Bukefalos 28 år!

Hög eller inte...

Matten

Trådstartare
Kanske lite töntig fråga, men när jag mockade i stallet här om dagen kom jag att tänka på att vissa vill ha sitt spån i en hög i mitten av boxen och andra vill ha det jämt fördelat i hela boxen. Själv lägger jag det i en lite "halvt utslätad" hög i mitten. skulle jag lägga det i hela boxen så skulle det vara ett "hål" i mitten på morgonen, och det känns inte bra. Hur gör ni och varför :confused:? Finns det någon rekomendation...?
Mvh. Matten
 
Jag har spånet jämt i hela boxen. Vågar inte ha en hög på mitten, var med för längesedan att en häst rullade fast då den hade spånet så. Och tänk om det skulle hända på natten då ingen är där och kan hjälpa.
 
Jämntjockt lager i hela boxen och det jag fyller på ( en kärra ca) lägger jag i mitten, sen drar jag in spån från kanterna och lägger över det nya i mitten. Det blir en liten kulle då och när totton sen har kommit in och dragit rundor så har han en fin bädd utan hål i mitten på morgonen. Han har varit Mr. Snuskpelle himself men lägger nu alla sina högar i boxen längst bak mot vänster och kissar ALLTID på samma ställe :bump:, därför kan jag inte lägga nytt spån på ytan utan måste "kamuflera" det under det gamla, lägger jag nytt över hela måste han genast sprätta runt och gräva fram gammalt, SEN kan han kissa :D. Tog några månader att komma på men nu fungerar det kanon
653.gif
.
 
Brukar göra en hög i mitten. Ibland har jag gjort en jättehög i mitten och sopat runt om, för att det fuktiga golvet ska torka och inte lukta så mkt. Brukar dock kratta ut det lite så det inte blir ett mindre berg i boxen. Tror inte hästen är intresserad av bergsbestigning :D Å andra sidan ska ju back-träning vara bra :D

Nä, skämt å sido, min häst drar runt spånet så mkt att jag måste göra en liten hög i mitten.

MVH Tingeling :banana:
 
Nu när jag har bädd är det jämntjockt men förut så lade jag mer halm i mitten. typ 30cm runt om och en ganska stor bit i mitten 50cm.
 
Jag jämnar till så det är ett jämnt lager. Bädden är helt plan när jag mockat.

Om jag gör en hög i mitten så blir det så himla kul att leka med den så det blir rena Beirut i boxen, fullständig förödelse.

Sen ströar jag 1 gång per vecka, så det blir bara att jag jämnar bädden när jag mockat. (Jag har bädd och tar bara ut högarna och ev kiss som nått upp till ytan.)

Båda mina är dock RENLIGA *äntligen två renliga samtidigt. Halleluja!*
 
Lade Nellys spån i mitten under en period i början. Men hon fastnade på rygg mot väggen och kunde inte ta sig upp eftersom spånet hindrade henne. Efter den händelsen var jag så rädd att det skulle hända igen att jag istället krattade små vallar mot väggen så att hon inte skulle kunna fastna på samma sätt. :D Nu har jag dock slutat med vallarna då dessa var överflödiga och lägger alltså spånet jämnt över hela boxen.


:banana: Sandra :banana:
 
tja, har man sett hästar som rullar fast i boxen just för att spånet inte är jämnt fördelat utan i en hög i mitten. Ja, då slutar man med det och strör jämnt över hela boxen. Det är ett underligt fenomen för innan jag började med travhästar hade jag aldrig i hela mitt liv sett en häst rulla fast i boxen och nu ser jag det, i princip, varje vecka.

Senast i fredags var det en treåring som rullade fast och vi lyckades inte vända honom för krubban var i vägen så han höll på att bryta nacken. till slut fick vi öppna boxdörren och försökte via den vägen att få ut honom men det gick inte. Kan säga att hästen redan då hade gett upp på riktigt, lagt ner huvudet och "svimmat", ögonen var tomma och borta. Till slut fick vi i alla fall loss honom fast inte på något snällt sätt om man säger så..

Så svaret för mig är självklart:Ingen hög mitt i boxen utan jämnt fördelat överallt..Sedan får andra göra som de vill..
mvh jesse
 
Jag gör tvärtom, jag "bäddar" lite upp mot väggarna och har plant i mitten. Har två anledningar till det, dels så minskar det risken att rulla fast och dels så skiter min häst mot ena väggen och är det lägre där får man gräva upp halva boxen för att komma till högarna.
 
Jämt i hela boxen, ser likadant ut på morgonen trots att hästen både ligger ner vajre natt och rullar ibland :D.
Har råspån.
 
Jag gör som dig :) Först så blir det ingen risk att hästen rullar fast och sedan använder min häst gärna kanterna som en kudde och då är det ju litet mysigt med mjukt där:love:
 
Brukar spåna i hela boxen förutom där maten ska ligga och en liten bit längst bak där han bajsar, vid väggen, men det brukar ändå fara över spån där snabbt ändå :).
 
Nu har jag ju inte spån längre men när jag hade det så låg det jämt fördelat. Inga hål där inte :) Det beror säkert på hur länge hästen är inne och om den trivs med boxgrannarna.
 
jag har ett jämt lager förutom där höt ligger.
kanske du skulle prova med ett jämt lager fast mer just i mitten där hålet blir. ;)
 
Några i stallet gör precis så. Mockar höga vallar mot boxväggarna. Har funderat på hur det hjälper mot hästar som rullar fast :confused:

Dessutom är våra boxar ganska små, så utrymmet i boxen blir ju på detta sätt ännu mindre...
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp