Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Marek finns väl i alla besättnignar. Vissa är imuna och de som inte är imuna dör. Jag har iallafall fått saken förklarad på det sättet.
Angående tuppar så skulle jag påstå att du har 2 val. Antingen behåller du alla 3 eller så tar du bort 2 av dem. Det är bättre att ha 3 tuppar än 2 då den tupp so har högst rang i det fallet har 2 undertuppar att hålla koll på. Har han bara en tupp under sig kan han förfölja den hela tiden. Den yngste tuppen kanske inte blivit något "hot" än eller så har han precis blivit det och i bägge fallen så kommer det vara ganska stökigt ett tag innan alla inordnat sig i rangordnignen. Igår kväll hade jag en ungtupp som satt och mopsade sig mot en äldre tupp på pinnen. Det såg ganska lustigt ut när de försökte slåss sittandes tätt ihop på en pinne och det rasade ner ett gäng djur då och då när de tappade balansen. De hönor som åkte med ner från pinnen i flaxandet var inte imponerade över kavaljernernas uppträdande :D
 
Sv: Hönstråden 2013

Marek finns i de flesta besättningar, hade några ungdjur som strök med här för något år sedan så de hade tydligen inte antikroppar.

Bor utanför Uppsala.
 
Sv: Tuppångest

nu får ni komma med råd hur jag ska göra.
Har 4 dvkochinhönor och hade tänkt att det räcker med en tupp, köpte tuppen DynamitHarry som är gultvärrandig och lite svart på stjärtfjädrarna.

Jag sålde ett gäng hönor nyss- på villkor att köparna tog bort 5 av sina 6 tuppar.:devil:

De hade bara 5 hönor. Kvar, ska tilläggas. Tupparna betäckte ihjäl dem, de kvävdes till döds.:(

Jag har mina gamla, stadiga, snälla tuppar som lever tills de dör hos mina hönor, alla mina ungtuppar åker till tuppebo och där bor de ihop tills de slaktas.

De brukar komma väl överens, om det skulle bli bråk så åker yxan fram lite tidigare än beräknat och så tar vi de största och sedan blir det lugnt igen.
 
Sv: Hönstråden 2013

Det har jag också haft en omgång. Men jag uppfattar som det drabbar de flesta och inget är att bry sig om annat än att avliva de sjuka kvickt, de är smittbärare.De som klarar sig blir immuna och det är fördelaktigt att hönsflocken blir stärkt?, så ser jag det.
 
Sv: Hönstråden 2013

På tal om sjukdomar och smitta; hur länge bör jag vänta innan jag börjar leta efter en ny hedemoratupp åt mina höns? De är pigga och glada och värper som vanligt men jag tänkte låta det gå några veckor i alla fall för att se så att ingen av dem visar några sjukdomstecken.
 
Sv: Hönstråden 2013

Ibland hittar jag en frisk fet höna död i hönshuset, jag är rätt säker på att jag kanske 2 eller 3 gånger om året blir av med dessa för de helt enkelt bryter nacken när de flyger ner, det kan inte vara det som hänt?
 
Sv: Hönstråden 2013

Nja, jag törs inte chansa i och med att han satt på golvet när jag tittade till dem för natten och en av hönsen dessutom var lite krasslig veckan innan. Däremot har jag funderat på om det kan ha varit någon lindrig infektion som tuppen dog av för att han hade någon medfödd känslighet.
 
Sv: Hönstråden 2013

Det där med genbanksanslutning, ja... Hur lyckas man med det? :crazy: Jag har försökt få tag på genbanksansvarig för Hedemorahöns med jämna mellanrum sedan vi skaffade våra i somras utan att lyckas(mailat och även försökt ringa ett par gånger) och nu också mailat ordföranden i lanthönsklubben. Inget svar någonstans.
Oj, det är inte alls min erfarenhet. Jag har pratat med de flera gånger, av helt andra anledningar än just bara höns och de har varit väldigt lätta att få tag på.

Men de kanske vill att man blir medlem. Och det är ju värt småpengarna för att få tillgång till all den expertis som finns inom klubben.
 
Sv: Hönstråden 2013

Fast de går väl knappast igenom medlemsregistret innan de väljer huruvida de ska svara på mail eller inte? Ordföranden är f ö troligtvis utomlands, så där finns en förklaring. Genbanksansvariga för hedemorahöns har även andra haft väldigt svårt att få tag på, det är säkert olika för olika raser.
 
Sv: Hönstråden 2013

Ja det är säkert skillnad. Jag har aldrig haft problem att få tag i genbanksansvarige för gotlanshönsen. Han svarar snabbt både på telefon och mail.
 
Sv: Hönstråden 2013

Nja, som jag förstått med Marek så kommer det i cykler. När smittan bryter ut överlever en del och bildar antikroppar medan andra dör, sen när de med antikropparna av olika anledningar faller ifrån flocken kan man få ett nytt utbrott eftersom de nya hönsen inte har antikroppar och några dör och några klarar sig igen osv. De som överlever blir friska smittbärare och tar man in nya då så är risken stor att de insjuknar.

Man blir aldrig kvitt Marek.
 
Sv: Hönstråden 2013

Som jag har förstått det så finns Marek mer eller mindre överallt i jorden. Det finns lite olika stammar så när man får ett utbrott beror det på att hönsen utsats för en ny stam. Om man tar in nya djur så riskerar man att de inte är imuna mot den/de stammar man själv har. Om detta stämmer så har alla höns marek möjligen med undantag av industrihönsbesättningar som aldrig går ut.
 
Sv: Hönstråden 2013

Genbanksansvariga för hedemorahöns har även andra haft väldigt svårt att få tag på, det är säkert olika för olika raser.
Det tycker jag att man ska framföra till styrelsen så att en ny ansvarig kan utses. Medlemmarna och undrande måste ju få den hjälpen de behöver genom klubben. Det är ju därför klubben finns liksom! För att samlas och för att stötta, och för att gynna lantraserna.
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag fick kontakt med en styrelsemedlem via ett annat forum, så vi får se vad som händer. :) Jag håller med om att det måste fungera, genbanken fyller ju ingen nytta om nya besättningar inte blir anslutna.
 
Marek och överskottstuppar

Ja marek finns i princip alla hobbybesättningar men om man nu inte har någon aktiv mareksmitta så vill man ju inte gärna få in den iaf och riskera livet på några eller om man har otur, väldigt många individer. I somras hade jag ju en hel kull som dog (eng araucana, inköpta som avelsägg) och därefter bara ett par individer. Märks att mina egna avkommor är mycket starkare. Iaf har jag själv valt att ej sälja djur förrän minst 1 år har gått från sista insjuknade djuret vilket gör att nacka är det enda alternativ jag har.

Jag har ju inte bara 3 dv kochintuppar utan även 3 hedemoratuppar samt 1 faverolle tupp och 1 orpington ungtupp (som jag också älskar :grin:), alla höns och tuppar går tillsammans just nu. Så för fridens skull skulle jag ju kunna ta bort 2 dvkochintuppar då jag har andra tuppar som balanserar upp gruppen.

Frågan är bara vilken som ska vara kvar. Vad jag har förstått så är inavelsproblematiken inte så stor för höns vilket gör att jag försöker tänka färgmässigt (alla 3 tupparna är trevliga). Eftersom hönorna är i helvit, vete samt grå med svarta hals/huvud, vilken av tupparna (gul tvärrandig, vit och gökfärgad) kommer att ge finaste och mest variationsrika kyckligar?
 
Sv: Hönstråden 2013

kl

Hej på er! Vi går i höns-köpar-tankar, men har aldrig haft höns. Nära vänner till oss har höns och det är fyra av dessa hönor och en tupp av rasen stor Brahma som ska flytta hem till oss, förhoppningsvis.
Det känns skönt att ha vännerna nära, som har erfarenheten vi saknar. Nu läser jag på om precis allt jag kan och känner mig ganska säker på min sak ;)
Min sambo ska skaffa jakthund (valp) i samma veva. Vi har en liten utbyggnad bakom stallet som ska få agera höns- och hundhus. Detta kommer delas av i två hus med förråd i mitten för mat etc.
Utanför kommer då två gårdar finnas; en hundgård och en hönsgård. Hunden kommer givetvis mest vara inne med oss, men några timmar mitt på dagen när vi är hemifrån i jobb, skola etc. så kommer vovven (förhoppningsvis) få vara i hundgården.
Hönorna kommer få vara lösa på tomten när vi är hemma och ute.

I alla fall, nu till min fråga :D Kan detta fungera, alltså att ha hund och höns så pass nära varandra? Ingen fara för sjukdomar etc.? Dessa kommer ju få vänja sig vid varandra från början och jag inbillar mig att de inte kommer stressa upp varandra med att befinna sig så nära varandra, i och med att valpen kommer vänja sig vid hönsen redan från början. Är jag för optimistisk?

Vi har ju hund sedan innan, men hon kommer inte lägga någon energi på hönsen alls skulle jag tro och henne vet jag att jag kan styra och bryta i alla situationer.. En jakthund är ju en helt annan typ av hund :grin:
 
Sv: Hönstråden 2013

I alla fall, nu till min fråga :D Kan detta fungera, alltså att ha hund och höns så pass nära varandra? Ingen fara för sjukdomar etc.? Dessa kommer ju få vänja sig vid varandra från början och jag inbillar mig att de inte kommer stressa upp varandra med att befinna sig så nära varandra, i och med att valpen kommer vänja sig vid hönsen redan från början. Är jag för optimistisk?

Nej, det tror jag inte.

Nu är dock inte min någon jakthund utan bara en liten mupp, men det fungerar utmärkt med hönorna. Han är med o slaktar o får smaka blod men har inga problem att hålla isär tuppslakten med de levande. Han är med varje dag både i hagen o i hönshuset-hönorna bryr sig inget.

Sedan har jag frigående kycklingar också med sina mödrar då, vare sig hunden eller katterna bryr sig.
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag tror absolut det kan fungera, största risken är väl att hunden får jaktlust om en höna börjar springa eller flyga på tomten. Vår hund har varit med hos hönsen från att hon var några månader, och nu följer hon med in i hönshuset när binär där, nosar lite på hönsen men inget mer.

Kl
Vår besättning har nu vuxit upp och blivit 8 tjusiga hönor och två stiliga tuppar. Vi har Kindahöns, och är hemskt nöjda med dem. Lugna, tillgivna och värper fina små bruna ägg. Just nu får vi 2-3 ägg om dagen, vilket är hur trevligt som helst, nu förstår jag inte varför vi inte haft höns tidigare.... Kanske för att det var så mycket jobb med att bygga hönsgård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp