HJÄLP!! våran hund tuggar sönder allt!!

TS: Kan vi få en bild på hunden? Så vi ser hur den ser ut.

Vem skulle posta en bild pa hunden efter att fatt hora att om man visste var den fanns skulle de anmala (vanvard? eller vad?) till lansstyrelsen.

Jag har traffat bade hundar och hastar som haft ett amputerat ben och som fungerat helt fantastiskt. Jag tror sakert bade att det finns manga som inte fungerar och att det kan vara annorlunda nar det ar ett medfott fel.
However, nar nu TS sager att hunden inte bara finns utan beter sig som en normalt livlig husky valp vore det kanske battre att ge TS sa mycket rad och hjalp vi kan for att gora hundens liv sa bra som mojligt? Som man sager pa Engelska, "Det ar lattare att fanga flugor med honung an med vinager". ;)
 
Jag har träffat en hund som saknade en tass sedan födseln. Det var en Dansk-Svensk gårdshund och den levde så vitt jag vet lycklig tills den blev gammal. Den var sin avsaknade tass till trots ganska rörlig. Skillnaden är ju att den dels är betydligt mindre än TS hund (mindre belastning på övriga leder) och dels av sällskapsras. TS hund är ju en extremras med avseende på rörelsebehovet.

TS jag tror du ska ha i åtanke att hunden kanske inte kommer bli lycklig som vuxen. Då är det ditt ansvar att förkorta lidandet. Jag hoppas att du har kunnigt folk omkring dig som kan tala om detta för dig. För en hund är allt annat än en människa, de har helt andra behov och kan sällan leva bra liv som handikappade.

Ja, precis. Hundar som är mindre och lättare i modellen och som inte har samma (enorma) behov av rörelse kan ha ett finfint liv på tre tassar.

Det finns väl en bukehund med amputerat bakben, vill jag minnas?
 
På något sätt måste vi ändå utgå från att @kine vill sin hund väl och kan göra bedömningen huruvida den lider eller ej. Att en ung husky tuggar på saker är mer regel än undantag och den enklaste lösningen är att börja träna drag. Den ENKLASTE lösningen - inte den enda. Och en sak till. Det finns huskies som aldrig skulle kunna leva ett lyckligt liv om de inte fick dra. Men den stora merparten av huskies som föds i Sverige idag har inte arbetande hundar i stamtavlan på flera generationer. Det finns också många arbetande huskies som sällan går längre än några kilometer. På tävling är det idag i bästa fall ett tiotal huskyspann i de klasser som är fyra mil och längre. Och trots det så finns det en massa lyckliga huskies runtomkring i vårt avlånga land. Jag skulle rekommendera fysisk aktivitet utifrån hundens egna förutsättningar. Ett kort pass några gånger i veckan brukar ta den värsta musten ur dem och sedan så lugnar de sig med åldern.
 
Robert Salomonsson (Salomonsen?) "Jakt för livet", har en trebent korsning som jagar björn och klarar sig helt utmärkt. Så visst går det!
Den blev dock vådaskjuten förra jaktsäsongen och träffades av kulsplitter som trasade sönder ena frambenet. (Kulan splittrade sig alltså i björnen, en del av kulan gick ur kroppen och slog i hunden i stället)
En hund som har en såpass grov missbildning vid födseln borde avlivats.
Men nu är det ju som det är, och då får man ju göra det bästa av situationen.
Man bör dock ha i åtanke att hunden kan behöva avlivas tidigare än vad den skulle behövt med fyra tassar.
 
Robert Salomonsson (Salomonsen?) "Jakt för livet", har en trebent korsning som jagar björn och klarar sig helt utmärkt. Så visst går det!
Den blev dock vådaskjuten förra jaktsäsongen och träffades av kulsplitter som trasade sönder ena frambenet. (Kulan splittrade sig alltså i björnen, en del av kulan gick ur kroppen och slog i hunden i stället)
En hund som har en såpass grov missbildning vid födseln borde avlivats.
Men nu är det ju som det är, och då får man ju göra det bästa av situationen.
Man bör dock ha i åtanke att hunden kan behöva avlivas tidigare än vad den skulle behövt med fyra tassar.
Spinner vidare,
Jag och sambon satt också och pratade om den hunden igår när det vart tal om tråden. Men skillnaden där måste ju ha varit att den hunden inte hade några rörelse restriktioner som hunden TS har? Ja mena en hund under jakt brukar ju lätt komma upp i några mil på en dag. Dock tycker jag att hunden är ett bra exempel på att hundar avlad för att jaga mår bäst av att jaga oavsett om den dragit på sig ett handikapp :)
 
Rejält med aktivering (fysisk och mental, jag skulle absolut ta hjälp av fysio), mycket ben att tugga på, leksaker som är tillåtna att strimla sönder, valpsäkra och fy/antibit spray på det som inte går att ta bort.

Jag håller med allt som sagt angående aktivitetsbehov och fysiska begränsningar. Men ang frågan som ställts:
Ofta beror det på stress; hur aktiveras hunden idag, hur mycket är den ensam och är den trygg hemma?
Men vissa hundar verkar också ha ett extremt behov av att ha sönder saker. Lek går liksom ut på att slita sönder. Bra alternativ och vara tydlig, åldern spelar in men också att lära sig vad man får tugga på och inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 606
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 612
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 254
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
1 880
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp