Hjärnhinneinflammation

Acto

Trådstartare
Har någon här gjort testat för hjärnhinneinflammation? Veterinären misstänker att Ascot ev har det :cry:. Det är dock inte säkert utan det kan vara ngt annat tex diskbråck i nacken eller ngt annat. Att testa för hjärnhinneinflammation har tydligen stora risker så vi måste bestämma om vi antingen vill göra detta test eller sätta in en provbehabdling med kortison. Som jag förstod det så har provbehandlingen den nackdel att den försvårar vidare utredning i den mån det inte hjälper/för att fastställa vad han faktiskt har. Skulle Ascot ha hjärnhinneinflammation så är behandlingen kortison. Enligt vet så är meningen delad huruvida man bör göra testet (50/50).

Någon som har testat för hjärnhinneinflammation?

Skrev igår följande i uppdatera tråden. "Vi var och vandrade i helgen och i söndags, någon timme innan vi var tillbaka vid bilarna, skrek han till när han hoppade över en grann som blockerade leden. Kollade igenom ben och tassar men han sa inget och gick sen normalt. När han sen hoppade in i bilen skrek/gnydde han till vilket han även gjorde en gång på vägen hem. Hemresan tog drygt 3 h och han satt nog upp i buren i ca 2 h vilket han inte brukar. Väl hemma såg man tydligt att han hade ont så vi åkte direkt in till vet. De misstänkte nackspärr och gav honom ngt opium, ngtantiflamatoriskt samt sa att han skulle hållas i stillhet. Frånsett måndag förmiddag så var han betydligt bättre under måndagen men igår var han märkbart sämre. Efter samtal med vet fick vi rådet att komma in idag på morgonen. Han gickhaltandes med ngt krumbukt rygg i morse :cry:. Vet misstänker diskbrott i nacken men vet inte säkert. Större delen av musklerna runt nacken,skulderbladen mm var/är super spända. Idag har fokus varit att sänka/ta bort smärtan.

Precis talat med sköterskan och hjärta, lungor, slemhinnor mm är bra. Provet för anaplassma gav svaret "ej bekräftat" vilket väl inte säger ngt egentligen om jag har förstått rätt. Men han har en sänka på 125, vill inte kolla uppåt och lyfter inte på benet när han kissar. :cry: Så orolig."
 
Diskbråck ger inte en förhöjd sänka.
Jag hade gjort CSF-provet förutsatt att en erfaren veterinär tar provet. På Albano har de ju ett helt neurologcentrum, de är jätteduktiga. Skulle inte tveka i ditt fall.

Tack för svar! Vi var inne igår och pratade med veterinären. Tyvärr var alla veterinärer som har kompetens att genomföra provet på semester så tidigast om 2-3 dagar hade man kunnat göra det, alltså först en vecka efter att han insjuknat. Veterinären var tydlig med att det var upp till oss att bestämma men som vi förstod det var det inte bra att vänta med att påbörja behandling utan ju fortare behandling sattes in desto bättre. Nåväl nu går han på en stark kortison dos. Han fick följa med hem igår (vet ansåg det var skönare för honom) men är under strikt vila, typ burvila, så inga promenader eller annat och han är under ständig bevakning av oss. Vi ska tillbaka till vet på måndag morgon och får då se hur vet tycker att vi ska gå vidare.
 
Kan de inte göra en röntgen och se om det är diskbråck?
Det frågade vi också när vi var där men frånsett sänkan så var det inte säker att en röntgen (MR tror jag det heter) skulle vissa ngt då det är svårt att se. Sen var även personalen som kan göra en sådan röntgen på semester så då hade vi behövt bli remitterade till Strömsholm eller liknande och de kunde inte svara på när vi skulle kunna få en tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 798
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 818
Senast: Skogstroll
·
M
Övr. Hund Idag fastnade jag och mina två hundar i en mörk hiss (vi hade just åkt tunnelbana så de va en sån hiss), utan fönster och med en...
2
Svar
27
· Visningar
2 612
Senast: mango
·
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 179
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp