Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Låt bli att låta bebisen bli dräglad på av andra bebisar då? Jag tycker inte det verkar vettigt att låta din skräck för rs isolera er, det tror jag bara är dumt.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Fast de vuxna är väl inte så svåra att undvika kroppskontakt med? Behåll bebisen i knäet om du är väldigt nojig, jag tror du gör dig själv en björntjänst genom att isolera dig. Skulle inte du må bra av att komma ut och träffa lite folk? Det är ju rs, inte pesten vi pratar om, man behöver inte isolera sig.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

*KL*
Amning skyddar inte mot RS, tyvärr.

Vi har fortfarande en sjuk bebis här, snart gått en vecka. Hon är lite piggare och orkar vara vaken ibland i alla fall. Vi var nära på att åka in med henne då hon inte åt och inte orkade vara vaken, men fick till slut i henne lite mat och fick en leende bebis tillbaka, så vi har avvaktat. Hon är nog den första tremånaders som jag träffat som tappat rösten. Stackarn kan inte ens gråta så att det hörs. Inatt har hon sovit hyggligt igen i 3-4 timmars pass (fast med en hostspya vid 03.00). Natten innan så låg hon och snuttade på tutten hela natten, så jag sov kanske 1 eller 2 timmar.

Hon har flera symptom som stämmer på RS och en hel del som gör att hon inte kvalar in. Så vi vet inte faktiskt. Vi försöker undvika sjukhus om det går, men är färdigpackade ifall det skulle gå åt fel håll.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Kl.
Jag är lite kluven över hur mycket jag ska isolera mig.
Min kompis kompis son som föddes samma dag som Viola dog förra veckan, dom misstänker RS :(

Men som ni har skrivit tidigare så kan lika gärna min man bli smittad på sitt jobb och dra med sig det hem.

Så idag ska jag gå på mamma grupp för första gången :)
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Nej, fy så hemskt!
Det där att något skulle hända så vi inte skulle ha lille I längre är en tanke som är för hemsk för att tänka :cry:

Jag tycker nog att det är bra att vara försiktig med vilka man träffar. Det ändå så kort tid som barnen är så små och även om man inte kan skydda sig mot allt känns det dumt att ta onödiga risker.
Har man själv barn som går på dagis är det en sak men vi som inte har det har valt bort att träffa vänner med barn i den åldern för ett tag. Vi tar heller inte med lille I ut i affärer och så om vi kan undvika det.

Vår föräldragrupp är bara för förstföderskor så där finns inga storasyskon som smittar ner med, det känns bra.
Så kan man ju träffa vänner som inte har barn också om man känner sig för isolerad ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja det är så ofattbart overkligt och hemskt! :(

kl.
Jag var och fikade med min mamma lediga kompis i veckan på ett jätte mysigt cafe i närheten.
När vi hade varit där ett tag kom det två damer och satte sig brevid oss, innan dom satte sig så sa den ena -Å nej! Vi har hamnat i barnhörnan, ska vi sätta oss någon annanstans? Men dom satte sig.
Sen när jag hade suttit och ammat ett tag så säger samma tant -Har hon ingen skam i kroppen? Sitta sådär bland folk.
Jag reagerade ungefär såhär.:devil::mad:
Och svarade tant fan med - Vad ska jag göra då om hon är hungrig?!?! Och tittade argt på dom.
Då lossades dom som ingenting och sa - Vi menade inte dig.
Gud vad dom såg ut att skämmas :rofl: Jag tror hon sa så för att jag skulle skämmas, för på hennes tid (stenåldern) så satt man hemma och gömde sig när man ammade...
Kärring :devil:
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Har en svärmor som påpekade att en annan tjej som har barn hade börjat amma i församlingshemmet under någon aktivitet. Precis som om det skulle vara skamligt. Hellre att bebisen är tyst och mätt än skriker och hungrig sa jag bara.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Det är bara att man känner sig som en fånge, men slipper man sjukdomar är det ju värt det!

Det tror jag i de flesta fall är en felbedömning. Det är viktigt att leva ett normalt aktivt och därmed någorlunda utåtriktat liv.

Det är också viktigt att leva ett liv där det inte är ens oro och nojor som har makten över tillvaron.

Lite sjukdomar ingår i ett normalt liv, det får man ta.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Inlägget jag svarade på skrev du 4/1. Dvs drygt tre veckor före dopet. Det är alltså värt att känna sig som en fånge i flera veckor, vilket du skrivit att du gör, för att slippa en eventuell förkylning som eventuellt sammanfaller med dopet?

Ett dop är ju inte som att åka långfärdsskidor i fjällen och sova i bivack, lite snuva och ett dop låter sig tvärtom vanligtvis kombineras.

Eftersom du har varit öppen om att du inte mår helt bra sedan förlossningen, tror jag verkligen inte att det är bra för dig att odla sådan överdriven oro och att planera ditt liv utifrån den.

Varje gång du agerar utifrån din oro, blir det ännu lite svårare att bli fri från den och kunna leva ett mer normalt liv.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Fast att i möjligaste mån undvika att bli sjuk är väl inget överdrivet tycker jag.
Jag läser ingenstans att Fraggel Tess isolerar sig, bara att hon undvek vissa situationer där man kan anta att det finns sjuka barn.

Inget konstigt med det tycker jag som hatar att vara sjuk och tycker att folk i allmänhet är onödigt mycket ute i svängen och smittar ner sin omgivning, det verkar som om vissa bara tänker på sig själva, typ "jag orkar gå till jobbet fast jag är jätteförkyld" istället för att tänka på att man kanske smittar ner alla sina kollegor, kollegornas familjer osv.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Hej allesammans.

Insåg nu att jag totalt glömt bort er här inne! :eek:

Har haft full rulle hemma med barn, dop och allt så har inte haft en tanke på att buke finns :rofl:

Allt här hemma rullar på bra, Isabelle är 3 månader i mon och hon växer och växer. Magen har lugnat ner sig och hon är hur mysig som helst. Pratar och vill vara med hela tiden. Hon älskar att bada och få ligga på skötbordet =) Och vi hade dop för henne den 12 januari nu och allt gick bra, Dock så tyckte väl inte isabelle att det var särskilt roligt då hon somnade några min innan det började och sov genom hela dopet i kyrkan( vaknade inte när prästen tog henne ens) och var bara vaken en stund under maten och fikan :D

Isabelle och Indra hennes syster :love:

Min mamma har gjort hela dopklänningen själv som vi ville ha den :laugh:
184524_10151175625947303_1214074800_n.jpg


614832_10151175621117303_1677607568_o.jpg



Och detta med RS viruset så är vi inte så förtjusta i att umgås med för mycket folk just nu.
Jag och indra är dåliga, förkylda ont i halsen och segt slem i hela lugnorna m,m.

Men änsålänge har isabelle varit frisk och hoppas inte hon får detta då många barn har svårt med rs när dom är små. Min kusins tvillingar som är 2½ månad har legat på sjukhus i 1 vecka nu på intensiven då dom får hjälp med andning och sondmatas pågrund av rs.

Inget roligt virus det.

Och det är inte som en vanlig förkylning för slembildningen från rs är farligt för spädbarn så försiktig skall man vara att undvika allt för mycket pussar m,m från andra människor,
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Fast det finns väl ändå mellanting mellan att låta andra pussa på bebisen, och bli en fånge hemma? Om man inte törs gå ut längre för att man är så rädd, så tror jag försiktigheten gör mer skada än nytta.

Mig veterligen finns det heller inga rekommendationer från sjukvård etc att man ska isolera sig i hemmet och inte gå ut om man har spädbarn. Det går ju normalt utmärkt bra att gå utanför dörren, och träffa andra människor, utan att barn och vuxna drägglar och pussar på bebisen.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Det går ju normalt utmärkt bra att gå utanför dörren, och träffa andra människor, utan att barn och vuxna drägglar och pussar på bebisen.

Man brukar väl inte pussa bebisar som man inte är rätt nära släkt med, heller, vanligtvis?

Jag är barnsligt förtjust i bebisar och hjälper mer än gärna till med att ta hand om andras bebisar en stund och då håller jag ju i dem och kramar dem och gosar med dem, men jag brukar inte pussa vänner och bekantas bebisar. Det känns fel, helt enkelt, jag pussar ju inte vuxna vänner och bekanta heller (utom kindpussar vid hälsning med några).
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Jo, i Östergötland rekomenderar sjukvarden att undvika köpcentrum och liknande med spädbarn. Men vart man själv vill dra gränsen för vad som känns ok tycker jag är upp till varje person att själv avgöra. Men att vara försiktig uppmanar iaf sjukvarden till.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Jo, i Östergötland rekomenderar sjukvarden att undvika köpcentrum och liknande med spädbarn. Men vart man själv vill dra gränsen för vad som känns ok tycker jag är upp till varje person att själv avgöra. Men att vara försiktig uppmanar iaf sjukvarden till.

Samma sak här i Västmanland. Dessutom rekommenerar de att lämna bebisen hemma om möjlighet finns vid hämtning och lämning på förskola av äldre syskon.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Jo, i Östergötland rekomenderar sjukvarden att undvika köpcentrum och liknande med spädbarn. Men vart man själv vill dra gränsen för vad som känns ok tycker jag är upp till varje person att själv avgöra. Men att vara försiktig uppmanar iaf sjukvarden till.

Men inte till att isolera sig hemma som en fånge, väl?

Om det verkligen vore så livsfarligt med folk, så borde man väl verkligen ge den rekommendationen i Stockholm, där det finns mycket fler människor och folksamlingar? Men det gör man inte.

Självklart drar man sin gräns själv, men jag tror att när man drar gränsen vid ytterdörren, och känner sig som en fånge i hemmet, då har man dragit den på ett sätt som gör mer skada än nytta.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Nu får ni väl ändå ge er!

Jag har inte låst in mig hemma, det enda är att jag vill inte gå på öppna förskolan. Hela vintern har många bekanta i min håla smittat om varandra i sina familjer med streptokocker som visat sig i halsfluss, scharlakansfeber med mera. Har två bekanta som ligger in med sina barn nu med rs och får sondmatas. Så nej jag vill inte gå på öppna förskolan där det är blandad ålder 0-5 år varav många har syskon på den vanliga förskolan. Det hade varit en sak om de funnits en träff för oss med de minsta barnen 0-1år.

Jag hälsar på familj och vänner. Att jag känner mig som en fånge i hemmet är att jag bland annat saknar mitt arbete något enormt. Alla är nog helt enkelt inte gjorda för att vara hemma och föräldralediga.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Det är väl heller ingen som sagt att man ska isolera sig, bara undvika dom värsta situationerna.
Om dom inte varnar i Stockholm kanske är för att viruset inte är sa allvarligt där just nu.

Jag tog inte heller RS virus pa allvar när mitt första barn var bebis, eller innan min yngsta blev sjuk. Jag visste ens knappt vad det var.

Men efter att min lilla drabbades och lag pa sjukhus sa sag jag vad det kan ställa till med för dom minsta. Hon klarade sig ända ganska bra, men jag sag andra sjuka bebisar som hade det mkt tuffare.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 025
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 672
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 374
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Börja rida
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp