Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Vet många som har 2 fungerande tuppar, även jag själv. Så man ska nog lyssna till djuren i första hand.

Vi fick första ägget igår, och andra idag. Stor lycka!
 
Sv: Hönstråden 2013

Det kan säkert gå bra och jag har aldrig provat. Jag vill bara föra varningen vidare så folk kan vara uppmärksamma.
Hos mig skulle det nog inte gå bra. Mina tuppar slåss stundtals ganska hårt. När rangen är satt är det lugnare men de vaktar på varandra.
 
Sv: Hönstråden 2013

Okej, ja de är säkert olika. :) Har hört fler som varnat för två tuppar, att 1 eller 3 är.bättre.
 
Sv: Hönstråden 2013

Kl

Fick rävbesök tidigare i höstas, som tog Ragna och 4 kycklingar, några dagar senare låg Orvar stendöd. Som tur var köpte jag 2 hönor o en tupp (blå o spättade leghorn) några veckor innan, o för 6-8 veckor sedan började hönorna värpa o jag la 15 ägg i kläckaren. 1 ägg var obefruktad och två dog senare pga handhavandefel. Idag har jag fått 5 kycklingar och hålslag i ytterligare 5 st, är så jädra glad! :-)
 
Sv: Hönstråden 2013

Va kul, grattis. :)
Idag har jag sett vilka två hönor som värper här, så duktiga. Tänkte låta äggen ligga nu så kanske nån vill lägga sig på dem.
 
Sv: Hönstråden 2013

Igår när jag nattade hönsen hittade jag en stor vit "jätteskit" på bajsbrädan under en av unghönorna. Det var en trevlig julklapp :) Nu hoppas jag bara hon hittar till redena inom en snar framtid. Syrran hennes verkar ha lång tid kvar innan hon börjar värpa.
 
Sv: Hönstråden 2013

Va kul! :) Hon hittar nog en bättre plats snart. Jag har en som absolut vill värpa i bajslådan och hon har kommit på hur hon kan komma in mellan gallret så hon går in där och värper alla sina ägg i ett hörn som hon valt ut. :p Men hon värper inte från pinnen iaf, det går man vara glad för. Jag låter henne hållas nu i början, det gör inget att hon kryper in o värper där.
 
Sv: Hönstråden 2013

Igår när jag nattade hönsen hittade jag en stor vit "jätteskit" på bajsbrädan under en av unghönorna. Det var en trevlig julklapp :) Nu hoppas jag bara hon hittar till redena inom en snar framtid. Syrran hennes verkar ha lång tid kvar innan hon börjar värpa.

Lägg gärna något liknande ägg i redet om där inte redan finns något sånt, då fattar dem lite lättare
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Hur är det med gult fett i höns? Googlade lite (hittade mest på engelska sidor) och det verkar vara positivt?

Några tips på recept på att tillaga en hel nyslaktad höna? Eller bör dom hänga? :)

lite halvt svar, vätskan som blir när man har kyckling i ugn funkar utmärkt att hälla i en burk och låta svalna.
Då har man fett till stekning,bakning mm och under en buljong liknande sörja.
 
Sv: Hönstråden 2013

Det kan fungera om de inte vill värpa i redet. I det här fallet rörde det sig snarare om att hon inte förstod vad som hände eftersom det var första ägget. Efter detta har alla hennes ägg legat i redet :).
 
Sv: Hönstråden 2013

Nu är jag lite fräck och hoppar in mitt i tråden!

Jag är jättesugen på att skaffa höns! Hade tänkt mig en 4 st isf. Har kanske inget guldläge dock med en rätt liten tomt (kedjehus) och ingen förrådsbyggnad eller liknande att göra om till hönshus.

Det billigaste sättet att få fram något som duger som hönshus verkar vara att köpa en begagnad lekstuga..men lekstugor brukar väl inte vara isolerade? För behöver inte höns det på vintern?

Utegård känns lättare fixat att bygga ihop själv. Ett finmaskigt nät på en stomme där nätet går ut en bra bit på marken. Som tak kunde man kanske ha sånt där rådjursnät i plast att haka på och av om man ska in och dona.

Vad har ni för fiffiga lösningar? Kanske har ni haft samma "dåliga" utgångsläge som jag eller känner någon som haft?
 
Sv: Hönstråden 2013

Va kul!
Vart i landet bor du? Höns behöver inte ha isolerat men det är en fördel om man vill hålla frostfritt i hönshuset eftersom att du slipper förlora värme. Att tilläggsisolera är dock inte så svårt. Du sätter isolering mellan reglarna på väggarna/taket och skruvar sen tex osb-skivor över. Sen spackla och måla så att du får innerväggar och tak utan springor och glipor (då blir det lättare att hålla ohyra borta). Bor man i norrland är det bra att ha isolerat, mindre viktigt neråt landet. Oftast är innemiljön bättre i oisolerade hus. Mindre fukt, mindre ohyra och renare luft.

Om du har en väldigt liten tomt kan du kanske ändå inte ha så många höns, så du behöver kanske inte jättestort hus. Jag tycker att huset inte behöver vara enormt, lättare att hålla värmen i ett litet, det är viktigare att ha en stor utegård. Men det är ju bara min åsikt. :) Däremot är många hönshus låga i tak, och det kan vara lite knöligt att städa i det, så hittar du en friggebod eller bod med ståhöjd är det ännu bättre. :)

Hur många höns har du tänkt dig och hur stora?
Hur stor gård kan du bygga?
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag har fått låna kläckare och värmetak så om en vecka får jag hem CCL-ägg! :D Jag hoppas kunna kläcka dem under höna men vill ingen blir det maskin. Har aldrig kläckt i maskin och tycker att det verkar lite grymt men tänker att om jag inte provat kan jag inte ha en åsikt. Så blir det så får jag se det så att jag blir en erfarenhet rikare.

Äntligen är det min tur att bli med dun.
 
Sv: Hönstråden 2013

Va kul!
Vart i landet bor du? Höns behöver inte ha isolerat men det är en fördel om man vill hålla frostfritt i hönshuset eftersom att du slipper förlora värme. Att tilläggsisolera är dock inte så svårt. Du sätter isolering mellan reglarna på väggarna/taket och skruvar sen tex osb-skivor över. Sen spackla och måla så att du får innerväggar och tak utan springor och glipor (då blir det lättare att hålla ohyra borta). Bor man i norrland är det bra att ha isolerat, mindre viktigt neråt landet. Oftast är innemiljön bättre i oisolerade hus. Mindre fukt, mindre ohyra och renare luft.

Om du har en väldigt liten tomt kan du kanske ändå inte ha så många höns, så du behöver kanske inte jättestort hus. Jag tycker att huset inte behöver vara enormt, lättare att hålla värmen i ett litet, det är viktigare att ha en stor utegård. Men det är ju bara min åsikt. :) Däremot är många hönshus låga i tak, och det kan vara lite knöligt att städa i det, så hittar du en friggebod eller bod med ståhöjd är det ännu bättre. :)

Hur många höns har du tänkt dig och hur stora?

Hur stor gård kan du bygga?

Jag bor i Blekinge.
Jag hade tänkt mig en 3-4 st hönor. Det "måste" man väl nästan ha så dom blir en flock och ska trivas? Vet att hönorna trivs bäst med tupp men vill helst inte ha någon tupp då den behöver stängas in mellan 21-07 (så är väl reglerna i tätbebyggt?) och både jag och sambon jobbar väldigt oregelbundet. Har inte läst så mkt om raser men hedemorahöns tilltalar mig för sin tålighet.

Jag skulle kunna göra en utegård som är 4*4m iaf. Inte nog med att tomten är liten, den är dumt utformad också.. Då kommer ju hönshuset att stå inne i hönsgården så då blir det ännu mindre yta. Jag kan kanske öka strl lite. Gör jag den sexkantig så får jag kanske plats med större. Det bästa för att kunna ta så mkt som möjligt av tomten hade kanske varit att sätta inpregnerade stolp lite hur det passar och dra nät efter det?
Sen vill jag förståss att dom ska få gå helt fria ibland även om det då får bli under bevakning eftersom husen ligger tätt. Grannarna har kanske iofs inget emot lite höns på tomten:-)
 
Sv: Hönstråden 2013

Om du bor i Blekinge behöver du inte ha isolerat hus, ffa inte med Hedemora. Jag hade haft värmeplatta till vattnet vid behov, och sen ingen värme alls. Men det gör man som man vill såklart.

3-4 hönor är nog lagom för det du beskriver. :) De behöver ingen tupp, ffa inte när de är så få. Om tuppen måste stängas in eller inte beror på kommunens regler och de kan variera. Men ska du ha så få höns kan det ju vara mer värt att ha en höna till istället för en tupp. Och tuppar hörs lång väg så man vet aldrig vem som kan störas och börja klaga. Dessutom om man har höns gå fria så gör iaf min tupp så att han drar med sig damerna över staketet och iväg till grannarna ibland, det hade jag nog sluppit om jag inte haft honom. :p Tror att tuppar är lite mer äventyrslystna och hönsen hänger ju på. Men det är ju olika för olika raser förstås.

Du kan ju ha en utegård till hönsen som har nättak där de kan vara när ni inte är hemma. Sen kan ju gården vara öppen när ni är hemma så att de kan gå fritt på tomten. Jag låter mina gå fritt även om jag inte är ute, men då är det bra att ha staket runt tomten för den största faran för höns i tätbebyggt område är folks hundar. Så ett litet staket vid tomtgränsen kan vara bra. Man kan också göra hagar av kompostgaller men en del raser tar sig ju över det utan att tänka.

Hedemora är en fin ras och det är bra att stötta en genbank genom att köpa höns av en sån. Vet ej hur de är när det kommer till att flyga och ta sig iväg på äventyr, fråga en genbank.
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2013

Jag har en Hedemora-höna som lätt flyger över 1,8 m Troax Hundgårdssektion utan någon vidare startbana. Men det är nog väldigt individuellt för hon är den enda av många!
 
Sv: Hönstråden 2013

Kl

Vår lilla Lillan har kurat ihop sig på ägg. Trodde hon skulle gå iväg rätt fort men hon ligger nöjt på tredje dagen nu. Har minst ett eget och två Brahmaägg under sig. Kul att hon verkar ha lite ruvning i sig den lilla.

Kanske hon blev stimulerad av att få träffa de små maskinkläckta "barnen" hon har. Vi lät henne gå in i kycklingburen och hon blev helt stilla och burrade upp sig då hon såg dem. Lite söt! Samma dag la hon sig i redet och petade in ägg under sig.

893436_10152093819612719_521364248_o.jpg
 
Sv: Hönstråden 2013

Åh va sött. Om jag måste maskinkläcka mina kommer alltså säkert hela bunten att lägga sig och sura när jag släpper ut dom små i hönshuset. :p Jag önskar det fanns ett sätt att adoptera in ungar till höns som inte ruvar.
 
Sv: Hönstråden 2013

Vi har berg under det mjuka så det blir nog till at borra och gjuta fast stolp isf..

Hur långt ner i marken har ni grävt ner nät eller hur har ni gjort för att hålla rovdjur borta??

Det är lätt att backa när man ser hur mkt jobb det trots allt blir. Men det är inte heller så kul att gå och önska hela tiden, mkt går ju bara man lägger manken till!

Kommer nog behöva hjälp med att gjuta ner stolpen samt frakta hem eventuell lekstuga. Pappa erbjöd sig att gjuta ner stolp till eventuellt staket, det är ju samma sak som att gjuta till en hönsgård:D

Och brorsan säger förhoppningsvis inte nej denna gången heller till att hjälpa syrran igen :sneaky: Han och ett par av hans kompisar får bära:nailbiting:

Jag ser framför mig hur vi åker och tittar på en lekstuga och när dom ska lyfta den så säger det brak och den går av på mittenO_o haha
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp