*hm*start i grupp eller ej?

F

FrostigStjärna

ja vad tycker ni är bäst? att starta i grupp eller vänta och starta "en å en"? :smirk:
 
Jag väntar alltd. Min häst blir alldeles för stressad annars.
Beror på dagsformen, är hon väldigt stressad, vänder vi oss om o rider åt andra håller då dom andra startar och rider iväg så fort dom försvunnit. En lugnare dag väntar vi bara tills dom som har mest bråttom kommit iväg o kan rida med övriga.
 
Det beror på hur din häst fungerar. Om den blir stressad av att bli ifrånriden eller om den kan tänka sig gå i sitt eget tempo oavsett vad som händer runt omkring (och det är ovanligt i början på en hästs distanskarriär.. :smirk:).

När jag red min första distansritt red jag med en kompis som hade en häst som min häst växt upp med. Alltså kunde vi rida iväg i vår egen takt och hästarna blev lugna av varandras sällskap. Andra ritten jag red red jag mitt i klungan och då var hon lite stressig i början, men lugnade ner sig när vi hittade några andra hästar som ville gå i samma tempo att rida med. Nästa ritt försökte jag gå ut fem minuter efter alla andra och då blev hon så stressad över att vara ensam och sist att hon inte ens kunde skritta på den skrittsträcka som kom efter över två mil!! :eek:

Så mitt tips till dig är att försöka hitta någon som vill rida i samma fart som du och så rider ni tillsammans så mycket som möjligt. Även om du inte bestämt i förväg att rida med någon så brukar det alltid vara någon som du märker rider ungefär lika fort som du själv har tänkt dig. Då är det bara att slå följe med dem. De flesta tycker ju att det är trevligt med sällskap på ritterna. :)
 
Jag föredrar att starta i grupp, men då har jag en häst som heller inte blir stressad av att alla vill i väg samtidigt.
 
detta har jag faktiskt tränat på mycket hemma, rida om, rida ifrån och allt i alla gångatrer. Ingen av mina hästar stressar upp sig särskilt mycket i starten så det går bra för mig att rida med i det tempo jag själv önskar.

Skulle hästen stressa upp sig och man har ridit iväg tillsammas med alla andra är det nog ingen smart ide att stoppa upp hästen, det brukar bara göra dem ännu mer stressade. Märker man att hästen stressar upp sig redan vid uppvärmningen vid starten så skulle jag ta bort den utom synhåll från de andra om jag hade en orutinerad häst. När den gått sträckan ett par gånger vet man att den klarar det och kan prova rida iväg med de andra och se hur det går - men det kan vara olika från gång till gång
 

Liknande trådar

Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
27 853
Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 782
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Hmmm....Hur ställer ni er till det? Big no-no?Tänker då enskilt, inte på grupp- AW eller dyl.Blev lite småobekväm då min chef undrade om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 917
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp