år!

hjälp min häst visar tendens på o sparka

miamiSwing

Trådstartare
Fick hem ett hbl sto som är jätte sur o har nu börjat visat tendens på o sparka när dom som har stallet ska ge henne mat eller sätta på täcket på morgonen! och vill inte att hon ska sparka nån!

Nån som vet vad ja kan göra åt det? mer än vara bestämt o tala om att så ska man inte göra!
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Jag tycker ni ska ställa henne i gången när ni sätter på täcket. Då kommer hon nog på efter ett tag att det inte funkar att hota;)
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

JO men de är även när dom ska ge henne mat! vi har sagt att vi ställer henne i gången när vi sätter på täcket men sen är de me fodringen :( hon hota mig en gång o röt till åt henne sen kunde ja stå där inne o sadla o borsta o så! men så hade hon gjort likadant i morse åt stallägaren :(
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Flytta på krubban, så nära dörren som det går så att man aldrig behöver gå in och ge maten utan kan slänga in den utifrån. Höet går ju lätt att slänga in det också.
Det låter kanske lite slarvigt att bara kasta in maten, men bättre det än att någon ska komma till skada och att du ska behöva fodra hästen själv jämt för att ingen vill fodra hästen.
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Det finns ju väldigt bra krubbor som man kan "fälla ut" ur boxen vid fodring...Är det väldigt många som fodrar i stallet eller är ni bara ett par stycken. För det bästa är ju om ni kan ta det ur henne istället för att undvika problemet. Men det är ju inte det lättaste att göra om det finns ovana/rädda ryttare som ska fodra...
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

de är bara jag eller stallägaren som gör det ibland hennes gubbe! ja vill ju görna få ut henne de iställe för att "skjuta" upp problemet! Prata även med gamla ägaren o då hade hon aldrig gjort så! har haft henne nu snart 2 veckor men ja tror att hon gör så för att testa gränserna nu hos oss! men vet inte. Men om hon visar tendens igen på att sparka vad ska ja göra då? idag tog ja in henne o hon gjorde ingenting men ja har redan vart jätte arg på henne eller arg väldigt bestämd från början!
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Vänder och sparkar hon eller hotar hon "bara"? Hugger hon efter er? Är det alltid i samband med mat eller annars oxå?
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

min nya häst gör oxå så :(
på morgonen när man ska ta på täcket (ej jag, jag e i skolan) så sparkar han ut med ena frambenet, han vill ut FORT...han slutar ett tag när man säger till honom men börjar strax igen. funkar inte att ta ut honom i gågen tror ja..
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Visst ska du försöka komma på vars problemet ligger och lösningar.
Men det kanske du får göra på egen hand.
Jag tror inte det är någon smart idé att låta andra uppfostra din häst.
Det är inte många som vill uppfostra andras hästar heller och inte bli ihjälsparkade bara för att fodra.
Jag skulle försöka fixa så att de som fodrar inte behöver gå in och riskera att bli skadade.
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

hon kan vända lite granna o liksom lyfta benet men säger man åt henne på skarpen så står hon ju stilla men kan stå o sparka i backen! och bara jätte sur men hon börjar ju hota när man kommer med täcket! Hon ser jätte sur ut när man ska komma med maten men gör inget!
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

men ja tog henne igår kväll hon gjorde ingenting och så i morse va ja med men då lyfte hon bara benet! vet inte om de är för att kolla om hon kan ta över oss människor! men vi är ju ingen rädd för henne och vi säger ju till henne! eftersom ja inte kan ta ut och in henne varje dag så mste ju andra människor kunna ge henne mat o sätta på täcket! men vet inte riktigt hur vi ska bete oss när hon gör det!
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Hur reagerar hon när ni visar att ni inte är rädda för henne? oftast hjälper det att bara ignorera dom alt. gräla på dom. Men man får ju aldrig backa ur boxen när hon gör så, då har hon vunnit. Vi har ett antal hästar på vår klubb som hugger efter maten.
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

ne hon fortsätter står o sparkar ner i backen då o ser sur ut!
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Det kanske beror på att hon är hungrig om det är i samband med fodring och så?
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

ha ett dressyrspö i handen, så fort hästen lyfter foten så peta till benet, alltså INTE slå utan PETA. det funkade iaf på min :D
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

okej men de kan ja prova! de är nog tålamod som behövs iaf :)
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

oftast på morgonen är det ju! men även om hon e hungrig så vill ja ju inte ha en häst som sparkas! men hon får mycket mat så hon borde ju inte vara jätte hungrig.
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Likadant har min häst gjort så länge jag haft henne (16 år) men jag har bara skrattat åt henne och tagit tag lite i benet på henne. Det är liksom hennes grej att svänga upp arslet mot mig när jag lagt på täcket och hota med foten, det tillhör morgonceremonierna. :D

Gör man ingen grej av hästarnas egenheter så blir det ingenting av det hela, och att få en häst med lite lagom "jävlaranamma" är bara positivt, det är då man kan utvecklas ihop, och utveckla egenheterna till nåt kul istället för nåt skrämmande och farligt.
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

Men om hon är så pass hungrig att hon börjar med sånt kan du kanske prova ge mer hö på natten?
 
Sv: hjälp min häst visar tendens på o sparka

okej jo de e klart och de är ju ett STO =) men ska prova o nonchalera henne!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp