Bukefalos 28 år!

Hö brist!!! fodra med halm?

Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

man kan väl knappast ersätta hö med halm men lusernHACK/STRÅ och halm tillsammans fungerar nog jättebra tillfälligt. lycka till
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Om du ger 0,7 kg lusern per kg halm hamnar du på en kvot på 6,3= tillräckligt för de flesta hästar.

1 kg halm+0,7 kg lusern ger 12mj och 74 smpr ca.

De siffrorna beror ju lite på vilket märke av luzern du köper. Kraffts innehåller ju långt ifrån lika mycket protein som Kvarnbyfoders till exempel. Lucern mixen från Krafft ligger ännu lägre och fungerar inte som ett proteinhöjande komplement till tex halm. Bra att tänka på när man köper sin luzern, att titta på värdena. :idea:

Skulle främst prova med betfor, som redan föreslagit som har en buffrande effekt i mag-tarmkanalen och håller den i trim och långsamt försöka fasa in hösilaget men kanske ffa låta hästen gå ute mer med bättre bete så slipper du problemet. :)
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Vad är det för häst du har och hur mycket rids den, vilken form av ridning/träning osv? räkna vad hästen har för behov.

Tycker att det låter väldigt lite att ge en stor häst 5 kg hö. Min får t.o.m 6.5 kg hö bara under natten (dagsgiva 11 kg ) . En stor häst brukar hamna på en dagsgiva på ca 9-12 kg hö om du räknar på rekommenderad giva Minst 1 kg, dock rekommenderas 1.5 kg hö per 100 kg häst.

Tänk på att hästens tuggbehov ska vara tillgodosett. Men hur som helst om hästen nu inte kan äta silaget så får du försöka hitta någon annan form utav stråfoder. Jag skulle nog ge lucern mix och halm. Lucern mixen köper du på Granngården bl.a.

Dock vore det ju idé att ge lite, lite hösilage om dagen kanske. Bara något kg och prova och se hur hästen reagerar. Ibland kanske man får ge det ett par dagar.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

man kan faktiskt ha det som heltidslösning också..
och gillar man dyra kraftfoder kan man ge halm och krafft protein.. det fungerar det också sålänge hästen vänjs in på det, vet att man använt halm som enda grovfoder mycket till grövre raser (fjording, nordsvensk m.fl) grejen med grovfoder är att det är tugget och fibrerna som behövs, annars kan man ju likagärna bara ge kraftfoder liksom ;)

dock lär man ju som med allt grovfoder se till att hitta bra halm..
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Räknade på Kraffts Lusern, är ni inte tankeläsare?:angel::D

Borde ha skrivit det såklart, men det gick av bara farten;)
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

för att vi har halm på gården men höt börjar ta slut. det är för övrigt hö brist i hela landet.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Vad är det för häst du har och hur mycket rids den, vilken form av ridning/träning osv? räkna vad hästen har för behov.

Tycker att det låter väldigt lite att ge en stor häst 5 kg hö. Min får t.o.m 6.5 kg hö bara under natten (dagsgiva 11 kg ) . En stor häst brukar hamna på en dagsgiva på ca 9-12 kg hö om du räknar på rekommenderad giva Minst 1 kg, dock rekommenderas 1.5 kg hö per 100 kg häst.

Tänk på att hästens tuggbehov ska vara tillgodosett. Men hur som helst om hästen nu inte kan äta silaget så får du försöka hitta någon annan form utav stråfoder. Jag skulle nog ge lucern mix och halm. Lucern mixen köper du på Granngården bl.a.

Dock vore det ju idé att ge lite, lite hösilage om dagen kanske. Bara något kg och prova och se hur hästen reagerar. Ibland kanske man får ge det ett par dagar.


min häst har en uträknad foderstat.
jag vet att den är bra.
behöver ingen föreläsning om tuggbehov.
5 kg hö + 2 kg halm = 7 kg stråfoder + att jag glömde skriva att han får 1 kg lunch hö också.
+ att hästen går ute i gräs hage 5 timmar om dagen.
jag lovar dig att han inte lider.
 
Senast ändrad:
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Ärligt talat så tror jag inte att din häst vill ha halm att äta nu i sommar. Finns det gräs att äta vill dom ju knappt äta fint hö nu. Så halm låter nog osannolikt att få i dom nu.
Lusern är ju höga värden i men att ge flera kg av det vet jag inte om det är bra att ge någon längre period. Du menar väl hela sommaren? Eller bara någon vecka?

ärligt talat så tror jag att jag vet vad min häst vill och inte vill äta lite, man kanske bara lite bättre än du.

han äter halm och han gillar halm.

varför skulle inte luzerna vara bra att ge längre perioder? fakta , källor???
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Ska din häst inte på något bete i år? Synd att bara få vara ute fem timmar och sedan stå instängd när solen skiner och fåglarna kvittrar.

Men för att göra det bästa av situationen: Lucernhack funkar nog bra. Det brukar ju stå på säcken hur näringsinnehållet är, så ge så mycket energi du brukar ge i hö ungefär, och sedan fri tillgång på halm utöver det så borde det funka som nödlösning. Du har väl hö kvar så du kan göra en schysst övergång?

nej, stackars min häst. han skall inte gå på bete.
om vi skippar att diskutera min hästhållning, som absolut inte var något jag bad om hälp med.
om min häst går ut 1 timme i gruspaddock eller går på lösdrift spelar ingen roll.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

TILL ALLA SNÄLLA MÄNNISKOR SOM ENGAGERAT SIG, 1000 TACK!

det har lös sig så att stall ägaren har tvingat alla som kan ge sina hästar silage att gå över på det. så att höt skall räcka till oss med hö hästar.


(snälla gulliga, vill inte att det disskuteras om hans vara eller icke vara att gå på bete o annat ovesäntligt.)
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Tråkig attityd du har. Frågar man på ett forum så kan man ju räkna med att inte alltid få dom svar man vill ha. :mad:
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Men många i tråden har dragit konstiga slutsatser som är ganska irrelevanta, så jag förstår TS irritation...

Det står t.ex. att hästen idag äter 2 kg halm, varför då skriva att hästen troligen inte kommer att vilja ha halmen?
Och hästen har ju uppenbarligen gräs i sin hage, så att "föreläsa" om ättider och sådant känns ju lite fel...
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Tänkte oxå föreslå lucern hack o halm, men nu såg jag att det hade löst sig! va bra=):bump:
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

tack för visad förståelse.


Juzzzen: tack ändå!
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

Har inte er höskörd börjat? I år är vi minst två veckor före normalåret. Här i östergötland är förstaskörden snart inne.
 
Sv: Hö brist!!! fodra med halm?

vi har ingen egen skörd. anläggningen jag står på har ingen odlad mark, tyvärr. jag bor i sthlm. här är det inte hö åkrar över allt....
så jag har ingen aning om det höt våran anläggning kommer få är skördat eller inte. (jag är glad över att vi har hagar!)

man med tanke på vädret som varit kan jag mkt väl tänka mig att det blir ngt tidigare skörd i år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 560
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: Ajda
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 244
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp