Hönstråden II

@Mia_R Jag är inte riktigt så tuff som @Efwa
Jag ger på morgonen, de äter och snackar, sen lägger hönorna sina ägg och sen kommer de ut och äter upp smulorna. På kvällen får de hälften så mycket de fick på morgonen.
Jag räknar i snitt ~100 g per höna och det stämmer rätt bra. Får de mer så äter de oftast inte upp det. Värphöns räknar man att de äter 130-160 g om dagen.

Det är nog ganska rätt proportioner skulle jag säga. Jag ger ungefär lika mycket. Ändrar lite varje dag beroende på hur hungriga de var dagen innan.

Några nävar kastar jag ut i halmen så de har något att sprätta med (det tar givetvis lite mer än 10-20 minuter) men det gör ju inget när de ska vara inne i gården då.

Jag ger ca 2/3 fermenterad sädblandning och resten ett fullfoder så jag ger inte heller extremt energitätt foder heller eftersom jag har en del små höns och raser som är mer åt lantrashållet.
 
Alltså detta med fågelinfluensa, restriktioner och riskområden...
https://jordbruksverket.se/4.1c4cfecf17531c1384dd567d.html
Mina hönepönor har varit inne hela vintern men nu vill de gå ut. Enligt jordbruksverket räknas grannkommunen som riskområde men inte kommunen jag bor i. Frågan är om smittan känner till var kommungränsen går? :p Jag bor alldeles intill kommungränsen....
Såvitt jag kan se har det varit tre utbrott bland tamfåglar den här vintern, alla i södra skåne. Där bor inte jag.
Är jag en oansvarig hönsägare om jag väljer att låta mina kacklisar gå ut nu? De går fritt ute, ingen hönsgård.
 
Alltså detta med fågelinfluensa, restriktioner och riskområden...
https://jordbruksverket.se/4.1c4cfecf17531c1384dd567d.html
Mina hönepönor har varit inne hela vintern men nu vill de gå ut. Enligt jordbruksverket räknas grannkommunen som riskområde men inte kommunen jag bor i. Frågan är om smittan känner till var kommungränsen går? :p Jag bor alldeles intill kommungränsen....
Såvitt jag kan se har det varit tre utbrott bland tamfåglar den här vintern, alla i södra skåne. Där bor inte jag.
Är jag en oansvarig hönsägare om jag väljer att låta mina kacklisar gå ut nu? De går fritt ute, ingen hönsgård.
Även om jag bor i Skåne så ser jag många höns som går fritt.
Det är ju några månader kvar innan alla flyttfåglar har kommit, men bor du på rätt sida hade jag släppt ut.

Det är hemskt för de som får det men risken borde vara rätt liten egentligen.

Bor de i ett eget hus? Jag oroar mig för sanering om jag skulle få det.
 
Alltså detta med fågelinfluensa, restriktioner och riskområden...
https://jordbruksverket.se/4.1c4cfecf17531c1384dd567d.html
Mina hönepönor har varit inne hela vintern men nu vill de gå ut. Enligt jordbruksverket räknas grannkommunen som riskområde men inte kommunen jag bor i. Frågan är om smittan känner till var kommungränsen går? :p Jag bor alldeles intill kommungränsen....
Såvitt jag kan se har det varit tre utbrott bland tamfåglar den här vintern, alla i södra skåne. Där bor inte jag.
Är jag en oansvarig hönsägare om jag väljer att låta mina kacklisar gå ut nu? De går fritt ute, ingen hönsgård.

Jag skulle släppa ut om det var så att min kommun inte var under restriktion. Jag tänker att de tar i lite i område.
Du riskerar givetvis dina höns men tänker att det finns så många risker man tar ändå och än har ju inte smittan hittats i din kommun.
 
Även om jag bor i Skåne så ser jag många höns som går fritt.

Sådant kan jag bli ordentligt provocerad av när det finns restriktioner som ska följas.

Jag tror att de tänker att de bara riskerar sina höns men faktum är att man riskerar andras OCH företag med många tusen fåglar som faktiskt lever på sin verksamhet och kan gå under totalt.
 
Sådant kan jag bli ordentligt provocerad av när det finns restriktioner som ska följas.

Jag tror att de tänker att de bara riskerar sina höns men faktum är att man riskerar andras OCH företag med många tusen fåglar som faktiskt lever på sin verksamhet och kan gå under totalt.
Jag tror man är rätt naiv till hur mycket verksamhet det finns runtomkring.
Jag har blivit mycket mer medveten om hur många som faktiskt finns inom ett par kilometer sen vi fick problem med fågelinfluensa i landet.
 
Alltså, jag har grannar som haft sina höns ute i hönsgården hela tiden. (Mina höns går aldrig åt det hållet) Och det finns kycklinguppfödning (i slutna byggnader) kanske en halvmil bort fågelvägen (med ogenomtränglig skog mellan, fast det struntar ju fåglarna i...)
Jag tror nog att mina sötnosar kommer få gå ut snart...
 
Vad tror ni Lars är för ras? Så vacker!
IMG_1806.png
 
Alltså, jag har grannar som haft sina höns ute i hönsgården hela tiden. (Mina höns går aldrig åt det hållet) Och det finns kycklinguppfödning (i slutna byggnader) kanske en halvmil bort fågelvägen (med ogenomtränglig skog mellan, fast det struntar ju fåglarna i...)
Jag tror nog att mina sötnosar kommer få gå ut snart...
Jag tänker att har man dem i en gård och om det skulle det bli en smitta så är den relativt koncentrerad. För även i högriskområden för du har dem i gård, osäker på om du behöver ha nätet tak som minst.
 
Jag tänker att har man dem i en gård och om det skulle det bli en smitta så är den relativt koncentrerad. För även i högriskområden för du har dem i gård, osäker på om du behöver ha nätet tak som minst.
sant förvisso
Jag har tyvärr inget bra ställe att bygga en hönsgård, så här får de gå fritt ute om de ska slippa vara instängda.
 
Jag säger också Hedemora. Hade en sån tupp förra året @Ajda
Åh nej, jag ville ju ha hedemora från början. Men nu bestämt mig för creme legbar och lohman. Pga nära och jag får köpa hön-kycklingar.

Hedemora annars då. Om mamma är en färg o pappa en annan. Kan de riskera att få en sånn vacker avkomma ändå? Om inte föräldrarna har färgen.
 
Åh nej, jag ville ju ha hedemora från början. Men nu bestämt mig för creme legbar och lohman. Pga nära och jag får köpa hön-kycklingar.

Hedemora annars då. Om mamma är en färg o pappa en annan. Kan de riskera att få en sånn vacker avkomma ändå? Om inte föräldrarna har färgen.
Att säga vilken färg de kommer få är lite av en vetenskap. Men förra året fick jag en gul fast jag inte har kvar den färgen i min flock, så generna för gul fanns ändå. 😊 Vissa färger nedärvs starkare än andra, det går att läsa på om det. 😊
 
Baskade hönsrackare! Jag har varit ute två gånger och försökt få dem att gå in för kvällen, gav upp första gången och för ca en timme sedan så var jag ute andra gången för att schasa in dem. Lyckades till slut, men får se hur det blir i morgon. Igår när det låg snö ute ville de inte gå ut och idag ville de inte gå in. 🙄
Vi har automatisk lucka de är sååå skönt! Nu när de är ljusare vill de aldrig gå in innan jag vill ta kväll :)
 
Åh nej, jag ville ju ha hedemora från början. Men nu bestämt mig för creme legbar och lohman. Pga nära och jag får köpa hön-kycklingar.

Hedemora annars då. Om mamma är en färg o pappa en annan. Kan de riskera att få en sånn vacker avkomma ändå? Om inte föräldrarna har färgen.
Jag har noll koll på hur färgerna nedärvs, men hittade däremot en annons med mörka hedemoror, de säljer avelsägg. ;)
https://www.blocket.se/annons/stockholm/hedemora_kycklingar_avelsagg_hons/1203914694
 
Jag tänker att har man dem i en gård och om det skulle det bli en smitta så är den relativt koncentrerad. För även i högriskområden för du har dem i gård, osäker på om du behöver ha nätet tak som minst.

Det är ju olika restriktioner beroende på vilken grad det är. Är det total instängning så är det så, inga diskussioner, det finns ju den restriktionen också.
Vi har haft att man får ha dem i gård (behöver tydligen inte vara nättak) men du måste ge mat och vatten under tak.

Vi hade inte gård till våra kalkoner och ankor så de fick bo i stallet det året, med hästarna.

Jag förstår att det kan kännas löjligt men jag vet inte hur många gånger jag hittat vilda fåglar i gårdarna trots att jag har nät över.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 316
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 296
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp