Hönstråden 2013

Fillifjonkan

Trådstartare
Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok?

I slutet av sommaren bytte jag bort mina vaktlar till 12 höns/tuppar. Tyvärr visade det sig att 9 av dem var tuppar och nackades därför. Hönorna har nu börjat lägga fantastiska små gröna ägg, 2 st är korsning silke/isbar och 1 är isbar/brahma. En av dem är svart med silkeshätta, en är lavendel med några svarta fjädrar och korsningen brahma/isbar är grå och STOR! Dessa skönheter har jag namnat till Vega, Vera och PunkarPia. Hade dock sådan tur att hon jag bytte med tyckte det var så trist att det blev så många tuppar att jag nu i vår ska få avelsägg av silke vilket jag är väldigt glad över :0).

Wyandottkycklingarna och min enda brahmakyckling fick luftvägsinfektion och dog trots mina omsorger :0(, därför är ett annat mål att i år införskaffa några nya avelsägg av dessa raser. Har dock 4 orpingtonunghöns som jag är mäkta stolt över (Maja, Märta, Majlis och en odöpt tupp).

Det börjar dock bli mycket höns i hönshuset nu, har 35 individer som är mellan 2 mån och 7 år. Har några överskottstuppar som jag har fått känslor för så jag kan inte med att nacka dem.

I övrigt hoppas jag på ett glatt hönsår utan en massa sjukdomar och läskiga rovdjur.
 
Sv: Hönstråden 2013

Ja idag har jag byggt en isoleringscell * Haha det låter hemskt *. Men där får tupp nummer två flytta in med de två äggätande hönorna. Rede där ägg rullar ned så det blir en sorts avvänjningsklinik. Imorgon åker Ulla och Barbro samt Ernst in där. Lyxigt hönshus med stort fönster så de får morgonsol!
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag är glad för min Etta James verkar vara helt kurant igen. :bump: Jag handmatar henne lite eftersom hon är lägst i rang så att hon verkligen får i sig tillräckligt av extragodiset och i dag pickade hon i sig gröna ärtor för brinnande livet.
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag kom upp en fråga på slutet i den förra tråden angående vad man gör med överskottstupparna. Frågan var om man nackar, säljer eller ger bort dem.
Jag nackar :crazy:. Jag vägrar att ge bort dem för mågna som tar emot tuppar på det sättet nackar dem ändå och då har jag ingen koll på vilken metod som används eller hur det sköts. Sälja orkar jag helt ärligt inte. Även när jag säljer hönor så är det hopplöst. Folk bokar och så kan de inte komma utan "kommer nästa helg" och nästa för att sen komma fram till att de visst inte är klara med hönshuset :confused:. och när folk väl kommer så är det timmar senare än det gjorts upp (vad sägs om 5,5-6 timmar för att äta frukost och köra 70 km i bra väglag på 90 väg?) väl framme ska det prutas och krånglas. Vi har även tanten som skulle köpa höns av mig som gnällde på att det var långt att åka (vuxna värpklara höns i maj sträcka 7-8 mil enkel väg). Jag skulle i den vevan åka en del av vägen hem till henne och då började hon först pruta och sen tjata om att jag kulle köra hela vägen till henne (omväg på 3-4 mil för mig). Jag letade upp en annan köpare som åkte 20 mil enkel och lät bli att pruta :love:.
I fortsättningen kommer jag troligen enbart avla fram djur till mig själv. Jag vägrar att skänka bort mina genbanksanslutna Lantrasdjur till folk som inte är intresserade.
 
Sv: Hönstråden 2013

Ush vad folk kan vara besvärliga. Det förstår jag att man tröttnar då. Det var en bekant till mig som tog två tuppar och jag vet att hon är noga med sina djur så det kändes bra. Kanske nackar de andra två då.. men de är ju så söta än så länge :p

Hur ser ni på det här med blandrashöns gentemot renrasiga? Jag har alltid tyckt att det är självklart med renrasiga, trodde ju att jag skulle ha en lagom flock med enbart silverfläckig hamburg normalstor eftersom jag började med dem redan som barn (och sen uppehåll i en 20 år).

Men jag har haft lite otur med dem, först förolyckades tuppen så jag hade bara hönor ingen tupp. Och efter många om o men så har jag nu 3 tuppar och en höna, plus då de två silkeshönorna som jag köpte lite på måfå eftersom hönshuset blev färdigt innan jag fick tag i mina hamburgare.

Jag är helt säker på att silkeshönsen kommer lägga sig att ruva snart, frågan är då om jag ska göra ett nytt försök med renrasiga hamburgerhöns eller om jag ska låta dem ruva fram sina egna ägg? hade varit kul att se korsning silkes/hamburg. Svåra frågor :p
 
Sv: Hönstråden 2013

Ja, här sker annonsering. Känns dock inte personen seriös så får tupparna stanna och bli mat istället. Mina föräldrar har höns och förra året hade osis med en tupp samt att den andra var för gammal och dog (Han var typ 9 bast). Så då fick Sture och Ture flytta dit. August fick flytta till tio damer som bor vid en camping och älgpark. Får säga att jag har haft väldig tur med de som hört av sig. Inget strul faktiskt!

Nu har jag en Ernst som är så trevlig att den kan jag inte nacka...han äter ur handen och är riktigt beskedlig samt vacker. Har dock annons ute, men som sagt annars får han bo kvar. Nu ska han dock få flytta in med de äggätande två damerna och Nubbe får bo kvar med de andra.
 
Sv: Hönstråden 2013

J
Jag nackar :crazy:. Jag vägrar att ge bort dem för mågna som tar emot tuppar på det sättet nackar dem ändå och då har jag ingen koll på vilken metod som används eller hur det sköts.

Jag skulle också hellre nacka och äta själv än att ge bort eller sälja billigt till folk jag inte känner.

Däremot har jag sålt flera avelstuppar ( för bra priser) till folk som behövt rasrena tuppar av mina raser. Men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: Hönstråden 2013

Ja om någon vill köpa som avelstupp så säljer jag gärna. Om någon som jag vet har höns skulle behöva en tupp så skulle jag gärna skänka bort/sälja för en symbolisk summa. Jag tänker dock inte annonsera på blocket, som många gör, för att slumpa bort djuren till okända.
 
Sv: Hönstråden 2013

Det där med genbanksanslutning, ja... Hur lyckas man med det? :crazy: Jag har försökt få tag på genbanksansvarig för Hedemorahöns med jämna mellanrum sedan vi skaffade våra i somras utan att lyckas(mailat och även försökt ringa ett par gånger) och nu också mailat ordföranden i lanthönsklubben. Inget svar någonstans.
 
Sv: Hönstråden 2013

honorna jag kopte i somras ar ju blandraser, och dem ar ju trevliga :D vi fick en renrasig hedemora tupp till skanks av grannen da dem hade for manga. Dem har nu fatt 4 kycklingar ihop i host sa dem ar en 50% hedemora och 50% riktig blandis.

sa ja dem ar riktiga blandisar allihop forutom nagra av tupparna, men daremot tankte jag forsoka byta ut nagra av blandhonorna mot renrasig under sommaren (jag hade behallt dem men jag vill helt enkelt inte ha alldeles for manga). Sen vill jag gora ett forsok med att foda upp nagra parlhons igen, lyckades ju klacka fram tre i slutet av sommaren under en hona. Men dem blev attackerade av och dodade av en annan hona. Sa i ar blir det klackning av hona sen blir dem uppfodda isar fran honsen, om vi fortfarande bor kvar vill saga.

Jag har ju inte direkt nagot mal med nagon avel, vi kan ju behova flytta vart some helst typ nar som helst sa det kanns lite jobbigt att satta upp ordentliga avelsmal om man kanske maste gora sig av med djuren nar som helst. Vi vill helt enkelt ha agg och nagra mysiga hons som struttar runt pa garden, nagon kyckling har och dar ar inget problem. Tupparna blir mat (eftersom jag inte orkar annonsera ut dem nar dem ar blandraser) och honsen tar jag val med till nagon bytardag nar jag behover bli av med dem. Har ocksa flera grannar med hons, och inte omojligt att dem med hobby besattningar tar nagra honor var om vi behover flytta i bradis. Den granne som aktivt foder upp for forsaljning kan jag nog lampa av dem flesta hos om det behovs.
 
Sv: Hönstråden 2013

Det där med genbanksanslutning, ja... Hur lyckas man med det? :crazy: Jag har försökt få tag på genbanksansvarig för Hedemorahöns med jämna mellanrum sedan vi skaffade våra i somras utan att lyckas(mailat och även försökt ringa ett par gånger) och nu också mailat ordföranden i lanthönsklubben. Inget svar någonstans.

Det är inte lätt, jag vet. Har för mig det var någon särskild dag som hon var tillgänglig. Eller om jag blandar ihop det med kassören.
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag skulle också hellre nacka och äta själv än att ge bort eller sälja billigt till folk jag inte känner.

Däremot har jag sålt flera avelstuppar ( för bra priser) till folk som behövt rasrena tuppar av mina raser. Men det är ju en helt annan sak.

Vet när jag hade Holländsk Vithätta och det ringde en på annons som bodde på ett känt område i samhället intill och i lägenhet med asiatiskt namn. Anade att det inte handlade om att ha höns utan snarare till grytan då.
 
Sv: Hönstråden 2013

Nä, nu vill jag bara gråta! Min fina, snälla tupp Duke låg död i hönshuset när jag kom ut i morse! :cry: Syntes ingenting på honom men jag ska göra ordentligt rent i hönshuset och hålla stenkoll på hönsen ett tag nu så att det inte är någon smitta. :( Jag är så himla ledsen, han var verkligen en underbar tupp, åt ur handen och snäll mot både hönsen och människor.
 
Sv: Hönstråden 2013

Låter ju perfekt med isoleringscell tycker jag! Själv har jag inte en enda cm att bygga ut på :cry:.
 
Sv: Hönstråden 2013

Men du har då haft otur med dina köpare! Själv väljer jag om jag kan att ge bort tupparna till dem som behöver en ny tupp men det är inte lätt för de flesta vill ju ha bara en tupp och jag är ju inte ensam om att ha överskottstuppar. Har en kompis (hon har egna höns) som gärna tar emot mina tuppar för slakt. Just nu kan jag dock inte skänka bort dem då vi haft marek :crazy:.
 
Sv: Hönstråden 2013

jag är också lite mer "för" renrasigt men egentligen vet jag inte varför. Känns roligt att ha renrasiga och det är också lättare att sälja både kycklingar och ägg men å andra sidan blir ofta blandraserna otroligt vackra. Jag tog fram några kullar blandraser 2012 och jösses så fina de blev!!! Just nu har jag 8 st blandisar :). Det skulle vara spännande att se dina ev framtida korsningar!
 
Tuppångest

nu får ni komma med råd hur jag ska göra.
Har 4 dvkochinhönor och hade tänkt att det räcker med en tupp, köpte tuppen DynamitHarry som är gultvärrandig och lite svart på stjärtfjädrarna. Sen så köpte jag två dvkochinkycklingar där den ena var tupp, Torsten som är helvit. En av hönorna ruvade fram 2 kycklingar av egna ägg och den ena blev en gökfärgad tupp som heter Ernst (såklart, hönkycklingen dog dessutom).
Tills igår har allt varit frid och fröjd, men nu har Harry och Torsten börjat bråka, trots att de såg väldigt blodiga ut så var det bara något mindre sår på deras slör.
Helst vill jag behålla alla tre dvkochintupparna då Harry och Torsten är så vackra och lille Ernst han är bara så liten och alldeles fantastiskt söt!

Kan bråket lägga sig eller är det kört? Vilken av tupparna tycker ni att jag ska behålla? Alla är trevliga och lugna i vanliga fall, Ernst är yngst och försiktigast. Hönorna är vit, vete samt grå på kroppen och mer svart hals och huvud. Vilken tupp kan ge mest färgvariation tillsammans med dessa hönor av de tre? Jag är mer förtjust i ljusa höns så jag antar att Ernst går bort och han är dessutom avkomma till en av hönorna :cry:. Sen så är Torsten brorsa till den vita hönan :cry:. Blir det då automatiskt Harry som ska vara kvar?

Har flertalet stora tuppar (hedemora samt faverolle) och de håller sams, har aldrig varit tillstymmelse till bråk. När Harry och Torsten började bråka kom hedemoratuppen Yngve och ställde sig mellan dem och började "uppvakta" dem (såg ut så som de gör för hönorna) och tänk då gick bråkstakarna åt varsitt håll. Fast de rök ihop igen senare.

Jag skulle kunna dela upp dem i varsin avelsbur men då är det bara 1.5 kvm och lååågt i tak och det känns inte riktigt bra på lång sikt.

Gaah, hur gör jag!? (antar att ni tycker att jag ska behålla Harry men jag hoppas ni har en annan superlösning åt mig :angel:).
 
Sv: Hönstråden 2013

Harry kan flytta hit :idea: :p

Har två hönor, en gul och en trefärgad som inte har egen (renrasig) tupp utan de går med de stora flickorna.
 
Sv: Hönstråden 2013

Antar att vid vägs ände inte ligger i närheten av mig:grin: och tyvärr har jag haft utbrott av marek 2012 så jag kan inte sälja/skänka bort utan nacka är mitt alternativ :cry:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp