Bukefalos 28 år!

Hjälp! Ränta på eget kapital (skoluppgift)

Sparvoga

Trådstartare
Har en uppgift som är så här:
En ägare som vill ha 8% ränta kapitalet som satsats i företaget, det förmodar jag är det egna kapitalet, är en enskild firma
Egna kapitalet 280.000kr

Lägger man bara till det under egna uttag?
 
Har en uppgift som är så här:
En ägare som vill ha 8% ränta kapitalet som satsats i företaget, det förmodar jag är det egna kapitalet, är en enskild firma
Egna kapitalet 280.000kr

Lägger man bara till det under egna uttag?
Ja du, kolla upp detta men jag tror det är en slamkrypare och det är därför du anar oråd. Enskild firma har inget eget kapital. Allt skattas varje år.

Jag tror att Detta var den förändring Alliansen ville genomföra att man kunde göra periodiceringsavsättningar , typ skogskonto , på enskild firma.

OBS!!! Jag är på lite djupt vatten. Annars måtte det väl vara vanlig procenträkning, eller? OBS jag vet inte riktigt är på djupt vatten.
 
Har en uppgift som är så här:
En ägare som vill ha 8% ränta kapitalet som satsats i företaget, det förmodar jag är det egna kapitalet, är en enskild firma
Egna kapitalet 280.000kr

Lägger man bara till det under egna uttag?
Det borde vara så att ägaren vill ha en vinst i bolaget på 8%. Ska det vara före eller efter skatt?
 
Har en uppgift som är så här:
En ägare som vill ha 8% ränta kapitalet som satsats i företaget, det förmodar jag är det egna kapitalet, är en enskild firma
Egna kapitalet 280.000kr

Lägger man bara till det under egna uttag?

Hur är uppgiften formulerad, exakt? Det är ju en väldig skillnad på om det handlar om resultatet i rörelsen, eget uttag eller kapitalvinst. Vad är det du ska svara, hur man bokför det eller hur man räknar ut 8% av 280.000 eller..?
 
Ja du, kolla upp detta men jag tror det är en slamkrypare och det är därför du anar oråd. Enskild firma har inget eget kapital. Allt skattas varje år.

Jag tror att Detta var den förändring Alliansen ville genomföra att man kunde göra periodiceringsavsättningar , typ skogskonto , på enskild firma.

OBS!!! Jag är på lite djupt vatten. Annars måtte det väl vara vanlig procenträkning, eller? OBS jag vet inte riktigt är på djupt vatten.

Enskild firma har väl även de egenkapital i form av kapitalet i värdepappret(kapitalen) de måste ha för att registrera firman, eller jag helt ute och seglar?
 
Du har ingen motsvarighet till aktiekapital i en enskild firma.

I övrigt säger jag som andra i tråden: hur exakt är frågeställningen formulerad? Är det en bokföringsteknisk fråga? (kontofråga s a s).

Vill han låta räntan stanna i företaget, eller vill ägaren ta ut räntan till sitt privata konto? (plocka ut pengarna ur firman alltså)
 
Senast ändrad:
Rent allmänt:
---
Enskild firma och handelsbolag
I enskilda firmor ser det egna kapitalet annorlunda ut, än i aktiebolagen. Det finns inget aktiekapital, ingen reservfond och ingen uppdelning mellan bundet eller fritt kapital.

Det egna kapitalet i en enskild firma består istället av delposterna:

  • eget kapital vid årets början
  • summan av verksamhetens ackumulerade resultat
  • summan av tidigare års insättningar och uttag
  • årets egna uttag (varuuttag, skatter, kontantuttag)
  • årets egna insättningar (pengar, maskiner, utrustning mm)
  • årets resultat (årets vinst ökar det egna kapitalet medan årets förlust minskar det egna kapitalet)
Handelsbolagets egna kapital ser likadant ut, med den skillnaden att kapitalposterna redovisas på individnivå, dvs uppdelat på varje delägare. Varje ägare måste här kunna följa sina egna insättningar och uttag ur verksamheten.

Observera att…

… enskilda firmor och handelsbolag kan fortleva med stora kapitalbrister, åtminstone teoretiskt. Det finns inga skyldigheter för ägarna att avveckla en förlustbringande verksamhet, på samma sätt som det gör för aktiebolag. Det är dock sannolikt mycket få näringsidkare som kan eller vill fortsätta driva en stadigt förlustbringande verksamhet, så det hela brukar reglera sig helt naturligt.
---
http://www.blinfo.se/2014/5/vad-ar-eget-kapital__7864
 
Frågan är så här:
Är företagets resultat tillfredsställande om ägaren vill ha en ränta på kapitalet som satsats i företaget på 8% samt en lön som inklusive egenavgifter uppgår till 38.000kr/månad?

Jag tror inte det är så komplicerat egentligen, har en resultat- och balansräkning att utgå i från.
Egna kapitalet är 280.000kr och resulatet visar en vinst på 334.600kr
Skulle ju ha skrivit frågan i första inlägget :angel:
Jag har tänkt så att jag beräknat räntan på eget kapital och räknat ut vad summan för "lönen" blir per år plussat ihop det och sen jämfört det med årets resultat......:confused: står inget om räntefördelning i boken, finns inte heller några övningsuppgifter som tar upp det...
 
Är företagets resultat tillfredsställande om ägaren vill ha en ränta på kapitalet som satsats i företaget på 8% samt en lön som inklusive egenavgifter uppgår till 38.000kr/månad?

Man får göra räntefördelning för litet drygt 8% för år 2014. Det är ett sätt att minska den beskattningsbara inkomsten för egenföretagare.
Nej då resultatet inte räcker till den önskade lönen...för en enskildfirma, eller är vinsten beräknad efter man dragit 25% i schablon för sociala avgifter?





Jag tror inte det är så komplicerat egentligen, har en resultat- och balansräkning att utgå i från.
Egna kapitalet är 280.000kr och resulatet visar en vinst på 334.600kr
Skulle ju ha skrivit frågan i första inlägget :angel:
Jag har tänkt så att jag beräknat räntan på eget kapital och räknat ut vad summan för "lönen" blir per år plussat ihop det och sen jämfört det med årets resultat......:confused: står inget om räntefördelning i boken, finns inte heller några övningsuppgifter som tar upp det...[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 127
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 597
Senast: Jeps
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
879
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp