Bukefalos 28 år!

Höftledsatros

M

Mirre_1

Hej!

Jag har inte skrivit på hund förrut men har varit här inne och tjyvläst en hel det. Nu känner jag at jag behöver råd från er kloka hund ägare.

Jag var inne och röntgade min tik i går och fick beskedet höftledsatros med benpålagringar. Enligt vet så var det D höfter om man går efter dom vanliga bedömningarna. Hon är tio år gammal och har levt ett väldigt aktivt liv.

Anledningen till att jag åkte in och röntgade var att hon ar haltat nu i en månad ungefär. Inte konstant men lite då och då ibland mycket, ibland lite ibland inte alls. Vet sa att det inte var ett roligt besked vi fick, men han gav oss en del tips om vad men kunde göra för att minska smärtan. Tex annat foder och fodertillskott. Han skrev oxå ut värktabletter till henne som hon kunde äta när det blev värre.

Till sak hör att jag för en och en halv månad sen var tvungen att ta bort min andra hund och detta har jag tagit fruktansvärt hårt. Det var det absolut värsta beslut jag har tagit i hela mitt liv. Jag har inte kommit över henne ännu och är rädd för att det kan påverka min i mina funderingar kring vovven som är kvar.

Jag vill ha råd och tips av er vad jag ska tänka på jag vill ju ha kvar min snutt så länge det bara går men inte på bekostnad av hennes hälsa och välmående.

Tacksamm för alla råd och tankar jag kan få.


// Mirre
 
Sv: Höftledsatros

Det finns i Söderköping en veterinär, Krister Julinder, 0121-10065, som jobbar med titthålskirurgi och bl a tar bort pålagringar i leder. Kan kanske vara värt att slå en signal?

LIA
 
Sv: Höftledsatros

Det är svårt när det inte gäller ens egen hund, men så här har vi det.
Vi har en labbe som visserligen hade UA på höfterna när hon röntgades - men nu har hon drabbats av artros. Inte allvarlig, men hon känner ju av den. Dock går hon dagligen på smärtstillande och lever ett helt normalt hundliv tack vare detta (leker, busar osv.).

Vi har sagt som så att så länge hon mår bra får det kosta (kostar ca 500 kr för en burk, som räcker ca 1½ månad). Hellre att det plötsligt tar stopp och hon säger ifrån än att hon går och har ont och blir sakta men säkert sämre och sämre.

Om vi hamnade i din sits skulle vi nog prova behandla med vet. rekommendationer. Lite beroende på hur hunden är i övrigt förstås. Men är hon pigg och glad i övrigt så kanske det är värt att pröva behandla.
Så hon får ett värdigt hundliv i slutet.
 
Sv: Höftledsatros

Min voovve har artros trots att han är bara 5 år fick diagnosen när han vart 2,5 år gammal.Det går alldeles utmärkt för oss nu I början fick han äta rymadil varje dag och vi har gått hos sjukgymnast speciellt på vinter,då det vart kallt blev han stellare.Nu i år och på vintras som vart behövde vi inte gå alls hos någon sjukgymnast och han äter enbart glugosamid.
Jag måste tänka på följande saker hos honom.uppvärmning innan motion.Vid mycket springande och motion strechning Strechningen lärde jag av vår hundfysik terapeft.Undvika trappor ,att han hoppar ex hinder,får absolut inte ligga eller sitta på kallt ställe längre stunder ex platsliggning på vinter
Vintrarna hålla honom varmt och extra viktigt att musklerna blir ordentligt uppvärmda innan man släpper lös ;ser jag det minsta täcken på hälta gäller det att ta det väldigt lungt ett par dag endast koppel promisar. Här kan du läsa litte mer om strecning för hundar hon är jätte duktigt sjukgymnast för hundar kan rekomendera henne,då man måste förebygga att skadan blir värre http://www.hundfysik.se/
 
Sv: Höftledsatros

HOOKAMIX, är ett bra tillskott gjort av örter osv som man ger i maten, som fungerar som glykosamin. (smörjning av lederna) Mammas 12 åriga labbe får detta, och från att knappt kunna röra sig till att hoppa upp i bagaget i bilen, är en stor lättnad. Absolut nåt att prova, så håller lederna längre. Sen är ju ett kvalitetsfoder A och O.
 
Sv: Höftledsatros

Hej!

Svar till alla!

Har tyvärr inte kunnat vara inne i helgen och läsa så jag läste först nu.

Tack så jätte mycket för allas svar det käns mycket bättre nu. Efter vi hade varit hos vet och fått diagnosen så kändes det nästan som om det redan var slut. Efter att ha läst era svar så ser det inte alls så illa ut.

Min vovve är väldigt pigg och glad springet mycket och busar. Hon älskar bollar och i stort sett all typ av träning utom apellplan den klarar hon sig bra utan. Sök är väl helt klart favoriten men det är ju väldigt mycket spring där, även en hel del ligga och vänta i en kall bil vintertid.

Har kört igång nu med smärtstillande och redan märks skilnad, inget haltande längre och gått från en aktiv hund till en överaktiv hund. Dock har hon väldigt lätt för att varva ner när hon är inne. Har även börjat med kosttillskotten i fodret (har inte fått den nya maten ännu). Märks som sakt en stor skilnad redan nu. Tänkte att jag skulle ta bort smärtstillande nu för att se hur bara kosttillskottet verkar. Gav henne smärtstillande efter vet besök för då hade hon riktigt ont.

Tack än en gång alla.

// En mycket gladare Mirre
 
Sv: Höftledsatros

Det tar ett par månader innan kosttillskottet verkar fullt ut, så behåll det smärtstillande till dess och prova att fasa ut sedan.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Pilot
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 795
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: ls2023
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp