Hö/Hösilage Analyserat/icke analyserat, vad föredrar du?

För min del funkar vilket som. Just nu får han hö på storbal som jag inte vet värdena på. Bytte stall för en månad sen så han har ätit det sen dess. Nu är snart detta partiet slut och när nästa kommer så blir det analys på det :)
Känns onödigt att ta nu när det bara är ca 10 balar kvar och det går en bal på 2-3 dagar.
 
Vad hade du valt, ett oanalyserat hö eller ett analyserat hösilage?

Fodrar du helst med hö eller hösilage?

Är foderanalys viktigt för dej?

Ensilage och det ska vara analyserat.
Kört ensilage fr höst till sommarbetet i över 8 år nu och vill aldrig gå tillbaka till hö.

Ensilage har bättre förvaringsmöjligheter och enl mina erfaranheter så håller det sig bättre, hö brukar ha en tendens till att mögla och då har ofta hela partiet möglat. Vid ensilage om en bal är dålig kasserar man bara den och tar nästa..typ som att bara öppna en ny förpackning mjölk ifall den förra var sur :)
Det känns alltså lättare att få tag i ett hygieniskt ok ensilage än hö, spec om man tänker på upptagningen..hö kan förolyckas väldigt lätt, ensilage är inte fullt lika känsligt.

Hästarna tycks föredra ensilaget även bättre.
 
Senast ändrad:
Ensilage och det ska vara analyserat.
Kört ensilage fr höst till sommarbetet i över 8 år nu och vill aldrig gå tillbaka till hö.

Ensilage har bättre förvaringsmöjligheter och enl mina erfaranheter så håller det sig bättre, hö brukar ha en tendens till att mögla och då har ofta hela partiet möglat. Vid ensilage om en bal är dålig kasserar man bara den och tar nästa..typ som att bara öppna en ny förpackning mjölk ifall den förra var sur :)
Det känns alltså lättare att få tag i ett hygieniskt ok ensilage än hö, spec om man tänker på upptagningen..hö kan förolyckas väldigt lätt, ensilage är inte fullt lika känsligt.

Hästarna tycks föredra ensilaget även bättre.
Om ett helt parti ensilage har möglat, vad har gått fel då?
Hörde någon som råkat ut för det, bonden tog tillbaka balarna, hästägaren fick nya
 
Om ett helt parti ensilage har möglat, vad har gått fel då?
Hörde någon som råkat ut för det, bonden tog tillbaka balarna, hästägaren fick nya

Något med ensileringsprocessen som gått fel kanske, hål el sprickor i plasten så luft tagit sig in.. svårt att säga.
Allt grovfoder kan ju givetvis bli dåligt, men generellt anser jag hö vara känsligare då det både är känsligt vid skörd, torkning etc och ställer höga krav på förvaringsmiljön.

Men samtidigt ganska ovanligt, aldrig varit med om eller hört talas om att ett helt parti gått förlorat faktiskt vid ensilage, utan det kan vara nån bal eller två max på ett helt år som måste slängas är vad jag erfarat
 
Om ett helt parti ensilage har möglat, vad har gått fel då?
Hörde någon som råkat ut för det, bonden tog tillbaka balarna, hästägaren fick nya
Jag vet en bonde som förra vintern fick ett parti undermålig plast från sin lverantör. När balarna öppnades visade sig allt vara föstört.
 
Något med ensileringsprocessen som gått fel kanske, hål el sprickor i plasten så luft tagit sig in.. svårt att säga.
Allt grovfoder kan ju givetvis bli dåligt, men generellt anser jag hö vara känsligare då det både är känsligt vid skörd, torkning etc och ställer höga krav på förvaringsmiljön.

Men samtidigt ganska ovanligt, aldrig varit med om eller hört talas om att ett helt parti gått förlorat faktiskt vid ensilage, utan det kan vara nån bal eller två max på ett helt år som måste slängas är vad jag erfarat
Sant, hö är väldigt känsligt och det måste vara perfekt, alltid.
Vi kan fodra med hö, bonden vi köper av kan sin sak och har bra förvaring.

Där vi bor finns många hö bönder, alla vill behålla sina kunder och helst få nya.
Köparen marknad är alltid bra när det gäller foder :)
 
Vad hade du valt, ett oanalyserat hö eller ett analyserat hösilage?

Fodrar du helst med hö eller hösilage?

Är foderanalys viktigt för dej?

Föredrar att fodra med hö. Finns det ingen analys så gör jag en egen, men det bästa är om det redan är gjort, så att jag vet vad jag köper och hur mycket eller lite pengar som jag kommer att behöva lägga på tillskott under vintern.
Ja jag tycker att det är viktigt. Har en lättfödd häst som jag vill hålla i bra hull och jag vill såklart att han ska få tillräcklig och rätt näring.
 
Vi har under de senaste åren valt bort hö helt och hållet. Varför? Det har sällan hållt den hygieniska kvalitén. Det har dammat. Damm = mögel. Vi fodrar därför enbart med hösilage.
 
Måste ge hösilage pga hosthäst och vill ha en TS-halt på max 65 helst.

Köper bara analyserat (jag vill veta omsättbar energi och smältbart råprotein) som vinterfoder annars vet man ju inte vad man köper? Som att köpa en "Linas matkasse" som man måste leva på resten av vintern men där de kan lägga i precis vad som helst från en stormarknad (typ godis, strumpor, femtioåtta ton kaffe = ingen hade ju mått bra av att äta ENBART det i 6 månader...).

Sedan tar jag egen analys eftersom mikromineralerna sällan är analyserade och så vill jag ju självklart veta makromineralerna också.

Nyfiken... Visade din analys ungefär samma MJ och smb.rp. som den analys som gjordes innan? :)
 
QU
Nyfiken... Visade din analys ungefär samma MJ och smb.rp. som den analys som gjordes innan? :)

Ja båda var väldigt lika!

Först blev jag lite ledsen när proven inte fanns kvar (då betalar man bara för de extra analyserna) men sen såg jag min chans o kolla provtagningen och båda bönderna hade som sagt liknande som när jag tog :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 390
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 009
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp