Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Før tillfællet har jag fler æn någonsin. Åtta høns och fyra tuppar. En tupp ær bara en tre-fyra månaders kyckling som inte kunde vælja bort før att jag køpte en grupp och en ær bestælld så han var dødsdømd redan då. Jag ska førsøka behålla två brøder jag føtt upp i år men jag ær rædd att dom børjar slåss. Eller så kan det bli så att dom får fullt upp med att hålla koll på varandra och mer eller mindre glømmer bort sina vanliga tuppuppgifter... Men båda ær lika vackra och vænliga och nu hænger dom ihop som ler och långhalm så jag tænker førsøka behålla båda. Æn fast jag har genbank ær det svårt att hitta nya hem till tuppar, blir alltid øverskott på dom.
 
Sv: Hönstråden 2013

Hur många tuppar har ni till 8 höns ca? 1? 2?
Ska få hem 8 hönor imorgon och hade tänkt ha 2 tuppar men hörde att det va för mycket, att 1 tupp / 15 hönor va en riktlinje.

Så hur har ni det? :)
 
Sv: Hönstråden 2013

Har hört att man brukar säga 1 tupp till 5 hönor. Rent tuppmässigt kan de nog vara fler, de hjälps åt att skydda flocken. Men jag tror att det inte får bli för många tuppar på för få hönor då risken blir att hönsen blir slutkörda - om du förstår vad jag menar. ;)

Jag har 2 tuppar på fn 6 hönor. Men mina tuppar är unga, den äldre är 6 mån och den andra ca 4,5 mån. Så de rider inte på hönsen än, den äldre försöker väl ibland men han har inte fått in snitsen riktigt. Har tänkt ha 10-12 individer i min grupp varav 2 tuppar. :)

Vad är det för höns som flyttar hem till dig?
 
Sv: Hönstråden 2013

Okej :) haha! Har aldrig tänkt på att hönorna kan bli slut ;)

Jag provar, har fått tag i 2 fina tuppar så vill gärna ha både :)
 
Sv: Hönstråden 2013

Äntligen är hönshuset färdigt inne :)
Är bara hönsgården o lite små fix ute kvar!
Hönorna kommer imorgon, längtar såå!!

Här är lite bilder

Min lilla hund frös när jag höll på med allt så hon hoppa upp i redena o värmde sig ;)
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20131114/54193d8a5f105b7c914313d4b15a0fd2.jpg

Hade en hörna över i huset så satte en grind så har halm, spån, mat osv där bakom
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20131114/35cd55c226da2f0502b73ea35316228f.jpg

Blivande hönsgården, tanken är att dom kommer få gå lösa när vi är hemma o vara i hus & gård när vi är borta. Hönsgården blir därför ganska liten, hälften täckt med tak och hälften nät.
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20131114/4434a4198f31d7375a14d1202f449e92.jpg
 
Sv: Hönstråden 2013

Vi ska 3 olika raser, alla är dvärghöns :)

Har velat att höns länge men har inte bott så det passat, så nu äntligen när vi flyttat går det!
Vill mest ha lite "sällskap" på gården, sen är det ju bara bra om dom lägger några ägg till oss :)
 
Sv: Hönstråden 2013

DEt räcker med 1 tupp på 10 höns men vill du ha kycklingar och bra kläck% så rekommenderar jag dig 1 tupp på 5 hönor.
 
Sv: Hönstråden 2013

Vi har bara slaktat en tupp. Bedövade först med ett slag mot kubben men den rörde sig en del ändå efter hugget. Även huvudet.

Vi fick också slakta två tuppar här nyss, bedövade såklart båda först men de rörde sej faktiskt en hel del ändå. 'Varning för känsliga tittare'? Litegrand :/
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag fick lov att nödslakta en liten favorithöna här efter att duvhöken slagit ner men blivit bortjagad :cry:. Trots att hon redan var döende(visade sig att en lunga var punkterad :( ) och sedan fått ett hårt bedövningsslag med ett vedträ innan jag nackade henne blev det lite vingflax. Det är nog inte helt ovanligt så det kan vara bra om man är beredd.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Hur är det med gult fett i höns? Googlade lite (hittade mest på engelska sidor) och det verkar vara positivt?

Några tips på recept på att tillaga en hel nyslaktad höna? Eller bör dom hänga? :)
 
Sv: Hönstråden 2013

Ska man tillaga hönan så tror jag att det gula fettet är precis som vanligt kycklingfett. Om man tar tillvara fettet är det tydligen väldigt gott att baka t ex skorpor på!

Däremot är det inte bra om värphöns blir för feta de lägger färre ägg då. Den första hönan jag var tvungen att slakta var fruktansvärt fet insåg jag, massa bukfett. :crazy: Sedan dess har jag hållit koll så att hönsen får lagom med mat och inte blir övergödda. Den senaste hade också en del gult fett men inte alls samma mängder.
 
Sv: Hönstråden 2013

Angående recept så tycker jag att coq au vin är jättegott vi googlade fram ett när vi skulle äta upp en av mammas tuppar.

Jag tror inte att hönan behöver hänga om den inte är jättegammal men det kan säkert någon annan ge svar på!
 
Sv: Hönstråden 2013

Tror den är max ett par år gammal, men den har varit dålig på att lägga ägg så tänkte äta upp den. Slaktade en annan nyligen också som hundarna fick dela på och då såg jag det gula fettet för första gången. Dom är lika gamla och från samma förra ägare, så gissar att den här också har gult fett.

Skär man bort fettet då och sparar på något vis?

Ska kika efter det receptet :)
 
Sv: Hönstråden 2013

Vi fick också slakta två tuppar här nyss, bedövade såklart båda först men de rörde sej faktiskt en hel del ändå. 'Varning för känsliga tittare'? Litegrand :/



Att djuret sprattlar har ingen anknytning till om det känner något när det är rätt bedövat.
Och om man vill kolla om det är bedövat så ska man kolla på ögonen om de "rör sig" så finns det hjärnaktivitet , är det "tomt" där inne och ingen reflex om man petar på ögat så är det bedövat.
 
Sv: Hönstråden 2013

Hej hej!
Länge sedan jag läste här men nu är det läge igen. :)

Jag förlorade alla höns i fjol pga räv och hade paus över vintern. men så åkte jag på hönsmarknad där det fanns ett par Serama och några Brahma-kycklingar som såklart fick följa med hem. Nu är jag osäker på storleken på mina Serama, de ska visst inte väga mer än ca 350 g och mina känns lite större. Iaf så fick hönan sina första fem ägg i livet för ett tag sedan och jag la dem på vinst och förlust i kläckaren. Döm om min förvåning då fyra kläcktes och fram kom helt ljuvliga små kycklingar!

1479418_10152042064232719_1058093440_n.jpg

524754_10152042062897719_1542818984_n.jpg


Jag trodde de skulle vara mindre, men kanske synen blev förvräng då vi kläckt fram vaktlar strax innan... :)

Här är en av dom

904171_10151995192942719_957958851_o.jpg


Och här är Brahman Blixten som bäbis. Nu är han mer såhär

543960_10152026984592719_2044902716_n.jpg


Här är Seramatuppen

1009856_10151763033667719_985856933_n.jpg


Lilla hönan

1238257_10151845338207719_715244842_n.jpg


Är lite hooked nu och kommer förmodligen göra nya försök att kläcka från det här paret. Är det så svårt som det sägs hade vi ju maxad tur, eller så är de inte så hårt miniavlade just de här två. men de har den typiska karaktären med vingar rätt ner och tuppen går omkring och mallar sig som de ser ut på utställningar. himla fina enar det där!
 
Sv: Hönstråden 2013

Hur många tuppar har ni till 8 höns ca? 1? 2?
Ska få hem 8 hönor imorgon och hade tänkt ha 2 tuppar men hörde att det va för mycket, att 1 tupp / 15 hönor va en riktlinje.

Så hur har ni det? :)
Jag har haft lite olika
I sommras hade jag 5 tuppar till 15 höns. Det var i mesta laget men fungerade rätt bra. Nästa år planerar jag för 4 tuppar till 17 hönor.
Någon ovan tänkte ha 2 tuppar och det har jag fått rejäla varnignar mot. Jag har aldrig testat men om man har 2 så får den ranghögre stor chans att hålla koll på den ranglägre och kan jaga på samma individ hela tiden. Har man 3 så får högste tuppen 2 att hålla koll på och det blir då lugnare. Till 8 höns skulle jag nog behålla 1 tupp. Om jag planerade att avla för framtiden skulle jag eventuellt behålla 3 tuppar och sen nacka ut 2 av dem när hönorna lagt sig på ägg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp