Hönor som passar nybörjare?

Sv: Hönor som passar nybörjare?

Dom raser jag haft som varit flaxiga är Brun Leghorn, Hyline W98, Pärlhöns. Det är såna som jag fått ducka för när man kliver in i hönshuset.

Jag har haft vit leghorn.De var extremt flaxiga o blev aldrig tama.

De kom ihop med lite andra sorter o de var helt annorlunda med samma bra eller om man så vill, dåliga behandling, såvisst är vissa raser mer lugna o andra mer stressade.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Kl.

Får jag bara hoppa in med en fråga. Jag har samma funderingar som TS och en annan sak som jag funderar på är: Hur gör man med hönsen när man reser bort? Finns det foderautomater eller får man be någon passa dem hela veckan tex? Om jag skulle vara borta en vecka skulle givetvis någon se till dem någon av dagarna.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Kl.

Får jag bara hoppa in med en fråga. Jag har samma funderingar som TS och en annan sak som jag funderar på är: Hur gör man med hönsen när man reser bort? Finns det foderautomater eller får man be någon passa dem hela veckan tex? Om jag skulle vara borta en vecka skulle givetvis någon se till dem någon av dagarna.

Ja det finns foder och vattenautomater. Det vore kanske bra om någon kunde titta till dem nån gång om dagen och checka av att allt är OK. Samt om de har lucka in & ut ur huset kanske någon behöver öppna/stänga.
Om du är borta när det är varmt så kan vattnet ta slut fortare än "normalt" och då är det ju bra om nån kan fylla på.
:)
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

*KL*

Hur stor måste hönsgården vara ifall man ska ha dem däri hela tiden? Det är ju inte olagligt med burhönor, men det måste ju finnas någon reglering för hur man har dem hemmavid? Eller?

Nu är det ju tänkt att mina ska gå i trädgården, så det gäller ju inte mig. Men jag tänkte rent generellt.

Dessutom undrar jag om era hönor går ute även på vintern när det är snö? Vad gör ni med era hönor då?
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Hönsgården bör vara så stor som möjligt. Det ska finnas någon reglering, men kommer inte ihåg den nu. Kolla med Länsstyrelsen.

Mina erbjuds att gå ut om det inte är allt för kallt, för då vet jag att dom inte ens tänker tanken att göra det. (Jag har provat och då tittar dom bara på mig som om jag var dum i huvudet) Så länge det är plusgrader så står lilla dörren öppen. NÄr det är minus så strejkar mina iaf;):D
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Tror inte det finns krav på hönsgårdens storlek, så länge som hönshuset klarar kraven. Hönsgården blir ju så att säga en bonus- kravmässigt.

Våra höns är ute oavsett temperatur. Kanske för att dom är lantras? Däremot gillar dom inte djup snö.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag har haft höns i sammanlagt 20år och har alltid haft dem helt fria på dagen eftersom jag tycker att de är sådana trevliga djur. Ofta kom hela flocken rusande mot oss när man vi ut på tomten.:love:
Till skymningen gick alla in i sitt hönshus för att sova så det var bara att stänga dörren.
Vi startade med ett 10-tal burhöns som skulle slaktas och hade genom åren massor av olika raser.
På slutet hade vi några "grönvärpare" Araucana- korsningar och någon med Isbar i sig.
Det var väldigt kul att ha ägg i massor av olika färger: bruna i olika nyanser, vita och så de grönaktiga.
Jag tror inte det spelar så stor roll vilka höns man väljer.
Alla raser vi haft har varit lika trevliga förutom Vit Leghorn och Holländsk vithätta som var väldigt skygga och nervösa.

Tyvärr så upptäckte både räven och duvhöken att det fanns gott om mat här så de fick vara i en inhängnad med ca 2 meter högt Gunnbostängsel och tak gjort av trådar. (De hade ett hus i inhängnaden också)
Tyvärr förtog det den största delen av tjusningen med att ha höns eftersom de var instängda och att man inte umgicks naturligt med dem längre.

Dödsstöten kom när en mink tog sig in genom stängslet och dödade alla utom en höna.

Så efter 20 år med höns har jag nu gett upp.

Själv tror jag att anledningen till att både räv och hök i så stor utsträckning kom var för att det försvann ett stort stall just vid oss så det blev ganska folktomt här.

När jag flyttar så ska jag försöka att ha höns igen, det är så mysiga djur och förhoppningsvis får man ett ägg per höna.
Passupp för alla listiga skator som snart lär sig var det finns ägg att äta.:devil:

Massor av lycka till !
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag som inte kan så mycket om hönornas temperament, hur är de i jämförelse med andra fåglar? Tex duvor som lever fria på stan? Duvor hoppar ju gärna från bord till bord på uteserveringarna, flyger obehindrat upp i folks ansikten mm. Är tex brahma lugnare än duvor?

Fiskmåsar å andra sidan är ju lite mer hispiga och hoppar gärna iväg när man kommer.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Kort sagt, dom blir vad man gör dom till.

LIA

Vissa raser är lugnare än andra.
Vissa raser är stirrigare.

Och även om man väljer att lägga dubbelt så mycket tid på de som är stirriga, för att försöka få de så tama som de lugna, så blir de ändå inte lugna på samma sätt, mycket sitter i generna, allt går inte att göra om.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Ja kan rekomendera Rhode Island Red! En medelstor ras, mörkt rödbruna som värper bruna ägg. Mycket trevligt temprament dvs lugna och trygga. En sällskaplig ras som inte "skiter på sig" när man går fram till dem;)
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Vissa raser är lugnare än andra.
Vissa raser är stirrigare.
Det är möjligt att det är så, jag kan som sagt inte alla raser. Men dom jag har mer ingående kunskap om, så har jag inte kunnat iaktta någon direkt skillnad.
Du skriver:
Jag har haft vit leghorn.De var extremt flaxiga o blev aldrig tama.

Jag har erfarenhet av tre olika flockar vit Leghorn, varav en var min egen, och inga av dom djuren var "flaxiga".

Därför är jag tämligen säker på att just vit Leghorn inte har "flaxighet" som rasegenskap. Man ska komma ihåg att den rasen även är en fabriksras och kommer man över djur från en äggfabrik så får man vara öppen för vad slags uppträdande som helst.

Så tills någon visar på motsatsen, så ser jag egenskaper såsom "flaxighet" som något människan ligger bakom via uppfödning, hantering, levnadsomständigheter etc.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag som inte kan så mycket om hönornas temperament, hur är de i jämförelse med andra fåglar? Tex duvor som lever fria på stan? Duvor hoppar ju gärna från bord till bord på uteserveringarna, flyger obehindrat upp i folks ansikten mm. Är tex brahma lugnare än duvor?

Fiskmåsar å andra sidan är ju lite mer hispiga och hoppar gärna iväg när man kommer.

De flesta höns jag haft har man kunnat sträcka sig mot utan att de fått panik, man har kunnat hålla fram en matbit till dem som de glatt kommit fram och pickat av. När de på kvällen satt på pinnarna kunde jag gå in i det lilla hönshuset utan att de fick panik.

Jag kan ge Lea en poäng ang det hon skrev om vit Leghorn, de vi hade var fabrikshöns och det galna Vithättorna köpte jag som vuxna så det kan ju ha sin förklaring att de var så hysteriska :cry:

Annars kan jag varmt rekommendera att ta några bruna fabrikshöns.
Sådana har vi haft i tre omgångar och det var underbart att se dessa små varelser bli normala sprättande, fullt befjädrade pickande höns på kort tid.

MonikaH
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Men värper fd fabrikshöns eller är de helt slutkörda? Vi vill ju ha några som värper lite ägg till oss.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Alla fd fabrikshöns vi har haft har värpt ca 1 ägg var om dagen.
Vad jag minns så värpte de i flera år efter att vi tog hem dem.

Sen får man inte glömma att under vintern värper hönorna knappt alls (iallafall var det så med våra) Det kommer igång när ljuset kommer i början av året.


MonikaH
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Så tills någon visar på motsatsen, så ser jag egenskaper såsom "flaxighet" som något människan ligger bakom via uppfödning, hantering, levnadsomständigheter etc.

LIA

Du läser ju själv olika rasbeskrivningar??, är då måste de som skrivit dem ha fel när de beskriver Orpington som en extrem lugn o stadig ras?

Jag har haft båda raser, inköpta som endagars, uppfödda ihop, samtidigt och jag ser väldigt stor skillnad i deras temprament o kvickhet.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Exakt!

Skulle NÅGON bli förvånad om det var helt olika temperament på en ardenner och ett fullblod?

Eller på en St: Bernhard och en border collie?

/Swat
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Du läser ju själv olika rasbeskrivningar??
Jaså? Värst vad du är informerad(?) om mig.

Du har din åsikt om Leghorn, jag har en helt annan. Eftersom vi skriver utifrån erfarenhet av olika individer ur samma ras, borde skillnaderna troligen vara individberoende och inte rasberoende. Åtminstone är det min uppfattning.

Tre flockar på totalt c:a 100 djur borde väl visat "flaxigt" beteende om det är rasberoende. Den största av dessa flockar, som kom från en äggfabrik, var från början klart orolig och människorädd. Men efter ett tag och med en tupp i hönshuset, så lugnade även dom sig och ägarna knallade omkring därinne utan något flaxande.

Vad diskuterar vi? Temperament eller "flaxighet"?

LIA
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 543
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp