Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Jag menar hållbart för staten. Det är därifrån nuvarande krav om anpassning kommer..
Ja, jo... Så länge vi har nuvarande ekonomiska system så behöver "vi" att folk orkar jobba till de bara har några år kvar att leva, eftersom det är så pensionssystemet är uppbyggt. Krångligt det där med hur man ska få ett pensionssystem som är både rättvist och har tillräckligt mycket pengar för att kunna ge pensionärer ett drägligt liv.
 
Snabb tanke - vi vet ju alla att det är skitslitigt för sjuksyrror i vården, med många sjukskrivningar och brist på folk som resultat av slitet. Skulle inte en lägre pensionsålder för sjuksyrror kunna göra yrket mer attraktivt för att kunna locka fler att vilja jobba med det vilket på sikt skulle kunna minska bördan för de? Positiv spiral, liksom.

Givetvis skulle en lägre pensionsålder inte lösa alla problem som finns på området, men i kombination med annat (typ högre personaltäthet, högre löner, kortare arbetsdagar, ni fattar). Bara en tanke.
Risken är väl att det kommer vara folk som utnyttjar det och byter inriktning sent i livet för att kunna gå tidigare.

Om man börjar räkna år i arbete så skulle tillexempel 1 år heltid kunna räknas som 1,5 års heltid arbete i jobbår för att komma upp i år som behöver jobbas innan pension för sjuksyrror.
 
Ja, jo... Så länge vi har nuvarande ekonomiska system så behöver "vi" att folk orkar jobba till de bara har några år kvar att leva, eftersom det är så pensionssystemet är uppbyggt. Krångligt det där med hur man ska få ett pensionssystem som är både rättvist och har tillräckligt mycket pengar för att kunna ge pensionärer ett drägligt liv.

Finns det något land som har ett pensionssystem som fungerar bättre?

Sedan handlar det inte om "några år" kvar att leva. Redan för ett par år sedan var det i snitt ca 20 år till när man fyllt 65, varav nästan en tredjedel av dessa år som frisk. Den höjda pensionsåldern baserar sig på det.
 
Finns det något land som har ett pensionssystem som fungerar bättre?

Sedan handlar det inte om "några år" kvar att leva. Redan för ett par år sedan var det i snitt ca 20 år till när man fyllt 65, varav nästan en tredjedel av dessa år som frisk. Den höjda pensionsåldern baserar sig på det.
'Fast börjar vi snacka 71 år och man dör runt 84 tänker jag att man har, eventuellt, tio år med hyfsad levnadskvalitet kvar.
 
'Fast börjar vi snacka 71 år och man dör runt 84 tänker jag att man har, eventuellt, tio år med hyfsad levnadskvalitet kvar.

Om man lever tills man är 65 har man i snitt drygt 14,5 friska år kvar att leva enligt statistik från 2021.
Vid åldern 65 har kvinnor en förväntad återstående livslängd på drygt 22 år och män på drygt 19,5.

Dessa siffror ökar förstås hela tiden, vilket är anledningen till varför pensionsåldern sätts högre för kommande generationer.

Det gäller att inte titta på medellivslängden för hela befolkningen eftersom den tar med alla som dör unga av orsaker som är helt irrelevanta för äldre människor. Beräknad kvarvarande livslängd är vad som är intressant.
 
Om man lever tills man är 65 har man i snitt drygt 14,5 friska år kvar att leva enligt statistik från 2021.
Vid åldern 65 har kvinnor en förväntad återstående livslängd på drygt 22 år och män på drygt 19,5.

Det gäller att inte titta på medellivslängden för hela befolkningen eftersom den tar med alla som dör unga av orsaker som är helt irrelevanta för äldre människor. Beräknad kvarvarande livslängd är vad som är intressant.
Fast jag trodde vi pratade om en förhöjd pensionsålder till 71 år? Med reservation för att jag verkligen bara skumläst tråden. Dör vi då vid ~84 lär det inte vara några jättepigga, njutbara 14 år att leva om jag utgår från de åttioåringar jag känner. Visst kan man vara pigg och kry för sin ålder men de flesta är väldigt begränsade.
 
Jag tolkar dig som att du tycker att det är för lite? Hur mycket tycker du man ska ha kvar?
Jag vet inte. Jag har egentligen inte jättestarka känslor i frågan och är väldigt dåligt påläst, men om man jobbat heltid sedan man var tjugo känns det på något vis rätt snålt att man bara ska ha ~tio knaggliga år i pension i retur.
För ja - även om man är en pigg sjuttioåring är man ändå sjuttio.
 
Jag vet inte. Jag har egentligen inte jättestarka känslor i frågan och är väldigt dåligt påläst, men om man jobbat heltid sedan man var tjugo känns det på något vis rätt snålt att man bara ska ha ~tio knaggliga år i pension i retur.
För ja - även om man är en pigg sjuttioåring är man ändå sjuttio.
Jag både håller med och ändå inte känner jag. för varför ska man ha fler år kvar än så, om du förstår hur jag menar? År att gå och göra "inget" menar jag. Det är lite det jag tänker när jag menar att man ska försöka njuta av livet innan pensionen, för då är man ju gammal. Att jobba är ju en del av livet, ett slags måste för att vi ska ha ett fungerande samhälle.

Jag vet inte, jag både tänker som du att det är lite snålt med år, och att man på samma gång behöver passa på att leva medan man lever istället för att vänta tills man blir gammal. Jag vet helt enkelt, är inte helt klar i min åsikt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast jag trodde vi pratade om en förhöjd pensionsålder till 71 år? Med reservation för att jag verkligen bara skumläst tråden. Dör vi då vid ~84 lär det inte vara några jättepigga, njutbara 14 år att leva om jag utgår från de åttioåringar jag känner. Visst kan man vara pigg och kry för sin ålder men de flesta är väldigt begränsade.

71 år är den riktålder gäller för de som är unga nu(i Danmark ligger den på 74 år). Med tanke på hur utvecklingen stadigt rört sig lär deras medelålder inte vara densamma som för dagens åldringar.

Redan idag är det dessutom alltså så att man inte har i snitt 14 år kvar att leva när man fyller 65, utan drygt 20 år(ca 14,5 av dem som frisk). Så redan idag skulle snittet ligga på över 10 friska år om vi gick upp till 69 år i pensionsålder, och det är ändå en bra bit in i framtiden vad jag förstått.
 
Jag både håller med och ändå inte känner jag. för varför ska man ha fler år kvar än så, om du förstår hur jag menar? År att gå och göra "inget" menar jag. Det är lite det jag tänker när jag menar att man ska försöka njuta av livet innan pensionen, för då är man ju gammal. Att jobba är ju en del av livet, ett slags måste för att vi ska ha ett fungerande samhälle.

Jag vet inte, jag både tänker som du att det är lite snålt med år, och att man på samma gång behöver passa på att leva medan man lever istället för att vänta tills man blir gammal. Jag vet helt enkelt, är inte helt klar i min åsikt.
Jag är inte heller helt klar i min åsikt, jag vet bara att jag är otroligt tacksam att båda mina föräldrar haft privilegiet att kunna ta ut förtidspension och verkligen kunnat leva livet utanför arbete innan de blivit "skröpliga". Båda två är nu över sjuttio och jag tycker det hade varit lite sorgligt om det var först nu de hade kunnat gå i pension.
Mina far och morföräldrar var verkligen "gamla" när de gick i pension och det märktes förstås. Visst var de lediga men hur mycket ork hade de?

För egen del skiter jag lite i vilket, jag kommer antingen att vara död i förtid, få en skitpension eller arbeta tills jag trillar omkull ändå... men det låter så himla trist.
 
71 år är den riktålder gäller för de som är unga nu(i Danmark ligger den på 74 år). Med tanke på hur utvecklingen stadigt rört sig lär deras medelålder inte vara densamma som för dagens åldringar.

Redan idag är det dessutom alltså så att man inte har i snitt 14 år kvar att leva när man fyller 65, utan drygt 20 år(ca 14,5 av dem som frisk). Så redan idag skulle snittet ligga på över 10 friska år om vi gick upp till 69 år i pensionsålder, och det är ändå en bra bit in i framtiden vad jag förstått.
Jag är väl ung nu? :D

Nej men skämt åsido tycker jag att tio eventuellt hyfsat friska år (jag känner mig rätt sliten redan runt förtio) efter ett helt liv i kugghjulet känns ganska fattigt.
 
Jag sparar för att kunna gå ner i arbetstid och ändå kunna leva bra långt innan pensionsålder. Jag gillar mitt jobb och skulle absolut kunna jobba tills jag är 70 år MEN INTE HELTID. Jag har ett jobb som sliter på kroppen och på psyket och livet är mer än att bara jobba.

Något som borde läras ut i grundskolan... planera för pensionen, vilket roligt ämne men som det ser ut idag ett nödvändigt ämne.
 
71 år är den riktålder gäller för de som är unga nu(i Danmark ligger den på 74 år). Med tanke på hur utvecklingen stadigt rört sig lär deras medelålder inte vara densamma som för dagens åldringar.

Redan idag är det dessutom alltså så att man inte har i snitt 14 år kvar att leva när man fyller 65, utan drygt 20 år(ca 14,5 av dem som frisk). Så redan idag skulle snittet ligga på över 10 friska år om vi gick upp till 69 år i pensionsålder, och det är ändå en bra bit in i framtiden vad jag förstått.
Problemet är inte bara i slutet utan även i början.
Läste för ett tag sedan att först vid 28 år är 75% etablerade på arbetsmarknaden.

Är väl därför jag är mer för att räkna jobbade år än ålder till pension då det kan skilja massor med år beroende på när en började jobba.
 
Jag är väl ung nu? :D

Nej men skämt åsido tycker jag att tio eventuellt hyfsat friska år (jag känner mig rätt sliten redan runt förtio) efter ett helt liv i kugghjulet känns ganska fattigt.

Ät ditt barkbröd och var tacksam! :devil:

Jo, det är klart att det kan kännas fattigt. Som vanligt ska vi nog gå och kasta sten på våra föräldrar för att de förstört våra liv, för det här är inte direkt något oväntat. Det har varit känt länge att man måste höja pensionsåldern, men det är ett så impopulärt beslut att det dragit ut på tiden.
 
Ät ditt barkbröd och var tacksam! :devil:

Jo, det är klart att det kan kännas fattigt. Som vanligt ska vi nog gå och kasta sten på våra föräldrar för att de förstört våra liv, för det här är inte direkt något oväntat. Det har varit känt länge att man måste höja pensionsåldern, men det är ett så impopulärt beslut att det dragit ut på tiden.
:p

Som sagt känns det inte som ett jätteproblem personligen, jag bor ju inte ens i Sverige och kommer med största sannolikhet inte att pensionera mig där heller... men det låter rätt sorgligt i mina öron med en generell pensionsålder på över sjuttio år.
 
Problemet är inte bara i slutet utan även i början.
Läste för ett tag sedan att först vid 28 år är 75% etablerade på arbetsmarknaden.

Är väl därför jag är mer för att räkna jobbade år än ålder till pension då det kan skilja massor med år beroende på när en började jobba.

Jo, fast mitt svar handlade om att folk har fler år - inklusive friska - än vad man tror med pension.

Börjar man räkna antal jobbade år är steget rätt kort till att börja räkna hur stor summa man betalt in i skatt och den tanken är rätt obehaglig. Eller börja föra diskussioner om vem som har störst rätt att gå i pension, Sven som började jobba som lokalvårdare på en akutmottagning när han slutat gymnasiet eller Leffe som började jobba där först när han pluggat klart till sjuksköterska.

Jag tycker att det relevsnta ska vara om någon kan jobba fram till pensionen.
 
:p

Som sagt känns det inte som ett jätteproblem personligen, jag bor ju inte ens i Sverige och kommer med största sannolikhet inte att pensionera mig där heller... men det låter rätt sorgligt i mina öron med en generell pensionsålder på över sjuttio år.

Samma diskussion förs i UK...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 211
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 558
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Köpa hus
  • Fågelskit på fönster + på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp