Hönor som passar nybörjare?

Ramona

Trådstartare
Vilka hönor passar nybörjare (dock med stor djurvana)? Vi vill gärna ha hönor som dessutom värper, går det att kombinera? Så att vi får egna ägg.

Jag skulle gärna vilja ha lite "roliga" hönor med mycket fjädrar på benen, men det kanske inte går att kombinera med ovanstående?

Meningen är att ha dem i ett uthus med större hönsgård. Vågar man ha dem lösa på gården eller vandrar de iväg? På natten måste man ju ha dem inne i uthuset annars kommer väl räven och äter upp dem, men på dagen? Erfarenheter?
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Till att börja med, titta i tidigare trådar. :idea:

Första steget är att välja om man vill ha höns att titta på eller som fungerande och tåliga husdjur.
Höns finns i massor av raser. Själv föredrar och rekommenderar jag gärna en lantras. Se http://www.kackel.se/

Ja, man kan ha dom lösa. Dom knallar själva in i hönshuset vid dagens slut.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag tyckte inte att jag hittade så mycket i andra trådar när jag letade, och så går ju alltid utvecklingen frammåt så jag tänkte att jag startar en ny tråd. :)

Jag har faktiskt kollat på www.kackel.se, men tycker att det står väldigt lite. Jag skulle vilja ha mer information om raserna. Sen vill vi ha bra äggläggare så att vi får lite ägg av hönsen, och visst är det väl så att det handlar om hur mycket hönsen trivs och så, men vissa raser måste ju vara enklare att få att lägga ägg som vi kan äta upp.

Sen insåg jag att vissa raser är flaxiga och det går helt bort för min del som egentligen inte är en stor fågelälskare (det är sambon som drömmer om hönsen och jag som gillar idén om ägg och lite hushållshönor).

Snäll, lugn ras som håller sig på tomten (den är dock inhägnad med stengärdsgård). Vi inser ju att vi inte kan så mycket om hönor, men vi är jättevilliga att lära oss. Jag sa att jag gärna går någon kurs om hönor, för jag vet med mig om att jag har en tendens till att vilja göra fler av djur jag har. Finns det bra kurser någonstans? Sådär, "hönshållning för nybörjare"?
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Köpte ni hus/gård?

Jag utökade min fågelflock med ett par höns i våras av rasen Brahma.

En stor, tålig, vacker och lugn ras och mina är supertrevliga inkl tuppen .
De är av färgerna Guldblå/Guldsvart -Bandat

De är väl inte kända som några storvärpare men mina värpte plikttroget ett ägg per höna/dag tills de ville börja ruva, på ett ägg var!

Efter 5 veckor utan resultat hade jag , men in de, gett upp och jag tyckte så synd om dem så efter mycket om och men lyckades jag jaga rätt på 3 st 1 veckors kycklingar som jag bytte mot äggen och vips hade jag 2 st stolta mammor och en tupp.

Eftersom jag inte fick tag i några brahmakycklinga köpte jag Lohman kycklingar vilka är en värphybrid , jag tänkte att då kan brahmorna få bebisar så äter jag upp äggen från lohmanen så småningom, dock verkar alla kycklingar vara tuppar !

Ja, höns kan vara lösa på tomten de rör sig runt hönshuset, mina i en radie på kanske 50 meter , jag skulle aldrig ha hjärta att låta de sitta i en hönsgård hela dagarna.
På kvällarna går de själva in i sitt hus och så låser jag efter dem när alla andra djur nattas.

Jag ångrar att jag inte skafat höns tidigare, riktigt charmiga djur, mina och framförallt min supersociala tupp är med på tomten och hjälper mig påta i landet och kuttrar behagligt av välnöje.

maj-10mkthundarhnskaniner777.jpg


maj-10mkthundarhnskaniner838.jpg


maj-10mkthundarhnskaniner809.jpg


hnsen028.jpg



hnsen073.jpg
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Men hönorna värper väl mat-ägg även om jag inte har en tupp? Eller måste jag ha en tupp? Hur vet man om äggen är befruktade eller inte?

Shit, jag behöver en kurs! Eller tips på en jättebra bok.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

har faktiskt kollat på www.kackel.se, men tycker att det står väldigt lite. Jag skulle vilja ha mer information om raserna. Sen vill vi ha bra äggläggare så att vi får lite ägg av hönsen, och visst är det väl så att det handlar om hur mycket hönsen trivs och så, men vissa raser måste ju vara enklare att få att lägga ägg som vi kan äta upp.
Står väl en hel del där, men än mer om man är medlem förstås. Ett tips är att ringa/maila kontaktpersoner för dom raser du tycker verkar intressanta och ställa mer detaljerade frågor.

Alla hönsraser lägger ägg, det är liksom en förutsättning för att dom ska finnas. ;)
Om du menar större antal ägg per år, så är du dels inne på drivning av hönsen, dels på fabriksraser. Ingetdera mitt intresseområde.
Som exempel, så lägger våra lantrashönor 2 ägg/3 dagar under säsong, vilken sträcker sig fr o m mars t o m augusti, ungefär. Behövs alltså inte så många hönor för att förse en familj med årsbehovet.

Sen insåg jag att vissa raser är flaxiga och det går helt bort för min del som egentligen inte är en stor fågelälskare (det är sambon som drömmer om hönsen och jag som gillar idén om ägg och lite hushållshönor).
Flaxiga? Hur menar du då?
Generellt så är välhanterade höns lungna och flaxar mycket lite.

Snäll, lugn ras som håller sig på tomten (den är dock inhägnad med stengärdsgård). Vi inser ju att vi inte kan så mycket om hönor, men vi är jättevilliga att lära oss. Jag sa att jag gärna går någon kurs om hönor, för jag vet med mig om att jag har en tendens till att vilja göra fler av djur jag har. Finns det bra kurser någonstans? Sådär, "hönshållning för nybörjare"?
Höns håller sig inte på tomten, om den inte är rätt inhägnad eller ordentligt stor, c:a 100x100 meter. Samtidigt rymmer dom inte utan håller sig inom "reviret". En stengärdesgård kan jag se bli deras favoritställe, sittande och spana över omgivningarna. ;)

Kurser känner jag inte till några. Går kanske att ordna med hjälp via rasansvariga etc?
Litteraturtips, olika typer: Håkan Hallander har skrivit flera böcker om lantraser, bl a höns; Flemming Schiötte- Hönsskötsel på rimligt vis; Karin Neuschütz- Höns och människor; Lasse Öhrlund- Höns som hobby; plus finns ett par till på lantrasernas hemsida.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Men hönorna värper väl mat-ägg även om jag inte har en tupp? Eller måste jag ha en tupp? Hur vet man om äggen är befruktade eller inte?
Ja, man behöver inte tupp för att få ägg, men en tupp är bra av andra anledningar.

Det går att se vid genomlysning, men är inte alldeles lätt. Samtidigt så spelar det inte så stor roll i praktiken. Äggen äter man oavsett, finns ingen skillnad i det fallet, och vill man ha kycklingar så visar det sig efter tre veckors ruvning om dom var befruktade. :)

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Ja visst värper de utan tupp men det blir en bättre flock med en tupp, han håller ordning på hönsen och ger flocken riktlinjer lugn och trygghet, ungefär som ett ledarsto i en flock ston.

Jag tycker allt man ska ha tupp, varför inte, och vill du dessutom "göra fler" är ju tupp en förutsättning.

Är det ägg för husbehov du vill ha funkar nog vilka höns som helst, välj ett par som inte är så "känsliga" bara, brahman är en lugn och "oflaxig" ras som lätt blir tam och trevlig men det finns många andra,det är smaken som får styra.

Granngården har en bra allround bok som heter kort och gott " Höns" -raser-skötsel-uppfödning.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Vad för ras du kan tänka dig beror helt på tyck och smak. Jag har just nu flera raser bla:

Storbrahma rapp/blårappfärgade. Storbrahman är som Abova skrev lugna och trevliga, men äter som hästar. Mina värper bra och är mycket snälla och sävliga. Dom går att få mycket tama. Tuppen galer lite dovare

Dvärgbrama gul colombia, lite flaxigare och skygga jämfört med storbrahman, men duktiga på att värpa, bra mammor, äter inte så mycket. Tuppen galer ganska gällt.

Dvärgkockin: vita och gula, mycket tama och orädda, äter lite och värper bra, men små ägg. Tuppen galer gällt men inte så högt.

Millefleur: spättade och sen har jag ett par blå porslintuppar (letar hönor), ursöta och små, galer som små pipdjur och värper ursöta små ägg. Relativt tama, men inte som dvärgkockina

Pärlhöns vita och mörkgrå, Helt hysteriska och skriker i 100decibell.. :oMen värper häftiga ägg och är goda att äta. Häftigt tecknade. Äter möss.. och allt annat med iofs..

Jag skulle ha en inhägnad för säkerhets skull, men du kan ha dom på tomten när du är hemma. Mina går inte utanför, men jag har 5000kvm tomt och gott om mat.
Jag kan ta bilder om du vill och om du undrar något speciellt så pm:a. Kurser finns inte, men om du vill kan du få mitt nummer och ringa så kan jag svara på det jag kan iaf;)
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Vi har införskaffat Dvärgkochin, De är runt 8 veckor nu. Supersöta med fjädrar på benen, kan sitta inne hos dom och gosa. De värper dock inte än. Men de som är tuppar har börjat gala. Älskar denna ras, Ska dock göra mig av med tupparna, kanske skaffa fler höner och en tupp som inte kommer från den uppfödaren. Vill inte ha inavel.
Mina är svarta och gråa.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Ja, gärna bilder! :)

Nu vet jag inte exakt hur stor tomten är, men gården ligger sist på vägen och det är omringat av egen mark (8 ha) så det finns got om plats. Vågar man ha dem så att hönsen kan knalla in i hästhagarna också? Kan inte tänka mig att hästarna jagar ut hönsen, men jag har aldrig testat så jag har ingen aning.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Våra hästar och grannars bryr sig inte ett dyft om höns, lika lite som dom bryr sig om fasaner, harar etc.
Som du bor finns inga problem med att hönsen är lösa. Ja, det skulle vara rovdjuren då. :mad:

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Ja, gärna bilder! :)

Nu vet jag inte exakt hur stor tomten är, men gården ligger sist på vägen och det är omringat av egen mark (8 ha) så det finns got om plats. Vågar man ha dem så att hönsen kan knalla in i hästhagarna också? Kan inte tänka mig att hästarna jagar ut hönsen, men jag har aldrig testat så jag har ingen aning.

Jag har haft höns i hagarna, alla hästar här utom en har accepterat hönsen. Den som inte gjort det har jagat ut hönsena och jag lovar dom flyr när det kommer en gul elefant med öronen strukna och munnen öppen.:angel: Hönsena älskar dyngstacken, det finns massor med godsaker där att gräva fram.:d

Men det du ska vara medveten om och försiktig med är att de flesta höns har hönsloppor och kvalster och ffa de röda hönskvalstrena är hästarna jättekänsliga mot och får världens klåda av dom. Så man bör ha minst 20 meter eller ännu mera mellan hönshus och hästar. Det går att hålla kvalstrena i schack, men dom små eländena älskar värme och fukt så sensommar är ju drömmen för dom. :crazy:

Jag ska ta kort under dagen på mina odjur som jag har här:laugh:
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Men det du ska vara medveten om och försiktig med är att de flesta höns har hönsloppor och kvalster och ffa de röda hönskvalstrena är hästarna jättekänsliga mot och får världens klåda av dom.
Här hoppas jag verkligen du har fel. Kanhända är det rätt beträffande numerären om man tar med industrihönsen, men när det gäller hobby och småodlare kan det inte stämma. Jag har då inte träffat på någon sådan som låter sina höns ha ohyra, även om det givetvis kan finnas en och annan som inte har koll på sina djur.

Ett gott råd i sammanhanget är att ha nya höns i karantän ett par veckor innan man släpper dom till flocken. Likadant med inredning och annat som kan ha varit använt tidigare. På så sätt hinner man upptäcka eventuell ohyra i tid.

Det finns ingen, absolut ingen, anledning att ens höns ska ha ohyra. Blir dom smittade, t ex via fåglar i det vilda, så är det ens skyldighet att åtgärda.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Här hoppas jag verkligen du har fel. Kanhända är det rätt beträffande numerären om man tar med industrihönsen, men när det gäller hobby och småodlare kan det inte stämma. Jag har då inte träffat på någon sådan som låter sina höns ha ohyra, även om det givetvis kan finnas en och annan som inte har koll på sina djur.

Ett gott råd i sammanhanget är att ha nya höns i karantän ett par veckor innan man släpper dom till flocken. Likadant med inredning och annat som kan ha varit använt tidigare. På så sätt hinner man upptäcka eventuell ohyra i tid.

Det finns ingen, absolut ingen, anledning att ens höns ska ha ohyra. Blir dom smittade, t ex via fåglar i det vilda, så är det ens skyldighet att åtgärda.

LIA


Dom han ha ohyra utan att du ser det, likaså med mask. Och de röda hönskvalstrena sitter i väggar och springor i husena och kryper fram och suger blod på hönsena under nätterna när det blir mörkt. Dom bara älskar wellpapp så sån bör inte finnas i närheten.

Men storstädning av husena och sen använda de medel som finns så bekämpar man de ev smitta som finns. Och enl den jag pratade med på SLU sa att de flesta har ohyra av någon form fast inte i så stora mängder att det märks. Men jag hoppas att jag har fel, men mina behandlas iaf förebyggande efter att jag fick ett utbrott av röda hönskvalster på rashöns som inte varit i någon som helst kontakt med andra höns i ett nybyggt hönshus.. Det var då jag kontaktade SLU och div äggproducenter.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Dom han ha ohyra utan att du ser det, likaså med mask.
Mask kan jag inte uttala mig om men väl ohyra, och den ser man (spår av) när man sköter sina höns.
Wellpapp är väl bra att ha en bit av i hönshuset som indikator om man är osöker.

Det var då jag kontaktade SLU och div äggproducenter.
Deras kontakter torde väl bestå i just hönsfabriksanläggningar?

Dina fick kanske hönskvalstren via foder/förpackningar/besök mellan anläggningar. På något sätt kom det ju.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Det första jag tänkte var väl att man behandlar. Antar att det finns någonting Spot-On eller Switch liknande till hönor?

Jag hade bara tänkt att ha 5-6 hönor och inte en stor flock. Det blir i alla fall inte fler än 10 st.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Det finns, såvitt jag vet, inga enkla och effektiva medel mot ohyra på höns. Det blir att tillgripa tuffare medel, varför det är viktigt att inte släppa in eländet i flocken. Men är olyckan framme, t ex via fria fåglar, så går det att åtgärda.

Med tanke på detta, rekommenderar jag att du är observant och kolla läget hos den du ska köpa höns av. Var gärna frågvis beträffande loppor och löss förutom ev arvsrelaterade problem. Undersök hönsen noga vid köp, fr a om du inte tänker tillämpa karantän och säljaren inte garanterar fria höns.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Det finns inga medel som är direkt utformade för höns. Förutom Dermagall som är ett medel mot röda hönskvalster. Jag har köpt nåt marmormjöl av en som man häller i redena som hönsene på får på sig och som lär ska vara effektivt mot de flesta ohyran och det har hittills tillsammans med tvätt och städ funkat bra här.

Nu har jag iaf varit och fotat lite.

DSC00451.jpg


Isabellfärgade Mille fleur tuppar (blå porslin kan dom heta med)

DSC00455.jpg


Vita dvärgkockin två hönor och två tuppar

DSC00456.jpg


Gul dvärgkockin höna

DSC00460.jpg


Blå dvärgkockinhöna

DSC00462.jpg


Gul Colombia dvärg Brahma hönor och tupp
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

DSC00461.jpg


Mille fleur guld svart porslin

DSC00463.jpg


Blårapphönsfärgade Storbrahma hönor

DSC00465.jpg


Rapphönsfärgad storbrahmatupp och rapphönsfärgade ungdjur

DSC00469.jpg


Pärlhöns mörkgrå och vita. En mörkgrå pärlhönstupp och två hönor av varje färg.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 543
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp