Bukefalos 28 år!

P

Pretty_Fly

vad ska jag göra? jag känner mej helt hjälplös och borttappad :(
Har känt länge att jag inte vill ha kvar nettan, men samtidigt att jag inte kan sälja henne eftersom hon varit med om så mycket.
jag har henne gärna kvar men jag vill inte rida på henne. jag klarar inte av att göra "häst" av henne. idag slängde hon av mej och då kändes det som att det var droppen, det var hennes biljett bort från mej.
men nu känner jag mej bara förvirrad, hon vill ju inget dumt men det är just det som är problemet tror jag. hade hon varit dum hade det varit lättare att få bukt med det tror jag, då är det lättare att säga till på skarpen.
snälla hjälp mej. jag klarar inte det här längre.
:cry:
 
Sv: hjälp

Ta hjälp av någon! Det finns många duktiga människor därute, som både du och hästen kan ha gkädje av.
Kanske borde du gå tillbaka till markarbetet och se till att allting funkar där innan du börjar rida igen?
 
Sv: hjälp

har haft samma problem med en islandshäst inte att han kastar av mig men när man känner att man inte vill ha hästen kvar.
Känner du att hästen har förtroende för dig och att du är ledaren er emellan annars skulle jag tipsa om lite ledarskaps övningar.
Hade samma problem med en häst som bara testade hela tiden men när man gjorde ledarskaps övningar så vände det på en halv vecka.

hoppas det löser sig!
 
Sv: hjälp

Men vänen inte skall du ge upp ni som har kommit så långt nu! :cry:
Vad var det som hände idag vart hon rädd för något eller?
Skall vi kanse försöka koma på en tid som pasar oss båda så skall jag försöka hjälppa dig jag är inte den bästa som finns men jag kan ju försöka hjälppa dig så gått det går. :D
 
Sv: hjälp

har försökt hitta en medryttare i ett halvår nu. ingen vill.
 
Sv: hjälp

jag tror o hoppas att hon har förtroende för mej. ledare är jag i alla fall, hon respekterar alltid det man säger till henne-på marken i alla fall.
 
Sv: hjälp

Jag vet inte vad för häst du har, eller vad ni har för problem.
Men gör en rejäl undersökning på henne.
Börja om från början med allt. Se det som en unghäst som ska ridas in igen och inte är van vid något.
 
Sv: hjälp

vi har ju inte kommit långt. det har ju inte hänt ett skit knappt sen jag köpte henne.
hon blev rädd av att jag satt upp. hon har haft lite tendenser innan till att tycka det är obehagligt dom första stegen o har nån gång lättat lite i bakdelen. men idag bara brast allt för henne. först sparkade hon bakut sen fortsatte hon att bocka o snurra runt samtidigt i 190. jag tror jag flög bara för att jag blev yr i huvudet....jag hittade inget att fästa blicken på. satt kvar ganska länge men hon slutade ju aldrig så jag klarade inte det.
jag vet inte om det räcker med att få hjälp, jag har liksom redan gett upp. men tack ändå maria, du är en ängel.
 
Sv: hjälp

det är ju det jag har gjort. har tagit ett steg i taget sen jag började rida henne....
 
Sv: hjälp

2-4 gånger i veckan....mest i ridhuset men även ute i skogen.
sen tömkör jag lite ibland också o sådär.
 
Sv: hjälp

Stackars, stackars dig! Det är hemska känslor, den där vanmakten man känner när alla försök är gjorda, hela hästen är utredd och inget hjälper. Hade samma problem förra året med dotterns förra ponny, jag blev fullständigt deprimerad när jag insåg att vi inte kunde ha ponnyn kvar :cry: . Man är ju känslomässigt bunden till djuren o vill ju att de ska ha det bra. Tack o lov så var det en gullig familj som vågade köpa henne o för de har det gått bättre.

Låt hästen vila från ridning och umgås bara med den medan du funderar hur du ska lösa era problem. En sak kan jag lova dig och det är att det ordnar sig till slut.
 
Sv: hjälp

har också funderat på att låta henne vila men som jag känner det nu så måste jag upp på henne igen snarast eller så kommer jag aldrig upp på henne igen........
 
Sv: hjälp

Vännen min första reaktion är när jag läser det du beskriver är sadeltvång. Och min reaktion på det är att du(Vi) rider in henne igen. Jag tycker att ni har komit otroligt långt på eran väg tillsamans så det är dumt att ge upp men jag ringer dig senare så får jag helt änkelt komma till dig. Kram nu vänen! Det här kommer att lösa sig!
 
Sv: hjälp

Min första tanke är också sadeltvång. Det kan utlösas ibland, behöver inte vara varje gång man sitter upp. Saker som kan underlätta: Ha en bred sadelgjort, som fördelar tryck väl. Kan fungera med magplatta. En variant är att ha en väldigt mjuk o fluffig gjord. Resår på sadelgjorden är bra.
Gör "maglyft" när du spänner gjorden: Räkna sakta till fyra medan du lyfter gjorden mot magen (så att den är "spänd", men utan att du spänner fast den) Håll kvar den medan du räknar till fyra, och släpp sedan sakta medan du räknar till åtta. Gör detta några gånger innan du spänner fast sadelgjorden, och då spänner du den så klart bara löst. Gå en bit (ut ur stallet) och spänn igen, bara ett hål. Gå lite igen, ev. longera eller led några steg i trav. Kan vara bra att passa på att jobba lite för hand. Om gjorden behöver spännas mer, gör du det, och går sedan lite till. Hur mycket du behöver gå, beror på hästen. Det kan vara allt ifrån några steg, till kanske 15 min. Tänk på att din gjord inte får vara i kortaste laget, så att du måste ta i för att få upp den till första hålet, för då är det svårt att mjukstarta...
När du kommer till uppsittningen: Lär hästen one rein stop, genom att du håller bara på vänster tygel, och den håller du kort, så att hästen är ganska kraftigt böjd åt vänster. Om hästen vill gå, så får den göra det, men på en pyttevolt. Det här gör att om hästen blir så stressad att den "måste" röra på sig, så kan den göra det, men efter ett tag inser den att det är väldigt jobbigt, och väljer då att stå stilla. När hästen har lärt sig detta, vilket brukar gå väldigt fort, har den ändå en "ventil", ett sätt den kan tala om för dig att "idag måste jag gå några varv först". Du bör också sitta upp från pall. Det har flera fördelar, men i det här fallet framför allt två: Sadelgjorden känns inte lika mycket när du sitter upp, och hästen släpper inte upp dig, föränn den är redo för det. När ni håller på och snurrar runt, om hästen inte vill stå stilla, håller du pallen i din högerhand, och håller den mot hästens mage. Så fort hästen stannar, ställer du ner pallen.
Kom ihåg att aldrig kliva upp om inte hästen säger varsågod.
När du sätter dig på hästen; var uppmärksam på alla signaler att hästen inte är ok. Den kanske rycker till, spänner sig, höjer huvudet, skjuter rygg osv. Så länge hästen inte står helt avslappnat, sitter du av, och gör om hela proceduren med pallen och snurrandet igen...
Om du är mycket konsekvent med detta, kommer du säkerligen att lösa problemet. Om det inte är sadeltvång, utan själva uppsittningen, gör du bara one rein stop, samt använd pall.
När du har börjat skritta, gör halt efter bara några steg, och sitt av. Gör detta igen och igen, tills hästen lärt sig att för att bli av med dig, behöver den bara stanna. När hästen har det verktyget, brukar de slappna av, och lita på ryttaren.
Kom ihåg att såna här saker, blir bättre, men att de vissa dagar är sämre, pga att hästen av någon anledning är mer spänd den dagen. Då måste du ge hästen mer tid, innan du börjar rida. Om hästen är orolig vid uppsittningen, men inte "gör" något, gör ändå om det, tills hästen står avspänt på långa tyglar när du sitter upp.
Det blev ett långt svar! Hoppas att du orkade läsa allt, och lycka till! ;)
 
Sv: hjälp

jag köpte en misshandlad och rädd islandshäst och hade honom i 8 år. Sade massvis med gånger att jag aldrig säljer honom, mne gjorde det ändå till slut för att vi inte kom längre. Men det tog många sömnlösa gråt-nätter innan jag bestämde mej för att våra vägar skulle skiljas åt!

Nu låg inte problemet i ridningen för mej, utan i att jag inte kunde komma längre ridningsmässigt på hästen - han gick på toppen av sin kapacitet. Men jag tycker du skall gå tillbaka till grunderna med din häst. Markarbeta och känna efter. Har du möjlighet att skaffa en medryttare?
Självklart skall du, som andra redan skrivit kolla så hästen inte har ont eller har sadeltvång!

Lycka till!

/Malin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
817
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 097
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 731
Senast: Keb71
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp