Bukefalos 28 år!

Hönsförlamning??

Asa_S

Trådstartare
Vi har två hönor och en tupp. Den äldre av hönorna satte tidigt igång att värpa och den yngre var ca 2 veckor senare. Den äldre blev "sur" och har ruvat fram 2 kycklingar medan den yngre fortsatt värpa. I samma veva som kycklingarna kläcktes, upptäckte vi att den yngre hönan verkade ha problem att gå, och när hon blev värre och värre hålls hon nu isolerad i en kaninbur i stallet. Hon äter och dricker normalt, men ligger på benen (båda framåt). När hon ska vända sig eller ta sig framåt, "går" hon med benen men #halvflygande". Läste på nätet att det kunde vara hönsförlamning, men funderade på om det kan bero på att vi varit utan snäckskal en period och det blivit för lite kalk i samband med att hon börjat värpa? De får färdigfoder.
Har någon något förslag? Vill inte ta bort henne i onödan och hon verkar ju ändå må rätt okej än så länge. Detta har gått fort, både hon och tuppen var ute och sprätte på gödselstacken för mindre än 2 veckor sedan. De vistas annars inomhus pga kylan. Kan det vara något annat än hönsförlamning? / Å
 
Kom på en sak. Vi lade in halm, gammal men mycket fin sådan, för ca 4 veckor sedan. Innan dess har de haft kutterspån. Kan något olämpligt ha följt med halmen? / Å
 
det låter tyvärr som hönsförlamning. En av min stallägares hönor fick exakt de symptom som du nämnde. Vi försökte ett tag men när vi såg att det bara gick utför avlivades hönan.
 
Jag tycker också det låter som hönsförlamning (Mareks sjukdom). Och vore jag du skulle jag ta bort alla din höns eftersom sjukdomen inte kan behandlas och därför att höns som fått denna sjukdom och trots allt tillfrisknar utsöndrar stora mängder virus. Hönsförlamning är mycket vanligt hos hobbyhöns.
 
Tyvärr är hönan sämre så nu får vi ta bort henne. Konstigt nog har hon fortsatt att lägga ägg. Vart hittar jag utförligare information om detta? De andra får vara kvar tills vidare, de mår ännu så länge bra. Känns för djävligt, de är egen uppfödning allihopa och tuppen är vacker som en dag. Har varit duktiga ruvare allihopa så det är tråkigt om det ska sluta så här :cry:. Men går det inte så går det inte... / Å
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej hej! Jag förstår att om man letar i gamla trådar så kan man hitta svar och jag har även suttit och läst i gamla trådar. Men det...
Svar
7
· Visningar
13 170
Senast: Aurum
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 776
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Bakgrundsfakta häst: 17år, aktiv pensionär, f.d Grand Prix-pålle, snäll i all hantering och ridning men har lite spöken som jag...
Svar
13
· Visningar
2 092
Senast: fourlegs
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp