Bukefalos 28 år!

Höns och minusgrader.

Sv: Höns och minusgrader.

Jadzia skrev:
Herdehundarna är avlade för att vakta boskap och skydda boskapen mot rovdjur. De avviker inte från boskapen och förföljer inte rovdjuret utan jagar bara iväg. Inom de raserna kan man mycket väl hitta hundar som stannar inom hagen eller tomten bara de insett vad arbetet går ut på. Att använda sig av herdehundar är ett mycket effektivt sätt att skydda boskapen och det praktiseras fortfarande på många ställen.

Ett bra staket för att hålla hund inne på tomten är sällan bra nog för att hålla rovdjur ute. Det brukar krävas mindre för att hålla hunden inne än räven och vargen ute.
Ja det är så sant, har själv haft en tervueren, men polarhundsraserna är inga herdehundar. De är avlade för, och har alltid använts till, drag och tillhör dessutom urhundarna.
Förutom siberian husky finns även bl.a. alaskan malamute och den sk. siberian malamute inom samma grupp. Alla ingående raser har väldigt mycket ursprungliga instinkter bevarade - t.ex. är sammanhållningen inom flocken lika mentalt viktigt för dem som för vargarna så de ylar också för att sammankalla flocken och hålla kontakt med andra flockar, sovgropsgrävning i snön då de ska sova och födosök = jakt. De är dessutom väldigt smidiga så det behövs betydligt mycket mer effektiva staket än till en t.ex. rotweiler, som ju är ganska "kassaskåpsaktig" i sin kropp. Jag har kompisar med rottisar och anser dessa hundar väldigt charmiga, men klumpiga. Jag behöver betydligt "värre" staket till mina lätta och smidiga småhundar än de behöver. Jag har även vänner utanför Kiruna som sysslar proffessionellt med slädhundar och de intygar att det däremot behövs 2 meter höga stängsel för att hålla deras siberian malamutes instängda - och denna ras är ändå större och tyngre än siberians husky. Dessutom står det i rasbeskrivningen för siberian husky att den har stor rymningstendens, inte är lämplig som vakthund och att den har väldigt stark jaktinstinkt. Jag citerar "Denna rustika hund är mycket självständig och tenderar att rymma. Siberian husky är inte lämplig som vakthund eftersom den inte bryr sig om främlingar. Dess jaktinstinkt är väldigt stark så den behöver en stark och hög inhägnad. Genom fast dressyr måste ägaren fastställa sin position som flockledare" Slut citat. - låter alltså inte precis som den optimala gårdsvakthundsrasen...
Egentligen tycker jag inte detta har med den egentliga sakfrågan att göra, som ju var "höns och minusgrader", men det var "mysgrisen" som ifrågasatte lämpligheten i att ha hunden ute i kylan, vilket inte jag gjorde eftersom jag vet att dessa raser vill ha kyla men som jag skrev förut så anser jag det ändå oansvarigt eftersom den var ensam under lång tid. Hundar av dessa raser trivs ännu mindre än de "förädlade" att vara ensammma och en hund ska dessutom enligt lag alltid hållas under uppsikt. Det bör väl även du som god hundägare hålla med om?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höns och minusgrader.

Nej, jag har inte alltid full koll på min hund och anser heller inte att det behövs. Är vi ute hos mina föräldrar på landet så kan hon gott få gå och strosa ute själv. Jag kan sitta inne och käka eller nåt. Gården är stor och hon jagar inte eller hittar på tok. Med st bernarden vi hade var det likadant. Hon hade också koll på var tomtgränsen gick och höll sig inom den.

Att jag nämnde husky var mest för att det var ett bra exempel på en hund som tål och gillar kyla. Jag är fullt medveten om att en husky antagligen skulle vara alltför pigg på egna äventyr för att kunna ha lös ensam ute på det viset. En hund som jobbar ser jag heller inte som ensam. Den är ju fullt upptagen med sitt arbete och ligger inte och väntar på att matte eller husse ska komma.

Terv är förresten en vallhund och inte en herdehund.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Varför använder du så många kraftuttryck?
- "du skulle ändå inte fatta"
- "för fan människa läs innantill"
- "Ifall du ändå inte begriper" o.s.v.?
Såvitt jag förstår, finns bara ett kraftuttryck bland det du räknar upp!? :confused:
Det riktades mot Mysgrisen, och var i allra högsta grad välbefogat efter hennes upprepade förvanskningar av ett inlägg! Ett förfarande även du visat dig duktig på.

2. Det finns faktiskt grammatiskt inte någon felsyftning i den meningen men jag ska försöka förklara så du kanske förstår. Jag lägger in några ord till i samma mening så blir den mer lättöverskådlig för dig: De tama höns som tillåts bo liknande som de vilda, varmt och ljust (som i Indien)....
Hönserihöns lever lika länge som andra hönsraser om de tillåts leva under samma förhållanden som andra MEN på hönserierna ges de ett förädlat högdrivande foder och slaktas då de ska till att rugga och vila första gången. Vet du inte det?! Sådana hönor som får en ny chans och då får leva under de naturliga förhållanden som jag beskrev lever lika länge som andra raser.
Hur stämmer det med följande du skrev?
Höns som bor varmt och ljust (som i Indien) ruggar och vilar några veckor max någon månad, mer behövs inte och de lever ofta uppemot 12-13 år.
Du får liksom bestämma dig! Håll isär vilda höns, höns i fångenskap och fabrikshöns. Det går inte att plocka russin ur dom kakorna.
Du får ursäkta, men jag tror inte, du har speciellt mycket koll på, hur gamla hönsen i Indien blir. Ditt uttalande om fabrikshönsen visar, att du inte ens har koll på dom. Dom fabrikshöns som grannarna runt här har skaffat sig, lever bara 4-5 år och värper bara under 2-3 år. Intensivt, men ändå. Eftersom du inte vet det, så kan jag förresten berätta, att man på en del håll även låter fabrikshönsen få en kort ruggperiod, för att sedan värpa en omgång till.

Hönsfåglarna har bara varit utsatta för samma sak några århundraden så varför tror du de skulle ha anpassats mer än vi på en så liten bråkdel av tiden?
Nu är faktum, att tamhönsen funnits i Sverige i över 2000 år, vilket ger bortåt lika många generationer. Man anser, i lantraskretsar (som exempel), att våra lantraser anpassat sig till vårt klimat och övriga förutsättningar. Dom har alltså, enligt dig, fel?
Hur förklarar du då det faktum, att fabrikshönsen saknar en av de mest grunläggande egenskaperna för en höna, nämligen att fortplanta sig genom att ruva? Om det inte beror på "anpassning" genom avel?


På alla år jag har haft höns, kalkoner och nu vaktlar har inte ett enda djur blivit tagen av rovdjur!
Innan jag kom på detta miste jag en del småkycklingar som skatornna tog.
Nog betraktar jag skatorna som rovdjur ...


Så fort jag ska åka hemifrån längre tid än 10 min. stänger jag in hönsen eftersom vi för tillfället har vi inte någon hönsgård att ha dem i.
Undrar hur du bär dig åt? Våra höns sprider ut sig över hela gården och ut på vallarna. Inte får vi in dom för att åka iväg. :confused: Men som "hönsflockledare" har du kanske okända kvalitéer?

Ovan bara ett axplock på konstigheter och felaktigheter i dina inlägg. Nu är det inte så givande att korrigera uppgifter i en diskussionsforum. Mycket roligare med givande duskussioner i sakfrågor. Vi kan väl försöka det nån gång?

F ö är det smått roande att läsa din diskussion med Jadzia om hundar. Du har en del att lära även där!

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jadzia skrev:
Nej, jag har inte alltid full koll på min hund och anser heller inte att det behövs. Är vi ute hos mina föräldrar på landet så kan hon gott få gå och strosa ute själv. Jag kan sitta inne och käka eller nåt. Gården är stor och hon jagar inte eller hittar på tok. Med st bernarden vi hade var det likadant. Hon hade också koll på var tomtgränsen gick och höll sig inom den.

Att jag nämnde husky var mest för att det var ett bra exempel på en hund som tål och gillar kyla. Jag är fullt medveten om att en husky antagligen skulle vara alltför pigg på egna äventyr för att kunna ha lös ensam ute på det viset. En hund som jobbar ser jag heller inte som ensam. Den är ju fullt upptagen med sitt arbete och ligger inte och väntar på att matte eller husse ska komma.

Terv är förresten en vallhund och inte en herdehund.
Tack för det. Jag anser dock detta vara hårklyverier eftersom den aktuella hunden var just en husky och inget annat. En husky jobbar inte för att den är ute på tomten som en hund av vaktras såsom både din rottis och min nakenhund gör. En husky jobbar då den drar en släde, inget annat.
Hehe, ja vilka var det som använde vallhundar då - jo, herdarna. Vad gör en herdehund då - jo, vallar. Dessa två beteckningar går i varann och gäller egentligen samma hundraser.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Christina L. skrev:
Egentligen tycker jag inte detta har med den egentliga sakfrågan att göra, som ju var "höns och minusgrader", men det var "mysgrisen" som ifrågasatte lämpligheten i att ha hunden ute i kylan, vilket inte jag gjorde eftersom jag vet att dessa raser vill ha kyla men som jag skrev förut så anser jag det ändå oansvarigt eftersom den var ensam under lång tid. Hundar av dessa raser trivs ännu mindre än de "förädlade" att vara ensammma och en hund ska dessutom enligt lag alltid hållas under uppsikt. Det bör väl även du som god hundägare hålla med om?


Men det var ju ingen siberian husky hon hade.
Det jag reagerade på (i en annan tråd) var att hon hade hönsen satt ute på traktorn i 25- hela natten. Hunden halkade med av bara farten. Hörde inte till sakfrågan, jag vet, men jag reagerade ändå.
 
Sv: Höns och minusgrader.

Om man väljer att bara ta med ena halvan i ett uttalande, förtiger den andra halva för att det passar ens syften, och så ältar den första halvan ... Då har man förvanskat det inlägget!

Du kan ju gå tillbaka och försöka läsa och förstå!

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Det jag reagerade på (i en annan tråd) var att hon hade hönsen satt ute på traktorn i 25- hela natten. Hunden halkade med av bara farten. Hörde inte till sakfrågan, jag vet, men jag reagerade ändå.
Bravo!
Så ska vi hålla oss till sakfrågan eller ska vi lägga ner?

LIA
 
Sv: Höns och minusgrader.

Eh nej, en herdehund vallar inte. Till herdehundarna hör Kuvasz, Maremma, Pyrenee och liknande. Till gruppen vallare hör helt andra raser.

Herdehundens uppgift är inte att valla boskapen utan att vakta den mot rovdjur och övriga hot. Det gör de helt självständigt utan stöd från någon människa. En herdehund som används fullt ut bor med boskapen den ska vakta och träffar människan endast då ägaren kommer för att se till boskapen. Idag brukar dock de flesta herdehundar som jobbar alternera mellan att bo med boskapen och med människan. I Sverige tillåter inte lagstiftningen att herdehunden används fullt ut, men det förekommer i exempelvis Italien.

LIA har för övrigt ingen husky. Det var ett exempel.

Nej du, koll på hundar har du inte.
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Såvitt jag förstår, finns bara ett kraftuttryck bland det du räknar upp!? :confused:
1. Det riktades mot Mysgrisen, och var i allra högsta grad välbefogat efter hennes upprepade förvanskningar av ett inlägg! Ett förfarande även du visat dig duktig på.

2. Hur stämmer det med följande du skrev? Du får liksom bestämma dig! Håll isär vilda höns, höns i fångenskap och fabrikshöns. Det går inte att plocka russin ur dom kakorna.
3. Du får ursäkta, men jag tror inte, du har speciellt mycket koll på, hur gamla hönsen i Indien blir.
4. Ditt uttalande om fabrikshönsen visar, att du inte ens har koll på dom. Dom fabrikshöns som grannarna runt här har skaffat sig, lever bara 4-5 år och värper bara under 2-3 år. Intensivt, men ändå.
5. Eftersom du inte vet det, så kan jag förresten berätta, att man på en del håll även låter fabrikshönsen få en kort ruggperiod, för att sedan värpa en omgång till.

6. Nu är faktum, att tamhönsen funnits i Sverige i över 2000 år, vilket ger bortåt lika många generationer. Man anser, i lantraskretsar (som exempel), att våra lantraser anpassat sig till vårt klimat och övriga förutsättningar.
7. Dom har alltså, enligt dig, fel?
8. Hur förklarar du då det faktum, att fabrikshönsen saknar en av de mest grunläggande egenskaperna för en höna, nämligen att fortplanta sig genom att ruva? Om det inte beror på "anpassning" genom avel?
9. Nog betraktar jag skatorna som rovdjur ...
10. Undrar hur du bär dig åt? Våra höns sprider ut sig över hela gården och ut på vallarna. Inte får vi in dom för att åka iväg.
:confused: Men som "hönsflockledare" har du kanske okända kvalitéer?
11. Ovan bara ett axplock på konstigheter och felaktigheter i dina inlägg. Nu är det inte så givande att korrigera uppgifter i en diskussionsforum. Mycket roligare med givande duskussioner i sakfrågor. Vi kan väl försöka det nån gång?

12. F ö är det smått roande att läsa din diskussion med Jadzia om hundar. Du har en del att lära även där!

LIA
Oj. oj, oj.
1. Kraftuttryck är även annat än svordomar. Det är alla möjliga uttryck som är till för att förstärka ett uttalande.

2. Jag kan hålla isär begreppen men du missuppfattar det jag skriver.

3. Jag har mycket mer koll än du vet.

4. Dina grannar kanske inte sköter sina höns speciellt väl eftersom de inte får vila och inte blir äldre än 4-5 år. Hur gamla blir dina föresten?
Jag har själv haft 8 hönseri-hönor. 7 av dem blev mellan 8 och 10 år och den åttonde blev 11½.

5. Jasså du, vilka hönserier är det? Vart ligger de och vad heter de?

6. Man har funnit hönsben i hednagravar så höns fanns här redan då. De första dokummentationerna finns från 1200-talet då man instiftade lagar hur många hönor varje bonde skulle ha och hur mycket varje skulle betala i skatt. Därifrån kommer uttyrcket att betala "in natura". Jag behöver inte fortsätta på hönsens historia här och nu. Den står bl.a. på min hemsida - inte påhittad av mig utan den står med källhänvisningar.

7. Ja. Jag ingår i "lantraskretsarna" och inom dessa är vi inte överens. Vissa tror som du och andra som jag.

8. Det kallas selektiv avel och inte ens den har kyckats få bort alla ruvanlag för det är inte alls så ovanligt som du tror att de inte ruvar. Det händer då och då bland fabrikshöns som får ett nytt liv på någon gård med riktigt bra förhållanden.

9. Njae, jag trodde vi mest här diskuterade de större rovdjuren: Räv, hök o. likn. men okej då. Jag valde att skriva om skatorna för att du skulle se att jag är ärlig, hade ju inte behövt skriva dig det på näsan alls eftersom du inte vet ett smack om mig. Jag satt i alla fall inte på rumpan och godtog detta utan vidtog åtgärder som medförde att de slutade.

10. Jag vet inte om du egentligen är intresserad av hur jag får in dem så jag vet inte om det är någon större idé att förklara.

11. Jag försöker diskutera sakfrågan, det är ju det vi håller på med så om du lägger av med kraftuttrycken så kan vi kanske förstå varann - men du kanske inte vill förstå. Min fråga hur gamla dina höns blir och hur länge upp i åldrarna de värper var en sådan fråga som hörde dit så det kanske du kan svara på nu? Om du inte ser sambandet ska jag förklara det då jag fått ditt svar.

12. Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa inläggen från oss båda så kanske du själv lär dig en del..
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Om man väljer att bara ta med ena halvan i ett uttalande, förtiger den andra halva för att det passar ens syften, och så ältar den första halvan ... Då har man förvanskat det inlägget!

Du kan ju gå tillbaka och försöka läsa och förstå!

LIA

Jag undrar vem som inte förstår...
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jadzia skrev:
Eh nej, en herdehund vallar inte. Till herdehundarna hör Kuvasz, Maremma, Pyrenee och liknande. Till gruppen vallare hör helt andra raser.

Herdehundens uppgift är inte att valla boskapen utan att vakta den mot rovdjur och övriga hot. Det gör de helt självständigt utan stöd från någon människa. En herdehund som används fullt ut bor med boskapen den ska vakta och träffar människan endast då ägaren kommer för att se till boskapen. Idag brukar dock de flesta herdehundar som jobbar alternera mellan att bo med boskapen och med människan. I Sverige tillåter inte lagstiftningen att herdehunden används fullt ut, men det förekommer i exempelvis Italien.

LIA har för övrigt ingen husky. Det var ett exempel.
Nej du, koll på hundar har du inte.
Jaha, du. Då finns det tydligen olika benämningar på herdehund. Den du beskriver stämmer inte överens med SKK´s. Du kanske ska beskriva t.ex. tibetansk terrier eller puli för mig då, få se hur du gör det...
Du uttalde dig lika tvärsäkert om Siberian husky också men nu nämner du inte den alls.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du råkade veta vad hon hade för hundras och att det är en husky. Detta var alltså inte sant? Det är inte stor idé att dikutera om vi ska föra varann bakom ljuset genom lögner! Därför avslutar jag därför diskussionen med dig nu och återgår till höns som tråden egentligen handlar om. Jag avskyr nämligen oärliga människor!
 
Sv: Höns och minusgrader.

LIA skrev:
Bravo!
Så ska vi hålla oss till sakfrågan eller ska vi lägga ner?

LIA

Visst kan vi det, men du vill ju inte svara på varför du inte tog in hönsen på natten när det var så kallt...och sakfrågan var ju höns och kyla...
 
Sv: Höns och minusgrader.

Mysgrisen skrev:
Jag undrar vem som inte förstår...
"Ingen är så blind som den som inte vill se, ingen är så döv som den som inte vill höra och ingen så dum som den som inte vill förstå"

Detta "Mysgrisen" är ett ordspråk som jag tycker passar väldigt bra i denna samling småpåvar.
Upp med näsan, hmm trynet menar jag ;) du förstår väldigt bra och dina höns är säkert väldigt välskötta och välmående!
 
Sv: Höns och minusgrader.

Mysgrisen skrev:
Visst kan vi det, men du vill ju inte svara på varför du inte tog in hönsen på natten när det var så kallt...och sakfrågan var ju höns och kyla...
Hon svarar ju inte på några direkta frågor alls:
Varken din eller mina
 
Sv: Höns och minusgrader.

Ja Lia vi håller oss till sakfrågan det har du rätt i :bump:

1 hur länge lever dina höns?
2hur länge värper dom?
 
Sv: Höns och minusgrader.

Jadzia skrev:
Nu råkar ju jag veta vad LIA har för hundras, men det kunde ju varit så att hon haft Siberian Husky och vad gäller den rasen så är det inget konstigt alls om de väljer att sova ute, vinter som sommar. De föredrar ofta en snödriva framför vår kvalmiga inomhusvärme. Detsamma gäller många andra välpälsade raser.

Om hunden dessutom är insatt i att den har som uppgift att vakta gården nattetid mår den knappast dåligt av att vara ute. Tvärt om mår alla hundar bra av ett arbete och det behöver inte ske dagtid eller tillsammans med föraren. En del raser är avlade för ensamarbete såsom Kuvasz, Pyrenee och andra herdehundar.

Så innan man börjar prata om det anmälningar bör man ta reda på alla fakta.

:smirk:
10 tecken
 
Sv: Höns och minusgrader.

mizz skrev:
Höns och minusgrader.

:confused: sakfrågan!
Just det - hur gamla blir era höns och hur långt upp i åldrarna värper de???
 
Sv: Höns och minusgrader.

Nu kanske det är jag som är vimsig, men när jag öppnar tråden står det Höns och minusgrader att ni sedan diskuterar åldrar och värpläggande är okej, men måste ni älta det i en tråd om Höns och minusgrader. Starta en egen tråd där ni går ut med en förfrågan ist. Läs vad småpåvarna skriver, begrunda, och skriv en frågeformulering i ny tråd!

off topic:
Mina höns blir inte så gamla, in i grytan med dem eller så säljer jag dem. Jag älskar kycklingar, även de oplanerade, så jag måste ha avsättning för hönsen. Men ägg lägger de så det räcker och blir över, tom tuppen. :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
696
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp