HJÄLP!! våran hund tuggar sönder allt!!

Benet.
Hennes enda handikapp är att hon inte kan gå eller springa flera mil om dagen.
Det är precis som en människa som inte har en arm eller ett ben.
Hon är precis som vilken valp som helst. Glad sprallig och lycklig.

Fast hon tuggar ju sönder allt. Det finns allt som oftast en orsak till varför en hund gör så. I princip beror det alltid på någon form av stress. Med tanke på att det är husky i din unghund så ligger det nära till hands att dra slutsatsen att det handlar om att hon inte får den fysiska stimulans som en draghundsblandning behöver.

Att skriva att hunden äter upp allt samtidigt som du skriver att hunden är glad, sprallig och lycklig blir lite självmotsägande. Visst finns det unghundar som får allt de behöver men som ändå tuggar i sig delar av bostaden, men det är mer regel än undantag. Jag sätter en slant på att det handlar om brist på fysisk stimulans - vilket i sin tur beror på hennes handikapp, dvs. att hon inte kan springa flera mil om dagen.

Mitt tips är att kontakta en fysioterapeut som hjälper er att lägga upp en plan för hur ni ska bygga upp hunden så att den klarar av så mycket fysisk aktivitet som möjligt trots sitt handikapp.
 
Benet.
Hennes enda handikapp är att hon inte kan gå eller springa flera mil om dagen.
Det är precis som en människa som inte har en arm eller ett ben.
Hon är precis som vilken valp som helst. Glad sprallig och lycklig.

Nej, det är inte precis som en människa utan ett ben eller en arm. Du har en hund som i mååååånga år har blivit framavlad för att ÄLSKA att springa och dra just flera mil om dagen. Det skapar ett stort behov av rörelse som INTE kan mättas med promenader.

I första hand skulle jag börja spåra med henne. Både personspår och viltspår. Flera gånger i veckan. Kanske varje dag. Simma skulle jag också börja med för att "släcka" den fysiska stimulansen. Sen skulle jag ha bytt till BARF utfodring och där ge rikligt med ben så hon får tuggbehovet tillfredsställt.

Hunden är uppenbarligen INTE nöjd med sin tillvaro för i de allra allra flesta fall beror tuggandet på stress. Förmodligen pga bristen av fysisk motion. Speciellt i de situationer ni beskriver att beteendet kommer.

Om beteendena inte minskar/försvinner skulle jag seriöst fundera på att ta bort hunden. En så krävande hund som har problem med fysiken är inte snällt att behålla för sin egna egoism.
 
Lite funderingar...
  • När folk i tråden säger saker som att en valp utan tass borde tagits bort (särskilt med husky i) handlar det inte om att man finner avvikande hundar motbjudande eller så, utan helt och hållet om att inte ha hundar som lider av livet
  • De problem du beskriver är klassiska stressbeteenden, du måste fixa grunden i varför hon beter sig som hon gör, inte bara symptomen - om det går
  • Huskys är en extrem ras, de behöver fysisk ansträngning. Det kan vara precis lika starkt i en blandras! Har du tur är det inte så i ert fall...
  • @Philosophia s förslag om en fysioterapeut bör du genast följa upp! Om du beskriver mer detaljerat här i tråden hur hennes handikapp faktiskt är och hur det påverkar henne kanske du också kan få uppslag till bra aktiviteter, men det bästa är helt klart att du vänder dig till en expert
  • Kennel och privatperson utesluter inte riktigt varandra, många kennlar är ren hobby - de föder dock knappast upp huskylabbar, så det var mer av en parentes
  • Om du vill hjälpa din hund och komma till rätta med hennes problem, sluta vara så försvarsbenägen - folk här bryr sig om hunden! Även om det är på bekostnad av hundägares ego emellanåt... Om du upplever att någon attackerar dig är det sannolikt för att de ser saken ur hundens synvinkel medan du ser den ur människans, släpp det. Och ju mer information du ger, desto bättre tips och hjälp kan du få
  • Du kan inte jämföra en hunds handikapp med en människas, vi fungerar väldigt olika och vi har förmåga att förstå och resonera kring vår egen situation
  • Att ha hund är inte bara kul. Ibland hamnar man i jobbiga situationer, då får man ta sitt ansvar.
 
Hennes enda handikapp är att hon inte kan gå eller springa flera mil om dagen.
.
Fast här säger du det ju själv... (Resterande inlägg kommer att påminna om att rita jävulen på väggen men det är att vara realist tyvärr)
Hunden klarar inte det den är AVLAD för att göra dvs springa flera mil om dagen. Än är hunden ung, behovet av fysisk aktivering kommer öka med takt att hunden blur vuxen och du har redan sett vad konsekvenserna blir av att den nu inte får utlopp för den energi som den har.

Men lyssna på @hastflicka för även jag tror att extremt mycket psykisk aktivering är det ändå som kanske kan hjälpa men tyvärr är din hund av en sådan ras som är född för att springa och det är extremt svårt att väga upp bristen på fysisk aktivering med psykiskt aktivering och ibland är det tyvärr omöjligt. Så det är bra för dig att veta att du har oddsen lite emot dig och lyckas du inte så kommer det inte bli ett lyckligt liv verken för dig eller för hunden tyvärr. De erfarna hundmänniskorna som håller till här på buke har nog alla sett vad det blir av underrstimulerade hundar och det är inte en rolig syn och just huskys är inte någon hemlighet att dom, när dom sätts i lägenhet utan möjlighet till ordentlig daglig utmattning, brukar lida av någon är extremt likt det vi i Människovärlden skulle utreda för ADHD.
Dessa hundar lider nå fruktansvärt och deras ägare brukar inte må så jätte bra dom heller efter ett tag :/
Men jag skulle råda dig att besöka någon som arbetar med sina huskys och kolla de aktiviteter dom sysselsätter sina hundar med, kan man göra någon typ variant av dessa aktiviteter som din hund klarar?

Jag önskar dig trots allt lycka till och hoppas du förstår att det inte är av elakhet jag skrivit allt detta.
 
PS
För lite kvällsläsning som kan öka din förståelse för vad som händer när man avlar blandraser med "inriktade"raser och förstå mer om de gener man för vidare skulle jag också rekommendera min tråd http://www.bukefalos.com/threads/jag-blir-forbannad-pa-denna-oseriosa-avel.1246569/"
Det matnyttigaste i den tråden tror jag är från början fram till mitten någon stans men har du lite tid över och är intresserad så läs hela tråden för det har skrivits en del kloka inlägg både från de som förespråkar renrasiga och de som förespråkar blandraser.
Och med det sagt kan vi också hoppas att din hund har fått intresset av att samarbeta från labradoren som finns med i linjerna för då ökar dina odds att kunna stimulera din hund något :)
DS
 
En människa kan förstå, accepeta och därmed förlika sig till sitt handikapp.
En hund går enbart på instinkt. Den kan aldrig förstå varför den är begränsad.
Jämför aldrig människor och djur i sådana här situationer för det haltar om något.
 
Hej. Vi har en husky blandning på 8 månader som tuggar sönder allt hon kan komma åt när vi inte är hemma.
På natten får hon och våran andra hund på 4 år vara instängda i köket då hon inte kan vara lös i nått annat rum utan att tugga sönder allt. Vi aktiverar dom väldigt mycket på dagarna både mentalt och fysiskt men då våran husky valp är född med bara tre tassar så är det väldigt svårt att gå långa promenader med henne. Inatt hade hon tuggat sönder golv mattan i köket och det slutar inte där. 2 mobiltelefoner, säkert 100 par skor och mycket mer. Vet verkligen inte vad vi ska göra för att få bort det beteendet. Nån som kan hjälpa?

Åh vad jag hoppas att det här bara ett hemskt skämt.
Det är många fel på så liten yta att jag blir alldeles matt.

Jag lider med hunden (om den finns på riktigt) och vilket hemskt liv den har och kommer att ha. Jag lider med er som äger hunden för att ni uppenbarligen inte har förstånd att inse att det här är och kommer att fortsätta vara ohållbart. Det handlar inte om någon barmhärtig djurvän som har förbarmat sig över en handikappad hund, att ha en hund med den rasen i sig och med ett så kraftigt fel kommer aldrig att vara rätt eller schyst eller sunt. Det är bara hemskt, och det är oerhört naivt att tro att det kommer att ordna sig eller bli bättre.

Jag hade ringt länsstyrelsen utan att blinka om jag visste var hunden fanns och vem som äger den.

Nu hoppas jag som sagt att det här är ett hemskt skämt, och jag kommer inte att tro att det här är på riktigt förrän det finns bildbevis och en rimlig förklaring med mer detaljer än TS hittills har delat med sig av.
 
Min hund var EXTREM med tuggandet från att han kom (8 veckor) tills att han var säkert 1 år gammal.
Såhär gjorde jag:
1. ALLT som han möjligtvis KUNDE tugga på tog jag bort. (Skor, kläder, laddare, kablar exempelvis) och ställde upp stolarna uppe på bordet osv. Min tanke var "Eftersom att han inte vet vad han får tugga på och inte så ska jag göra det enklare för honom".
2. Köpte 100 olika leksaker som var HANS. Och det var det ÄNDA som fick ligga framme.
3. Köpte "fy-spray" och sprayade 2 gånger om dagen på samtliga möbler (soffa, matta, byrå osv).
4. När han var nära på att ta något i munnen tog jag GENAST bort den och gav han en leksak.
5. BERÖM. Allra viktigaste. Det är klart att man inte kan berömma om man inte är hemma men unga hundar (iallafall min) är som barn. Dom älskar beröm och tar till sig det mer och mer varje gång. Så när han gör rätt, exempelvis går och hämtar sina leksaker så måste h*n få beröm.

Det sista man ska göra är att bli arg utan det viktigaste är att skilja på vad som är rätt och fel.
Detta funkade bra på min och han var extrem. Droppen gick när han tuggade sönder mina Armani glasögon. Då grät jag nästan, haha. Men efter det var jag stenhård och det funkade. :) Lycka till.
 
Min hund var EXTREM med tuggandet från att han kom (8 veckor) tills att han var säkert 1 år gammal.
Såhär gjorde jag:
1. ALLT som han möjligtvis KUNDE tugga på tog jag bort. (Skor, kläder, laddare, kablar exempelvis) och ställde upp stolarna uppe på bordet osv. Min tanke var "Eftersom att han inte vet vad han får tugga på och inte så ska jag göra det enklare för honom".
2. Köpte 100 olika leksaker som var HANS. Och det var det ÄNDA som fick ligga framme.
3. Köpte "fy-spray" och sprayade 2 gånger om dagen på samtliga möbler (soffa, matta, byrå osv).
4. När han var nära på att ta något i munnen tog jag GENAST bort den och gav han en leksak.
5. BERÖM. Allra viktigaste. Det är klart att man inte kan berömma om man inte är hemma men unga hundar (iallafall min) är som barn. Dom älskar beröm och tar till sig det mer och mer varje gång. Så när han gör rätt, exempelvis går och hämtar sina leksaker så måste h*n få beröm.

Det sista man ska göra är att bli arg utan det viktigaste är att skilja på vad som är rätt och fel.
Detta funkade bra på min och han var extrem. Droppen gick när han tuggade sönder mina Armani glasögon. Då grät jag nästan, haha. Men efter det var jag stenhård och det funkade. :) Lycka till.

Var din hund och en huskyblandning med tre tassar och fyra ben?
 
Jag är absolut inte vrål kunnig kring beteenden men om jag får lov att vara dömande så låter det som att det är brist på motionen, både fysiskt och psykiskt och inte som med min hund som jobbade på ett beteende som han trodde var okej för att matte (jag) inte gjorde det klart från början angående tuggandet. Och vad jag hört av andra är huskys en otroligt krävande ras vad gäller motion. Säger inte att du inte aktiverar henne men det behövs nog mer..?
 
Jag har träffat en hund som saknade en tass sedan födseln. Det var en Dansk-Svensk gårdshund och den levde så vitt jag vet lycklig tills den blev gammal. Den var sin avsaknade tass till trots ganska rörlig. Skillnaden är ju att den dels är betydligt mindre än TS hund (mindre belastning på övriga leder) och dels av sällskapsras. TS hund är ju en extremras med avseende på rörelsebehovet.

TS jag tror du ska ha i åtanke att hunden kanske inte kommer bli lycklig som vuxen. Då är det ditt ansvar att förkorta lidandet. Jag hoppas att du har kunnigt folk omkring dig som kan tala om detta för dig. För en hund är allt annat än en människa, de har helt andra behov och kan sällan leva bra liv som handikappade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 620
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 614
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 259
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
1 882
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp