Höns och minusgrader.

Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Det händer. Men inte den natten. Och inte när jag kan förhindra det heller.
Men som du kanske förstår, är det omöjligt att i varje ögonblick, hela dagarna, förhindra rovdjurstillslag. Iaf om man som vi, låter hönsen vandra fritt omkring och tycker att det är en självklarhet.

LIA
Hur går det ihop med den supereffektiva vakthunden?
 
Sv: Höns och minusgrader.

Hur går det ihop med den supereffektiva vakthunden?
När jag ser din fråga, undrar jag vad du vill?

Vara sarkastisk?
Vara nedlåtande över min hönshållning?
Vara nedlåtande över min hundhållning?
Försöka dominera?
Bara rent allmänt jävlas?

För vad du säkerligen inte vill veta, är hur räven tar höns här. För se det, kunde vara intressant att ventilera. Våra höns och "våra" rovdjur, och hur vi håller dom åtskiljda.
Men det vore väl mot din natur, kantänka.

Varför berättar inte du, hur du lyckas hindra duvhöken från att knipa sig en hedemorahöna hos dig?

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Nu tycker jag att ni är löjliga!! Jag är inte alls samma person som LIA, tyckte bara inte att det var lönt att gaffla som en massa småbarn!!

Tack för era svar! Jag är precis lika frågande nu som tidigare angående hur många minbusgrader höns tål. Jag anser att de som talar om att hönstål minusgrader har en poäng och de som talar för att höns inte tål minusgrader har också en poäng.
Skit samma, vi gör nog på något av sätten i alal fall.

Sedan undrar jag ChristinaL, hur du kan döma andras hönshållning utan att ha sett dem?Vad är det för fel på mitt sett att sköta mina höns??

Fast ett proiblem har jag dock: mina höns värper inte mer. De är ju lite periodatre, såldes för att de inte värpte så bra, men fick igång dem tidigt i år. Men så slapp de hönsgården och blev frigående och slutade då värpa. Någon som vet varför det blev så??
 
Sv: Höns och minusgrader.

Har du kollat runt så de inte lägger ägg i trädgården/på gården.
Mina var oxå tidiga i år, mkt tidiga. Nu ligger de inte på max, utan sådär mitt emellan. Kanske ngt med väder och vind? :)
 
Sv: Höns och minusgrader.

Enya skrev:
Nu tycker jag att ni är löjliga!! Jag är inte alls samma person som LIA, tyckte bara inte att det var lönt att gaffla som en massa småbarn!!

Tack för era svar! Jag är precis lika frågande nu som tidigare angående hur många minbusgrader höns tål. Jag anser att de som talar om att hönstål minusgrader har en poäng och de som talar för att höns inte tål minusgrader har också en poäng.
Skit samma, vi gör nog på något av sätten i alal fall.

Sedan undrar jag ChristinaL, hur du kan döma andras hönshållning utan att ha sett dem?Vad är det för fel på mitt sett att sköta mina höns??

Fast ett proiblem har jag dock: mina höns värper inte mer. De är ju lite periodatre, såldes för att de inte värpte så bra, men fick igång dem tidigt i år. Men så slapp de hönsgården och blev frigående och slutade då värpa. Någon som vet varför det blev så??
Jag har inte dömt utan bara, liksom alla ni andra, uttryckt mina egna åsikter.
Kan ju vara så enkelt att de som värpte då behöver vila just nu och de som vildade då inte har kommit igång igen - om de inte, som Mizz skrev, värper någon annanstans förståss.
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
När jag ser din fråga, undrar jag vad du vill?

Vara sarkastisk?
Vara nedlåtande över min hönshållning?
Vara nedlåtande över min hundhållning?
Försöka dominera?
Bara rent allmänt jävlas?

För vad du säkerligen inte vill veta, är hur räven tar höns här. För se det, kunde vara intressant att ventilera. Våra höns och "våra" rovdjur, och hur vi håller dom åtskiljda.
Men det vore väl mot din natur, kantänka.

Varför berättar inte du, hur du lyckas hindra duvhöken från att knipa sig en hedemorahöna hos dig?

LIA
Ja jag kunde inte låta bli att vara lite sarkastisk.
Nej det vore inte alls mot min natur, speciellt inte om du med vänlig ton berättade hur det gick till.

Höken har inte slagit ner, så enkelt är det. Kanske beroende på att radion är på därute i stalldörröppningen, kanske beroende på att mina hundar ofta är därute i trädgården tillsammans med hönsen. Jag vet inte.
 
Sv: Höns och minusgrader.

De värper ingen annanstans, tyvärr. Har letat överallt nu. De verkar ha fått smak på livet helt enkelt och glömmer sin "uppgift" :)

Har 7 höns och alla de värpte tidigare. började mycket tidigt i år, men slutade när de blev "fria". Trist, känns konstigt att köpa ägg när man har höns!!

Du skrev att folk i den här tråden inte tog hand om sina höns -(kommer inte i håg ordagarant) och då blev jag irriterad för du har inte sett mina höns, ej heller där de bor. Tror också att det var du som tidigrae i tråden sa något om att "vi" inte kan något om foder eller hönshus heller. Genast blev jag träffad för att jag fråga om ett foderråd! Mina höns får foder avsett för dem och därutöver ville jag ge dem något extra!
 
Sv: Höns och minusgrader.

Vad har dina höns för historia?

Om det är fabrikshöns, blev kanske chocken för stark? ;) I så fall börjar dom om igen snart. Mina grannar har upplevt samma sak.

Det är vanligt, att höns tar en äggläggningspaus på 2-3 veckor vid miljöbyte. Jag vet inte om t ex radikalt foderbyte kan ge samma resultat, men möjligt.

Mina har också varit lite osäkra denna vår. Några började värpa ganska tidigt, i januari, men slutade då vintern kom igen. Så i mitten på mars började dom om igen, och då började alla värpa som vanligt. Notmalt sätter dom igång och värper i slutet på februari.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Enya skrev:
De värper ingen annanstans, tyvärr. Har letat överallt nu. De verkar ha fått smak på livet helt enkelt och glömmer sin "uppgift" :)

Har 7 höns och alla de värpte tidigare. började mycket tidigt i år, men slutade när de blev "fria". Trist, känns konstigt att köpa ägg när man har höns!!

Du skrev att folk i den här tråden inte tog hand om sina höns -(kommer inte i håg ordagarant) och då blev jag irriterad för du har inte sett mina höns, ej heller där de bor. Tror också att det var du som tidigrae i tråden sa något om att "vi" inte kan något om foder eller hönshus heller. Genast blev jag träffad för att jag fråga om ett foderråd! Mina höns får foder avsett för dem och därutöver ville jag ge dem något extra!
Ja visst kan omställningen göra att de slutar värpa, även om det var synd för dig.

Njae, det minns jag faktiskt inte att jag skrev - är du helt säker på att det var jag? Jag har bara uttryckt mina åsikter om skedda ting utifrån de beskrivningar av förfrysta kammar, höns i träd nattetid mitt i smällkalla vintern, höns som blivit rävmat o.s.v. som jag läst. Jag har inte uttalt mig om hur de sköts i övrigt.
Nej jag har inte uttalat mig så generaliserande. Jag har inte bedömt vare sig dina eller andras kunskaper och inte heller påstått att du/ni inte kan något. Jag har bara skrivit vad jag kan och anser om det som ni beskrivit har hänt hönsen. Kanske du har råkat blanda ihop mina inlägg med andras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

Christina L. skrev:
Ja det är lite svårt att veta vad som är skämt och inte - ibland hoppas jag att de flesta skämtar här så inte hönsen verkligen har det som de beskriver. Kunde inte i min allra vildaste fantasi drömma om att folk höll höns på detta viset på allvar innan jag kom in på detta forum.


Och lite längre ner ironiserar du över att vi nog är sådana nybörjare att vi inte hunnit ha några höns i vuxen ålder än.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp