Hönor som passar nybörjare?

Sv: Hönor som passar nybörjare?

Skulle NÅGON bli förvånad om det var helt olika temperament på en ardenner och ett fullblod?

Eller på en St: Bernhard och en border collie?
Ingen blir förvånad, eftersom dom är avlade för olika ändamål vilket i sig innebär olika önskemål betr mentalitet.
När det gäller höns så gäller aveln i första hand äggläggning. I andra hand utseende för att tillfredsställa människans ideal= rashöns. Det senare kan i o f s bli väldigt fel, men det är en annan diskussion. Ingen av dessa avlare har haft glädje eller nytta av "heta" eller rädda djur.

Ingen har påstått att inte raser kan vara olika. Här gäller det "flaxighet", ifall du missat det. Du drar upp hundar och hästar- vad har du för kunskaper om höns?

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Oj så påläst du var då! Så ALLA höns har avlats för äggproduktion i första hand...?

Stridshöns! Ringer det någon liten klocka? :grin:

Vad gäller temperament hos höns så ser jag absolut "flaxighet" som en del av detta!
En hönas "reaktionströskel" på yttre retningar måste i min värld vara en del i dess temperament!
En höna som ligger högt i "nerv", som lätt skapar minnebilder, som reagerar först och tänker sedan = lätt flaxigt!
En höna med lite mindre "nerv", som är lite "trögare", som "analyserar" mer innan en reaktion = mindre lätt för att bli "flaxig"!

Jämför en orpington höna med en hedemora höna till exempel! Hedemoran har ofta en förmåga att reagera på ett snabbt uppdykande potentiellt "hot" - ex en oväntat uppdykande person - med att fly - flaxa eller springa iväg.
En orpington däremot börjar ofta kackla och "sträcka på sej" innan hon tar till flykten.
Min erfarenhet säger dessutom att orpington hönan snabbare coolar ner efter en jobbig situation medan en hedemora höna kan vara extra vaksam i flera timmar.

Vad gäller min erfarenhet och kunskaper av höns så kanske jag i dina kretsar räknas som amatör då jag endast haft höns i strax 30 år.

Vad har du för kunskaper?

/Swat
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Oj så påläst du var då! Så ALLA höns har avlats för äggproduktion i första hand...?

Stridshöns! Ringer det någon liten klocka?
Rekommenderar att du läser inläggen ordentligt innan du skriver dina svar. :idea:

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Du skriver klart och tydligt:
"När det gäller höns så gäller aveln i första hand äggläggning. I andra hand utseende för att tillfredsställa människans ideal"

Vilken erfarenhet, kunskap om höns har du egentligen?

/Swat
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

KL
Min erfarenhet är att olika raser är olika ”flaxiga”. Jag kan jämföra min underbara genbanksanslutna Gotlandshöns med stallägarens Orpington. Hennes höns är mycket lugnare i sin natur medans jag får lägge endel jobb på att få dem lite tamare. Jag upplever inte mina vuxna höns som särskilt flaxiga när jag hanterar dem ensam. Ibland när någon vill titta på dem så blir de dock lite flaxigare eftersom de inte är vana vid andra människor i sitt hus ute går dock bra. Ungdjuren är dock mycket flaxiga och jag har endel arbete att se fram mot där ;).
En fördel med att de är lite flaxigare är att de reagerar snabbt på hot och då minskar risken kraftigt för att man ska bli av med alla djuren till räv :devil:, som för övrigt gärna jagar dagtid.
Vi fick besök av räven hos hönorna (detta var innan jag startade genbanken). Jag blev av med 1 höna och en kom tillbaka med kal bakkropp. Stallägaren blev av med 3 hönor och 2 kycklingar varav endast 1 höna och 1 kyckling var fysiskt skadad av räven. Innan attacken hade hon 3 hönor, 3 kycklingar och 1 tupp. Jag hade 5 hönor, och 6 kycklingar (+1 ny höna och 1 ny tupp i bur). Jag förlorade ingen pga att de blev ihjälskrämda. Djuren gick i skilda gårdar som bägge var väldigt lätta att både ta sig in och ut ur både för räv och höns. Min känsla är att mina är lite flaxigare men klarar stress bättre.
De fördelar jag kan se med mina höna är att de är en överlevande spillra från vår historia, de är väldigt trevliga (när de väl förstår att matte inte tänker äta upp dem just nu), de är oerhört vackra och föds i alla möjliga och omöjliga spännade färger (just nu har jag ett ungdjur som nästan ser ut att bli rosa), de är goda fodersökare och har de bara tillräcklig yta att gå på så äter de knappt någon säd inomhus sommartid. När min hönsgård blev klar förra året hade jag 2 hönor, 1 tupp samt 7 kycklingar (hade sålt av delar av besättningen innan jag startade genbanken) som åt 1 dl säd/dygn trots att den var av god kvalitet och de hade fri tillgång.
För övrigt tycker jag du ska försöka ha tupp. Han håller ordning på flocken, lockar hönorna till mat, serverar hönorna "godis" i form av mask o dyl och en bra tupp försvarar dessutom sina hönor mot farliga saker. Min tupp har jagat bort både hund och katt som han tyckt varit för närgågna. En bra tupp ska inte vara aggressiv mot människor, är han det så kan man testa någon enstaka gång att få ordning på honom, går det inte så rekomenderar jag grytan. Tuppar finns i överflöd så det finns ingen anledning att behålla en aggresiv eller dålig.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Du har din åsikt om Leghorn, jag har en helt annan. Eftersom vi skriver utifrån erfarenhet av olika individer ur samma ras, borde skillnaderna troligen vara individberoende och inte rasberoende. Åtminstone är det min uppfattning.


Vad diskuterar vi? Temperament eller "flaxighet"?

LIA


Nu är det inte bara jag som har den erfarenheten om vi nu håller oss till Vit leghorn, om du söker efter andras erfarenheter på nätet så blir det samma-Vit leghorn räknas inte som en särskilt stabil ras till skillnad från Orpington.

För min del är flaxigheten hos en höna en del av dens temprament, för inte trodde du "flaxighet" betyder att en viss hönras bara flaxar lite mer med vingarna än andra?:D.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Du kom inte längre? :confused:

Min erfarenhet av höns sträcker sig längre i tid än din. Bevisar det något??

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Enligt TS så avser hon med "flaxiga" hispiga och flyktbenägna höns. Jag kan inte se att Gotlandshöns är varken det ena eller andra.

En viss flyktmekanism finns kvar i dom, antagligen för att dom är och har levt som "naturliga" lantraser under oräkneliga generationer. Men flyktbenägna, nej. Åtminstone inte som jag värderar ordet.

Kommer en duvhök, så hinner man inte se när dom försvinner in i skydd. Reagerar dom på andra rovfåglar? Nej.
Kommer en räv, så kan den komma på 1-2 m avstånd innan hönsen försöker sticka. Dessa har stor vana vid hundar, vilket kanske inverkar.
Kommer främmande folk ute, så går dom undan med ett par meters marginal. Inne, så blir det oroligt på pinnarna, med dom använder inte vingarna.

Så flaxar, det gör dom endast vid direkta nödsituationer samt vid inbördes hierakifighter, men dessa är ju begränsade i antal och tid. Kanske några betraktar det som "flaxighet", jag gör det inte.

Håller med dig angående deras starka psyke.

LIA
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag tror egentligen att vi är överens om psyket på Gotlandshönorna. Jag försöker igenom hela min text beskriva vad jag menar med ordet flaxighet i de olika situationerna. Om det kommer en okänd människa så blir mina höns defakto rädda och då blir de flaxiga (detta gäller när okända kommer in i deras hus). De är dock inte flaxigare än att en hönsrädd person i stallet har bestämt sig för att köpa en höna av mig (som ska gå kvar i min flock) och att hon vågar följa med mig in i hönsgården för att titta på sin höna. Tidigare tog hon omvägar runt hönsen.
TS jag har ett minne av att dina föräldrar bor i Värmland. Du får gärna komma och hälsa på mina hönor och se vad du tycker om dem ifall du vill.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Du kom inte längre? :confused:

Min erfarenhet av höns sträcker sig längre i tid än din. Bevisar det något??

LIA

Men hallå!!?? Nu är det väl ingen tävlan i vem som har mest erfarenhet av höns, eller??
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

TS jag har ett minne av att dina föräldrar bor i Värmland. Du får gärna komma och hälsa på mina hönor och se vad du tycker om dem ifall du vill.

Och om TS är på väg till Värmland så bor jag på vägen med. Du är välkommen in och kolla på de raser jag har.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Och om någon vill så är det bara att kolla i ex "Hönsraser" av Annette Gradin, där står det i beskrivningarna av de olika hönsraserna hur dom är och om jag inte virrar helt så står det under Leghorn bla att dom är lite flaxiga. Och att storbrahma är lugna och sävliga. Det finns säkert flera beskrivningar av hönsraser på nätet med..

Visst går det säkert att få så gott som alla höns tama, men det beror på hur mycket jobb man vill lägga ner på kycklingarna. För att tama till vuxna djur är mycket svårare. Men ska man ha tama djur så varför inte börja med lugna och sävliga djur istället för att skrämma halvt ihjäl dom (stressmässigt)som är rädda, just för att göra dom tama.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Och om TS är på väg till Värmland så bor jag på vägen med. Du är välkommen in och kolla på de raser jag har.
+ Shaggy
:bow: Tack för inbjudan!

Sambo och jag kommer jättegärna och tittar på hönor. Detta med hönor börjar bli ett stort projekt, men ett mycket roligt. :)

Får se när vi åker upp nästa gång, men det blir nog inom kort för jag måste hämta hem hundarna som är på kollo hos mina föräldrar över sommaren. :) Plus att jag lämnade alla mina plockade blåbär i deras frys. Och så måste jag ju titta på min åring ibland, han står uppe i Värmland.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Jag efterlyser dessutom bilder på hur det ser ut inne i era hönshus.

Hur har ni satt upp sittpinnar? Bås? Krypin?
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Här kommer bild på mitt hönshus. Nu är det dock uppsatt pinne vid fönstret också för det är en poppis plats att sitta på.

IMG_0668.jpg
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Knallar de upp för "bryggan" till redena eller flyger de upp?

Superbra med bild. :bow: Fler bilder önskas!
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Det varierar på humör skulle jag tro, vissa hönor som Bodil går alltid upp för "trappan" medans Hjördis flyger upp till pinnen.
 
Sv: Hönor som passar nybörjare?

Bodil och Hjördis! :D Är det sådana namn jag ska sätta på dem? :) Typ det farmor hette?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 543
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Seabaz
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 237
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp