Bukefalos 28 år!

höns som är lämpliga för *lösdrift*

Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

:D :rofl:

Det är nästan, men bara nästan, så man känner för att skaffa ett gäng värphöns. Och naturligtvis ett tjog ankägg.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Precis samma erfarenhet som våra grannar har. En fick en tupp av mig, för att få lite ordning, sedan dom köpt ett gäng fabrikshöns. När vi släppte in tuppen i hönshuset, for alla hönorna skräckslaget upp till översta pinnen. Där satt dom sedan på varandra och glodde på den hemska, färgglada monstret på golvet. En syn! :) Nå, det ordnade sig vartefter.

Dom stackarna hade ju dels inte fått lära sig av vuxna djur, hur man bär sig åt, dels inte haft en chans, att i naturlig miljö lära sig på egen hand.

Hur reagerade hönen när ankungarna hoppade i dammen då? :)

LIA
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Hon skrek någon kvart och dom stackars ungarna sprang upp och ner för att sen högaktningfullt skita i sin surrogatmamma. Hon gick sen därifrån och ankorna var ankor för resten av sitt liv - mycket snabb avvänjning kan man säga.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Vi har precis hämtat hem 2 maran höns + tupp. Trevliga lugna och värper stora frukostägg. har även 2 andra höns som liknar Maranerna till utseende men lägger mindre ägg och beiga. Maranens ägg är chokladbruna :)
Maranen flyger dessutom dåligt och är lättare att fånga om det skulle vara något.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Vart köpte du maran hönsen? Håller på att leta men hittar inget ställe som säljer de.
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

Vi har 6 jättetrevliga Faverolle-damer,ganska stora, burriga, cremebruna med "mustach" och fjädrar på benen .Är väldigt villiga att lägga ägg som dessdutom är stora,vääldigt sällskapliga hönor.Nästan alltid har man en el flera hönor med sig när man gräver i landet,är dörren in till huset öppen kan det helt plötsligt stå en höna i köket.Klarar sig alldeles utmärkt utan tupp
 
Sv: höns som är lämpliga för *lösdrift*

*hugger närmsta knapp*

Jag har tre Brahmahönor och en tupp. De enda gångerna de inte har varit utomhus är när det gick under -10. De verkar väldigt tåliga för allt väder. Och sen är de otroligt trevliga och personliga, lätta att få tama. Ger relativt stora ägg (vägde ett senast idag, 70 gram) men är kanske inga höjdare på att ruva vad jag hört.
När jag är ute i stall och hagar är de alltid med mig, väldigt sällskapliga.
En liten anekdot:
Jag fick hem en ny häst förra veckan, och när den träffade mina andra så gav den ifrån sig många och höga hästvrål. Det var så det ekade mellan gårdarna. Då kommer en mycket upprörd tupp springandes och galer allt vad han kan och glor på MIG! Vet inte om han trodde att det var jag som lät eller om han bara ville att jag skulle hjälpa till att få stopp på eländet :D
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 483
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 822
Senast: Lager
·
Lantbruksdjur Hönshuset påbörjat och nät till hönsgården beställt, och snart går drömmen om att ha egna höns i uppfyllelse! Men... Vad vill jag ha för...
Svar
15
· Visningar
4 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp