Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2013

Sv: Hönstråden 2013

Så lång var den lyckan. Hittade lilla hönan död nu på kvällen :cry:
Antar att hon var för liten och svag för att klara sig..
 
Sv: Hönstråden 2013

:'(
ILT är min stora skräck och jag måste ta in nytt blod i år. Hur sjutton ska jag våga göra det när man riskerar att få med den där skiten? Tyvärr får man inte ta hem kläckägg i genbank utan tillstånd. Det kanske är läge att kolla vad som krävs för att få tillstånd för det.
 
Sv: Hönstråden 2013

Kommer inte ihåg, men vilken sort har du? Jag larmade om ILT för några år sedan vilket ledde till att flera genbanksbesättningar testades, kolla med föreningen om de vet fria besättningar. :idea:
 
Sv: Hönstråden 2013

Usch :( Det verkar vara mycket ILT just nu som jag läser om i hönsgrupper på FB.

Vi har sex stycken kvar som mår bra, men dom kommer nackas dom också. Kläckaren står igång med en laddning ägg (tio st har jag för mig) och ikväll ska det byggas kläckningshink har jag fått rapporterat om. Så våra sista djur får vara kvar och lägga ägg fram tills dess att dom måste tas för hönshussaneringen, och så länge dom verkar må bra såklart.

Vi har som sagt andra utrymmen att ha småttingarna på ett tag så själva saneringen är ingen brådska av just DEN anledningen. Men det börjar väl bli dags snart.

(Och vi tackar vår lyckliga stjärna- aka min styvpappa för att han satte in en avloppsbrunn i hönshuset när det bygdes just för att det skulle bli lättare att sanera vid ev. smitta)
 
Sv: Hönstråden 2013

Oj, så ni har också råkat ut för smittan :0(. Inte konstigt att ILT breder ut sig så med tanke på hur många vi är som köper och säljer höns. Hade tidigare ingen aning om att det var så vanligt.

Jag har bara 6 renrasiga ägg i kläckaren, blandiskycklingarna har en bekant tingat. Hade en ruvhöna som skulle haft kläck idag och tanken var att jag skulle sparat henne i ett par dagar tills min kompis kläckare var ledig men dagen då de övriga skulle nackas stod hon i redet och hostade blod :0(.

Jag har också andra hus att ha kycklingar i vilket känns bra. Idag kommer det att komma ägg från en tjej på fb som tyckte synd om oss. Fantastiskt vilket stöd jag har fått!!

Har påbörjat saneringen med att riva ut allt som går, dammsugit klart och har renskrubbat ca 3/4. Sen blir det ett par vändor med virkon och sen får det stå tomt ett par månader.
 
Sv: Hönstråden 2013

Testar en kläckarfråga: kör omgång 2 i min begagnade covatutto 20 och tycker resultatet är ganska dåligt. Av 14 befruktade ägg kläcktes första gången 6 kycklingar, varav en missbildad med krokig tå och något som verkade vara bråck på tarmen (upptäcktes först efter några dagar) och som vi fick ta bort. Den var sist ur ägget. Denna gång hade vi 16 befruktade ägg och vi har idag bara två hålslag på dag 21 och det första har gjort ett ordentligt hål på ägget (imorse) och fortfarande mer än 12 timmar senare har inte kycklingen kommit ut. Båda gångerna har alltså kläckningen börjat på dag 21 och förra gången tog det totalt ca 1½ dygn men de flesta kläcktes på dygn 21. Tuppen och hönorna är av olika raser så det är inte fråga om inavel. Lampan på termostaten slocknar när termometern är jäms med det röda strecket och sjunker sedan en grad innan det stiger igen.

Vad kan vara felet? Har denna kläckare några kända fel? Den är orange med automatisk vändning.
 
Sv: Hönstråden 2013

Testar en kläckarfråga: kör omgång 2 i min begagnade covatutto 20 och tycker resultatet är ganska dåligt. Av 14 befruktade ägg kläcktes första gången 6 kycklingar, varav en missbildad med krokig tå och något som verkade vara bråck på tarmen (upptäcktes först efter några dagar) och som vi fick ta bort. Den var sist ur ägget. Denna gång hade vi 16 befruktade ägg och vi har idag bara två hålslag på dag 21 och det första har gjort ett ordentligt hål på ägget (imorse) och fortfarande mer än 12 timmar senare har inte kycklingen kommit ut. Båda gångerna har alltså kläckningen börjat på dag 21 och förra gången tog det totalt ca 1½ dygn men de flesta kläcktes på dygn 21. Tuppen och hönorna är av olika raser så det är inte fråga om inavel. Lampan på termostaten slocknar när termometern är jäms med det röda strecket och sjunker sedan en grad innan det stiger igen.

Vad kan vara felet? Har denna kläckare några kända fel? Den är orange med automatisk vändning.

Kan temperaturen varit för svajig? för lite /mycket fukt i slutskedet.
Har "värddjuren" bra kläckprocent eller är det kanske där problemet ligger att de lämnar befruktade men inte så livsdugliga?
 
Sv: Hönstråden 2013

Min pappa gav bort fem tuppar till samma ställe (vi fick dem i ägg). Mamma försökte få mig att tro attdegsv dem vidare, men jag är ganska säker på att de nackade dem.
 
Sv: Hönstråden 2013

*kl*

I morgon åker vi uppe till mamma för midsommar och då får jag äntligen se alla nya kycklingar :love: Eller ja, dom är några veckor nu. Dom fick precis flytta ut i hönshuset som sanerats, virkonats ett par vändor och sedan stått tomt i nästan två månader.
 
Sv: Hönstråden 2013

Ja jag har fått fem Hedemorakycklingar och antagligen två till på väg. För hönan Bodil slängde sig och illruvar när hon hörde att en annan höna fått kycklingar.
 
Sv: Hönstråden 2013

kl
Nu är äntligen allt klart för oss och hönsen. Till och med miljönämden har fått tummen ur och godkänt oss.

Vår lilla grupp ser ut såhär
3 st dvärgwyandotte+blandiskyckling (född 9 juni)
Sparris, Doris, Spiderpig och pycklis Monster

2 st dvärg sussex
Gurkan och Agda
 
Sv: Hönstråden 2013

Hoppar in här. :)
Idag har jag varit och bokat 3 fina kycklingar , nu 4 veckor gamla, som ska flytta hem till oss i helgen - så fort hönshuset är klart. Det är lantblandraser, två gula och en svart.

Är nybörjare på detta så vi får se hur det går. Känns som att jag inte har koll på nånting. :nailbiting: Men det känns nog bättre när jag köpt hem foder och fått mer färdigt i hönshuset.
 
Sv: Hönstråden 2013

KL*

Igår kom våra kycklingar äntligen. :love:
C360_2013-07-06-12-00-09-598.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp