höns som är lämpliga för *lösdrift*

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi ska skaffa höns till djurfarmen såsmåningom och jag vill ha en sort som är lämplig för fri utegång och som ruvar.
Vilken ras är lämplig?

De som äger stallet jag hyrde förut hade Åsbohöns och de är både fina och trevliga, men de har ju så himla små ägg... :crazy:

Tips emottages tacksamt! :bow:
 
Du ska ha stora mulliga gula Orpington. De är lugna och mysaiga, värper stora bruna ägg och ruvar gärna. Man kan komplettera med någon dvärgkochin som är bättre på att ruva fram alla möjlig ägg.
Jag har haft en dvärgkochin som ruvade fram 6 ankkungar. Du kan ju tänka dig hur snabbt de "växte ur" sin mamma. Hon låg uppepå sina "kycklingar" tills de nästan var vuxna. En mycket rolig syn!! :D Hon blev mycket upprörd när hennes ungar simmade i dammen, men de klev snällt upp och plockde mask med sin mamma. :)
 
hej, jag har Åsbo, tycker inte äggstorleken är så liten, men därimot lägger dom ju inte lika många ägg som en Leghorn... 45 gram ligger dom på, vill du ha lantraser så finns ju det ett 10-tal att välja på, Blommehöns, Gotlandshöns och Hedemora lägger väl dom största äggen, kolla på http://hem.passagen.se/kackel/ så finns det info. Vill du ha något trevligt så skaffa Maran, lägger jätteägg som är bruna som choklad.
 
Orpington är trevlig, har 2 st, men den är lite sävlig, bara äter och sover, om man jämnför med Åsbo, där det alltid händer något.
Sedan finns det en aspekt till, Åsbo skiter mindre skitar, dom "torkar" in ganska fort, och det luktar inte så mycket, stora höns (Orpington, Maran) på en 2-3 kg lägger jätteskitar, som inte torkar in så fort, och då luktar det inget gott, så ska man ha höns i ett stall t.ex. så hade jag tagit små just där.
 
Om du inte är ute efter maximal avkasting skulle du ju ha möjlighet att vara med och bevara någon av de gamla utrotningshotede lantraserna genom att skaffa höns från en uppfödare med genbanksintyg och kanske även skaffa på dina höns. Om du i alla fall fastnar för en sådan ras så kanske det inte är så mycket extra besvär att också välja höns från en engagerad uppfödare. Du verkar inte vara helt främmande för vare sig avel eller renrasigt ;)
 
Jag är absolut inte ute efter någon maximal avkastning och kan GÄRNA tänka mig någon av de hotade lantraserna. :D Frågan är bara vilken...
Främsta skälet till att jag vill ha höns är rent praktisk, de äter upp väldigt mycket fluglarver... :p Att de dessutom ger biprodukter :idea: (ägg) är bara bonus. :D
Sen tycker jag att höns hör hemma på djurfarmer, hos oss månskensbönder... (om vi ens ska kalla oss det, men vi har ju i alla fall en jordbruksfastighet :p)
 
Vi har Hedemora höns som går fritt här hemma :) De är väldigt trevliga och lättskötta :D

Jag rekomenderar starkt hedemorahöns!
De är också väldigt ofta de lägger sig och ruvar på ägg om du är intresserad av kyklingar..
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Vill du ha mycket ruvning är hedemorahönsen den lantras som ruvar helst och mest men Åsbohönsen ligger inte långt efter.
Jag har hedemoror och de ruvar frenetiskt. Förra sommaren hade jag vid ett tillfälle 9 hönor med kyckignar samtidgt på mitt hönsgplv! Hela golvet var fullt av springande kyckingar som sprang frpn den ena till den andra hönan berosden på vem som kluckade för tillfället. Det roligaste tycker jag var att alla mina hönsmammor höll sams och att alla dessa små kycklingar kunde skilja på hönorna så de exakt visste vem mamma var och henne återvände de till på kvällen
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Jag var på smådjursuppfödarföreningens öppet hus igår. Hade väntat mig kaniner men det var bara fåglar!

Där fanns det bland annat "Hamburger" höns som var väldigt fina. Mellanstora, lite "spetsiga" (spretande fjädrar, fast inte på ett sjukt sätt) och svart-vit-prickiga.

Men mest förtjust blev jag i en vit hönsras som såg "bollig" ut. Stjärten var rund och hela hönan såg ut som ihopklistrade bomullstussar. Bedårande. Tyvärr hittade jag ingen skylt med vad det var för sort och jag kom mig inte för att fråga. Någon som vet? De var lite mindre än hamburgarna.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Hamburger-höns :D Först tänkte jag mig en ras speciellt utvecklade till McChicken, men sen såg jag var du vart lokaliserad. :rofl:

Men den vita hönsrasen verkade bedårande. Hoppas på en bild så småningom när rasen är namngiven.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Jag rekomenderar Hedemorahönsen, underbart duktig och snäll ras...
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Hmm... Jag tror att det möjligen kan ha varit vita New Hampshire?
Eller något liknande, svårt att säga när man inte kan jämföra och inte minns exakt hur de såg ut.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Skulle tro att dom hönorna du såg är silkeshöns det låter så på din beskrivning!
Till Ameo om silkeshöns: Dom värper förvisso små ägg men dom värper bara ett varannan eller vartredje dag jag tycker det är skönt med tolv hönor vet jag inte vad jag skulle gjort med alla ägg annars!
Mina hönor går runt på gården lösa det funkar jätte bra, väldigt ruvvilliga, kycklingarna är så söta att det inte går att beskriva dom har en liten boll på huvudet redan när dom kläcks, det är inte så svårt att sälja dessa hönor och tuppar när kycklingarna ska flytta hemifrån och tur är det för det blir alltid fler tuppar än man önskat sig! Jag ska ta två kullar på mina höns i år och kycklingarna är redan tingade sedan i höstas jag har 11 köpare som står i kö och vill köpa hönor eller tupp av mig!
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

*lånar knapp*

Borde inte de stora raserna (typ orpington, brahma, mfl) klara sig bättre mot rovdjur? Eller är det bara marginellt kanske? Min orpington-tupp gav i alla fall hunden en rejäl omgång! :D
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Det finns inga höns som klarar sig mot rovdjur. En fjompig hund är en sak, hungrig räv eller duvhök något helt annat.

Hönorna klarar att skydda sina kycklingar mot t ex skator, om dom är duktiga mammor. men där går nog gränsen.
Skator är ena sluga kycklingtjuvar.

Till Ameo. Kolla lantrasen Gotlandshöns!

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Jag har tidigare haft olika sorters rashöns men har nu tröttnat på att diverse vilddjur äter upp höns för flera hundra varje år. Nu har jag skaffat begagnade värphöns. Jag betalade 50 spänn för 13 hönor och är nu på jakt efter en färggrann tupp. Klart att det är roligare att ha en blandad flock än 13 vita men inte till vilket pris som helst.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Det spelar väl inte så stor roll, vad hönsen kostat, om man blir av med dom till rovdjuren? Den stora förlusten ligger på ett annat plan, tycker jag. Fr a för hönsen.
F ö tror jag att fabrikshönsen löper större risk att bli räv-hökmat än t ex lantraserna. "Rashönsen" vet jag inte lika mycket om.

Hur ser dina problem ut, och vad har du vidtagit för åtgärder?

LIA
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Vi köpte bruna värphöns som var helt psykförstörda trots sina 16 v i livet. Efter några månader med en mycket gammal och erfaren tupp så lärde dom sig hur ett hönsliv skulle levas och gjorde snällt som han sa. Gömde sig, kom när han kallde osv.

Från början var dom mer än tillåtet korkade. 10 hönor i ett stort värprede samtidigt tex vid läggdags (jodå det gick, 5 hade bara inne huvet). Han fick lära dom att sitta på pinne, gömma sig för duvhöken - första gången han skrek o varnade gjorde dom inte ett fän, han fick jaga in dom, sen satt han o vrålade i en timme i luckan - jag tror bestämt att han skällde ut dom. Hur det gick med höken ? - jodå han studsade 1 m i hönsgårdstaket.
En gammal tupp som har gått fritt är mitt recept alltså - tyvärr kan han inte lära dom att ruva. En del fluffiga hönsraser tycker jag verkar vara lite känsliga för väta om man nu ska ha utegång.
Sen måste jag bara skryta - vårt rekord med ankungar under höna ligger på 11 st. Det roliga var när höna skulle lära ungarna att sandbada ??????
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 482
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 822
Senast: Lager
·
Lantbruksdjur Hönshuset påbörjat och nät till hönsgården beställt, och snart går drömmen om att ha egna höns i uppfyllelse! Men... Vad vill jag ha för...
Svar
15
· Visningar
4 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp