Höstens tävlingstråd

Idag var vi iväg igen. Red LB:2 utomhus. Idag var det som att rida i sirap, men trots det lyckades vi skrapa ihop godkända procent. Vi landade på 61,167 % till slut, så vi nådde mitt mål att inte få under 60 % i alla fall. Vi hade inga missar, mer än det vi normalt tränar på hemma. Så det kändes bra att vi trots att det inte kändes hundra klarade 60 % gränsen :up: Med det sagt vill jag vääldigt gärna göra ännu bättre :D Det skulle inte sitta helt fel att nå 65 % någon gång :D
 
Vi har också tävlat idag. LC:1 och LB:1 inomhus.

Helt ok känsla första klassen om än segt, det är vårt största problem att jag inte kan behålla honom framför skänkeln inne på banan. Kändes helt ok så var snudd på gråtfärdig när de ropade ut resultatet: 53 %. Jag har som mål att aldrig rida på mindre än 62 % och tippade själv på runt 64 för ritten... MEN det visade sig vara ett räknefel, sekretariatet hade glömt att ta med allmänt intryck (det tog dock tre omräkningar innan det uppdagades, första omräkningen fick jag 83 % och andra hade jag mer poäng än vad programmet kunde ge). Så 63,148 % var det rätta resultatet. Bästa momentet var fri skritt som belönades med 7,5 poäng...

Till LB försökte jag rida på mer framåt på framridningen, lyckades behålla känslan ända tills jag vände upp på medellinjen. Då försvann all energi igen :arghh: Förutom att det blir seeegt så går det liksom bra, men inget blir ju riktigt bra när ponny inte är framme, särskilt inte när en rider bland stora hästar som ju rör sig så mycket mer. Resultatet blev i alla fall 64,821 %. Vi lyckades också att inte ha ett enda moment som belönades med sämre än 6, annars brukar det alltid trilla in nån 5,5 som sticker i mina ögon.

Så jag är nöjd, även om det såklart är frustrerande att traggla med samma problem varenda start på alla tävlingar. Nästa vecka är det tävling igen!
 
Vi har också tävlat idag. LC:1 och LB:1 inomhus.

Helt ok känsla första klassen om än segt, det är vårt största problem att jag inte kan behålla honom framför skänkeln inne på banan. Kändes helt ok så var snudd på gråtfärdig när de ropade ut resultatet: 53 %. Jag har som mål att aldrig rida på mindre än 62 % och tippade själv på runt 64 för ritten... MEN det visade sig vara ett räknefel, sekretariatet hade glömt att ta med allmänt intryck (det tog dock tre omräkningar innan det uppdagades, första omräkningen fick jag 83 % och andra hade jag mer poäng än vad programmet kunde ge). Så 63,148 % var det rätta resultatet. Bästa momentet var fri skritt som belönades med 7,5 poäng...

Till LB försökte jag rida på mer framåt på framridningen, lyckades behålla känslan ända tills jag vände upp på medellinjen. Då försvann all energi igen :arghh: Förutom att det blir seeegt så går det liksom bra, men inget blir ju riktigt bra när ponny inte är framme, särskilt inte när en rider bland stora hästar som ju rör sig så mycket mer. Resultatet blev i alla fall 64,821 %. Vi lyckades också att inte ha ett enda moment som belönades med sämre än 6, annars brukar det alltid trilla in nån 5,5 som sticker i mina ögon.

Så jag är nöjd, även om det såklart är frustrerande att traggla med samma problem varenda start på alla tävlingar. Nästa vecka är det tävling igen!

83% hade ju varit galet coolt att få! :D
 
Jag drar ihop alla mina kommentarer hehe.. :angel:

@Victovie: vilken drömhäst hon är! :love: så otroligt snygg och vacker häst!! himla kul att få följa era avkommor, man har ju följt dig å Frida ett tag här på buke :)

@Fiorano: ni är sådant snyggt ekipage, ni kommer få snurr på d snart även i MsvC!

@Amanda_F: härligt, där satt den! grattis! riktigt snyggt jobbat, måste kännas härligt att träningen börjar ge resultat. :) å d e verkligen guld värt med en häst som är cool på rätt sätt ;)

@Lazer09: jag gillar din inställning! snyggt ridet tycker jag, med mer träning och rutin så kommer ni komma upp till de där 65% och över ;) kul att se en nordis på tävlingsbanorna och kul att du vill satsa för det gör du rätt i!!

@Waco: alltså stort grattis! ååh, jag blir så glad att höra att din fina Ådi är "still going strong"! :love: Woop woop!

@Pancakes: superbra resultat ju trots känslan! känner igen det där med att hästen blir seeeeg på tävlingsbanan... ni får jobba vidare å komma igen!
 
Attans jag hade anmält mig till en tävling 4:e okt, men såg nu att jag såklart glömt att beställa en ny endagslicens så även om jag satt in startavgiften så hade jag blivit "avanmäld" :( och det var ganska många reserver i kö.

Tycker det känns fattigt på lokala tävlingar med min favoritklass LB:1
I mitt distrikt hittar jag bara
Askim 27/9
Clareberg 4/10
hällingsjö 11/10
Lysekil 31/10 (LB:2)
Är jag ute och cyklar - man får väl starta individuellt även i de som det står - div2?

finns iof två pay & ride - men det kan jag rida på hemmaplan oxå :p
Gbg fk 27/9
Stora höga 18/10
 
Attans jag hade anmält mig till en tävling 4:e okt, men såg nu att jag såklart glömt att beställa en ny endagslicens så även om jag satt in startavgiften så hade jag blivit "avanmäld" :( och det var ganska många reserver i kö.

Tycker det känns fattigt på lokala tävlingar med min favoritklass LB:1
I mitt distrikt hittar jag bara
Askim 27/9
Clareberg 4/10
hällingsjö 11/10
Lysekil 31/10 (LB:2)
Är jag ute och cyklar - man får väl starta individuellt även i de som det står - div2?

Jo det får man, men som du ser i tex Hällingsjö så hamnar man på en reservlista direkt.
 
Tävlade lag-DM i helgen som gick i MsvC:2. Hade feber veckan innan så uppladdningen var inte direkt optimal. Nåväl vi gjorde n riktig kanonritt med riktigt bar känsla. Hästen bjöd ordentligt och var duktig i ökningarna. Hade en miss som var mitt fel, ett byte i den förvända. Jag var riktigt nöjd med vår ritt. Tyvärr tyckte inte domaren detsamma utan gav oss 59%. Det var i mina och många andras ögon helt obegripligt. Otroligt frustrerande.... Nåja, bara att rida lika bra på nästa tävling. Domeriet var dagens snackis på den här tävlingen. Många begrep ingenting. Trist när det blir så. Jag brukar inte klaga på domaren och har fått både 53 och 55% utan att tnälla för det har varit välförtjänt och gått att begripa poängen.
 
83% hade ju varit galet coolt att få! :D

Ja, det hade vart nåt! Särskilt med en ponny på 23 år som gått som ridskolehäst större delen av sitt liv :D Även om det kanske är mer imponerande i högre klasser än LC :p

@Pancakes: superbra resultat ju trots känslan! känner igen det där med att hästen blir seeeeg på tävlingsbanan... ni får jobba vidare å komma igen!

Precis, tänk vad trevligt resultatet skulle kunna bli om jag lyckades behålla framåtbjudningen tills programmet faktiskt börjar. Kanske är det så enkelt som att jag måste våga rida mer även under programmets gång? Svårt att avgöra när vi varken hade filmare eller åskådare, men den där riiiiiktigt sega känslan som kommer på tävling får jag aldrig hemma så det är svårt att träna på att rida bort den.
 
117.jpg

Vann senaste starten i MSVC på 65,4%, starten innan det ca 63,4% och två starterna innan det var i LA och båda blev 67%
 
Är det för långt till Varberg 11/10 för dig @Smulan75 ? Annars har GFRK LB:3 15/11.

Det är lite i längsta laget - och åt fel håll, men lägger till den i listan om suget blir för stort :) ska du dit? långa banor är nog inte till min B-ponnys fördel ;) Igår red jag igenom LC:1 programmet med den stora hästen. Gick sådär, att det ska vara så svårt med så "enkla" saker :p ;)
 
Det är lite i längsta laget - och åt fel håll, men lägger till den i listan om suget blir för stort :) ska du dit? långa banor är nog inte till min B-ponnys fördel ;) Igår red jag igenom LC:1 programmet med den stora hästen. Gick sådär, att det ska vara så svårt med så "enkla" saker :p ;)

Ja, jag ska både till Varberg och GFRK :) Och jag håller med om att det är skit att det enkla ska vara så svårt :p;)
 
Va härligt att se er!! Vår förstfödde var med på samma tävling men gick nog LA. Han heter Garcon en Rouge, såg du honom? En stor maffig fuxgosse.

Tack :bow: Jag hann tyvärr inte se så mycket av de andra hästarna på tävlingsplatsen, så jag vet inte om jag såg din tyvärr. Vi var lite sena och jag hade lite bråttom hem. Jag hann dock med att känna mig som kusinen från landet med min lille köttbulle ihop med all superfina hästar på framridningen :p:D
 
Igår red vi vår sista tävling för säsongen. Det här var andra omgången i allsvenskan division 2, så vårt mål var att rida bra procent för oss själva och inte jämföra för mycket med de andra ekipagen. Jag tävlar en 23-årig ponny som gått på ridskolan nästan tolv år mot stora hästar för de som inte minns.

Först red vi LB:1 där jag, som vanligt, fick problem att behålla honom framför skänkeln under programmet trots att framridningen som var 10 meter åt sidan, gick riktigt bra. Slutade på 63,750 % vilket väl var okej. Jag var inte direkt missnöjd men inte helt nöjd heller.

Därefter väntade vår debut i LA (vi har ridit det på klubbtävling några gånger för många år sen) som jag var sketanervös över. Förra hösten sa jag till min då nya tränare att jag hade lite som mål att rida LA i år. Så hon hade övertalat mig att anmäla mig fastän jag inte riktigt kände mig redo :nailbiting: Red fram med hjälp av en kompis som kom med lite nya infallsvinklar på framridningen, så jag hade honom mer framme för skänkeln genom programmet än vad jag haft tidigare :) Det var inte perfekt såklart men en klar förbättring. Jag är nästan mest nöjd med ryggningen faktiskt, det har vi verkligen kämpat med senaste året för att få ordning på. 6 är inget toppbetyg på något vis, men en godkänd rörelse istället för näsan upp i vädret och backa med rumpan åt höger. Resultatet blev 60,395 % och jag var jättenöjd :bump: Målet var över 60 om det kändes bra. Och det kändes bra, men det var också helt klart att vi kan egentligen lite till.

Ponny fick för första gången en knopp i pannan, och nu förstår jag inte varför jag inte provat det innan. Han blev ju dösöt :love:

11227903_10153217678833391_7713085393670612647_n.jpg
 
Lite sent svar här, men blev så glad när jag såg att det är på min hemmaklubb och med min tjockis på bete i bakgrunden!

Vilket häftigt ekipage ni är :)

Nu har jag äntligen fått tid att lägga upp filmer från förra helgens tävling. Det var första gången han gick två klasser på en dag och jag måste säga att det var ganska bra, för i andra klassen hade jag en bättre känsla. Vi hade missar lite här och där i båda klasserna, bland annat i avbrotten från galopp (vilket inte är förvånande eftersom de inte är helt hundra hemma heller), och det blev inga superprocent, men på det hela taget är jag ändå nöjd. Eller kanske inte riktigt med min egen insats, eftersom jag rider bättre och mer okomplicerat hemma, men vi jobbar på framåt.

En liten reflektion såhär långt på vårt första tävlingsår är att jag är väldigt positiv till och glad över de rättvisa och korrekta bedömningar vi fått. Jag kände mig lite misstänksam innan med tanke på att det snackas ibland om att man blir neddömd om man kommer med något annat än en "vanlig" ridhäst/halvblod. Jag har hittills inte upplevt något sådant, utan har bara fått bedömningar som är helt rättvisa efter dagens prestation.

11934520_10206215309935689_5353301094375269240_o.jpg

11902326_10206215318335899_1324448417415523536_n.jpg

 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: grodan21
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 592
Senast: Linta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp