Hönstråden II

Kläck på 20 skickade faverolleägg 😁 2 helt obefrultade, 2 bara spindlar men blev sen Inge mer?! Men alla resterande 16 är kläckta! Kan vara mitt bästa kläck hittills 😁
 

Bifogade filer

  • IMG_8563.jpeg
    IMG_8563.jpeg
    222,5 KB · Visningar: 20
Stora frågan är nu vad vi ska göra med fönstret. Vill inte sätta igen det då det släpper in mycket ljus. Det är totalt 11 trasiga rutor (2-glas). Vi har endel gamla fönster liggandes, men såg att endel har också spruckna glas, eller så är det fel storlek.
Tanken är hönshuset är att det ska kosta oss så lite som möjligt. Så vi har tänkt försöka använda befintligt material som finns här hemma på gården. Går sådär.
Inne på att renovera fönstret. Vad kostar glasrutor tro?

Visa bifogad fil 142767

Vi hade funderingar på att byta till genomskinlig plastskiva från Biltema :) hittade sen ett att byta med men :)
 
Igår var sambon och köpte x antal skålar för mat och vatten + värmelampa från en äldre dam som slutat med höns. Kul!

Börjat spåna på färg i hönshuset. ”Måste” det vara vitt? Vi har den härligaste gröna på vårt utedass. Tänk grön som en grön barnfärg. Inte mintgrön, inte mossgrön, utan något däremellan.

Hur stor hönsgård har ni?
Vi har en hundgård till hönsgård, förstärkt med mindre nät på insidan för att hålla små djur och fåglar ute. Uppepå har vi presenning, så dom.kan vara ute även om det är regn.
Storleken kanske är 6×4 meter.
När vi är hemma och ute brukar de få gå i hela trädgården, men det är skönt de har hönsgården när vi jobbar tex.
 
Baskade hönsrackare! Jag har varit ute två gånger och försökt få dem att gå in för kvällen, gav upp första gången och för ca en timme sedan så var jag ute andra gången för att schasa in dem. Lyckades till slut, men får se hur det blir i morgon. Igår när det låg snö ute ville de inte gå ut och idag ville de inte gå in. 🙄
 
Baskade hönsrackare! Jag har varit ute två gånger och försökt få dem att gå in för kvällen, gav upp första gången och för ca en timme sedan så var jag ute andra gången för att schasa in dem. Lyckades till slut, men får se hur det blir i morgon. Igår när det låg snö ute ville de inte gå ut och idag ville de inte gå in. 🙄

Har du fri tillgång på mat i huset? Om du har det kanske det ska tas bort lagom till våren och sedan ha något extremt gott (jag har burkmajs) och betinga ett läte för det?

Inga problem att få in höns på kvällen trots ljus och många timmar kvar att leta mat då.
 
Har du fri tillgång på mat i huset? Om du har det kanske det ska tas bort lagom till våren och sedan ha något extremt gott (jag har burkmajs) och betinga ett läte för det?

Inga problem att få in höns på kvällen trots ljus och många timmar kvar att leta mat då.
Mina vill inte ha majs! 😳
Jag brukar fylla på mat när jag släpper ut dem och se till så vattnet är rent, men jag kanske ska börja fylla på när de ska in? Tänkte mest att det var bra om de åt upp det under dagen, men nu när de går ute så är det ändå kvar när de ska gå in. :meh:
 
Mina vill inte ha majs! 😳
Jag brukar fylla på mat när jag släpper ut dem och se till så vattnet är rent, men jag kanske ska börja fylla på när de ska in? Tänkte mest att det var bra om de åt upp det under dagen, men nu när de går ute så är det ändå kvar när de ska gå in. :meh:

Garanterat flytta matningen tills de ska in.
Här får inga fåglar mat förrän de ska in och då är det ankor, kalkoner och gäss som går fritt. Det är ändå fåglar som inte naturligt följer mörkret, undantaget kalkoner eventuellt.

När hönsen gick fritt så fick de in i gården vid 20-tiden och då var det majs.
Givetvis behöver man inte använda majs utan bara något de inte kan låta bli. Men även vanlig mat ges här med ett smackande läte sedan de är små så de snabbt lär sig ljudet för mat.

Hittills har det fungerat bra om gässen inte är helt mätta av det de går och äter hela dagarna. När jag ropar på dem så svarar de att de hört men de tänker inte komma förrän till kvällen. Gulliga! :heart
 
Mina vill inte ha majs! 😳
Jag brukar fylla på mat när jag släpper ut dem och se till så vattnet är rent, men jag kanske ska börja fylla på när de ska in? Tänkte mest att det var bra om de åt upp det under dagen, men nu när de går ute så är det ändå kvar när de ska gå in. :meh:
Jag ger mat på morgonen som äts upp relativt snabbt och sen på kvällen när de ska stängas in.
Jag kallar på dem, men de blir rätt duktiga själva på att hålla sig i närheten när det närmar sig.
Det är rätt kul att se dem komma springandes om de är längre bort.
 
Jag ger mat på morgonen som äts upp relativt snabbt och sen på kvällen när de ska stängas in.
Jag kallar på dem, men de blir rätt duktiga själva på att hålla sig i närheten när det närmar sig.
Det är rätt kul att se dem komma springandes om de är längre bort.
Mina hoppar ut och är totalt ointresserad av maten, den ligger orörd resten av dagen.
 
Jag ger mat på morgonen som äts upp relativt snabbt och sen på kvällen när de ska stängas in.
Jag kallar på dem, men de blir rätt duktiga själva på att hålla sig i närheten när det närmar sig.
Det är rätt kul att se dem komma springandes om de är längre bort.

De ser ut som lady kluck; de drar upp kjolarna och springer, ser det ut som.
 
Mina hoppar ut och är totalt ointresserad av maten, den ligger orörd resten av dagen.

Du kanske ger för mycket mat också?

Som exempel var jag bortrest i fyra dagar och mannen kollade till hönsen men för att göra det enkelt för honom fick de fri tillgång under de dagarna. De är fortfarande mätta efter 1,5 vecka trots att de fått begränsat sedan jag kom hem.
De är tämligen ointresserade av maten och hade de varit ute hade de inte kommit in, det är jag säker på.

Det finns också, enligt många, en gyllene gräns där matmängden visar sig på äggläggningen. För mycket mat och för lite mat ger färre ägg. Så, det kan vara idé att kanske sänka matmängden av flera anledningar.
 
Du kanske ger för mycket mat också?

Som exempel var jag bortrest i fyra dagar och mannen kollade till hönsen men för att göra det enkelt för honom fick de fri tillgång under de dagarna. De är fortfarande mätta efter 1,5 vecka trots att de fått begränsat sedan jag kom hem.
De är tämligen ointresserade av maten och hade de varit ute hade de inte kommit in, det är jag säker på.

Det finns också, enligt många, en gyllene gräns där matmängden visar sig på äggläggningen. För mycket mat och för lite mat ger färre ägg. Så, det kan vara idé att kanske sänka matmängden av flera anledningar.
De får varken mer eller mindre om de är instängda ett dygn och då är maten borta. På nio hönor plockade jag in nio ägg häromdan och fem en annan, då är flera av dem under året och lägger sina första ägg i år. Det finns nog helt enkelt väldigt mycket gott ute nu med fuktig och lättgrävd jord. :d
 
De får varken mer eller mindre om de är instängda ett dygn och då är maten borta. På nio hönor plockade jag in nio ägg häromdan och fem en annan, då är flera av dem under året och lägger sina första ägg i år. Det finns nog helt enkelt väldigt mycket gott ute nu med fuktig och lättgrävd jord. :d

Jag tänkte ändå att det kan vara för mycket mat. Jag har ungefär måttet att de ska äta upp inom 10-20 minuter då är det lagom med mat.
 
@Mia_R Jag är inte riktigt så tuff som @Efwa
Jag ger på morgonen, de äter och snackar, sen lägger hönorna sina ägg och sen kommer de ut och äter upp smulorna. På kvällen får de hälften så mycket de fick på morgonen.
Jag räknar i snitt ~100 g per höna och det stämmer rätt bra. Får de mer så äter de oftast inte upp det. Värphöns räknar man att de äter 130-160 g om dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 316
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 296
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp