Hjälp :O Klippmaskin och klippning

M

MontéBruden

Hej Hej,
Ursäkta om det finns någon sån här tråd. Men dom verkar vara gamla alla.

iaf, min häst är en kallblodstravare, som jag skolat om till hopphäst, med massor av tjock päls. Och han blir såå svettig varje gång vi är ut, (rids 6ggr i veckan). Och snart drar ju tävlingarna igång igen. Inte så kul att åka iväg med en boll ^^ , Men han har börjat fälla lite.

* Är det försent att klippa nu?
* Kan man klippa fast hästen har börjat fälla lite?
Har hört en massa olika om det :S
* Vad har ni för klippmaskiner?
Vart har ni köpt dom och vad kostar dom?
* Behöver man ha någon speciell eftersom han har sån tjockpäls?
* Hur klipper ni?
Hel klippning eller jaktklippning osv?
* Följer det med typ en bruksanvisning om hur man ska göra?
typ med olja och rengöring och så att den inte blir för varm osv?

TACKSAM FÖR HJÄLP :D Gärna massa bilder också om hur era ser ut!
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Jag hade INTE klippt efter att hästen börjat fälla. Underliggande sommarpälspäls ryker med då, och det kan ställa till det för hästen.

Därmed faller resten av frågorna bort. Jag brukar försöka täcka hästen tidigt just för att undvika tjock päls. Går det inte får de just nu halvklippning (halsen+halva bålen). 2007 var halvblodet helklippt för hon satte så eländigt mycket päls att det aldrig torkade vilket blev ett problem då vi red på förmiddagen. Blöt häst i hagen känns inte schysst.
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Hade inte klippt om den fäller.
Känns det absolut tvunget så kan man ju öppna upp lite och klippa en liten hakklapp.

Billiga klippmaskiner för runt 1500 som har funkat utmärkt för det priset (lite högljudd) finns på J*la.
Man ska borsta och olja den efter 15 min klipp hela tiden typ. Bruksanvisning medföljer.
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Jag håller med ovanstående om att inte klippa nu.

Kan även rekommendera maskinen från j*la som kostar 1500!
Den är super till min nordsvensks päls, har även klippt många andra hästar med den.
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Okey. :( Vad synd, för han blir så himla jätte svettig direkt. Tycker lite synd om honom.
Han fäller inte mycket, men han har ju börjat så! :/
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Jag hade INTE klippt efter att hästen börjat fälla. Underliggande sommarpälspäls ryker med då, och det kan ställa till det för hästen.

.

Nyfiken bara... har läst att man inte ska klippa för sent för att sommarpälsen blir ju då lite naggad. Vilket gör att sommarpälsen inte blir mjuk och len utan lite som 'svinborst'. Men ställer det till det för hästen? På vilket sätt?
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

* Är det försent att klippa nu?
Absolut inte, det är många som klipper sina hästar året om (och jag är en utav dom, det ställer till det ganska mycket för hästarna att behöva motionera och bli jättesvettiga också...)
* Kan man klippa fast hästen har börjat fälla lite?
Har hört en massa olika om det :S

Ja det kan du.
Vad har ni för klippmaskiner?
Vart har ni köpt dom och vad kostar dom?

Har en DeLaval, ingen aning om vad den kostade dock :p
* Behöver man ha någon speciell eftersom han har sån tjockpäls?
Nej
* Hur klipper ni?
Hel klippning
* Följer det med typ en bruksanvisning om hur man ska göra?
typ med olja och rengöring och så att den inte blir för varm osv?
Ja

Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Jag klippte min häst när den börjat sätta vinterpälsen. Hela han blir så otroligt öm under den perioden. Hans päls blir/är jätte lång och väldigt tät och satte sin fulla vinterpäls redan i augusti. Räckte att man skrittade korta bitar för att han skulle bli svettig...:(

Klippte honom just för träningen, för att han ska slippa bli så svettig men ändå och också för att slippa det där ömmandet i kroppen hela tiden p.g.a. pälsbytet. Ger honom extra B.vitamin året om just för att det ska bli lite lättare för honom, men det blir lika ändå. Kommer klippa honom innan pälsbytet nu till våren också just för att han får så ont av det! :(

Vill helst inte klippa honom då pga pälsen blir som den blir. Men mår hästen ändå bättre av det så får det vara så.

Har hört att pälsen blir sämre i kvalité om man klipper när dom börjar bytt till sommarpäls. Att dom får glesare päls till vintern också, men vet inte hur det är egentligen då det är första gången jag gör som jag gör på honom nu.

Sen om din häst svettas mycket och blir varm ofta så kan den börja fälla päls för det! Behöver inte bara vara för att den byter till sommarpälsen redan nu.

Vet en häst som dom lära klippa ganska tidigt på året just för att den svettades så mycket och hade fått sådan vinterpäls under vintern. Han satte så pass sent under året att han inte skulle hinna bli av med pälsen innan sommaren. Han hade svåra fällningsperioder just för att han fällde en så lång period.

Men gör det du känner för tycker jag!

Mår hästen bäst av att bli rakad eller inte?! Ska den tävlas och inte hinner fälla pälsen innan tävlingarna drar igång så tycker nog jag att du skulle klippa hästen. Jag är nog mest för detta för att jag själv måste klippa min häst av en anledning för att skona hästen.

Men det är vad jag tycker, bara av att ha läst. Sen får du bedömma om det verkligen behövs eller inte. Du känner hästen och vet hur du tränar och vad du ska göra...

Du/ni förstår nog vad jag menar hoppas jag. :)
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Ja, allt låter bra och vettigt. Och alla reagerar ju säkert olika :)

Jag tror att det blir att klippa honom ganska snart, för hans skull.
Eftersom han blir så pass svettig. Och tar lång tid att torka osv.
+ att tävlingarna börjar ju i mars.

Jag testar och ser, och hoppas att det ska gå braa. :)
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Men Hej Hej Igen ;D *putt*

Det finns ju två olika storlekar på skären.
Ska man ha 1 eller 3 mm ? :O
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

jag har klippt hästar som fäller, inga problem alls. och skulle sommarpälsen bli ojämn så är det bara att klippa en gång till. tänk bara på att en häst med klippt päls behöver täcke även på sommaren som skydd mot insekter och regn!

du kommer behöva en stor och kraftig maskin om hästen har tjock päls. jag har en från willab tror jag det är, på 250W. den tar alla pälsar!
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Jag hade 3mm första gången jag klippte (eller någon millimeter kring 3 iaf, 2,5mm kanske det var?!) Jag tycker 3mm, då är det lite mer som skyddar och förhoppningsvis blir det inte så lätt skav (kan det ju bli ändå, blev det för mig, men med rätt täcken så går det nog bra :)) om du täckar hela tiden! :) DU gör som du själv vill. :)
 
Sv: Hjälp :O Klippmaskin och klippning

Okey :)

Någon mer som vet?? :O
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 564
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 441
Senast: vtok
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Domino_s
·
P
Hästvård Hej! Jag har en varmblodstravare, 13 år som används som ridhäst. Det nya året har varit en enda stor sjukdomshistoria för hans del...
Svar
19
· Visningar
7 073
Senast: Precious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Flytta eller ej?
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp