Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Angående att avböja besök: Ärlighet är det som borde funka bäst tänker jag. Vet inte vad ni har för anledning, om det är infektionsrisk eller att ni bara inte pallar med besök, men båda dessa skäl borde folk kunna förstå utan att ta illa upp.

Dock lättare sagt än gjort, jag vet... Vi hade en sån situation, då brorsans flickvän undrade om hon kunde hänga på, trots att hon varit förkyld men var på bättringsvägen. Vi var lite veliga, men blev så att hon följde med och så fick alla sprita händerna, och hon fick hålla sig på lite avstånd från bäbisen.

Nu i julas var min storebror riktigt förkyld när han skulle hit och fira jul, men då brydde vi oss inte. Eftersom Bob var 2,5 månad kändes det inte längre så kritiskt om han skulle åka på nåt sånt, det fick vara värt det, speciellt eftersom Morbror var deppig och det gjorde honom gott att få lite bäbishäng.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det handlar mest om att vi vill skilja våra olika liv åt, så att säga. I och med att vi arbetar på de här festerna (ca 150 deltagare) är det många som nog, hrm, tror sig ha en närmare relation än vad vi anser att de har ;) Och har vi inte umgåtts på fritiden tidigare ser vi inte varför vi ska göra det nu när vi har barn. Både jag och maken har blivit lite smått allergiska mot alla som vill "snusa bebis" - både av infektionsrisk och av respekt för lilleman. Det låter väl kanske stört, men vi vill att folk som träffar och håller på med honom när han är liten ska vara folk som är intresserade av en längre relation med honom/oss - inte bara folk som tycker att det är gulligt med bebisar.

Men det är en kinkig fråga, onekligen. Ibland känns det som att folk i ens närvaro anser det vara ens och ens barn skyldighet att visa upp sig. Och i sådana fall blir jag rabiat :o

(Nu låter det som att lilleman aldrig träffar andra. Det gör han förstås, men vi föredrar att inte låta kreti och pleti pilla på honom.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja precis , att man kan längta så efter en viss liten person :love:

Angående folk som vill hälsa på och träffa er lilla bebis, har jag nog bara ett råd, säg som det är. Risken finns kanske att någon tycker det är märkligt, men hur man än gör så är det alltid någon som tycker något, och ni måste ju sätta era värderingar först.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tycker inte ni resonerar konstigt. Ni kanske kan säga nåt i stil med "Har märkt att Bäbis blivit lite överstimulerad och orolig när det varit för mycket olika folk runt honom, så vi försöker ta det lite lugnt med det" Alla borde ju vilja Bäbis bästa, och har nog lättare respektera detta än om ni skulle vara helt ärliga.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Godkänt på åtta veckors koll (fast han är 9+4) och nu väger lilla plutt 4860 och är 57.5 cm. Följer sin kurva bra men ligger ett stenkast under medel.
Nästa besök är det dags att vaccinera. .. Jag som tycker att han föddes för b bara någon vecka sedan.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Alltså... det går ju FÖR fort!
Vi får vänta lite till på sprutan.
Lille Sid är fortfarande lite snuvig.
För övrigt är han pigg och glad :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller inte med om att det går för fort, det blir ju roligare och roligare och jag kan knappt vänta på all härlig utveckling :)! Men dagen kommer säkert då även jag tycker det gått för fort och saknar den här lilla sprattlande jollrande gosbäbisen.

Just nu har vi fått bakslag på nattsömnen. Bob har vaknat med 1,5 timmes mellanrum tre nätter i rad, och napp och klapp funkar ej utan han somnar bara om när han får bröst, så det känns lite som gamla tider... Får hoppas att det beror på en tillfällig utvecklingsfas eller så. Vet inte om det är dumt att ge honom bröstet varje gång han vaknar, (han har ju brukat klara sig 6-9 timmar utan mat innan) men alternativet att han ska gå upp i varv och gallskrika är inget vi pallar med.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl
Tremånaderskontroll på BVC idag. Och lilleman var coolare än vad jag var när det var dags för spruta :o Den första gnydde han bara lite efter och den andra blev han visserligen ledsen av, men det blev bra snabbt igen. En riktig liten tuffing är han :)

Nu väger han i alla fall 6180 gram och är 62,5 cm lång. Om två dagar blir han tre månader. Min lilla minigris håller på att bli en något större (men fortfarande liten) gris! :love:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hur gör ni när barnen skriker i barnvagnen? Får de skrika sig till sömns eller tar ni upp dem, eller vänder ni hem igen? Har ni nåt knep som lyckas lugna dem? Ni som har äldre barn, när har ni börjat ha dem sittande, och har de gillat det mer än att ligga?

Jag kom just in från en jobbig promenad med grannarna, med en liten illvrålare i min vagn nästan hela vägen (han slocknade till sist). När han var mindre sov han alltid så gott, man kunde gå i 2-3 timmar med honom. Nu sover han oftast bara småstunder i vagnen, och resten av tiden går man på helspänn över om han ska vara "distade katten" eller inte. Det händer att han ligger och tittar och är nöjd, ifall man sjunger och snackar med honom, men oftast inte. Vi älskar ju att gå ut på långpromenader, så det känns lite jobbigt om det inte ska funka. Visst kan man gå med sele, men även med en ergonomisk så blir det ju rätt tungt i längden.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Menar du om de skriker när man lägger ner dem eller om de skriker i vagnen efter en stund?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det kan ju vara både och. Men ofta är Bob lugn när han läggs ner och börjar skrika när han efter en liten stund ledsnat på att ligga där.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Om han är vaken, har ni provat att hänga något som han kan titta på?
Om han sover och plötsligt vaknar, gör han likadant om han sover någon annanstans?

Sid somnar oftast direkt i vagnen men vaknar oftast efter en stund och illskriker. Antingen har han bara tappat nappen eller så är det ett knip.
Då måste jag ibland ta upp honom för att han ska lugna sig eller så petar jag in nappen och lägger honom på sidan. Då sover han mycket bättre (om det inte är matdags, för då är det bara mat som hjälper)
Han vaknar lättare om han är lite för varm också.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, han har små leksaker som hänger där, och kan tycka dessa är kul, men bara i några minuter... Han är överlag sån att han inte gillar att bara vara still, utan han vill ofta "byta station" (famnen-babysittern-filten-skötbordet-bärselen) och då är han glad och nöjd. Älskar också att bli busad och snackad med. I vagnen blir det nog för tråkigt och kanske känner han sig lite instängd. Därför hoppas jag att det blir bättre när han kan sitta upp och hänga med mer, och när det blir varmare ute så han slipper vantar och sånt. Vi försöker se till att han inte är för varm i alla fall, så milt och konstigt vinterväder nu.

Ibland är han jätteledsen när han vaknar (oavsett var), ibland är det med ett stort leende, så det är olika. Att stoppa i nappen så han somnar om, eller ta upp honom en liten stund, funkar när han vaknar på natten, men på dan sover han mer oroligt och oberäkneligt, oftast bara 10-30 minuter i taget, och sen klarvaken. Det händer att han vaknar i vagnen och är glad, men ofta vill han upp med en gång. Jag tror inte lösningen är att försöka få honom att sova bättre i vagnen, utan antingen får han börja trivas där vaken, eller också får vi minska på promenaderna. Ska börja ha bärsele med också, så kan vi varva lite, men det är ju lite meckigt denna årstiden också, med kläderna.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har haft sittdelen på vagnen från ca 5 månader. Första barnet hatade att åka vagn fram tills dess, när vi bytte till sittdelen blev det mycket bättre. Men jag gick aldrig ut utan att ha med mig små "mutor" som majskrokar, smörgåsrån eller frukt. Det räddade många promenader kan jag lova!
Andra barnet tyckte om både vagn och sele från början, men från ca 6 månader använde jag i princip bara bärselen med henne och storasyster åkte sulky (hon var 2 år då). De få tillfällen lillasyster då fick åka vagn var det väääääldigt spännande!

Idun är 5 månader nu och hon kan säkert sitta lite i sittdelen, men jag använder i princip inte vagnen. Hon har legat i den några gånger när jag åkt pulka med de andra två och typ två gånger i stallet. Då sover hon bara och om hon vaknar och skriker tar jag upp henne och stoppar henne i selen. Jag skulle aldrig låta henne ligga och skrika någonstans utan att ta upp och försöka trösta.

Så mitt tips är att antingen använda sele/sjal från början eller att alltid ha med selen så du kan plocka upp honom och sätta honom i den r han blir ledsen. Man behöver inte ha en massa kläder i selen. Ett ullunderställ, vantar och mössa och raggsockor, ner i selen och ett bärskydd över så är det klart! Har du inget ullunderställ går det bra med en TUNN fleeceoverall oxå. Ett bärskydd kan du sy eller köpa för en helt ok peng, klart värt investeringen!! Annars kan man ju ha en för stor jacka som når runt, fungerar så länge man bär på magen.

Jag bär hellre i sele på långpromenader faktiskt, tycker att det blir mycket tyngre med vagn upp för alla backar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu ska jag skriva ett riktigt gnällinlägg...!

Jag blir galen på svärmor. Jag får bita mig i läppen för att inte tala om för henne precis vad jag tycker och tänker när hon säger saker i stil med "här kommer vår lill..." och "ojojoj, nu måste jag komma, jag har inte sett honom på en/två dagar". :yuck:
Och om hon ringde före? Nej då, hux flux kan hon stå i vår hall och ska "låna mjöl" eller vilken annan långsökt sak man nu kan hitta på så att man blir tvungen att komma. (Sambon har sagt ifrån, det är inte ok att göra så) men bryr hon sig? Svar nej.
Dessutom gör jag så oerhört många fel med barnet. Han är med i stallet, han sitter i babysitter, han äter för ofta, han äter för sällan, han har torra fläckar, han har klöst sig, han har duschats av någon gång efter en "olycka" i stället för att bada, han är ute när det är det är för kallt/dåligt väder, han ligger på golvet och så vidare och så vidare.
(Tänk när jag var och mockade, hade vagnen utanför stallet och när jag kom ut var den borta. :eek::rage: "jag tyckte han behövde få röra sig istället för att stå still").

Mitt standardsvar på hennes klagomål brukar vara "jaha, då ska jag fråga på bvc om det är så" eller "vi gör sådant som vi märker att vi mår bra av" och då blir hon oftast tyst.

Hemska jag ska dessutom lämna det stackars barnet hemma med hans far i tre timmar några helger för att åka iväg med hästen. HUR kan jag vara så egoistisk att jag ens tänker tanken på att släppa mitt barn för så lång tid? Men det är klart, han kan ju hälsa på hos farmor så kan hon hjälpa till om det behövs. :wtf::yuck::eek:

Sen har det inte riktigt löst sig med den sociala biten sen jag flyttade hit men jag jobbar på det (anmäler hästarna på kurs, babysim osv, Föräldragruppen har jag dock gett upp hoppet om av olika orsaker). Vissa dagar blir det bara mer påtagligt och då känns det skitjobbigt. Förhoppningsvis är det trevliga personer med på hästträningarna ;)

Nu har jag gnällt klart.

Lilleman vill gärna vara vänd utåt när jag bär honom så att han kan ha koll på omvärlden och allt vad den erbjuder, bebisen i spegeln är lite konstig, skrämmande och spännande. :love:. Det är så kul att se när han upptäcker nya saker och höra hans ljud.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är imponerad över din fattning ändå. Själv blir jag till ett morrande djur när släktingar börjar bjäbba. Jag har nog lyckats skrämma de flesta vid det här laget, för numera har många vett att hålla käft :D

(Och apropå att lämna de stackars barnen: Jag lämnade min unge herr första gången när han var två veckor. FÖR ATT GÅ PÅ BIO. Och inte hade jag dåligt samvete över det heller. Men folk ska tycka så förbannat mycket.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men ush din stackare! Shit vad tänkte du när vagnen bara var borta sådär! ?:eek:

Tycker också du verkar väldigt tapper med din svärmor. Och att du inte skulle kunna lämna barnet några timmar, herregud! Jag har varit borta vid flera tillfällen, både träning och tävling, eller bara att man är i stallet och meckar tar sin tid. Då får ju pappan chansen att verkligen ta ansvar för lilla bebisen, det är ju perfekt. Så lycklig jag var efter förra helgens tävling, tänk att mellan 8.00 på morgonen till nästan 14.00 på eftermiddagen BARA tänka på hästar och hoppning, det var underbart! Jag gick på små moln ett par dagar efteråt.

Hoppas du får trevligt på kursen och lär känna lite hästfolk :) Så du blir människa igen ;)

Jag tror du måste bli tuffare redan nu mot din svärmor, annars kör hon över dig.

Jag går inte alls mycket promenader med Elvira, vissa dagar är hon bara inomhus, ush är det väldigt dåligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

*allmänt*
Skönt att läsa att era verkar gå upp ungefär lika fort som I. Hon tangerade normalkurvan nu på senaste invägningen och kommer nog lägga sig mellan den och +1 nästa vägning. Men BVC har inga åsikter - vår sköterska är väldigt obrydd överlag vad gäller siffror.

Tramptass: usch vad jobbigt! Har du också flyttat in på en familjegård, så att säga? Jag bor ju knappt 50 m från svärisarna och trodde nog att vi skulle få oanmälda besök mycket oftare än vad vi får. De har varit en dröm faktiskt!

Apropå lämna till pappan i tre timmar... Du kan ju berätta om galenpannan i din forumtråd som lämnar sin dotter bra många fler än tre timmar flera gånger i veckan och att det går alldeles utmärkt. Då kanske hon sätter kaffet i vrångstrupen.

I dag t.ex. åkte jag hemifrån ca 6:45 och sitter nu på tåget hemåt igen, kommer hem ca 16:15. Egentligen skulle jag inte ha kommit hem förrän ca kl 18.

(Och har inte hunnit pumpa en enda gång, det känns i brösten!)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Om det är dåligt är vi minst lika dåliga. Vi vill egentligen gå ut varje dag, men så som vädret har varut nästan hela vintern med en massa blåst så... Det blir lätt så att vi stannar inne. Nu sover hon dessutom inte lika bra i vagnen längre och jag har inte blivit kompis riktigt än med selen. Vi var ute alla tre i går och sambon lovade dottern att hon skulle få komma ut mycket mer när det blir vår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 033
  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
129 914
Senast: Roxer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 425
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
115 709
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp