Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Halvt kl*
Själv ska jag på kalas ikväll med relativt många människor och jag ska ta med mig en mindre flaska handsprit som folket kommer få använda om de ska klappa och hållas med min bebis. Är de förkylda kommer de inte få hålla henne heller.
Det är inte för att vara elak, men jag vill inte riskera något. Vare sig RS virus eller en vanlig förkylning, hon har redan varit förkyld 3 gånger sen hon föddes så det får räcka på ett tag nu, tycker jag.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

kl

kan man inte få se en bild på alla höstbebisar nu?
Ian har blivit så stor :O
var tog den lilla vägen som vägde 3kg?
han väger strax över 7kg nu!

ian-svartvit-glad_5109a0fb9606ee5c7ddc05d4.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja de växer allt, de små! :O
Vi var hos BM igår och vår lilla beb är 65 cm lång nu och väger närmare 8 kilo...!

Ronja har fått börja med lite smakisar nu, typ doppa fingret, och hon gillar banan, morot, potatis och gröt. Hon gillade inte gurkbiten vi mosade till henne, vilken min hon gjorde! ^^
Så numera attackerar hon fingret om man räcker fram något på det, hon älskar att få smaka!
Idag fick hon en pytteportion med gröt på morgonen och hon älskar det verkligen! Attackerar skeden och när mamma tittade bort ett ögonblick så passade hon på att doppa hela ansiktet i tallriken för att slörpa i sig allt gott :D

Vi var som sagt hos BM igår och vi gillar verkligen våra besök där! Synd att man inte går dit oftare, jag hade lätt kunnat hälsa på en gång i veckan :p Ännu roligare är det ju att få höra att man är en klok förälder med bra funderingar och tänkande och att få sina tankar bekräftade :laugh:
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja du har också börjat lite smått me "smakisar"?
Ian gillar gröt, idag fick han smaka lite hallon, det är lite knepig smak i början, men han verkade gilla det.

Ian gör konstiga miner till allt han får testa i början, men får han smaka på det igen så går det bättre, märks att man ska ge honom många olika smakisar då han blir 6 månader. vi har det som våran gräns att börja som "på riktigt" :p
 
Sv: Höstföräldrar 2012

alltså, jag längtar verkligen till de börjar krypa, sitta utan stöd, gå och prata.
Alla de milstolparna!
Men samtidigt sitter man här och saknar den tiden som varit.... =/ =)
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ja, vi började nu i veckan. Hon är så himla nyfiken på allt! Men vi har inte hunnit med så många olika än :P
Vi har börjat göra gröten lite som morgonrutin nu (typ de senaste två morgnarna ^^). Vi gör lite gröt på 2 tsk grötpulver som hon får äta av. Hon äter inte upp allt utan en del kladdas ju ut på armar osv, men det är så gott och kul! Hon blir arg när det är slut/ man inte får mer :D
Sedan får hon en/ ett par "fingrar" med tex potatis, och så när vi äter. Det känns så kul att hon fått börja med mat lite smått, det är ju så kul att se när de äter tycker jag!

Jag håller med om att man längtar till allt som kommer, samtidigt funderar man ju på var den lilla bebisen tog vägen?

Ronja är väldigt stark, sitter med stöd utan problem, står om man håller henne i händerna, drar sig upp i sittande om man bara erbjuder henne ett par fingrar att hålla sig i... Så sådana saker är hon lite "före" med. Jag hoppas bara inte att hon går för tidigt. Min minsta bror började gå när han var 6 månader och det känns lite väl tidigt.. Men så hade ju han två syskon att gå efter också... ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Länge sedan jag skrev här nu :-)

Idag döptes Viola och hon var jätte duktig! Det var inte kul att få vatten på huvudet men annars var kyrkan väldigt bra att titta i.

Allt rullar på här hemma annars :)
Viola blir bara mysigare och mysigare att ha att göra med, det är så roligt nu när hon har blivit en person med vilja och åsikter och inte bara ett litet kolli.
Nästa vecka på tisdag blir hon 4 månader (jag räknar veckor) och igår vände hon sig om för första gången :love:
Jag helammar fortfarande och det fungerar jättebra, dock börjar tänderna synas under tandköttet. Snart kommer mina tuttar vilja gå i pension ;)

Hur går det för er?
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Även här rullar allt på.
Bebis har verkligen åsikter nu! Men det är väldigt kul :)
Hon har ju blivit hela 5 månader nu, min lilla snutta. Var tar tiden vägen egentligen!? Hon ammar i huvudsak, men får en liten portion gröt på morgonen (nu har vi kommit upp till en hel smakportion! ^^) och en liten middag på em (en liten smakportion). Hon är väldigt nyfiken på mat vilket är väldigt kul, tycker jag. Och vatten är bland det bästa som finns!

Även R har blivit döpt och hon var så snäll så! Fast hon skulle äta upp psalmboken, klä av prästen och pratade glatt och högljutt under tiden vi andra bad bön ;) Att prästen tog henne var inget, vattnet var (givetvis) jättekul och allt var bara jättebra tyckte bebis.
Mamma och pappa (vi alltså) passade även på att gifta oss - till allas överraskning, vilket också var lite extra kul :D Så nu är jag Fru :love:

Annars så växer hon så det knnakar! Ligger över på både vikt- och längdkurvan (8,5 kg och 66 cm) - vår fina tjej!
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Grattis! :love:

Viola har kommit in i en trött period, igår somnade hon kl. 7 på kvällen.
Och hon är bara vaken 2-3 timmar i sträck på dagen, men när hon är vaken vill hon bli lekt med non stop.

Hur var era när dom var fyra månader?
Jag tycker hon har blivit jätte häftig att umgås med :)
Det kommer nya ljud och rörelser varje dag :love:
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Ronja har bara haft mindre och mindre sömn. Sover två gånger på dagen och sen på natten. Nu har hon snarare kommit in i en mer vakenperiod, men inte på dagen utan på natten. Bara för att jag varit bortskämd med en bebis som sovit så bra om natten! Men det är kanske inte så illa, men hon vaknar till på efternatten och ska ligga och böka och ha sig ett bra tag innan hon kan somna om igen. Lätt irriterande.
Förut kunde man övertala henne (mkt lätt) till att ha lite sovmorgon (till typ 9) men nu vaknar hon senast halv åtta och ska upp.

Men vid fyra månader sov hon nog bara två ggr/ dag och sen på natten. Eller började med det iallafall :) Tiden går ju så fort att man tappar bort vad som hände var! :o


+Giovanna
Tack så mycket :love: I lördags passerade första månadsdagen som gifta, helt otroligt! Jag tyckte det var alldeles nyss vi hade dop och hela faderullan :p
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Grattis! :D:D

här rullar det på, Ian väger nu 8200 och 'r 68 lång.

Sitter otroligt bra nu och älskar hemlagad mat, han vill äta mycket och hela tiden ^^
Så han brukar få gröt på morgonen och lunch då det finns.
ammar gör han ej mer utan lever bara på ersättning och får nattvälling, han har ju aldrig haft magproblem så det är ju super =)

Igår fick han sin andra dos vaccin, var inte alls roligt, hade liiiite feber i natt som har gått ner nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Här rullar det också på, B blir snart sex månader, följer sin längdkurva och ligger en kurva över på vikten. Han fick sina första två tänder idag, han har varit mycket ledsnare än han brukar den senaste veckan, så jag hoppas det berodde på tänderna. Helammas fortfarande, vi har inte börjat med mat än.
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Inga tänder här än.. misstänker att de kommer snart så jag kollar i munnen varje dag :p
 
Sv: Höstföräldrar 2012

hehe, kan förstå det ^^

tro det kan vara på g här, ser ut som att tandköttet "spricker upp" eller hur man ska beskriva det som, lite tjurig känns det som att han börjar bli, så det kanske irriterar?

hm.. vi får se helt enkelt..
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Syns det vitt under tandköttet? Och känns det som om det är något hårt under? :) Så hade Viola innan dom kom upp.

Idag har hon sovit hela dagen känns det som!
Hon har inte sovit såhär mycket på ett dygn sen hon var 1 månad :crazy: Jag klagar inte.. Men det måste vara en ny "spurt" pågång :laugh:
 
Sv: Höstföräldrar 2012

Kollade i munnen nyss och nu ser man tydligt att det är en tand på g, man ser den tydligt, men den har fortfarande inte kommit "ovanför" tandköttet, räknas det som "dagen som han fick sin första tand" eller måste den komma lite ovanför för att räknas? :P

Jag fyller ju i en årsbok så det är VIKTIGT! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2012

För mig så räknas det från det att tanden kommit upp och "ut ur" tandköttet, annars är den ju liksom inte framtittad. Men det kanske räknas som "dan före uppkommare-dan"? ;)

Ronja har inte fått några tänder än. Hon gnager gärna på allt, men man ser inga tänder som är på G och känner inget direkt heller.

Vi ska snart till BM igen och jag ser fram emot det. Det är alltid så kul att komma dit och prata med vår BM och se hur vårt Bus växer.
Läkarundersökning är det ju då med, alltid lika spännande det med!
Sist var det ju andra vaccinationen, men den här gången klarade vi oss utan feber iallafall, riktigt skönt!

Nu har vi fått mer rutiner på dagen med. Bus vaknar vid 7, äter gröt vid 8, lunch runt kl 13, välling kl 20 och så lägger hon sig efter det och somnar oftast rätt omgående. Och så ammar hon givetvis däremellan, men det är inte lika ofta längre heller. Men hon får i sig lite mer per gång istället :)
Hon vaknar fortfarande en gång på natten och vill tutta lite innan hon sover det sista och då får hon ligga kvar i vår säng oftast.
Det är skönt att ha kvällarna lite själva, samtidigt som det är mysigt att ha lite morgonmys när man vaknar. Och det är rätt skönt att hon vaknar vid 7 också, då kommer man upp och hinner med att göra en hel del under dagen :)
 
Sv: Höstföräldrar 2012

När jag kunde känna tanden när den hade kommit upp ur tandköttet så räknade jag den som "kommen" ;)
Sen fick hon sin andra tand en dag senare, och nu är det små riskorn :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 998
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 614
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 329
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp