Höns och minusgrader.

Sv: Höns och minusgrader.

Halva inlägget försvann visst! Det rörde sig om luften. Försöker igen.

Det är konstigt, att man ska behöva förklara ett så pass vanligt talesätt som "ut i friska luften"! Har inte alla hört det sägas av sin mamma någon gång i tiden? Utan att inomhusluften för den skull var dålig. Ska jag förklara andemeningen?

De facto är luften utomhus självklart bättre än den i ett hönshus, oavsett ventilation. Om vi ska vara petiga.
Därmed inte sagt att hönshusluften behöver vara dålig för varken höns eller andra.

Avslutar med "utveckling". Ifall någon har missat det, så har hönsen tagit många hundra år på sig för att komma hit= nästan lika många generationer från Indien. Någon som på allvar tror, att dom inte hunnit med en viss anpassning sedan dess?

Om vi ska fortsätta att jämföra med ursprunget, vill jag peka på en underlighet. Du Christina påstår, att hönsen i Indien lägger ägg 11 av årets månader. Hur ser det ut, i ljuset av att dom inte lägger ägg för vår skull, utan för sin arts fortbestånd? Personligen tror jag inte att kylan är största orsaken till värppausen under vinter, utan snarare dagens längd. Det är ju den man i värpfabrikerna använder, för att stressa hönsen att lägga fler ägg.
Våra värper c:a feb-okt och vilar däremellan. Inget tillskottsljus!

LIA igen!
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Mysgrisen:
Varför inte? Av samma skäl som katten, hunden, hästarna själva får bestämma, om dom vill vara ute eller inne, kanhända? Bortdett från risken för rävmiddag, förstår jag inte upphetsningen om det. Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.
Däremot kan jag berätta, att vi blev av med en höna i natt eftersom hunden var inne. Hönan hade varit borta en vecka, och legat någonstans och ruvat. Tyvärr lyckades vi inte hitta platsen i tid.

LIA

Men känner du inte ansvar för dina djur? Mår du inte dåligt av att veta att de kan bli tagna av rovdjur, fryser osv?

Så din hund får springa vind för våg ute om nätterna, i 25 graders kyla?
Jag tycker inte att det låter riktigt klokt.
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
1. Någon som på allvar tror, att dom inte hunnit med en viss anpassning sedan dess?
2. Du Christina påstår, att hönsen i Indien lägger ägg 11 av årets månader. Hur ser det ut, i ljuset av att dom inte lägger ägg för vår skull, utan för sin arts fortbestånd? Personligen tror jag inte att kylan är största orsaken till värppausen under vinter, utan snarare dagens längd. Det är ju den man i värpfabrikerna använder, för att stressa hönsen att lägga fler ägg.
Våra värper c:a feb-okt och vilar däremellan. Inget tillskottsljus!

LIA igen!
1. Om du är uppdaterad på forksning om männiksans ursprung och behov ve du att de senaste forsknings- och arkeologrönen är att kroppen inte har förändrat sina behvov mycket alls under alla våra hundratals årtusenden av anpassning och utceckling. Hönsfåglarna har bara varit utsatta för samma sak några århundraden så varför tror du de skulle ha anpassats mer än vi på en så liten bråkdel av tiden?

2. Nej det har jag inte alls påstått. I det vilda värper de en kull som de sedan kläcker fram och sköter i flera månader och under den tiden värper de inte. Då de sedan vilat några veckor och kanske även ruggat om det är dags för det är de redo för att lägga sig igen o.s.v. Tamhönsen är förädlade så till vida att de har mer konstant tillgång till foder och lever mycket mer skyddat att de värper mer och blir mycket äldre än de vilda hönsfåglarna.
Hur gamla blir dina hönor? Vid vilken ålder slutar de värpa?
Min äldsta höna är nu 12 år och värper fortfarande så jag tvivlar på att jag stressat henne särskilt mycket - trots både extra ljus och värme. Istället är hon fortfarande stark, frisk och har en glänsande vacker fjäderdräkt.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Tillåt mig en pekpinne! :) Ska man visa citat, hör det till vanligt folkvett att ta med hela delen av det man vill kommentera! I annat fall kan man ju plocka lösryckta ord och meningsdelar och få fram de hemskaste citat! Nu tror jag inte du är så oseriös, men i alla fall!

1 Du skriver:
"Varför inte" - Risken för rävmiddag är väl inget att ta så lättsinnigt på. Hur tror du det är för hönan att bli jagad av en räv? Kan du inte känna hennes rädsla, panik och dödsångest? Det kan jag, och det utan att förmänskliga henne.
Svar: Jag skrev tidigare:
Varför inte? Av samma skäl som katten, hunden, hästarna själva får bestämma, om dom vill vara ute eller inne, kanhända? Bortdett från risken för rävmiddag, förstår jag inte upphetsningen om det. Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.
Det borde avhållit dig från dödsångest-tramset. Det räcker med dom gånger hönsen blir räv/hökmat, när vi inte kunnat skydda dom.

2 Ja, stackars hjälplösa höna. Observera att vi försökt lokalisera henne utan att hinna lyckas! Tror du kommentarer likt din hjälper?

För din information, så är det synnerligen naturligt för en höna, att dra sig undan och värpa/ruva i "lönndom". Det fungerar så i deras ursprungliga verklighet, den du själv för fram. Så våra höns lever alltså ett ganska naturligt liv, trots allt, med allt vad det innebär av gott och ont. Varför hönor/tuppar ibland dröjer sig ute och övernattar under bar himmel, vet jag inte. Att dra slutsatsen "Vad är det för fel i ditt hönshus eftersom hönorna inte vill vara där och uppenbarligen inte känner sig trygga där eftersom de inte vill vara där då de är som mest oskyddade = då de ska sova eller ruva?!" är väl bra magstarkt?
Jag accepterar deras val. Det händer, att jag gör det själv den varma årstiden! Sover ute, alltså. :)

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Saxar in från djurskyddsmyndighetens lag gällande djurskydd:

1 § Denna lag avser vård och behandling av husdjur. Den avser
också andra djur om de hålls i fångenskap eller används för
ändamål som avses i 19 §. Lag (1998:56).

Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Men känner du inte ansvar för dina djur?
Jo!

Mår du inte dåligt av att veta att de kan bli tagna av rovdjur, fryser osv? Jo, därför minskar vi risken för rovdjur så mycket vi kan, utan att hålla djuren inburade. Fryser, det gör dom inte! Läs mina inlägg!


Så din hund får springa vind för våg ute om nätterna, i 25 graders kyla?
Nej och ja. Kylan bekom honom inte det minsta. Han var som en eskimåhund i det fallet, och vägrade blankt att sova inne. "Vind för våg"? Verkar som du tror att hunden var okontrollerad? Det var den inte.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Men känner du inte ansvar för dina djur?
Jo!

Mår du inte dåligt av att veta att de kan bli tagna av rovdjur, fryser osv? Jo, därför minskar vi risken för rovdjur så mycket vi kan, utan att hålla djuren inburade. Fryser, det gör dom inte! Läs mina inlägg!


Så din hund får springa vind för våg ute om nätterna, i 25 graders kyla?
Nej och ja. Kylan bekom honom inte det minsta. Han var som en eskimåhund i det fallet, och vägrade blankt att sova inne. "Vind för våg"? Verkar som du tror att hunden var okontrollerad? Det var den inte.

LIA

Men hur kunde du kontrollera den om den var ute på natten? Du skrev ju själv att dina höns övernattat på traktorn i 25 graders kyla, men att du släppt ut hunden så att inte räven skulle ta dem...
Har svårt att tänka mig att hönsen inte frös i 25 gradig kyla.
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Menar du, att vi brister, i det du understreckat?

LIA

Ja, hur kunde du ge tillräcklig tillsyn på natten? Sover du inte?

Onödigt lidande blir för mig om man lämnar hönsen ute på natten, när man lätt kunde ta in dem, och att sedan räven kommer och tar dem.
 
Sv: Höns och minusgrader.

1 Nu var det väl inte "kroppens behov" vi diskuterade? Utan anpassningen till vårt klimat?

2 "Höns som bor varmt och ljust (som i Indien) ruggar och vilar några veckor max någon månad, mer behövs inte och de lever ofta uppemot 12-13 år."
Om du inte menade vilda höns, förstår jag inte varför du skriver det alls? "Bor varmt och ljust" gör varenda fabrikshöna i hela världen! Och se så många år dom blir!!

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

"Men hur kunde du kontrollera den om den var ute på natten?"
Tror inte det är någon mening att berätta. Du skulle ändå inte förstå!

"Har svårt att tänka mig att hönsen inte frös i 25 gradig kyla." Som sagt, du förstår inte. Du får väl helt enkelt tro mig, eller påstå att jag ljuger.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Ja, hur kunde du ge tillräcklig tillsyn på natten? Sover du inte?Jovisst. Jag sitter inte och vakar över några djur dagarna i ända heller! Gör du?
Innan du går vidare med anklagelser, tycker jag du ska ta en lååång funderare!

Onödigt lidande blir för mig om man lämnar hönsen ute på natten, när man lätt kunde ta in dem, och att sedan räven kommer och tar dem.
Men för fan, människa! Läs innantill! :mad:

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
"Men hur kunde du kontrollera den om den var ute på natten?"
Tror inte det är någon mening att berätta. Du skulle ändå inte förstå!

Det kanske jag visst gör. Försök!


LIA skrev:
""Har svårt att tänka mig att hönsen inte frös i 25 gradig kyla." Som sagt, du förstår inte. Du får väl helt enkelt tro mig, eller påstå att jag ljuger.

LIA

Men om kände på dem på kvällen och de var varma under fjäderdräkten, så hur kunde du veta att de var lika varma låt oss säga 04.00? Sprang du ut och kände då också, eller?
 
Sv: Höns och minusgrader.

På andra forum brukar man saxa de citat man tänker svara på av hönsyn till de andra läsarna så de ska slippa läsa i oändlighet och leta efter den text man kommenterar, visste du inte det?

Dina höns borde inte behöva bli rävmat en enda gång! Du kan mycket väl och väldigt enkelt avstyrda detta makabra förhållande! :mad: På alla år jag har haft höns, kalkoner och nu vaktlar har inte ett enda djur blivit tagen av rovdjur!
"Dödsångetstramset" var inget trams utan precis vad hönan kände men jag förstår om det inte är så behagligt att bli påmind om. Hönan kan inte men jag kan.
Ja det är helt naturligt att dra sig undan på det tryggaste ställe hon kan hitta då hon ska ruva eftersom hon då är utsatt och oskyddad - och för mina hönor är det i hönshuset, precis som det bör vara för alla tama djur. Den plats där ägaren = den allra högsta flockledaren valt åt dem och där det finns mat, dricksvatten och värme för kycklingarna är den allra tryggaste plats de kan tänka sig och därmed även den bästa att ruva på.
Ok. jag skulle kanske kunna köpa dina argument om du hade skrivit att de valde att sova ute någon enstaka sommarnatt men så är ju tydligen inte fallet och det finns varken naturlighet eller logik i att sitta totalt oskyddad i kyla om det finns ett varmt, rent och fräscht hönshus där man känner sig skyddad.

Vad det gäller hunden kunde han knappast jaga bort några rivdjur om han var "kontrollerad" - vad menar du med det förresten? Stod han på lina? Bodde han i koja? Har ni hundgård till honom?
 
Sv: Höns och minusgrader.

Men om kände på dem på kvällen och de var varma under fjäderdräkten, så hur kunde du veta att de var lika varma låt oss säga 04.00? Sprang du ut och kände då också, eller?
Nej, men tidigare under natten. Och är dom varma under 6-8 timmar, klarar dom antagligen resten av natten också. Eller vad tror du? Ifall du undrar, så var dom precis som vanligt på morgonen igen.

Vadå läs innantill?
Antinge läser du bara det du vill, och lägger in det du vill i det, eller också ... Jag hoppas för din skull, det är det förstnämnda.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Men var det inte lätt att ta in dem, när de satt på traktorn menar jag.
Hur menar du?
(ang traktorn så stod det i den förra tråden som blev borttagen)
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
1 Nu var det väl inte "kroppens behov" vi diskuterade? Utan anpassningen till vårt klimat?

2 "Höns som bor varmt och ljust (som i Indien) ruggar och vilar några veckor max någon månad, mer behövs inte och de lever ofta uppemot 12-13 år."
Om du inte menade vilda höns, förstår jag inte varför du skriver det alls? "Bor varmt och ljust" gör varenda fabrikshöna i hela världen! Och se så många år dom blir!!

LIA

1. Kroppen behov handlar just om behovet av skydd, mat, ljus och värme = kallas basalbehov.

2. Det finns faktiskt grammatiskt inte någon felsyftning i den meningen men jag ska försöka förklara så du kanske förstår. Jag lägger in några ord till i samma mening så blir den mer lättöverskådlig för dig: De tama höns som tillåts bo liknande som de vilda, varmt och ljust (som i Indien)....
Hönserihöns lever lika länge som andra hönsraser om de tillåts leva under samma förhållanden som andra MEN på hönserierna ges de ett förädlat högdrivande foder och slaktas då de ska till att rugga och vila första gången. Vet du inte det?! Sådana hönor som får en ny chans och då får leva under de naturliga förhållanden som jag beskrev lever lika länge som andra raser.
Du svarade inte på min fråga - Hur länge värper dina höns och hur gamla blir de?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

Och så slår tanken mig; hönsen som lever på ett hönseri. Nog fasiken har de det sämre än LIAs höns som själv väljer att sitta på en traktor i minus 25 en eller två nätter på vintern eller Myskos som valde en asp??!!
Nu står ord mot ord i princip och ingen av er lyckas övertyga den andra eller någon annan ( mig) om att just ni har rätt. LIA säger att hennes höns är varma under fjädrarna, vilket jag kan tro att de är. Annars hade hönan eller tuppen valt att gå in!!!

Mina höns kommer när jag kallar på dem, de kommer aningen snabbare när jag håller mat i handen åt dem. De går ute året om som de vill, sommartid är stallet öppet alltid. De går knappt och lägger sig när det är mörkt ( de går ute och letar mask, gräs eller vad de nu vill ha) och går ut redan klockan 4 på morgonen elelr så fort det bÖRJAR ljusna. Jag har varit uppe så jag har sett det.

Mina höns är itne otrygga, men väljer inte alltid sittpinnen utan sätter sig gärna och spanar i stallöppningne!

OBS! De har tillgång till stallet när helst de vill!! Bara så nåpgon inte misstolkade det jag skrivit!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
688
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 409
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp