Bukefalos 28 år!

Hö brist!!! fodra med halm?

remmis

Trådstartare
som rubriken säger. vi har hö brist på mitt stall. det kommer inte räcka tills det nya höt kommer... det kommer inte nytt förän efter skörden....

så till det stora problemet. min häst tål inte hösilage. vi har jätte fint silage, torrt o bra värden. men hästen blir ändå lös i magen..

kan jag fodra med halm? hur ska foderstaten se ut då?

hästen går i hage 5 timmar om dagen, dock mkt lite gräs i hagen.
får just nu
5 kg hö
2 kg halm
1 kg havre
0,5 kg heestekrafft
2 msk kalk

ersätta allt med halm? prova med silage igen? 50/50 halm silage???


HJÄLP!!!!
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Min reagerade på hösilaget i början när jag precis köpt henne. Hon kan fortfarande reagera om någon bal är lite blötare än de andra.
Jag blandade upp hösilagen med halm i början, så hon åt det samtidigt, det stabiliserade magen. Nu får hon halmen sidan om hösilagen och äter den gärna och har en riktigt välfungerande mage. Nu ger jag henne ingefära i fodret, och det ska vara bra för matsmältningen på mäniskor, kan vara att det hjälper henne med? Dessutom har hon fått foderjäst, och det kan ju vara att det har hjälpt till det med. Jag fick veta när jag köpte henne att hon var känslig för hösilage så jag var beredd..
Jo förresten, vid balbyte, så fodrar jag 50% av varje i åtminstånde 2 mål efter att den nya öppnats. Vet inte om det hjälper, men något av allt detta har iallafall hjälpt.
U
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

allt det där är beprövat, funkar ej tyvärr.
sen så vi öppnar en ny stor bal varje dag. (det är en stor anläggning)....
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Ge halm men komplettera med lucern kanske?
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

är det bra? eller gissar du bara? jag vill ju veta, så no offense!
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Jag har en häst som reagerar kraftigt på ensilage med att bli lös i magen. Men om jag ger honom Speedi Beet så "stannar" magen. Enligt veterinär på Hbg så är det för att det blir en bulk effekt som får magen att arbeta på ett annat sätt.
Skulle ju kunna vara något att prova för dig kanske.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Precis min tanke. Fixa lucern hackad strå. Sedan behöver du inte vara rädd för proteinbrist vilket du kommer att få om du enbart fodrar med halm. Dessutom tuggar hästen ordentligt och alla hästar jag har hört talas om brukar gilla det.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Gräs innehåller mycket protein, så du får en del på köpet där, även om det inte är så mycket kanske.

Jag skulle nog ge halm och lusernhack och blanda det så att det näringsmässigt matchar höet ni använder.

Annars har Krafft Lusern Mix, en blandning mellan gräsfröhalm och lusern som näringsmässigt liknar ett normalt hö, men det kostar lika mycket som rent lusern så du tjänar på att köpa det rena lusernet och blanda det med halmen du redan har.;)
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

hur mkt luzern behövs.... ca 1 kg luzern + 1 kg halm = 1 kg hö????
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Jag menade att det kunde vara bra. Vet tyvär inte hur mkt som kan behövas försök räkna lite på det. I våras hade vi väldigt proteinfattigt hö då fick min häst 8 kg hö + ca 1,5 kg lusern men det säger kanske itne så mycker:p
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Ärligt talat så tror jag inte att din häst vill ha halm att äta nu i sommar. Finns det gräs att äta vill dom ju knappt äta fint hö nu. Så halm låter nog osannolikt att få i dom nu.
Lusern är ju höga värden i men att ge flera kg av det vet jag inte om det är bra att ge någon längre period. Du menar väl hela sommaren? Eller bara någon vecka?
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Ska din häst inte på något bete i år? Synd att bara få vara ute fem timmar och sedan stå instängd när solen skiner och fåglarna kvittrar.

Men för att göra det bästa av situationen: Lucernhack funkar nog bra. Det brukar ju stå på säcken hur näringsinnehållet är, så ge så mycket energi du brukar ge i hö ungefär, och sedan fri tillgång på halm utöver det så borde det funka som nödlösning. Du har väl hö kvar så du kan göra en schysst övergång?
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Om du ger 0,7 kg lusern per kg halm hamnar du på en kvot på 6,3= tillräckligt för de flesta hästar.

1 kg halm+0,7 kg lusern ger 12mj och 74 smpr ca.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Lusern är ju höga värden i men att ge flera kg av det vet jag inte om det är bra att ge någon längre period.

Varför skulle inte det vara bra? Lusern är ett grovfoder med mkt bra värden. Jag ger det året om som komplement de år vårt grovfoder innehåller taskigt med protein. Uppemot 4 kg lusern har hon stått på (+ då givetvis hö eller hösilage)
 
Senast ändrad:
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Du svarade själv på frågan nu. Den sista meningen var att du gav lusern +hö eller hösilage. Det gör jag med hela vintern när mitt hö har dåliga värden.
Nu var det halm hon skulle ge. Och då får man ge väldigt mycket i mängd för att komma upp i en bra kvot. Men jag vet inte, det kanske går att bara ge lusern strå en hel vinter tex utan att ge hö/hösilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 560
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: Ajda
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 244
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp