Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Jag tror absolut det kan fungera, största risken är väl att hunden får jaktlust om en höna börjar springa eller flyga på tomten.

Jag sålde en unghöna i höstas kallad "Rappabarnet", hon är korsning stor kochin/stor brahma. Köparens hund hade kommit för att inspektera när Rappabarnet precis hade anlänt till sitt nya hem och då satte Rappabarnet sin gula näbb helt resolut i hunden med ett POCK! Och ja- det är ju bara att gissa vem som bestämmer över både hunden och de flesta andra av hönorna där.

Mamman Rappa är en resolut dam hon också som inte lägger näbben i mellan. Hon är inte elak, bara väldigt bestämd över hur hon vill ha det.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Nu har tuppen Jussi blivit sjuk :cry: forkylning sa det bara stinker om det. Jag har varit i Uppsala hela veckan och tyckte det lat konstigt fran nagon nar jag gick ner och samlade ihop agg. :crazy: det bara vaser ur stackaren och man riktigt hor hur tung andat det ar. Kampa knappt emot nar jag plockade upp honom och hande sedan bara i famnen :(

Nu ar han inne i huset i en bur, hoppas han overlever till imorgon sa jag kan fa tag pa nas spray till han. Nar jag tittade narmare var det ocksa som tjockt slem i nabben, hor det ihop med forkylningn? :confused:

Lanade en bur av grannen att ha honom i, hon foder upp hons. Dem hade haft en 30 hons som dog i ar av forkylningar (dem fick in det forra aret fran nagra nyinkopta hons och da var deras dodlighet mycket lagre).
 
Sv: Hönstråden 2013

Oj, det har jag aldrig varit med om att de blir snoriga? vet du mer?

Det enda mina dött av , vad jag vet är bäst att säga, är marek, flygit ner från höjd med nackbrott, räv någon gång;) och vad jag antar är ålderdom då vi inte slaktar hönorna utan de bor kvar även om de slutar värpa.
 
Sv: Hönstråden 2013

ja, grannen har ju tyvarr lite erfarnhet sa har fatt rad av henne :)

hogst smittsamt mellan honsen, dem som inte blir forkylda ar ofta immuna (sa vitt jag vet kan dem dock fortfarande smitta andra hons). Kommer ofta in med nya hons (vi har inte haft nagra nya sedan Augusti, sa jag antar att det helt enkelt har blommat ut).

Pa min tupp hors det pa andningen, det liksom vaser och piper ur hela honom och man riktigt hor hur tungt det ar + att han nyser da och da. Tydligen andas hons enbart genom nasborrarna sa chansen att dem dor om nasan tapps till helt ar hog. Nas spray for manniskor ska funka, jag har tagit en nasborre i taget av uppenbara skal. Vi provar Otrivin, utan konserverings medel 1mg/ml. Finns starkare grejer men det kandes lite riskabelt att ge. + att dem maste tas in i varmen grannen rekommenderade temperatur runt 16-17 grader, over 24-25 sa ar det for varmt.

Extra vitaminer ar bra att ge, jag fick inte tag pa nagra, varken fran granngarden eller min vanlig butik eller djuraffaren hade. Djur affars guuben rekommenderade vanliga brustabletter for manniskor (multi eller C), men sa ocksa att vitaminerna forsvinner ut vattnet inom nagra minuter sa antingen maste dem dricka pa en gang eller att man hand matar i dem (med pipett typ). provade det senare och det funkade inget bra :(

Grannen rekommenderade ocksa honung, sa tankte blanda ut det i vattnet.

Mojligt att jag har fel, ser inte sa mycket snor och skulle ju kunna vara lunginflammation (veterinar + antibiotika i sant fall antar jag). Men eftersom unghonsen jag fick i somras kommer fran grannen ar det chans att dem fort med sig det.
 
Sv: Hönstråden 2013

glomde saga: hog chans att ogonen klibbar igen! (jag tycker dem ser lite mer vattniga ut an vanligt pa min). Da maste man tvatta av och oppna at dem eftersom dem inte ser att ata och dricka annars.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

ILT tror jag inte att det ar, men eftersom dem inte behover ha alla sjukdoms symptom sa kan det ju vara det. Eller en rad av alla andra luftvags sjukdomar :crazy: har forsokt lasa pa men nastintill alla sjukdomar star det "kan ha alla symptom, eller inga" :crazy:

An sa lange syns det inget snor, och efter nogrann kontroll av ogon hela dagen sa ar det konstaterat att dem inte rinner. daremot hors det att luftvagarna ar blockerade och det piper och vaser fran huvudet inte fran lungorna. Han hostar heller inte, och inget upphostat slem eller blod syns i buren.

Efter en dos med nasspray i aven andra nassboren later han lite battre!

Tyvarr sa spelar det ju ingen storre roll for flocken vad det faktist ar for sjukdom, kontentan ar att nar vi val flyttar (vilket antagligen hander till sommaren/hosten och med stor sannolikhet blir en flytt utomlands igen) sa maste dem avlivas. Da aven forkylningsviruset kan ligga latent och smitta andra djur (aven om det inte skulle vara nagot allvarligt sa vill jag inte riskera att fora vidare nagonting).

Vad jag kanner mig uppsliten over just nu, ar om dem egentligen borde avlivas pa en gang :( att det kommer fran grannens besattning fran borjan ar jag helt saker pa. Dem ar ju sakra pa att det ar en forkylning men jag undrar egentligen om dem har kollat upp vad det ar :confused:

Kanner inte att det ar ett sa akut fall att jag maste ta ut distriktsveterinaren pa helgen, da chansen for smittspridning ar i det narmaste obefintlig. Tankte ringa dem pa mandag och se vad dem sager + om nagot djur avlider skicka in det for obduktion for att sakerstalla vad det ar.
 
Rasplanering!

Nu håller jag på som bäst och "eggar" upp mig inför årets första kläck!:D Har ju tänkt bara satsa på ruvhönor i år men vette tusan om det blir så iaf för jag vill ju bra gärna ha pycklisar till påsk.
Har iaf skaffat kontakter till att köpa silke, maran och appenzeller (vit/svart samt guld/svart). Genbank för Blommehöns har jag i närheten så där kan jag absolut få tag på ägg. Nu återstår det att hitta en uppfödare med vackra brahmor och wyandotter. Tänk, min son ( 7 år) blev så glad så han kastade sig runt halsen på mig idag när jag berättade att jag hade appenzeller på g! Han har 2 egna blåa appenzeller sen tidigare men vill såklart ha andra färger och det kan jag ju inte neka honom :grin::angel:...
 
Sv: Hönstråden 2013

För ett par veckor sedan åkte jag och hämtade en ny tupp och naturligtvis kunde jag inte motstå frestelsen att köpa ett par nya hönor samtidigt. En av dem är en trevlig dam men med mycket bestämda åsikter - de gamla hönorna hade inte mycket för att försöka sätta henne på plats! Idag flög hon upp på min rygg när jag pysslade med foderautomaten och avancerade sedan till min axel när jag reste mig upp. Hon ville absolut inte gå ner och blev mäkta irriterad när jag tvingade henne men jag var inte så sugen på att tillbringa hela dagen i hönshuset(även om det var lite mysigt :love: ).

chippiemindre_zps8b57eaac.jpg
 
Sv: Hönstråden 2013

Åhh, fint. Hon vill väl värma sina tassar?:laugh:

Jag har min första ligghöna har legat ca en vecka så får vi se om det blir något.
 
Sv: Hönstråden 2013

En av mina lohmanhönor har fått flytta in i hallen där det är varmt. Jag tror att hon har drabbats av VGH:cry:. Hon är tyst och ganska passiv, äter lite lamt och dricker något lite då och då. ( Trots erbjudande av verkliga hönsläckerheter). Hon har varit liten aning ur slag ute i stallet ett par dagar, men i morse hade en annan höna hackat henne på kammen så då tog jag beslutet att flytta in henne där hon får vara ifred.
 
Sv: Hönstråden 2013

Åh vad kul med kycklingar på G!

Kung tulle, hoppas din höna piggnar till. Vad är VGH?

Min hamburghöna har ju varit lite pasig i vinter, men nu är hon pigg igen och hon har tom värpt 3 ägg som jag har sparat såklart ifall någon av silkeshönorna är sugna på att ligga på ägg snart. Silkeshönsen har värpt hela vintern i alla fall en 5 ägg var i veckan.

En fråga, jag använder en sån där äggkokare när jag kokar ägg. Och det följer ju med ett litet mått som man ska anpassa vattenmängden efter antal ägg och hur man vill ha äggen. Men de äggen jag lägger in är ju mindre än vanliga ägg? någon som vet hur man ska tänka där?

annars har jag snart svaret för jag testade att lägga in tre ägg och fylla på så mycket vatten att de ska bli hårdkokta.
 
Sv: Hönstråden 2013

Kung tulle, hoppas din höna piggnar till. Vad är VGH?

Förkortning på Väldigt Gammal Höna. :devil:

Ja Tant Lohmann lever ännu. Idag har hon fått makaroner och 2 fiskbullar förutom sin vanliga mat. Det märka att hon gillar de extra godbitarna väldigt mycket.

Igår fick hon en fjärdedels våffla i små små bitar. Jag tror det är bra om hon får i sig annat än den vanliga hönsmaten i en så kallad kickstart. Tänkte börja odla vetegroddar åt henne också.

Hon kommer rusande direkt om jag börja stöka med nåt vis spisen. Står den nära mina fötter med huvudet på sned och undrar: "Kroaa?"
 
Sv: Hönstråden 2013

Nää vad gulligt :p

Hon har bestämt sig för att "hemma -hos hönor"- dom har tvärslån under slagbordet i köket som nattsovpinne...:D Så nu sitter hon på nätterna och sover i köksbordet. Praktiskt för det är bara att lägga en tidning under och samla upp nattbajset. Idag har hon fått makaroner som extragodis.
 
Sv: Hönstråden 2013

Åh pasta, det gillar mina också :)

Idag gjorde jag slag i saken och slaktade och tillagade de två ungtupparna jag inte blivit av med. Gick hur bra som helst men det var lite arbete innan de var ätfärdiga. Jag tyckte det var gott, maken lite mer tveksam till konsistensen. De var ju ändå något segare än en vanlig kycklingfilé man köper i affären. Så snart hönsen lagt sig att ruva så ryker gammeltuppen också (han är från i somras) för jag är väldigt trött på hans galande.
 
Sv: Hönstråden 2013

Åh vad kul med kycklingar på G!

Det blev...1 styck.:cry:;)

Som förra gången. 2 var intorkade(kunde passat men ville inte störa på sen em/kvällen när hon började o på morgonen var de döda) resten gegga.

Så nu får vi se om denna överlever. Jag brukar säga att det är iallafall roligt för hönan att få en ist för ingen.
 
Sv: Hönstråden 2013

*kl*

Åh, en hönstråd :love:

Jag har inga egna, men min kära mor har en flock hedemora som jag bara älskar :love: Nu är jag uppe och hälsar på och det blir en del tid i hönshuset. Nu har hon två unghöns som är riktigt handtama och det är ju så mysigt när dom flyger upp i famnen på en. Dom äldre, och även tidigare höns har visserligen varit väldigt sociala men det där med klappar var kanske ingen höjdare. Vi har haft en handtam innan och den damen somnade in för några månader sedan. Allas favorithöna som gärna satt på ryggstödet till trädgårdsmöblerna när man satt och fikade. En riktigt klok "gammelhöna" var hon. Tänk att man kan sakna en höna så mycket.

"Vi" har haft tur och inte fått så himla många tuppar faktiskt. Så än så länge har vi inte ätit upp någon, men två har flyttat till egna hönor. Just nu har vi tre, gamla Gösta ifrån orginalgruppen, Jussi som ska "ta över" samt kåtbocken Lilleman. Jussi hade dock en period för några månader sedan då han var rätt elak på hönorna och var väldigt nära att nackas, men han skärpte till sig i tid. Eftersom våra höns går lösa när någon är hemma så måste dom vara trevliga och "fungera" både med flocken, oss och katterna. Livet är alldeles för kort för otrevliga tuppar. Så just nu är flocken rätt harmonisk, även om Lilleman just nu ligger lite pyrt till då han våldtar en av hönorna så fort man är där inne. Så till den grad att man får knuffa bort honom eftersom han inte slutar när han är "klar". Tom andra tupparna säger såklart ifrån och det borde förhoppningsvis gå över snart, annars ryker han.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp