Höns för nybörjare

Liran

Trådstartare
Hej!
Funderar på att skaffa höns, men har dimmiga föreställningar om hur mycket skötsel de kräver.
Frågor:
1) Räcker det att de får mat/vatten/tillsyn en gång om dagen i normala fall?
2) Går det att lämna dem utan skötsel en helg om de har vatten- och foderautomater?
3) Vilken temperatur behöver vuxna hönor i hönshuset på vintern?
4) Hur mycket golvyta behövs per höna i hönshuset (stora hönor), och hur mycket yta behövs per höna i hönsgården?
5) Hur undviker man hönslöss? Går det att inreda hönshuset så att man slipper lössen?
6) Hur stor flock rekommenderar ni?
7) Vilken ras skulle kunna passa? Mina önskemål: Stora och lugna, gärna vacker fjäderdräkt och goda ruvare.
 
Sv: Höns för nybörjare

Hej!
Funderar på att skaffa höns, men har dimmiga föreställningar om hur mycket skötsel de kräver.
Frågor:
1) Räcker det att de får mat/vatten/tillsyn en gång om dagen i normala fall?
2) Går det att lämna dem utan skötsel en helg om de har vatten- och foderautomater?
3) Vilken temperatur behöver vuxna hönor i hönshuset på vintern?
4) Hur mycket golvyta behövs per höna i hönshuset (stora hönor), och hur mycket yta behövs per höna i hönsgården?
5) Hur undviker man hönslöss? Går det att inreda hönshuset så att man slipper lössen?
6) Hur stor flock rekommenderar ni?
7) Vilken ras skulle kunna passa? Mina önskemål: Stora och lugna, gärna vacker fjäderdräkt och goda ruvare.

1: ja, det skulle räcka, vi har våra höns lösa på gården om dagarna så dom är med oss hela tiden. dom hoppar tillomed upp i knät på oss när vi sitter och fikar! :D bara det har tillräckligt med utrymme så ska det nog gå bra.
2: risken med att lämna dom ensamma är väll att vattnet kan kladda igen totalt. höns är djur som prättar och kraffsar väldigt mycket och vi är tvugna att byta vatten flera ggr/dag trotts att vattnet är upphöjt. men har du ett vattenautomat som hänger från taket och inte nuddar golvet så ska dom inte kunna kraffsa igen den tycker ja!
3: vi har ett element på, och det hänger en termometer på väggen, ju varmare det är, detso mer ökar risken för loppor/ohyra/löss/kvalster, vi har hela tiden mellan 4-10 plusgrader. bara inte vattnet tjälar, sen är det lungt.
4: vårt hönshus är på 6 kvadratmeter och då har vi 10 höns och 1 tupp, det räcker ledigt, det är sällan hönsen är på golvet, de sitter på sina pinnar och sover, på rad! :D vi ska snart skaffa 3 till höns, och 1 till tupp. efterssom vi har våra lösa så går det bra. en hönsgård brukar vi räkna på att den ska vara minst 4 gånger så stor som hönshuset.
5: ett tips är att ha luftigt grovt spån, inte allt för varmt och undvik gärna hö/halm där ohyran brukar trivas och "odlas"
6: är ni nybörjare så skulle jag rekomendera 5 höns och 1 tupp så du har chansen att känna efter allt efterssom vad som känns rätt osv.
7: jag skulle rekomendera Brahma, tuppen akn bli 70 cm höga, till kammen, och de är väldigt fina och stårliga. finns i många färgvarianter. annars finns det kochin också! vi har lite olika! :)
 
Sv: Höns för nybörjare

1) Räcker det att de får mat/vatten/tillsyn en gång om dagen i normala fall?
Ja.

2) Går det att lämna dem utan skötsel en helg om de har vatten- och foderautomater?
Ja. Man kan även ha foder i vanliga hinkar.

3) Vilken temperatur behöver vuxna hönor i hönshuset på vintern?
Beror kanske på ras, men våra klarar minusgrader utan problem. Dock måste man byta vatten varje dag för att klara isbildningen. Vi har ingen värme.

4) Hur mycket golvyta behövs per höna i hönshuset (stora hönor), och hur mycket yta behövs per höna i hönsgården?
Man kan ha flera höns/m2. Det viktiga är att dom kan komma ut, och helst då fritt. Ute skulle jag tycka minst 1 m2/djur, men som sagt hellre frihet.

5) Hur undviker man hönslöss? Går det att inreda hönshuset så att man slipper lössen?
Genom att noga kolla nyinköpta djur, och absolut använda sig av karantän om man är det minsta osäker! Samma sak gäller i princip allt vad tillbehör, foder mm heter! Nej, det kan man inte.

6) Hur stor flock rekommenderar ni?
6-8 hönor och 2-3 tuppar från start. Mycket möjligt är att ett eller annat djur dör det första året. Bl a kan dom bli räv/hökmat om dom går ute. Har man fr allt mer än en tupp så får man bättre spridning på färger etc. Gäller fr a raser där man inte vill ha likriktning.

7) Vilken ras skulle kunna passa? Mina önskemål: Stora och lugna, gärna vacker fjäderdräkt och goda ruvare.
Kolla in lantrasera!

LIA
 
Sv: Höns för nybörjare

Åh, vilken bra tråd.

Vi ska skaffa höns igen efter att inte ha haft det på många år, hade det när jag var liten. Jag har också några frågor:

1. Måste man ha en tupp? Eller kan man ha bara hönor? Vi tänkte ha en 5-7 stycken eller nåt sånt. Vi vill inte ha kycklingar i nuläget, utan bara ägg för att äta.
2. Vi har tänkt att hönsen ska få gå lösa på gården, kan de göra det, de springer inte bort?^^ Ska man ha dem i en inhägnad den första tiden kanske och sen släppa dem fria? Läste något om det...
3. Vad ska man ge dem för foder?


//r
 
Sv: Höns för nybörjare

1. Måste man ha en tupp? Eller kan man ha bara hönor? Vi tänkte ha en 5-7 stycken eller nåt sånt. Vi vill inte ha kycklingar i nuläget, utan bara ägg för att äta.
Man måste inte ha tupp, men en sådan brukar ge bättre ordning i flocken plus att man då kan få befruktade ägg om man vill skaffa kycklingar framöver.

2. Vi har tänkt att hönsen ska få gå lösa på gården, kan de göra det, de springer inte bort?^^ Ska man ha dem i en inhägnad den första tiden kanske och sen släppa dem fria? Läste något om det...
Ja, det kan dom, och det med fördel! Nej dom springer inte bort och man behöver inte ha någon inhägnad heller. Det räcker normalt med att man har dom ett par dagar i hönshuset och umgås flitigt med dom, så att de lär känna en samt lär sig var maten finns. En del individer kan få för sig att vilja övernatta i träd och buskage etc, och då får man plocka ner dom och ha dom i hönshuset ett par dagar till.

3. Vad ska man ge dem för foder?
Allt dom vill äta. :) Kan rekommendera vegetabiliskt färdigfoder som bas, plus att man erbjuder dom resterna från hushållet. Dessutom snäckskal och vatten.

En vattenautomat man hänger från taket är praktiskt, medan fodret kan läggas i hinkar etc.

LIA
 
Sv: Höns för nybörjare

Tusen tack för dina svar!:laugh: Längtar tills hönorna kan komma, vi ska bygga hönshuset först av en stomme som vi har fått hem nu och sen fixa allt annat.. men förhoppningsvis kan de komma rätt snart!


//r
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 570
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Hönshuset påbörjat och nät till hönsgården beställt, och snart går drömmen om att ha egna höns i uppfyllelse! Men... Vad vill jag ha för...
Svar
15
· Visningar
4 696
Lantbruksdjur Vilka hönor passar nybörjare (dock med stor djurvana)? Vi vill gärna ha hönor som dessutom värper, går det att kombinera? Så att vi får...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
29 572
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 980
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp