Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Räcker det att lägga ut nät på marken ca 1 meter och sen lägga på jord och så igen med gräs eller något så man slipper gräva ner nät rätt ner. För det blir nog svårt där jag tänkt ha den eventuella hönsgåden.
 
Sv: Hönstråden 2013

Om jag var du hade jag inte lagt ut nät så, hönsen sprätter upp jorden igen. Du bor så till att det är ganska liten risk att ett rovdjur får tid och ro att gräva sig in dagtid. Därför tror jag inte att du behövt gräva ner nät alls. På natten har du hönsen i huset så då är de skyddade ändå.
 
Sv: Hönstråden 2013

Om jag var du hade jag inmarken dåt ut nät så, hönsen sprätter upp jorden igen. Du bor så till att det är ganska liten risk för att rovdjur får tid och ro att gräva sig in dagtid. Därför tror jag inte att du behövt gräva ner nät alls. På natten har du hönsen i huset så då är de skyddade ändå.

Ok ja det kanske är lika bra att strunta i nät på marken då..men man är ju lite av en hönsmamma;)

Nu har jag varit och mätt i trädgården och jag skulle nog kunna få till en hönsgård som blir ca 10*7m...det måste väl ändå räknas som en rätt bra strl för 4 höns? Tyvärr är det inte mkt gräs där utan mest mossa, lite ljung, några större stenar och en rabatt..Rabatten hade jag tänk fylla igen med sand så får dom ett stooort badkar. Det brukar dessutom tendera att bli lite blött där.
 
Sv: Hönstråden 2013

Behöver inte vara gräs, det lär inte finnas nåt alls några veckor efter att hönsen flyttat in ändå. ;) Dom sprätter effektivt upp marken. Man kan plocka växter och antingen klippa det smått och strö ut åt dom eller hänga det i gallret. Och så släppa ut dem på tomten när det går så får dom plocka gräs då. Har ni en myrstack i närheten kan ni ta ett spadtag av den och ställa in i gården, det älskar dom, ffa om det kommer ägg med. :) Ha också gärna sittpinnar i gården som dom kan sitta på. Gamla stockar/stubbar man kan ställa in ibland om man hittar för där finns kryp att plocka i sig.

Fraggel_Tess - Haha, ja när jag stängde in mina första gångerna flög dom upp i nättaket som galna i försök att ta sig ut. :) Men dom tog sats från stenar och annat i gården. Tur man kan ha dom ute för det mesta!
 
Sv: Hönstråden 2013

Lös mina ägg idag på dag 4. Spindlar i 12 av 14 om jag räknat rätt. Inga klarägg så de andra kan komma igång och får ligga kvar. :)
 
Sv: Hönstråden 2013

Blir det 70 m2 till 4 höns så borde det kunna hålla sig grönt. Man brukar säga att har man mer än 10 m2/djur så håller det sig grönt. Jag har 170m2 till min flock som varierat mellan 20 och 26 vuxna djur (+ mängder av ungdjur) och jag har vegetation på marken i hönsgården. Närmast huset är det kalt men resten är grön även om mängden gräs kanske inte är så stor överallt.
Tintilar måst ju säga Grattis hoppas nu att du får massor av fina dunbollar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp