Bukefalos 28 år!

Höns och minusgrader.

Sv: Höns och minusgrader.

Enya skrev:
Ja, då verkar det som om de överlever i Skånes ickekalla vinter! Jag menar, inte hade vi minus 25 i vintras ens?
Vi har två skånska blommehöner och 4 vita "burhöns" och 2 bruna "burhöns", Vet inte vad burhönsens raser är, köpte dem som värphöns helt enkelt.
En anna fråga, kan man göda höns så att de blir tjocka?

ickekalla? *svimmar*
Vi blev insnöade under 2meter snö i vintras samt -19 minus grader :eek:
 
Sv: Höns och minusgrader.

Enya skrev:
Ja, då verkar det som om de överlever i Skånes ickekalla vinter! Jag menar, inte hade vi minus 25 i vintras ens?
Vi har två skånska blommehöner och 4 vita "burhöns" och 2 bruna "burhöns", Vet inte vad burhönsens raser är, köpte dem som värphöns helt enkelt.
En anna fråga, kan man göda höns så att de blir tjocka?

ickekalla? *svimmar*
Vi blev insnöade under 2meter snö i vintras samt -19 minus grader :eek:
 
Sv: Höns och minusgrader.

mysko skrev:
Jag fyller hela marken i hönsgården med hö/halm och tar bort det nu på våren..

Min tupp har förfrusit lite på sin kam & haklapp i vinter men det är läkt nu..
Haklappen tror jag beror på när han druckit vatten men kammen vet jag inte.



:angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel:
De hade det bättre isolerat än ert bonings hus?? eller hur va det?
 
Sv: Höns och minusgrader.

Kanske det beror på att det inte går att fånga dom så man får in dom.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Fånga och fånga. När det blir mörkt sätter dom sig till ro, då är det bara att plocka in dom.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jag undrar hur du kunde veta att hönsen inte frös upp i aspen?
 
Sv: Höns och minusgrader.

Om hönsen väljer att övernatta ute så är det nåt fel, de anser inte att hönshuset är tryggt och säkert så de kan lika gärna sova ute.
 
Sv: Höns och minusgrader.

shady skrev:
Kanske det beror på att det inte går att fånga dom så man får in dom.
En sak jag funderar på är varför de inte går in självmant? Då kvällen närmar sig finns det inte en höna utomhus här hos mig. Alla har då gjort kväll och satt sig på sovpinnen inne i hönshuset.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Albatross skrev:
Jag har hört att hönsen trivs bäst när temperaturen inte sjunker under fem grader...


Tack och bock:-)
Det stämmer så bra så....
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Sorry, men jag håller inte med dig. Dom klarar kylan alldeles utmärkt, och mår säkerligen bättre utomhus i friska luften, än instängda i ett hönshus.

LIA


Och jag håller inte med dig:-)
Höns är inte överhuvudtaget skapta för kyla......
Frisk luft?! ska även finnas i hönshuset ,annars är det ett dåligt hönshus, ventilering och att huset andas är viktigt för hönsens hälsa.

Mina höns går inte ut på vintern, de har ingen anlednig de har allt de behöver inomhus....
 
Sv: Höns och minusgrader.

Samma sak här...när kvällen kommer så är hönorna och kycklingarna inne, OM jag skulle nu ha en som vägrar gå in så plockar jag naturligtvis in henne, jag fångar in henne, jag vill ha mina djur inne i säkerheten man vet aldrig vem som dyker upp.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Instämmer med Pinups inlägg. Håller man rent och fräscht i hönshuset och vädrar en gång per dag, precis som i våra hus, är luften ren och frisk därinne också.

Till Enya: Höns behöver ha fri tillgång på foder men med felaktig sammansättning kan man lätt göda dem så de blir feta. Om man ger pelleterat helfoder + feta frösorter som vete och solrosfrö samtidigt blir de som små fotbollar där inte bröstbenet känns. Ger man däremot hela fröer i egen foderblandning kan de äta obegränsat av allt och blir inte tjocka ändå.

Till Mysko m.fl.: Angående höns och kyla: Ja, de överlever oftast i kyla, även om de får lite "krigsskador" i form av smärtsamt förfrysta kammar och haklappar MEN de kommer inte att leva friska och lika länge som i värme. Kylan sätter ner deras allmänkondition och immunförsvar så de drabbas lättare av sjukdomar, ohyra o.likn. och om de klarat sådant märks försvagningen och vantrivslen ändå på att de inte orkar fortsätta värpa då all krfat måste gå åt till att försöka överleva så de slutar värpa och orkar inte börjar förrän till våren då ljuset återkommer och temperaturen stiger. Höns som bor varmt och ljust (som i Indien) ruggar och vilar några veckor max någon månad, mer behövs inte och de lever ofta uppemot 12-13 år. Höns i kyla lever ofta bara halva livet innan de dukar under.
Alla höns härstammar från den indiska djungelhönan och är alltså inte skapta för några kallgrader alls. I Indien går aldrig temperaturen under 10 -15 plusgrader någonstans vintertid.

Till Trissa: Halmhus är en gammal och bra byggteknik, både för djur- och bostadshus. Det kommer säkert att vara väldigt bra isolerat. Se till att bygga in en skorsten så du får optimla ventilation utan drag också så blir det ett toppenhus. Lycka till, vad spännande!
 
Sv: Höns och minusgrader.

Ja det där med halm hus lät väldigt spännande , och de är säkert kul att bygga....
 
Sv: Höns och minusgrader.

Allmänt svar!

Nedanstående inlägg skrev jag in igår kväll i den nu borttagna hönstråden. Tar det igen, eftersom det kanske förklarar en del för dom som kommenterat mitt inlägg här.

LIA


"Stökig tråd som så ofta på B. Man hackar till höger och vänster i st f att ventilera åsikter i sakfrågan. Hackar ... hackordning? Javisst ja, det handlar ju om höns! :)
Jag har läst inläggen då och då, och hoppas ni ursäktar, att jag inte kommer ihåg eller ånyo orkar läsa allt.

Några hönstankar kommer här. Våra höns går ute (om dom vill) året runt från morgon till kväll. Oavsett temperatur eller väder. Det enda dom inte gillar, är snö!
Vi har haft hönor, som av någon anledning föredragit att övernatta på traktorn i minus 25 grader! För säkerhets skull kände jag under fjäderdräkten på dom, och där var så varmt och gott. Jo, vi är också oroliga med tanke på räven, men hundarna har vanligen hållit den på vederbörigt avstånd.
Det händer emellanåt att någon höna eller tupp får för sig att sova ute, och det är inte mycket att göra åt. Annat än hålla tummarna eller släppa ut hunden.

När vi vänjer in höns, så stoppar vi in dom i hönshuset, låter dom sitta där över 2 nätter och släpper ut dom nästa morgon. Att locka in dom med käk, är nog mycket krångligare.
När vi kollar/behandlar, så gör vi det, när det är mörkt. Hönsen är lugna och accepterar hanteringen då utan protester.

Ohyra (kvalster) har vi drabbats av 2 gånger. Den andra gången kom den "som från klar himmel". Första gången kommer jag inte ihåg omständigheterna. Båda gångerna gjorde etotal susen. Så bevisligen kan man utrota eländet lokalt resp åter få det utan inblandning av andra höns!

Personligen tror jag ventilation är viktigare än isolering och mycket viktigare än uppvärmning. Enda nackdelen med "kallhönshus" jag upptäckt, är att vattnet måste bytas varje dag. Vi har en rejäl halmbädd över hela golvet, och den är torr förutom under vattenautomaten.

Ska väl tillägga att vi har lantrashöns. Fabrikshöns och rasavlat är kanske känsligare?"
 
Sv: Höns och minusgrader.

Mysgrisen:
Varför låter man sina höns övernatta ute över huvudtaget?
Varför inte? Av samma skäl som katten, hunden, hästarna själva får bestämma, om dom vill vara ute eller inne, kanhända? Bortdett från risken för rävmiddag, förstår jag inte upphetsningen om det. Och räven hålls borta av hunden, så den är inte heller något problem i det fallet.
Däremot kan jag berätta, att vi blev av med en höna i natt eftersom hunden var inne. Hönan hade varit borta en vecka, och legat någonstans och ruvat. Tyvärr lyckades vi inte hitta platsen i tid.

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Mysgrisen:
Varför inte?
1. Bortdett från risken för rävmiddagDäremot kan jag berätta, att vi blev av med en höna i natt eftersom hunden var inne.
2.Hönan hade varit borta en vecka, och legat någonstans och ruvat.
LIA
1. "Varför inte" - Risken för rävmiddag är väl inget att ta så lättsinnigt på. Hur tror du det är för hönan att bli jagad av en räv? Kan du inte känna hennes rädsla, panik och dödsångest? Det kan jag, och det utan att förmänskliga henne.
2. Vad är det för fel i ditt hönshus eftersom hönorna inte vill vara där och uppenbarligen inte känner sig trygga där eftersom de inte vill vara där då de är som mest oskyddade = då de ska sova eller ruva?!
Stackars, stackars din lilla höna - så otrygg och så hjälplös. :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
696
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp