Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Vi har faktiskt inte ätit upp någon av våra egna ännu. Hönorna får leva tills dom blir gamla, och om någon har självdött så vill vi inte gärna äta upp dom, vi har ett ställe uppe i skogen (mamma bor i Hälsingland) som vi åker upp med dom och lägger ut till rovdjuren. Det ligger någon mil upp på berget så det matas inte med höns hemma på gården. Vi har en räv här på gården men den får mat på en speciell plats (rester) och har faktiskt inte ens smugit runt hönsgården.

Vi hade en rovfågel här i höstas som upptäckte hönsen. Vi blev av med en kyckling och en liten höna, sen fick hönsen bo i hönsgården någon vecka och sen har vi inte sett till den igen.

Vi är väl medvetna att vi kan bli av med någon när vi har dom lösa och det är en risk såklart. Klart vi blev lite ledsna när vi blev av med dom i höstas, men klandrar absolut inte rovdjuren för det. Helt naturligt.
 
Sv: Hönstråden 2013

Hon kommer rusande direkt om jag börja stöka med nåt vis spisen. Står den nära mina fötter med huvudet på sned och undrar: "Kroaa?"
...

Hon har bestämt sig för att "hemma -hos hönor"- dom har tvärslån under slagbordet i köket som nattsovpinne...:D Så nu sitter hon på nätterna och sover i köksbordet. Praktiskt för det är bara att lägga en tidning under och samla upp nattbajset. Idag har hon fått makaroner som extragodis.

Men ååååååh, jag vill också ha en "hemma hos-höna"!!! Det låter ju hur charmigt som helst!!! Själv hade jag höns för första gången i somras (hyrde) och blev mkt snabbt "hönsberoende"! Nu ser jag verkligen fram emot att det ska bli maj och ääääääntligen är dags för nya hönor igen!!! (Förra året hämtade jag dem först i juni, men i år ska det bli tidigare.)
 
Sv: Hönstråden 2013

Men ååååååh, jag vill också ha en "hemma hos-höna"!!! Det låter ju hur charmigt som helst!!! Själv hade jag höns för första gången i somras (hyrde) och blev mkt snabbt "hönsberoende"! Nu ser jag verkligen fram emot att det ska bli maj och ääääääntligen är dags för nya hönor igen!!! (Förra året hämtade jag dem först i juni, men i år ska det bli tidigare.)


Hon har flyttat ut med de andra igen. I början fick hon bo i en kaninbur men nu testar jag att ha henne lös med de andra igen.

Det blev lite jobbigt att torka bajs typ en gång i kvarten och jag hade inte tid att sy en bajsuppsamlarsele till henne. Sen är sambon allergisk....

Nu är det ju varmare ute och därmed även varmare i stallet så förhoppningsvis kommer hon klara sig bätte nu.
 
Sv: Hönstråden 2013

Är lite ledsen nu. Min fina Åke, 7 årig faverolletupp, har under hösten och vintern börjat tackla av. Han har tidigare varit högst i rang men i och med att han börjar bli lite äldre har de andra tagit över med buller och bong. han kliver inte ned från sittpinnarna trots att jag nu har honom som ensam tupp i en avdelning med små DvKochinhönor. Tänkte först att det var tupparna han var rädd för men han går ändå inte ner. Har mat och vatten på gödselbrädan åt honom. Han är hela familjens stora favorit men har idag beslutat mig för att ta bort honom :cry:.
 
Sv: Hönstråden 2013

Knapplån

Det här lilla lilla ägget hittade vi i värpredet idag tillsammans med de vanliga äggen (som inte är särskilt stora de heller). Är det vanligt att det blir små ägg ibland, jag har inte sett det tidigare?


63070_10200725507489024_1396471812_n.jpg
 
Sv: Hönstråden 2013

Ett tillfälligt fel i produktionsapparaten. Om du knäcker det så är det troligtvis ingen gula i det.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Blev med tupp (Kung Karl) förra veckan, och undrar om nån vet hur snabbt äggen blir befruktade?

(Ja, jag har hönor också... ;))
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Nu jäklar ska det bli genbanksuppfödning hos Lillgrådis också... miste min vackre och snälle och på alla sätt exemplariske blommetupp + en höna pga rovfågel häromveckan, så nu återstår bara två stackars hönor. Men skam den som ger sig, i morgon hämtas nytt blod i form av tupp och två hönor och eftersom alla är genbanksgodkända blommehöns så vill jag själv kunna ta kycklingar efter dem i sommar och utöka flocken.

Hoppas bara att det inte är så trögt med kontakten till blommehönsens genbanksansvarige som några berättat om sina kontaktpersoner?!
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

Har har vi sorg i honshuset, haft pahalsning av iller/mink eller nagot inatt. Alla 12 djur ar doda :cry: arslet har gnagt ett stort hal i en vagg planka och tagit sig in. Tuppen och en hona verkar ha blivit dodade dar dem sov, resten har forsokt gomma sig i tunnan dem brukar varpa i, staplade pa hog stackarna :cry: Huvudet var avbitet pa flera stycken. Dem som var sa glada over att fa komma ut i varsolen senaste veckan och glatt kom springandes nar man ropade pa dem.

Nu lagger jag honseriet pa is ett bra tag :(

har ar ett par bilder fran i tisdags.

http://www.flickr.com/photos/77207345@N05/8605923068/


http://www.flickr.com/photos/77207345@N05/8604822081/
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag hoppas det går lika bra som med Gotlandshönsen. Genbanksansvarige där är ett skolboksexempel på hur hur man snabbt och lätt får svar.
 
Sv: Hönstråden 2013

Jag svär just nu ve och förbannelse över mina tuppkräk. Jag har lite många tuppar för att jag inte förens nu bestämt vilka som ska sparas samt att 2 av dem står på tillväxt för att bli lite mer mat i grytan. I förrgår hittade jag en av de 2 ungtuppar som var i kategorin ev. framtida avelstupp helt trasig. Han har slagits med någon av de andra. Troligen har han förlorat ett öga men det kan jag inte se än pga att det är stängt och ja han är rätt med tagen så vill inte peta just nu :cry:. Idag inser jag att kombatanten var den andra ev avelstuppen och att hans ena öga är stängt troligen uthackat :cry:. Den tuppen uppträder dock realtivt normalt och är oskadd förutom just att ögat är stängt och from idag även svullet. Igår var det inte svullet för då hade jag sett redan då att något hänt trots att det var stressigt. Nu sitter jag altså i situationen att jag har 2 vuxna tuppar som ska vara kvar och så måste jag spara en ungtupp men båda de som var något att ha är troligen enögda :mad: :crazy:. Vad göra? Det går inte att ha kvar bara de 2 vuxna utan det måste till minst en till för att få harmoni i flocken. Småttingarna som skulle växa till sig till grytan är inte något särskilt bra avelsmaterial. Det känns dock inte så lockande att ga en enögd tupp. Jag hade en enögd höna ett tag och det gick bra så länge flocken inte var större än ungefär 5 djur men när flocken blev större fick hon allvarliga problem.
Eländiga idioter :mad:
 
Sv: Hönstråden 2013

Vänta en veckan innan du avfärdar slagskämparna, har haft en tupp som jag trodde skulle bli enögd, men det läkte ut fint.
 
Sv: Hönstråden 2013

*kl*

ILT :cry: Vi vet varifrån det kommer dock. Nu är halva gruppen borta. Dom som mår lite bättre får några dagar till på sig att lägga några ägg till (samlar inför kläckning). Sen är det bara att sanera och bränna.
 
Sv: Hönstråden 2013

Jo jag väntar ett tag iallafall med den som jag upptäckte idag. Den som fått mest stryk hade jag tänkt ta idag men han har öppnat ena ögat så jag får se hur det utvecklas till i morgon. Om det inte skett någon drastsk förändring tills dess så kan jag knappast behålla honom. Jag vill ju inte plåga honom. Det är dock svårt med höns iom att de har så otroligt bra läkkött så även "hopplösa" fall kan bli helt friska.
 
Sv: Hönstråden 2013

Usch :cry:

Du får gärna skicka PM om varifrån om du vill, bor också i Uppsala och vill gärna undvika den smittan :crazy:
 
Sv: Hönstråden 2013

Det är mammas höns (jag ser mig som semester-hönsägare ;)) och hon bor uppe i Hälsingland så det är ingen fara så. Alla som har haft kontakt med våran besättning samt den det kommer ifrån är såklart underrättade. Den det kommer ifrån har varit öppen med detta, men då djurvärlden är som den är så har hon såklart fått en massa skit för detta. Vi har hursomhelst inga hard feelings mot henne. Men nu tänker vi inte köpa några mer djur utan kommer att köpa ägg och kläcka själva.

Det finns några höns kvar och dom är relativt pigga och krya. Så dom får vara kvar och värpa lite mer som vi kan kläcka men dom kommer också att tas bort. Kläckaren är igång med en första laddning ägg och vi tänkte kläcka två omgångar innan dom tas bort och sedan blir det ju storsanering. Kycklingarna har ett utrymme i garaget att vara på tills hönshuset är redo igen.
 
Sv: Hönstråden 2013

Tyvärr fick bägge mina fina och snälla tuppar vandra vidare :'(
Om de nu skulle slåss varför kunde de inte valt att slåss med en tupp som inte var lämplig att avla på. Om de hade varit hela och fina hade de båda fått leva bra liv då jag för några dagar sedan fick en fråga om jag hade en bra avelstupp. Hade den killen ringt 1 vecka tidigare så hade de levt bägge 2 idag.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL

En hönstråd var precis vad jag letade efter nu!

Sambo fick nya höns till sin besättning idag och de var väldigt ojämna i storlek. Jag har fått en liiiiiten höna som han annars skulle tagit död på, och så skulle han leta reda på någon mer minsting så de kan vara kompisar.

Lilla Rosa, som jag har döpt henne till, har fått flytta in hos kaninerna i stallet. De bor i en stor hästbox fylld med halm och roliga grejer så det blir nog kanon.
Får se hur vi gör längre fram, om det blir något litet hönshus eller om stallet får fortsätta vara boplats.

Sambo är egentligen lite tveksam till att ha sällskapshöns pga smittorisk, men vi får se helt enkelt :)

Söt är hon iallafall!
547535_10151439713768997_2126997114_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp