Höns och minusgrader.

Enya

Trådstartare
Hur många minusgrader tål höns egentligen? Det är så att vi ska bygga ett nytt hönshus, men huset vi tänkt köpa är inte isolerat, så vi funderar på hur vi ska lösa det. Måste man isolera tror ni? Vi har isolering hemma, så det är inte svårt att fixa det, men huset blir ju mindre inuti, det är precis lagom nu med plats för tre reden och två sittpinnar framför. Storleken på huset är väl ungefär som en lekstuga, kanske lite mindre. Det är jättefint och vi hade tänkt måla det rött med svart tak.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Beror det inte litegrann på vilken ras det är?
Jag vet inte, om jag kommer ihåg det, så ska jag fråga min arbetskompis som har höns, hon kommer på måndag igen.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Hur många som helst, nästan. Mina har frivilligt övernattat ute i minus 25. Lite beror det antagligen på vilken hönsras man väljer, men ser vi på lantraserna, är kylan inget problem. Dom burrar upp fjädrarna som blir effektivast tänkbara isolering.
Fast man måste byta vatten varje dag under vintern, om det fryser.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Mina bodde högt uppe i en asp en hel vinter för de vägrade att bosätta sig i det nya hönshuset,, dom skulle promt fortsätta bo i stallet
Men jag lurade in dom till våren och nu bor dom där

Inte frös dom iaf :D
 
Sv: Höns och minusgrader.

Ja, då verkar det som om de överlever i Skånes ickekalla vinter! Jag menar, inte hade vi minus 25 i vintras ens?
Vi har två skånska blommehöner och 4 vita "burhöns" och 2 bruna "burhöns", Vet inte vad burhönsens raser är, köpte dem som värphöns helt enkelt.
En anna fråga, kan man göda höns så att de blir tjocka?
 
Sv: Höns och minusgrader.

En sak att tänka på om man har hönsen kallt. Se till att dom är torra om fötterna. Finns annars en risk att dom kan förfrysa "tårna". Har man tupp finns det risk för att han kan förfrysa kammen också. Normalt klarar höns låga tempraturer det är drag och väta som kan bli problem.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Vid kallaste väderlek kan ni ju ha en värmelampa. Det är ju lite skojjigare för en själv också att pyssla om dom om det inte är totalfruset i hela stugan.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Enya skrev:
Ja, då verkar det som om de överlever i Skånes ickekalla vinter! Jag menar, inte hade vi minus 25 i vintras ens?
Vi har två skånska blommehöner och 4 vita "burhöns" och 2 bruna "burhöns", Vet inte vad burhönsens raser är, köpte dem som värphöns helt enkelt.
En anna fråga, kan man göda höns så att de blir tjocka?

Tjocka höns värper sämre....
 
Sv: Höns och minusgrader.

Masse skrev:
En sak att tänka på om man har hönsen kallt. Se till att dom är torra om fötterna. Finns annars en risk att dom kan förfrysa "tårna". Har man tupp finns det risk för att han kan förfrysa kammen också. Normalt klarar höns låga tempraturer det är drag och väta som kan bli problem.

Jag fyller hela marken i hönsgården med hö/halm och tar bort det nu på våren..

Min tupp har förfrusit lite på sin kam & haklapp i vinter men det är läkt nu..
Haklappen tror jag beror på när han druckit vatten men kammen vet jag inte.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Tack för era svar!

Vi kommeratt köpa den stugan och inreda den för hönsen. Värmelampa har vi så den kommer vi att sätta in till dem. Vi kommer också att lägga spån på golvet och täcka över det med mycket halm. Det kommer nog att bli bra det här!
 
Sv: Höns och minusgrader.

Lycka till med hönseriet :D

Här är mina fjäderfän :love:
Bilder tagna idag

Stolt tupp m. höna :D
testmapp005.jpg


Race i lilla hagen :D
hnsen002.jpg
 
Sv: Höns och minusgrader.

Den prickiga hönan till vänster på sista bilden ser ut som en av mina!

Vad fina de är, verkligen. De ser ut att må hur bra som helst och verkar tycka att livet är härligt som mina också gör!

Det där med maten undrar jag bara för att mina höner äter mycket, tycker att de har blivit fina sedan vi köpte dem. Då såg de itne mycket ut för världen.
 
Sv: Höns och minusgrader.

De mår jättebra och trivs nu när de får gå ute hela dagarna :D

Ett par hundra meter från mig ligger en stor hönsfarm där min granne har jobbat i många år och han sa att får hönorna för mycket mat så de blir feta minskar värpningen.

Den prickiga och den som är precis till höger om tuppen är 6 år i år, har själv fött upp dem,,,, Hilda & Hildur ;)
De två andra fick jag av en kompis i höstas så de är inte så gamla, högst 8 månader,,,,, Havre & Hekto
Mina hönor har namn som börjar på H :D

Tuppen heter Goliat 2 den förra som såg likadan ut fast mindre, var ettan och han dog för ca 1,5 år sedan tyvärr.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jag har hört att hönsen trivs bäst när temperaturen inte sjunker under fem grader...
 
Sv: Höns och minusgrader.

Men vilken stilig påsktupp du hade :D ...Han hade hemskt klara och fina färger..Jag gillar sånna påsktuppar ;)
 
Sv: Höns och minusgrader.

Om det är så kallt att tuppen förfryser kam och haklapp så tycker jag synd om dina djur.

Höns ska inte behöva ha det så kallt, de är inte skapta för minusgrader. 8-12 plusgrader vintertid är bra temperatur.
Det blir sämre miljö för dem med fuktproblem osv när det är kallt. Det gör att de lättare kan få problem med luftrören.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Sorry, men jag håller inte med dig. Dom klarar kylan alldeles utmärkt, och mår säkerligen bättre utomhus i friska luften, än instängda i ett hönshus.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Naturligtvis öppnar man en stund på dagen ifall de vill gå ut. Men inne i hönshuset ska det inte vara minusgrader.
Mina sitter bara i öppningen ett tag och kikar, sedan vill de gå in igen.
Men det är klart, här där jag bor blir det bra kallt på vintern.

Dock tycker jag inte att det ska vara så kallt i hönshuset att hönsen får frysskador.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Mina har klarat sig bra genom åren, de bor i en isolerat bod utan värme och ljus (har dock stort fönster) på vintrarna. Rasen är dvärgkockin (osäker på stavning, ngn: hjälp). Förra vintern när det var en -25--30 var inga problem, de spatserade omkring som vanligt, det ända att man 2-3 ggr om dan kom in med ljummet vatten och att de hade gott om föda. De har inga möjligheter att gå ut på vintern, men visst skulle jag vilja ha en intill-liggande hösgård. Det blir när vi bygger nytt. :) Nu kommer de ut på "bete" när solen börjar lysa i April, hönsgård+ oisolerad "bikupa", dvs min mor trodde vi hade fått bin= ser ut som en sådan fast mkt större.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jag tänker bygga ett hönshus i halm i sommar. Tror att det kommer isolera bra både på vinter och sommar! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk
  • Tatueringstråden, del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp